[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:26

Ik zou het paardnatuurlijk forum niet zo serieus nemen, makkelijk oordelen vanuit dit positie zeg...

En idd, eenmaal HB, altijd voorzichtig. Mijn pony loopt al 16 jaar met 3 gekantelde hoefbeentjes rond, dus het is zeker mogelijk, maar niet makkelijk.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:55

Ik vind dat ook wel makkelijk oordelen op zo'n forum. Het is niet alleen het beeld van de hoef dat alles bepaald.
En je moet soms echt een omslag maken in het denken en houden van paarden om de juiste zorg te leveren aan een Hb-er. Soms wordt ik er ook weleens moedeloos van als het allemaal niet wil.
Mijne heeft qua HB geen terugslag gehad, maar toch loopt ze nu niet fijn.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:19

hier zijn ook wat vermoedens van cuching, zucht..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:34

Ziviaantje schreef:
Ik las geloof ik op het paard natuurlijk forum dat ze voor de cursus natuurlijk hoefbekappen van de paardenslager veel hoeven aangeboden kregen waarbij duidelijk te zien was dat de hoefbevangheid aan het genezen was... is toch even slikken..... deze eigenaren hadden dus geen geduld :(

Erg kort door de bocht ....
Bij heel veel andere ziektes is hoefbevangenheid een bijverschijnsel als het ware. Ook door medicatie tegen bepaalde aandoeningen kan bevangenheid optreden.
Maw, het kan best zijn dat het paard van de betreffende hoef niet vanwege bevangenheid is ingeslapen, maar door ander letsel/ziekte oid.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:06

Wat is nou echt kenmerkend cushingjongens?
Want als ik die sites lees word ik er niet veel wijzer van ;)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:31

liespower94 schreef:
Wat is nou echt kenmerkend cushingjongens?
Want als ik die sites lees word ik er niet veel wijzer van ;)

Je hebt hiervan ook een centraal topic. Misschien dat ze je daar wat meer kunnen vertellen

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:50

Zucht... Pony liep gisteren op het harde niet lekker, maar in de berm liep er vervolgens niks aan de hand. Toch rustig doorgestapt om even aan te voelen hoe hij liep en moesten vervolgens een stukje over de straat weer terug en toen liep hij weer prima. Ben er toch niet helemaal gerust op. Hij wordt aankomende week 19 jaar, dus kan zijn dat hij meer tijd nodig heeft om op gang te komen, maar heb toch de hoefsmid gebeld en die komt vanmiddag even kijken. Nu maar duimen en hopen dat het niet weer HB is.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:33

Hoe zit dat nu eigenlijk .. ik hoor hier verschillende mensen zeggen van "zijn hoeven zijn warm" nu voel ik ook regelmatig aan zijn hoeven en de laatste dagen zijn die wel beetje warm maar is dat dan normaal of niet? mijn merrie haar hoeven zijn namelijk ook een beetje warm en zij heeft geen HB.

Aan de mensen die ook ex-laminitis gebruiken van HIppo hebben jullie ook ondervonden dat jullie pony/paard daar soort van plattere mest van krijgt.. ?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:13

Idifix schreef:
Hoe zit dat nu eigenlijk .. ik hoor hier verschillende mensen zeggen van "zijn hoeven zijn warm" nu voel ik ook regelmatig aan zijn hoeven en de laatste dagen zijn die wel beetje warm maar is dat dan normaal of niet? mijn merrie haar hoeven zijn namelijk ook een beetje warm en zij heeft geen HB.

Aan de mensen die ook ex-laminitis gebruiken van HIppo hebben jullie ook ondervonden dat jullie pony/paard daar soort van plattere mest van krijgt.. ?

Bij mijn pony kon je vorig jaar wel verschil voelen tussen zijn linker en rechterhoef. Hij was dan ook alleen aan zijn rechterhoef bevangen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:19

Hier ook wisselende temperaturen tussen de goede en slechte voet. Inmiddels controleer ik de warme
voet door te vergelijken met de achtervoeten. En dan valt dat 'warme' dus wel mee. Maar is er voorvoet
soms gewoon kouder als de rest.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:25

ja, de voorvoeten zijn wel heel licht warmer als de achterste maar in principe als ze alle4 gelijk voelen is er niks aan de hand of ?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:58

Geen HB hier gelukkig!
Hoefsmid heeft met de tang gevoeld, maar pony reageerde nergens op.
Zag wel een oud zweertje zitten en die heeft hij uitgekrabd, maar daar kon het volgens hem niet aan liggen. Waarschijnlijk toch wat te druk gedaan in het land of toch een beetje strammig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:07

@idifix mijn 2 merries hun hoeven zijn ook bijna altijd ietsje warm, de PRE daarentegen altijd ijskoud :j
Zolang 1 voet niet overdreven warmer is dan de andere, denk ik dat je je niet teveel zorgen moet maken hoor!
Wat die Hippo Ex-Laminitis betreft...echt plattere mest had ze niet, maar ze ging wel mesten op alle mogelijke plaatsen in haar stal, terwijl ze normaal gezien een hele propere merrie is en alles op 1 hoop doet... dus dat spul brengt toch wel wat teweeg in de darmpjes blijkbaar... :j
Misschien kan je ietsje minderen in dosering en even kijken hoe het dan gaat?

