[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:27

Ik ben weer mondjesmaat bezig met mijn website. Dus verhalen zijn welkom. Mag ook (voorlopig eventueel) zonder foto's, of alleen een foto van het paard zelf (dan weten lezers ook over welk soort paard het gaat).
Van Isabella, Wendy en Image heb ik de verhalen er inmiddels opstaan.
Nog een keer de link:
www.home.versatel.nl/remcodo/bevangen.html

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:33

wow wat heb je hard gewerkt. Je website is al prachtig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:41

Mooie site idd Isapaardje Ja
Erg fijn voor mensen die nu een bevangen paard hebben, vooral omdat er ook ervaringen bij staan. Ben je ook geinteresseerd in het verhaal van Grietje? Zij was bevangen door magnesiumtekort

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:49

Hoi iedereen!

Mijn DA heeft gisteren bij mijn pony (lichte) hoefbevangenheid aan de voorbenen geconstateerd, vandaar dat ik hier in dit topic ook maar een kijkje kom nemen. Mijn pony is van de weide afgehaald en staat nu wisselend in de bak met een andere pony, en op stal. Ze krijgt behalve hooi en water enkel dagelijks een handje Pavo Nature's Best om haar biotine door te doen. Verder heeft de DA pijnstilling voor 10 dagen en bloedverdunners voor 14 dagen voorgeschreven. Haar hoeven worden zoveel mogelijk gekoeld..

Ik ben op dit moment veel aan het lezen over hoefbevangenheid, en ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos even niet meer zie.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:59

@ yellowfish
Helaas welkom hier. Heel veel beterschap voor je paardje.
Zo verloren tussen 'de bomen van informatie' voelden wij ons hier allemaal als je voor het eerst geconfronteerd wordt met hoefbevangenheid.
Wat je op dit moment voor je paardje doet, is het enige dat je nu kan doen op dit moment. Van de wei in de paddock, hoeveelheid beweging zelf laten uitkiezen, hoeven koelen, alleen maar hooi voeren, pijnstilling en aspirine.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:01

Nou, dat stelt me dan alweer iets gerust.. ik lees overal verschillende dingen ; op ijzers laten zetten, kussentjes ertussen, magnesiumkuur beginnen, homeopathische druppels/zalfjes.. Scheve mond je gaat je afvragen waar je nou goed aan doet!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:04

Lees de site van isapaardje eens door, daar staat veel informatie op die hier in dit topic ook aan bod is gekomen.

en verder veel beterschap voor je paardje.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:05

dat is ook het lastige: de ene hoefbevangenheid is de andere niet. En de ene pony is het andere paard niet.
Hier schrijven wij onze ervaringen op, waar anderen dan mogelijk hun voordeel mee kunnen doen. Wat bij de ene pony helpt, hoeft bij de andere niet te helpen. Helaas.
Image heeft wel direct aangepast beslag gekregen, maar Image was dan ook zwaar hoefbevangen/gekanteld hoefbeen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:07

Perdy is gelukkig niet zwaar hoefbevangen, en ik hoop ook dat dat zo blijft. Ze stond niet zoals een ' bevangen paard ' staat ; het enige duidelijke voor mij was dat ze op het harde onwijs gevoelig / op eieren liep en ook gewoonweg niet wilde lopen op het harde. DA heeft uiteindelijk hoefbevangenheid geconstateerd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:08

Dat was bij de mijne ook zo. Loopt ze ook als het ware op haar verzene?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:24

Of ze echt op haar verzenen loopt durf ik niet te zeggen ; ze loopt gewoonweg zo voorzichtig mogelijk, en het liefst niet.. (op het harde dan ) . Op het zand gaat lopen stukken beter.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:20

Zo jou site is echt mooi geworden als je nog een ervarings verhaal wilt weet je mij te vinden

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:09

Ik heb mijn paardje nu 2 jaar en ik weet dat hij 3 jaar geleden hoefbevangen is geweest. Hij loopt (vooral nu het warmer word) voorzichter op de weg, vooral bij het vanuit de berm overgaan op de weg) daarna loopt hij langzamer op het gras, maar echt op eieren lopen kun je het niet noemen.

Vorige week heb ik een buitenritje gemaakt. Hij verstapte zich met het van de berm overgaan op de weg en is nu kreupel, hij toonde ook aan dat hij kreupel was (voetje op tillen).

Op dit moment is het aan de stevige kant, hij reageert er op het eiwit in het verse gras van dit moment. Ik vraag me alleen af, waar begint het nou precies mee, de hoeven vergroeien langzaam en het paard zet zijn voorbenen verder onder zijn lichaam, wil niet meer lopen, maar is dit meteen vanaf het eerste moment?

Ik twijfel er namelijk aan of hij egt kreupel is of dat het een
lichte vorm is van hoefbevangenheid.

