Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gianna schreef:Er staat een foto in mijn profiel van haar.
de magnesium heb ik op allemaal soorten manieren gevoerd oa: wortelpuree gemaakt en het daarin verwerkt, vermengd met water en over het hooi gespoten maar mevrouw at het gewoon niet op.
wat voor test heb je gedaan als ik vragen mag?
Buitenzinnig schreef:Toch welkom Gianna.![]()
Er staan veel nuttige zaken in dit topic... niet iedere HB is veroorzaakt door het zelfde en soms weet je niet wat er fout ging. Ook niet iedere therapie is op ieder paard toepasbaar.
Zelf heb ik profijt gehad van de natuurlijke benadering, dus natuurlijk bekappen, voorzichtig beweging geven (eventueel met speciale hoefschoenen aan) geen medicijnen maar wat kruiden(mengsels) en magnesium om de suiker huishouding weer op gang te krijgen. En vooral af laten vallen. (maar niet te snel!!) Hooi kan in dat opzicht nog te rijk zijn voor sobere rassen zoals jouw Haflinger (heb zelf Fjord & Haf en Shet) Mijn Fjord is op dit moment weer gezond en vrolijk, maar uiteraard blijf ik hem in de gaten houden, evenals dit topic, zodat ik als gewaarschuwd mens door het leven ga
Jannepauli schreef:Met alle respect Buitenzinnig... maar ik denk niet dat je de verantwoordelijkheid wilt nemen om iemand de 'natuurlijke' manier aan te raden -- als jij voor je eigen paarden besluit geen medicijnen te geven, dat moet je natuurlijk zelf weten. Maar een paard dat bevangen geraakt is, heeft naast onderzoek wat de HB veroorzaakt heeft, wél medicijnen nodig om erger te voorkomen. Toch tenminste tijdelijk pijnstillers, en ook bloedverdunners.
Citaat:Zelf heb ik profijt gehad van de natuurlijke benadering, dus natuurlijk bekappen,
Citaat:http://www.voervergelijk.nl/nieuws/70/w ... an-paarden
Ik las vandaag bovenstaand over wortels, maar heb al meerdere voedingswaardewijzers van wortels gezien. In wortels zit 4 a 5% suiker. In een pavokoek meer dan 35%. Wortels zijn vooral een dure manier om je paard water te geven. In veel suikerarme voeren zit ook rond de 5% suiker, in de vorm van zetmeel.
Dat wortels suikerbommen zijn, is echt een hardnekkig fabeltje.
Je kan je paard beter heel schraal hooi geven en verder niets. Wortels is niets mis mee, maar het voegt erg weinig toe.
DubbelDun schreef:Verder zit er in wortels een stofje wat bij paarden die COPD-gevoelig zijn nét de trigger kan zijn om op te reageren door te gaan hoesten.
Mijn ouwetje (=COPD) krijgt dus ook geen wortels/winterpeen in hoeveelheden meer dan 1 a 2 wortjeltjes 'voor het lekkere'.
lolclub schreef:Ja, de schuur heeft maar 3 wanden.is de opslag/schuur open zodat het vocht weg kan ?
capopjekop schreef:Die pavokoeken vallen volgens mij wel mee, die 35% gaat over een kilo koek, terwijl een koek veel lichter is. Zelf voer ik geen wortelen bij. Alleen schraal hooi is prima in de acute fase. Daarna wil ik er zelf toch wel wat bijvoeren in de vorm van vitamines.
capopjekop schreef:Daar heb je wel gelijk in, maar als je dan naar gram suiker krijgt dan valt het toch wel mee per koek? Houd het er maar op dat ik geen rekenwonder ben.
capopjekop schreef:Net toch maar een grote baal engels raai besteld. Vrij prijzig, maar ja dat is te verwachten met de slechte oogst. Ben benieuwt of mijn gewone hooiboer zijn prijzen nog opkrikt, hij is altijd erg goedkoop met zijn hooi.
DubbelDun schreef:Verder zit er in wortels een stofje wat bij paarden die COPD-gevoelig zijn nét de trigger kan zijn om op te reageren door te gaan hoesten.
Mijn ouwetje (=COPD) krijgt dus ook geen wortels/winterpeen in hoeveelheden meer dan 1 a 2 wortjeltjes 'voor het lekkere'.