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:03

Ik lees even mee, vanmiddag dierenarts bij m'n pony gehad en hij is ook hoefbevangen :(
Alsof we nog niet genoeg pech gehad hebben de afgelopen tijd, hij is net zo'n 2 jaar af en aan kreupel geweest en dat ging eindelijk super goed en dan nu dit weer, soms zakt de moed en het positief zijn me echt in de schoenen :(:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:56

@ann dat af en aan kreupel lopen, kan een voorstadium van hoefbevangenheid zijn. Staat jouw pony op de wei? Wat krijgt hij te eten ? Hebben ze medicatie / pijnstilling voorgeschreven?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:17

Pandora2 schreef:
@idifix mijn 2 merries hun hoeven zijn ook bijna altijd ietsje warm, de PRE daarentegen altijd ijskoud :j
Zolang 1 voet niet overdreven warmer is dan de andere, denk ik dat je je niet teveel zorgen moet maken hoor!
Wat die Hippo Ex-Laminitis betreft...echt plattere mest had ze niet, maar ze ging wel mesten op alle mogelijke plaatsen in haar stal, terwijl ze normaal gezien een hele propere merrie is en alles op 1 hoop doet... dus dat spul brengt toch wel wat teweeg in de darmpjes blijkbaar... :j
Misschien kan je ietsje minderen in dosering en even kijken hoe het dan gaat?

dank je wel Pandora :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:27

Stillemeelezer spreekt haar zorgen weer even uit.

3, 5 jaar geleden is mijn paard voor het laatst bevangen geweest daarna niet meer op het land geweest en staat hij alleen in de paddock. Wat ik ook sneu vind voor hem.
Na overleg met mijn da geeft ze aan het van de zomer rustig op te gaan bouwen met graasmasker.. Ben alleeb doods bang en weet noet of ik het durf te proberen :(

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:08

Je kunt altijd heel goed op de symptomen letten Ash,
en bouw het superlangzaam op, dan komt het zeker goed :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:27

Ash_ schreef:
Stillemeelezer spreekt haar zorgen weer even uit.

3, 5 jaar geleden is mijn paard voor het laatst bevangen geweest daarna niet meer op het land geweest en staat hij alleen in de paddock. Wat ik ook sneu vind voor hem.
Na overleg met mijn da geeft ze aan het van de zomer rustig op te gaan bouwen met graasmasker.. Ben alleeb doods bang en weet noet of ik het durf te proberen :(

Wij hebben helaas geen beschikking over een paddock, dus ik probeer mijn pony ook zo veel mogelijk buiten te laten. Afgelopen week was hij een beetje strammig, volgens de hoefsmid geen HB. Toch rinkelen bij mij alle alarmbelletjes, en heb ik de pony overdag binnen staan en laat ik hem 's avonds een paar uurtjes buiten. Helaas geen ideale oplossing, maar hopelijk voorkomt het wel een ziek paard. Een graasmasker heeft bij ons niet zo veel zin, daar is ons gras denk ik te kort voor.
Toen mijn pony net herstelt was zijn HB ging hij de eerste dag een uurtje naar buiten, dit mochten we van de DA elke dag met een kwartiertje verlengen. Misschien kun je met jouw DA overleggen wat volgens hem/haar de beste oplossing is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:15

