[INFO] Spat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TigerBD

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:07

Ik sluit me daarbij aan, mijn paard gaat ook zeker niet weg, moet er niet aan denken waar hij dan zal belanden. Ik zou ook nooit een paard met spat kopen, ook al heeft dat paard nooit een stap kreupel gezet.

Wel fijn trouwens dat ze nu weer goed loopt :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:55

Netje, idd. De onze hebben we het ook bij ontdekt toen ie 7 was. Zelfde verhaal. Waarschijnlijk ook door een trauma van ergens voor onze tijd met hem. En ook hier, precies wat je zegt, loopt ie een dag minder, gaan de gedachten al gelijk een eigen leven leiden... heel vervelend en vermoeiend. Gelukkig heeft Vario die mindere dagen bijna niet meer. Sterker nog, hij wordt er alleen maar sterker op. Eergisteren kon ie zelfs in de galop weer op zijn eigen benen lopen. Dat heeft wel even geduurd. Maar heb 'm dan ook alle tijd gegeven die ie nodig had en nog heeft. Ik heb geen haast met 'm. Doe er liever iets langer over, dan dat ik weer opnieuw kan beginnen en belangrijker nog, dat mijn vriendje weer een partij pijn heeft gehad.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:50

Fijn om te horen ! Wij doen ook heel voorzichtig met Kiek. Nu gaan we dus weer rustig opbouwen, niet teveel vragen, niet al te vaak écht aan het werk, maar tussendoor lange rondjes stappen door het dorp gewoon aan de hand of onder het zadel, vaak genoeg een dagje rust etc. Maar die rottige angst altijd weer na zo'n periode :( De laatste weken heeft ze het zelf wel naar haar zin gehad, want ze gaf niet de indruk echt pijn te hebben. We houden het maar op de winter, dan is ze sowieso nooit op haar best met haar spat :D .

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:16

@ Netje
Fijn dat ze nu weer goed loopt en jullie weer verder kunnen! En opzich wel fijn dat de laatste keer op de foto's de spat niet weer actief was!
Die van mij is chagrijnig van het in de box staan, en dan is er nog maar een dikke week voorbij van de 3. En dan staat ze nu ook nog samen met een vriendinnetje in een box van 40 vierkante meter die het af en toe ook wel een beetje moet ontgelden. Maar daar moeten we maar even doorheen om toch de acute ontsteking hopelijk tot rust te laten komen.
En idd, vaak kom je er niet achter waar het door ontstaan is. Die van mij heeft het ook maar in 1 been, tenminste daar ga ik vanuit. Het andere been is nooit op de foto geweest maar heeft ze ook nog nooit een pas kreupel op gelopen. Dus dan hoef ik het ook niet te weten.
En eigenlijk in de bijna 2 jaar dat ze goed was en de spat dus rustig was heeft ze ook nooit kreupel gelopen. Heb toen ook nooit wedstrijden daarom moeten afzeggen o.i.d.
Maak uit jouw verhaal op dat het bij die van jullie de ene dag nog wel kon verschillen met de andere? Ze was wel altijd wat stijf in het begin in de draf maar ja, dat hoort nou eenmaal bij de spat.
En lees ook dat je haar een tijd op de bute hebt gezet omdat ze pijn had. Hoe merkte je dat? Doordat ze niet goed liep? En in alle 3 de gangen of ook gewoon als ze op stal of in t land stond?
Mijn paard heeft eigenlijk nooit echt laten blijken dat ze erge pijn had, al liep ze in draf natuurlijk wel onregelmatig wat wel aangeeft dat ze dan pijn heeft. Maar verder niet in haar doen en laten.
En jullie zijn ook wel weer gewoon van plan, mits ze goed blijft lopen natuurlijk om weer verder te gaan in de wedstrijden?
Toch vind ik het wel apart dat ze toen tijdje slecht heeft gelopen maar dat er op de foto's niks veranderd was... Je zou toch denken dat wanneer alles precies hetzelfde gebleven is ze er ook eigenlijk geen last van zou moeten hebben. Of bedenk ik dit verkeerd? Dan zou je idd eerder denken dat er wat anders heeft gespeeld zoals je zelf ook al wat suggereert.

