[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:23

Hoefschoenen heb ik nog niet eens aan gedacht! Hoefsmid komt komende week; zal hem eens vragen naar advies!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:32

Kyno schreef:
Hoefschoenen heb ik nog niet eens aan gedacht! Hoefsmid komt komende week; zal hem eens vragen naar advies!

Veel hoefsmeden willen er ijzers onder slaan.
Enige dat mijn pony nu heeft doordat ze natuurlijk nooit geen schoenen aan heeft.
Is dat haar hoefballen wat gevoelig zijn.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:43

Welke hoefschoenen hebben jullie? En hoe bevallen ze?
Dragen ze die 24 uur per dag?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:47

Grietje had soft rides en equi fusion ultimate. Maar de softrides vond ik het fijnst. Een dikke pad zit erin, ze knellen niet en ze kreeg geen wondjes in tegenstelling tot de andere schoenen. Ze heeft ze periodes 24/7 aangehad

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:21

Die soft rides wil ik ook nog eens. Zijn alleen zo duur. Ik ben nu bezig met matten leggen op het verharde deel. Ze staan er al graag op! Vooral de bevangen pony.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:23

Equine fusions worden veel gebruikt. Afgelopen vrijdag nog een setje verkocht, pony was er heel blij mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:47

mysa schreef:
Die soft rides wil ik ook nog eens. Zijn alleen zo duur. Ik ben nu bezig met matten leggen op het verharde deel. Ze staan er al graag op! Vooral de bevangen pony.

Ik heb ze in 2010 uit Amerika laten komen. Ze begonnen op het eind op te raken maar ik vond ze het geld meer dan waard. Zelfs mijn smid die niks met hoefschoenen heeft vond dit een goeie schoen voor grietje.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:51

Equine fusions heb ik ook, twee verschillende versies, weet niet zo gauw hoe ze heten. Van de nieuwste versie krijgt ze wondjes. Van de 'oudere' niet. Maar
Ze loopt op zand behoorlijk goed en op verharding erbarmelijk. Nu ik op een groot deel van de verharding al tegels heb liggen, loopt ze daar ook goed. Ik vind het een geslaagd project.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:11

Ik heb de hoefschoenen van Cavallo.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:03

Ik heb cavallo trek schoenen. Ik heb voor die gekozen omdat ze steviger zijn dat bv equine fusions. En dat leek mij prettiger.
Mijn pony loopt er echt fijn op, enige dat ze nu een wondje heeft van de schoenen. Maar wel logisch. Ze droeg ze nooit en ineens 24/7.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:52

Hoe lang hebben jullie paarden op pijn medicatie gestaan? Ik merk dat ik best wel aan het zoeken ben naar wat is fijn.
Mijn pony loopt nu even op ducktape schoenen omdat ze helaas een wondje had en dat werd steeds erger met de schoenen aan. Ik heb nu wat besteld wat daar als goed is bij moet helpen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:00

Redelijk lang denk 4 weken ofzo...

Of 5....
Maar nadat we bloedzuigers hebben laten zuigen konden we redelijk snel afbouwen

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:07

Eind juli tot eind augustus. Toen eind september weer een terugval. Dus toen van eind september tot 1e week van december

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:12

Chica heeft eerst een week op volledige pijnmedicatie gestaan met Novacam en Ascal 600. Afgelopen week, de tweede week, zijn we gestopt met de Ascal en krijgt ze halve dosis Novacam. Van de dierenarts mogen we morgen stoppen, maar dat vind ik nog best eng. Wat zouden jullie doen? Ze loopt niet heel slecht meer, in stap loopt ze mooi door maar in draf zie je wel dat ze echt niet goed is. Als ik jullie dan hoor met 4 a 5 week medicatie dan weet ik nog niet zo goed wat ik moet doen...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:20

De mijne staat al 16 weken op pijnmedicatie...