Alvast bedankt!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:17

Ik denk niet dat er een lichte vorm is maar het kan volgens mij wel sluimerend aanwezig zijn. Indiana heeft een aantal maanden na het bekappen gevoelig gelopen, na een week of 2 ging het dan weer wat beter. Ze liep dus niet zo slecht dat ik aan hoefbevangenheid dacht, we dachten altijd dat ze te kort was bekapt, wat waarschijnlijk ook wel zo was, maar het was wat aanmodderen zeg maar.
Achteraf is het toen al aan de gang geweest.

Isapaardje: prachtige website! Complimenten.
Ik zal ook binnenkort Indiana's verhaal opschrijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:22

ik zie het meestal als ze zich omdraaien,de achterbenen blijven dan staan,en ze gaan een beetje "hangen"in de draai,dat is al een teken dat de bevangenheid eraan komt of er al is....
Isapaardje@complimenten!!!als ik tijd heb zal ik je de hele geschiedenis van pablo mailen,die moet je dan maar in je eigen woorden opschrijven,aangezien jou zinsbouw veeeel beter is...en de taalvoute eruit haale natuurlijk!!!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:30

geerke schreef:
ik zie het meestal als ze zich omdraaien,de achterbenen blijven dan staan,en ze gaan een beetje "hangen"in de draai,dat is al een teken dat de bevangenheid eraan komt of er al is....

Daar zie ik het ook aan Ja

Isapaardje, erg mooie, duidelijke site!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:34

Ik zal er is op letten, het is me tot nu toe nog niet opgevallen. Met het rijden, was je pony dan ook stijver, moeilijker te buigen dan anders?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:41

Dank voor de complimenten. Ik heb geprobeerd hem zo overzichtelijk mogelijk te houden, wel met "standaard" informatie, maar ook niet te veel want er is genoeg over bevangenheid te vinden. Het ging mij juist om de linken naar diverse artikelen. Oa die van voeders met < 10% zetmeel/suiker, artikelen over gestresst gras, suikers in voeding e.d. alsmede het stuk over EMS. Altijd dingen die hier "verloren" gingen.
En de ervaringsverhalen lijken mij nuttig.
En dan met name de wat "moeilijkere" gevallen, die niet direct duidelijk bevangenheid lieten zien, of waar de oorzaak niet kon worden achterhaald, of waarbij complicaties optraden, enz.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:50

Yellowfish schreef:
je gaat je afvragen waar je nou goed aan doet!

Mij is eens verteld "less is more".
Natuurlijk wil je je paard zo goed mogelijk beter hebben, maar het beste is om even "niets" te doen en af te wachten. Met "niets" bedoel ik geen extra vitamines, druppels of supplementen als je de oorzaak niet exact weet. "Back to basic" is eigenlijk het belangrijkste. Gewoon goed wat ouder hooi, geen gras, geen brok, geen snoepversnaperingen in de vorm van wortels, brood, appels, e.d. Hoeven koelen, maar niet overdrijven, beweging mits het is toegestaan en wat pijnstillers om het paard net pijnvrij te houden zodat hij wil bewegen (dus niet zoveel dat het paard gaat flippen en rennen).

Na een paar dagen moet je verbetering zien. Zo niet, dan is er meer aan de hand en doe je er verstandig aan verder te gaan zoeken.

Wat de beginsymptomen betreft; dat is als je er voor het eerst mee te maken hebt niet direct goed te zeggen. Je merkt het dan pas als je paard acuut bevangen is. Als je het ooit eenmaal hebt meegemaakt, weet je al wat voor nare pijnlijke ziekte het is, maar herken je ook de symptomen beter. Ook die zijn per paard verschillend.
Paar weken geleden merkte ik dat mijn pony wat meer hinkte in een bocht dan anders (ze is nooit kreupelvrij) en ze had wat minder zin om mee te gaan wandelen. Deed het wel allemaal en liep zelfs niet slecht over een grindpad heen. Alleen op haar gemak (niet zo'n stuiterbol als anders). Dat was in haar geval al een teken dat er een lichte bevangenheid zat te sluimeren.
Op het moment dat zij gaat hangen bij omkeren of niet op de harde tegels wil lopen, spreek ik al van een echte bevangenheid bij mijn pony.

Over het algemeen vind ik ieder paard/pony die na weidegang gevoelig of voorzichtig loopt verdacht. Je doet er het beste aan dit soort paarden (tijdelijk) van de wei te houden of zeer beperkt in het gras te laten lopen of met graasmasker om. Als de gevoeligheid dan snel overgaat, dan kan er sprake zijn geweest van een lichte bevangenheid.
Te kort bekappen kan overigens ook bevangenheid veroorzaken, evenals langdurig vervoer in trailer of langdurig draven over harde weg. Deze hebben dan niets met de stofwisseling te maken.
Een "en-en" verhaal is nog veel vaker aan de orde.