Ik vind het wel fijn dat je hier zo wat ervaringen etc kunt delen met mensen die precies weten waar je het over hebt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:21

Bij ons gingen we er in eerste instantie (voordat spat geconstateerd was) vanuit dat het uit haar rug kwam. Daar was ze al een aantal keer door de ostheopaat aan behandeld en dan ging het daarna altijd weer een stuk beter (vandaar ook dat we nu denken dat ze daarvoor ook al zeker 1 of 2 jaar die spat gehad moet hebben). Toen we haar de eerste keer op de foto lieten zetten bleek ze niet door de buigproef te komen met haar rechter achterbeen en toen is ze voor de zekerheid ook met beide achterbenen op de foto gezet. D'r rug bleek prima in orde, d'r rechterbeen zat overduidelijk spat. In d'r linkerbeen zat niets. Dan stort je wereld wel even in...
Op dat moment liep ze in alle gangen kreupel en was ze heel narrig als je aan haar been zat. Van de DA kregen we het advies (omdat Tildren niet kon) om haar een tijdje op bute te zetten én haar door de smid binnendoor te laten zetten. Toen ze in stap weer zuiver ging lopen hebben we de bute afgebouwd en ging het heel snel weer beter in alle gangen. Inmiddels weten we dat een milimeter meer of minder (heel precies is dat natuurlijk niet te meten) binnendoor bij haar een wereld van verschil maakt. Eigenlijk álle keren dat ze niet goed liep (behalve misschien de laatste keer) lag het aan de stand van haar been. Vandaar ook dat we denken dat de laatste paar weken er waarschijnlijk iets anders meegespeeld heeft, omdat ze ook zo vast zat in haar rug en we daar sinds het binnendoor zetten nooit meer last van gehad hebben. Als ze vlak voor een wedstrijd niet zuiver loopt in draf, gaan we niet op wedstrijd. Door het naar binnen zetten draait ze haar been al een beetje naar buiten in draf en als ze dan ook nog een beetje onzuiver zou wegdraven, dan kom je daar niet mee weg in de M2 (is onze ervaring). Bij ons loopt ze goed en als ze begint met onzuiver zijn in draf komt er over het algemeen een periode dat ze niet goed loopt aan. Dan laten we de smid komen en krijgt ze een periode rust.
De laatste keer heb ik haar om die reden ook niet meer op de foto laten zetten: soms is niet weten maar beter als wél weten. Dat klinkt misschien stom, maar we kunnen er toch weinig aan veranderen... Het zou beter geweest zijn als er op de foto's van de 2e keer wél verandering te zien geweest was, dan wisten we dat het aan het dichtgroeien was, maar dat gebeurt dus kennelijk niet. Het is op zich stabiel, maar dat brengt met zich mee dat we dus ook altijd weer tegen de effecten van de spat aan kunnen lopen. We gaan zeker proberen weer door te gaan in de M2. Mijn dochter moet nog één puntje voor het Z1 en ze heeft altijd als droom gehad om in iedere geval één maal met een hoedje te starten. Het voordeel is bovendien dat de Z1 in een grotere baan gereden wordt, waarbij ze iets minder kort hoeft te draaien en er dus minder druk op het slechte been komt. Wel moet ze uiteraard goed ondertreden en verzameld rijden, maar dat kan ze wel als ze in goede doen is. Ach, we weten dat we geen planning kunnen maken voor de toekomst, maar het plezier wat we nog steeds aan haar beleven is vele malen groter dan het verdriet wat er ook vaak is. Wel hebben we afgesproken dat wanneer ze écht slecht gaat lopen, we niet eindeloos gaan dokteren. Aangezien we haar nooit zullen verkopen uit angst voor wat er dan met haar gedaan wordt, zullen we haar dan laten gaan. Maar zover zijn we gelukkig nog lang niet en we hopen dat het nooit zover komt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:17