@Ash mijn merrie was vorig jaar heel erg hoefbevangen en heb ze voor enkele maanden op een soort paddock zonder gras gehouden, en is ze ook een heel deel kilootjes lichter geworden ! Sinds de winter heb ik haar dan op strookbegrazing staan...als de fructaanomstandigheden gunstig zijn, krijgt ze er een " lijntje " bij, zoniet blijven de paaltjes staan. Op die paddock alleen werd ze heel erg depri, dus ik moest het risico wel nemen ( merrie is 20jaar en op verdiend pensioen ) ...en ik heb er tot nu toe nog geen seconde spijt van gehad !
Heb het ook met graasmasker geprobeerd, maar dat was zo geen succes...strookbegrazing is veel makkelijker en in mijn ogen ook een ietsje veiliger...als ze per ongeluk dat masker afkrijgen, staan ze zich heerlijk vol te vreten als er op dat moment geen toezicht is. Enfin, ik zag bij mijne dat het haar meer irriteerde dan wat anders, maar dat is per paard verschillend natuurlijk :j
Is misschien een ideetje voor je, als je de mogelijkheid hebt tenminste voor strookbegrazing. En dan zien dat het stuk waar ze, zeg maar, permanent opstaan niet te groot is, want gras groeit overal tegelijk uiteraard :D Enne...vanaf half juni zijn de omstandigheden echt wel weer ok voor onze '' patientjes '' hoor... enkel alles met mate en vooral zien dat ze al niet te dik zijn voor je eraan begint !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:20

@Marijuhhh ik had hier ook geen paddock, maar heb ze er zelf ééntje laten maken :D Stukje wei van zo ongeveer 15m op 15m afzetten en daar constant eentje opzetten...geraakt erg snel kapotgetrapt en kan je beetje bij beetje vergroten toch je een mooi paddockje van enkel aarde hebt. En dan kan jouw poown ook heel de dag buitenstaan met wat hooi om te knabbelen. Want je hebt gelijk hoor dat de alarmbellen gaan rinkelen...stijf en stram lopen is meestal inderdaad een voorstadium...en aangezien vorige week de weersomstandigheden absoluut ongunstig waren, en dan, naar ik lees, nog kort afgegraasd gras toch heel erg voorzichtig zijn !
Maar veel beweging is erg goed, dus vandaar mijn '' paddock ideetje '' . Misschien heb je hier wel wat aan en kan je er wat mee !

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:39

Ik had ook geen paddock maar een wei slopen en er dan zand over gooien, hekje erom en u heeft uw paddock :)

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:05

Pandora2 schreef:
@ann dat af en aan kreupel lopen, kan een voorstadium van hoefbevangenheid zijn. Staat jouw pony op de wei? Wat krijgt hij te eten ? Hebben ze medicatie / pijnstilling voorgeschreven?

Dat af en aan kreupel lopen weten we de oorzaak van, hij had zich verstapt in de wei en zo een scheurtje in z'n kogel opgelopen. Alleen het genezingsproces duurde echter een heel stuk langer dan gepland.

Hij staat 24/7 buiten op de wei, de weides worden nooit bemest en voordat het gras echt kans heeft om vet te worden gaan ze over naar een andere wei zodat ze nooit op te veel gras staan, aangezien het allemaal pony's zijn die altijd buiten staan. Wel staat ie in een wei waar veel wandelaars langs komen, dus het kan zijn dat iemand dacht laat ik is wat brood gaan voeren.

Hij staat nu op de buut ( 2x per dag anderhalf zakje ) en over een paar dagen moet ik bellen hoe het gaat. Het is gelukkig nog in een heel vroeg stadium en hij stond er ook nog niet echt 'typisch' bevangen bij, maar lopen deed ie liever niet. Hij mocht van de dierenarts ook gewoon de wei weer in, maar wel in de gaten houden en als het gras te hoog word en hij blijft last houden een graasmasker op. Hij staat nu ook in een vrij natte wei, dus dat is ook mooi meegenomen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:14

Hou er wel rekening mee dat als je een weide nooit bemest (op wat voor manier dan ook) dat je op den duur ook gestresst gras "kweekt" (bij zandgrond eerder als klei natuurlijk).
Na verloop van tijd spoelen nl de voedingsstoffen uit de grond en heeft het gras bijna geen mogelijkheid om te groeien, net als bij te weinig vocht/water.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:21

Kymalin schreef:
:wave: hoi JP en Geerke :D Ja het gaat gelukkig nog steeds goed! *klopt meteen af* gelukkig na die ene keer nooit weer een terugval gehad maar ik ben nog steeds voorzichtig hoor! Voer alleen maar Safe and Sound, geweekt hooi en durf bepaalde wormkuren niet te geven. 's Zomers bouw ik weidegang op, op bewolkte dagen, beginnend met een half uur per dag en aan het einde van de zomer staat Kylian zo'n 3 en een half uur in de wei. De rest van de tijd in de paddock met geweekt hooi en zodra de temperatuur 's nachts onder de 10 graden komt is het gras eten weer gedaan.

En zo hou ik 'm alweer 4 (?) jaar heel en issie gewoon L2 met winst geworden. Ik heb net dit jaar m'n startkaart opgezegd. Niemand die wat aan 'm ziet!

Ik zie dat je bepaalde wormkuren niet meer geeft mag ik vragen welke en waarom niet?