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:19

Pfff:(
Sinds eergisteren mankt men paardje, en gaat ze echt met haar voorvoeten helemaal vooraan staan, ze is lusteloos, er zit echt niets meer in... Moeten alle symptonen aanwezig zijn?
Ik maak me wel ongerust
De veearts is geweest en zei dat het niets was, maar als ik dit lees, twijfel ik opeens

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:49

Nee niet alle symptomen hoeven er te zijn. Die van mij heeft nooit met haar benen naar voren gestaan, die liep alleen stijf met gestrekte benen als het ware op de achterkant van haar hoeven. Zijn de hoeven warm en heeft hij een test gedaan met de tang? Voor de zekerheid schraal zetten op hooi kan nooit kwaad.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:04

DA zijn in eerste instantie ook bij mijn pony dat er niet meer aan de hand was dan alleen wat spierpijn. Na een half jaar bleek dat ze toch bevangen was geweest (vergroeiingen van de hoeven).

De voorvoeten naar voren plaatsen gaat overigens bijna altijd gepaard met het onder het lichaam zetten van de achterbenen zoals op de foto hieronder.

Hij is van mijn eigen pony die zo niet stond toen ze bevangen was, maar wel zo stond toen ze 2 hoefzweren voor had (in die periode is de foto gemaakt). Toch is het wel de kenmerkende "hoefbevangenheidsstand":

Afbeelding

Ook zie je op deze foto hoe ze haar spieren in het lichaam spant (buik, rug en billen) om in balans te kunnen blijven en haar zere voorvoeten (waar ze ook op stond te wiebelen) te ontzien.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:22

Gek eigenlijk, toen tyra bevangen was stond ze ook niet zo, nu, nu ze eigenlijk niet meer acuut is wel. Ik zie geen tekenen van hoefzweren, we gokken dat ze nu nog pijn heeft van het gekantelde hoefbeen, en omdat er nog vocht in de hoeven zit.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:25

Indiana heeft nooit zo gestaan en ook niet overdreven veel gelegen.
Bij Indiana was heel duidelijk dat ze niet van de paddock de stenen voor de stal op wou stappen. Daar bleef ze voor staan dralen.
Ook was ze (achteraf gezien) redelijk timide, maar je hebt altijd excuses: te warm, net eten op, ze wordt wat ouder.
Nou is ze van zichzelf al vreselijk relaxed maar toen zat er echt niets in.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:30

Isapaardje schreef:
Mij is eens verteld "less is more".
Natuurlijk wil je je paard zo goed mogelijk beter hebben, maar het beste is om even "niets" te doen en af te wachten. Met "niets" bedoel ik geen extra vitamines, druppels of supplementen als je de oorzaak niet exact weet. "Back to basic" is eigenlijk het belangrijkste. Gewoon goed wat ouder hooi, geen gras, geen brok, geen snoepversnaperingen in de vorm van wortels, brood, appels, e.d. Hoeven koelen, maar niet overdrijven, beweging mits het is toegestaan en wat pijnstillers om het paard net pijnvrij te houden zodat hij wil bewegen (dus niet zoveel dat het paard gaat flippen en rennen).

Na een paar dagen moet je verbetering zien. Zo niet, dan is er meer aan de hand en doe je er verstandig aan verder te gaan zoeken.

Wat de beginsymptomen betreft; dat is als je er voor het eerst mee te maken hebt niet direct goed te zeggen. Je merkt het dan pas als je paard acuut bevangen is. Als je het ooit eenmaal hebt meegemaakt, weet je al wat voor nare pijnlijke ziekte het is, maar herken je ook de symptomen beter. Ook die zijn per paard verschillend.
Paar weken geleden merkte ik dat mijn pony wat meer hinkte in een bocht dan anders (ze is nooit kreupelvrij) en ze had wat minder zin om mee te gaan wandelen. Deed het wel allemaal en liep zelfs niet slecht over een grindpad heen. Alleen op haar gemak (niet zo'n stuiterbol als anders). Dat was in haar geval al een teken dat er een lichte bevangenheid zat te sluimeren.
Op het moment dat zij gaat hangen bij omkeren of niet op de harde tegels wil lopen, spreek ik al van een echte bevangenheid bij mijn pony.

Over het algemeen vind ik ieder paard/pony die na weidegang gevoelig of voorzichtig loopt verdacht. Je doet er het beste aan dit soort paarden (tijdelijk) van de wei te houden of zeer beperkt in het gras te laten lopen of met graasmasker om. Als de gevoeligheid dan snel overgaat, dan kan er sprake zijn geweest van een lichte bevangenheid.
Te kort bekappen kan overigens ook bevangenheid veroorzaken, evenals langdurig vervoer in trailer of langdurig draven over harde weg. Deze hebben dan niets met de stofwisseling te maken.
Een "en-en" verhaal is nog veel vaker aan de orde.

Bedankt! OK dan! een hoop verheldering. Bij Perdy is het vermoed ik ook een combinatie van ; te kort bekapt & teveel gras.