@Netje; heeft je da er nooit voor gekozen om bijv Metacam eens te proberen ipv bute? Ik heb daar heel goede ervaringen mee. Selena heeft in 2010 ruim een maand Metacam gehad en dat vond ik vele malen beter werken dan bute. Mss iets om te onthouden als het weer minder gaat met Kiek. Geven jullie Kiek ook supplementen? Sinds juli 2010 geef ik Sel ook Corta-flex en ik vind haar veel constanter qua beweging. Ik ga ook niet eindeloos dokteren en sinds ik haar niet meer rij, vind ik haar beslist stabieler. Ik ken ook het regelmatige afmelden voor een concours. Maar elke keer dat je kunt gaan, is een cadeautje.
Eindeloos dokteren heeft bij spat ook geen zin. De behandelingen zijn beperkt (Tildren, Metacam, bute en dan houdt het zo'n beetje op) maar zolang Sel nog van haar leventje als pensionada kan genieten, doe ik het ervoor.
Hopelijk kunnen jullie ook nog lang genieten van Kiek.

PS ook ik zou nooit een spatpaard kopen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:26

Wat een verhalen dames allemaal.
Gelukkig dat het allemaal weer iets beter gaat netje, hopen dat jullie in alle rust weer kunnen opbouwen :)

Ik heb me wel laten vertellen, dat bute een wat goedkopere oplossing is dan metacam.
Metacam is natuurlijk vrij duur.
En bute is ook niet zo makkelijk verkrijgbaar nu.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:48

Zamero schreef:
Wat een verhalen dames allemaal.
Gelukkig dat het allemaal weer iets beter gaat netje, hopen dat jullie in alle rust weer kunnen opbouwen :)

Ik heb me wel laten vertellen, dat bute een wat goedkopere oplossing is dan metacam.
Metacam is natuurlijk vrij duur.
En bute is ook niet zo makkelijk verkrijgbaar nu.

Bute is idd vele malen goedkoper. Een lange tijd Metacam geven, is allemachtig duur, het kuurtje toen van Sel koste meer dan € 350,= maar de werking van Metacam vind ik wel veel beter. Is ook meer ontstekingsremmend dan bute.

Onder de toonbank wordt nog altijd bute verstrekt door de da. Wel moet er dan officieel een aantekening in het paspoort worden gemaakt dat het doeldier niet meer geschikt is voor menselijke consumptie. Beide producten zijn natuurlijk wel doping. Ik weet zo even niet hoeveel wachtdagen het heeft voor de sport. @Netje hoe doe je dat bij Kiek? Officieel zul je niet mogen starten?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:29

Toen bij ond de vraag was, of meteen behandelen of eerst 3 maanden op de pijnstillers. Had ik ook voor bute gekozen, mede door de prijs. Mocht dat niet helpen zou ze metacam krijgen. Na enkele dagen besloten haar toch maar meteen het infuus te geven (we wisten niet precies zeker of de spat actief was maar gokte erop). Het infuus is inmiddels een jaar geleden gegeven.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:04

Wij hebben bute gegeven op aanraden van de DA :o Hij vond de werking van bute meer bewezen en mede door de prijs vond hij het een betere oplossing. We hebben het toen ca. 6 weken gegeven en zijn toen uiteraard niet op wedstrijd geweest, maar dat kon toen ook helemaal niet omdat ze hartstikke kreupel was. De DA gaf aan dat er een wachttijd is van 14 dagen met bute (voor wedstrijden). Het scheelde heel erg in de kosten, al is bute ook best nog wel pittig qua prijs. Er moet inderdaad een aantekening in haar paspoort komen, maar de bute heeft ze gekregen voordat die regel er was (geloof ik), dus het staat er ook niet in. Ik was toch niet van plan haar voor consumptiedoeleinden te laten gebruiken :+

Wij geven al sinds het begin een hele hoge dosering glucosamine (Glucasec zakjes). Deze kosten ca. 1 euro per dag, maar werken bijv. beter dan dat spul van Primeval, wat in het gebruik niet goedkoper is. Dit allemaal volgens de DA. We hebben wel eens overwogen te stoppen met Glucasec, omdat we niet weten of het iets doet, maar aangezien de spat op dat moment zeker al een jaar stilstond, hebben we toch maar besloten het te blijven geven. Kwaad kan het zeker niet en aangezien het op zich ook hele tijden goed gaat durf ik er ook niet mee te stoppen. Want als ze dan weer last krijgt vraag je je altijd af of het daardoor komt. Ach, zo sukkelen we door :D

Vanessa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:26

bloempjess schreef:
Het veulen van mijn verzorgpaard heeft spat. Die is nu 1,5 jaar oud. Heeft Tildren infuus gehad, blijkt tot nu toe niet aan te slaan.

