Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:ik zie het meestal als ze zich omdraaien,de achterbenen blijven dan staan,en ze gaan een beetje "hangen"in de draai,dat is al een teken dat de bevangenheid eraan komt of er al is....
Yellowfish schreef:je gaat je afvragen waar je nou goed aan doet!
Isapaardje schreef:Mij is eens verteld "less is more".
Natuurlijk wil je je paard zo goed mogelijk beter hebben, maar het beste is om even "niets" te doen en af te wachten. Met "niets" bedoel ik geen extra vitamines, druppels of supplementen als je de oorzaak niet exact weet. "Back to basic" is eigenlijk het belangrijkste. Gewoon goed wat ouder hooi, geen gras, geen brok, geen snoepversnaperingen in de vorm van wortels, brood, appels, e.d. Hoeven koelen, maar niet overdrijven, beweging mits het is toegestaan en wat pijnstillers om het paard net pijnvrij te houden zodat hij wil bewegen (dus niet zoveel dat het paard gaat flippen en rennen).
Na een paar dagen moet je verbetering zien. Zo niet, dan is er meer aan de hand en doe je er verstandig aan verder te gaan zoeken.
Wat de beginsymptomen betreft; dat is als je er voor het eerst mee te maken hebt niet direct goed te zeggen. Je merkt het dan pas als je paard acuut bevangen is. Als je het ooit eenmaal hebt meegemaakt, weet je al wat voor nare pijnlijke ziekte het is, maar herken je ook de symptomen beter. Ook die zijn per paard verschillend.
Paar weken geleden merkte ik dat mijn pony wat meer hinkte in een bocht dan anders (ze is nooit kreupelvrij) en ze had wat minder zin om mee te gaan wandelen. Deed het wel allemaal en liep zelfs niet slecht over een grindpad heen. Alleen op haar gemak (niet zo'n stuiterbol als anders). Dat was in haar geval al een teken dat er een lichte bevangenheid zat te sluimeren.
Op het moment dat zij gaat hangen bij omkeren of niet op de harde tegels wil lopen, spreek ik al van een echte bevangenheid bij mijn pony.
Over het algemeen vind ik ieder paard/pony die na weidegang gevoelig of voorzichtig loopt verdacht. Je doet er het beste aan dit soort paarden (tijdelijk) van de wei te houden of zeer beperkt in het gras te laten lopen of met graasmasker om. Als de gevoeligheid dan snel overgaat, dan kan er sprake zijn geweest van een lichte bevangenheid.
Te kort bekappen kan overigens ook bevangenheid veroorzaken, evenals langdurig vervoer in trailer of langdurig draven over harde weg. Deze hebben dan niets met de stofwisseling te maken.
Een "en-en" verhaal is nog veel vaker aan de orde.