Vooral niet te vroeg stoppen. Liever rustig afbouwen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:21

Hier ook al een paar maanden.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:22

Het klinkt mij wel als heel snel.
Nou weet ik niet of mijn pony de goede graadmeter is, daar konden we pas na een tijd gaan afbouwen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:27

Naath86 schreef:
Chica heeft eerst een week op volledige pijnmedicatie gestaan met Novacam en Ascal 600. Afgelopen week, de tweede week, zijn we gestopt met de Ascal en krijgt ze halve dosis Novacam. Van de dierenarts mogen we morgen stoppen, maar dat vind ik nog best eng. Wat zouden jullie doen? Ze loopt niet heel slecht meer, in stap loopt ze mooi door maar in draf zie je wel dat ze echt niet goed is. Als ik jullie dan hoor met 4 a 5 week medicatie dan weet ik nog niet zo goed wat ik moet doen...

De ascal is geen pijnmedicatie. Dat is ontstekingsremmer.
Novacam is een mogelijkheid bij hoefbevangen, maar meestal wordt er voor equipalazone (buut) gekozen.

Als ik jou zo hoor, heeft jouw pony niet een hele heftige fase. Aangezien ze in stap goed loopt. Zijn er foto’s gemaakt?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:36

Stal_Fiore schreef:
Naath86 schreef:

De ascal is geen pijnmedicatie. Dat is ontstekingsremmer.
Novacam is een mogelijkheid bij hoefbevangen, maar meestal wordt er voor equipalazone (buut) gekozen.

Als ik jou zo hoor, heeft jouw pony niet een hele heftige fase. Aangezien ze in stap goed loopt. Zijn er foto’s gemaakt?

Nee zijn toen geen foto's gemaakt.

Ik heb idd ook het idee dat ze het lang niet zo heftig heeft gehad en we er op tijd bij waren. Ik zal morgen eens een filmpje maken. Daarom vind ik het zo lastig om te bepalen wat te doen met de pijnstillers. Buut heb ik haar nooit hoeven geven. Ze krijgt nu nog voor 150 kg Novacam (welsh van ongeveer 450 kg). Misschien ga ik daar nog even wat langer mee door. Zal sowieso van de week de da eens bellen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:44

Het is bij elk paard anders. Gewoon kijken hoe t gaat en adh daarvan afbouwen. Ik gaf zo weinig en zo kort mogelijk, paar maanden dus.....
Succes allemaal!!!en heb geduld....

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:49

hagelslag schreef:

Of 5....

Ja hier ben ik wel benieuwd naar. Heeft dat gewerkt?
Ik ben vrij sceptisch hierover. Mijn pony gaat een beetje op en af. Dat zal er vast bijhoren.
Ik heb vanmiddag weer contact met de dierenarts.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:02

Mijn pony had in eerste instantie 1 week equipalazone, maar na 1 dag zonder heb ik direct meer opgehaald want dat ging echt nog niet! Ze staat nu 3 weken op de equipalazone, waarvan de eerste week 2x 1 zakje per dag, de 2e week 2x een half zakje per dag en nu in de 3e week doet ze het heel goed op 2x 1/3 zakje per dag. Ik laat haar nog minstens 3 tot 4 weken op deze dosis staan en ga daarna kijken of ze misschien naar 1x per dag 1/3 zakje kan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:01

Marjo89 schreef:
hagelslag schreef:

Of 5....

Ik ben vrij sceptisch hierover. Mijn pony gaat een beetje op en af. Dat zal er vast bijhoren.

Bij haar heeft het geholpen.
De pulsatie etc wou niet weg. Het werd alleen maar slechter en slechter... Dus vandaar de keuze bloedzuigers
We hebben 2x 1 per voet laten aanzetten met ca 2 week ertussen zo uit 't hoofd.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:12

hagelslag schreef:

Bij haar heeft het geholpen.
De pulsatie etc wou niet weg. Het werd alleen maar slechter en slechter... Dus vandaar de keuze bloedzuigers
We hebben 2x 1 per voet laten aanzetten met ca 2 week ertussen zo uit 't hoofd.[/quote]

Oke, en heb je daarvoor iemand laten komen? en wie?

Ik ga toch andere medicatie krijgen, ontstekingsremmer ipv novacam.
Ik twijfel nog erg over bloedzuigers.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:31

Je kan ook nog kurkuma proberen. Dat was degene die er hier voor zorgde dat de pulsatie eindige.