Ik dacht ik reageer maar eens aangezien ik de eigenaresse ben. En mijn verzorgster weet niet alle details.

Ja mijn jaarling heeft spat. (In april wordt ze 2). Het is enkelzijdig, zijn foto's van beidde spronggewrichten gemaakt. Oorzaak onbekend ze was van de 1 op andere dag ernstig kreupel. Waarschijnlijk een trap gehad, haarscheurtje in het bot ontstaan en daardoor botopbouw en afbraak van slag. Ik heb 2x een second opninion gehad, emmeloord en lindehoeve, beidde kwamen met dezelfde diagnose. Het is de botoplossende vorm, DA noemde het een "rommelig" gewricht. Het is een 3 a 4tje. 2 van de 3 DA wouden behandelen met Tidlren infuus. De ander met boxrust en ontstekingsremmers. Ik heb daarna heel veel gegoogeld. Uiteindelijk besloten voor het tildren infuus te gaan ondanks haar leeftijd, eigenlijk meer juist vanwege haar leefdtijd. We staan nog aan het begin van haar leven, ze heeft pijn en ik ben al vanaf juli bezig. (osteopaat, verschillende onderzoeken DA) en niks helpt. Symptomen behandelen is voor mij geen optie. Het doel is dat ze 100% zuiver wordt, zo'n jong paard met pijn voor de rest van der leven op de wei zetten... Daar maak je haar niet blij mee, ze barst van de energie en kan deze niet kwijt. Ik vind haar zo zielig dan. Ik baal verschrikkelijk, het is een top beest en hoop van harte dat de behandeling als nog gaat aanslaan, maar ben inmiddels een beetje wanhopig

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:56

Dat kan ik me heel goed voorstellen Vanessa83. Zo moeilijk om zo'n jong beestje al te moeten laten gaan. Ik weet dat het niet gebruikelijk is om jonge beestjes al te beslaan, maar is er overwogen om hem/haar binnendoor te zetten (kan ook dmv bekappen)?? Daar hebben wij erg veel baat bij gehad. Bij ons is er een deel botwoekering en een deel botoplossing. Ons paard is als 2 jarige vast komen te zitten in de trailer en is ook ooit door een draad gegaan (de lidtekens heeft ze op haar lijf): welke van de 2 de oorzaak is van de spat weten we niet, maar we denken dat het er in aanleg al bij haar ingezeten heeft. Toen we haar kochten hebben we haar op de foto laten zetten en toen had ze al een tweetje op haar gewricht (maar ja: wij waren toen nog redelijk leek op dat gebied). Nu snap ik dat veel beter....

Vanessa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:21

Het zit aan de binnen en buitenkant van het gewricht dus ook dat is helaas geen optie. Heb daar idd aangedacht dmv bekappen. Maar omdat het aan beidde kanten zit krijg je als je een kant meer ontlast meer druk op de andere kant, waar het probleem ook zit dus meer pijn.
Hoe oud was je paard dan toen jullie het ontdekte? Liep ze toen kreupel?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:20

Mijne was 6/7 jaar, de meeste hier volgens mij. En ja hij liep kreupel helaas, daardoor kwamen we erachter. Hij heeft ook Tildren infuus gehad :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:42

Jup, Vario was ook 7 toen we het ontdekten. Toen liep hij dus ook flink kreupel. We hadden 'm pas net dus ik ken niet zijn hele voorgeschiedenis, dus kan ook niet zeggen of ie al wel eens eerder kreupel is geweest voordien.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:21

Ik ben hier even niet geweest..
Verina was ook 7 toen ze spat ontdekten... Veel meer jonge paarden hier met spat zie ik!

Had gister wedstrijd en had 173 had 2x een 3 op wijken.. Die man vond dat ik het niet goed genoeg getoond had..

Ik heb helemaal geen verstand van al die medicijnen supplementen e.d dus daar kan ik niet over mee praten ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:37

Vanessa83: die van mij was ook 7 toen het geconstateerd werd, maar achteraf zat het er al veel langer.... Maar we wisten het niet omdat ze toen niet kreupel liep (wel vaak last van haar rug).

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:00

Ja ik weet ook niet of het er al langer zat, hij was wel klinisch gekeurd maar dat zegt ook zeker niet alles, als hij op dat moment lekker loopt en de spat bv niet actief was.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:45

Selena was 5 toen het geconstateerd was, en dat vonden ze toen al erg jong.
Achteraf had zij het ook al wel langer, maar ja je gaat pas onderzoek laten doen als het eigenlijk al te is.

@Vanessa
Om eerlijk te zijn zou ik er geloof ik een punt achter zetten. Ik weet niet of ik het daadwerkelijk zou kunnen, maar als ik het verloop van spat zie bij die van mezelf maar ook hier lees..........
Het is makkelijk gezegd voor mij omdat ik geen band heb met je paard. Mensen hebben het ook vaak tegen mij gezegd, maar goed ik heb ook gekozen voor behandelen. Van de andere kant is het wel zo dat het nooit beter wordt, alleen maar slechter. En dan denk ik die van jou is nog piepjong. Pff moeilijk hoor.

@Netje
Wij hebben een paard ook wel eens op advies van de DA bute gegeven en er is nooit een aantekening in het paspoort gemaakt. Maakt mij ook niks uit hoor.

Wel heb ik gehoord dat bute schadelijk kan zijn voor de maag wanneer het langer wordt toegediend. Maar ja, soms heb je geen keus en moet je van de 2 slechten de beste kiezen.
In Emmeloord gaven ze mij aan dat supplementen beslist wel werkt, maar dat ik er geen wonderen van mag verwachten. En zolang ze het er voor mijn gevoel goed op doet, verander ik ook niks

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:10

Ik kwam er bij de van mij achter toen ze 10 ondertussen 16 :)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:41

Ik deel even een foto van de training van vorige week met mijn powny
Ben zo blij met het gebruik van haar spat achterbeentjes op deze foto :)
Afbeelding

Vanessa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:02

Alani schreef:
Selena was 5 toen het geconstateerd was, en dat vonden ze toen al erg jong.
Achteraf had zij het ook al wel langer, maar ja je gaat pas onderzoek laten doen als het eigenlijk al te is.

@Vanessa
Om eerlijk te zijn zou ik er geloof ik een punt achter zetten. Ik weet niet of ik het daadwerkelijk zou kunnen, maar als ik het verloop van spat zie bij die van mezelf maar ook hier lees..........
Het is makkelijk gezegd voor mij omdat ik geen band heb met je paard. Mensen hebben het ook vaak tegen mij gezegd, maar goed ik heb ook gekozen voor behandelen. Van de andere kant is het wel zo dat het nooit beter wordt, alleen maar slechter. En dan denk ik die van jou is nog piepjong. Pff moeilijk hoor.

Ik ben me daar ook zeker van bewust. Maar wil haar wel een kans geven en later geen spijt krijgen dat ik haar te snel heb laten gaan (voor mijn gevoel). Ik heb haar namelijk zelf gefokt, en ze is echt alles wat ik gehoopt had.

bloempjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:34

Vanessa83 schreef:
Ik ben me daar ook zeker van bewust. Maar wil haar wel een kans geven en later geen spijt krijgen dat ik haar te snel heb laten gaan (voor mijn gevoel). Ik heb haar namelijk zelf gefokt, en ze is echt alles wat ik gehoopt had.

Daar heb je gelijk in ;) Er kan nog van alles gebeuren, het zou inderdaad jammer zijn als je haar te snel laat gaan.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:47

Bloempjjes: helaas kan er niet zoveel meer gebeuren: spat is spat en gaat nooit meer weg. Het kan een tijdje rustig zijn, maar vaak komt het weer terug. Paard krijg je met deze diagnose (zeker met een 3 of 4 op haar sprong) nooit meer verkocht en zal ook nooit meer een echte topper worden in de sport. Alleen een wonder kan dit nog oplossen helaas...

@Zamero: voor zulke foto's doe je het allemaal :D Ziet er goed uit !

bloempjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:56

Ja dat weet ik, ik blijf optimistisch ;)