[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:21

Heb je een foto van haar? Grietje is afgelopen winter weer bevangen geworden en na een test bleek zij insuline resistent te zijn. Hoe voerde je die magnesium?

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:33

Er staat een foto in mijn profiel van haar.
de magnesium heb ik op allemaal soorten manieren gevoerd oa: wortelpuree gemaakt en het daarin verwerkt, vermengd met water en over het hooi gespoten maar mevrouw at het gewoon niet op.

wat voor test heb je gedaan als ik vragen mag?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:56

Gianna schreef:
Er staat een foto in mijn profiel van haar.
de magnesium heb ik op allemaal soorten manieren gevoerd oa: wortelpuree gemaakt en het daarin verwerkt, vermengd met water en over het hooi gespoten maar mevrouw at het gewoon niet op.

wat voor test heb je gedaan als ik vragen mag?

Geen worteltjes meer ook!!!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:56

ik geef magnesium wel over het voer (en oh wat is die van mij kieskeurig) met appelazijn en omega olie zodat hij het er ook niet uit kan blazen.
Wat voor jou misschien een idee is om het te voeren in een vulspuit met appelmoes.
Is wel een heel werkje elke dag maar dan weet je wel zeker dat ze het binnen krijgt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 13:58

Buitenzinnig schreef:
Toch welkom Gianna. :(:)
Er staan veel nuttige zaken in dit topic... niet iedere HB is veroorzaakt door het zelfde en soms weet je niet wat er fout ging. Ook niet iedere therapie is op ieder paard toepasbaar.
Zelf heb ik profijt gehad van de natuurlijke benadering, dus natuurlijk bekappen, voorzichtig beweging geven (eventueel met speciale hoefschoenen aan) geen medicijnen maar wat kruiden(mengsels) en magnesium om de suiker huishouding weer op gang te krijgen. En vooral af laten vallen. (maar niet te snel!!) Hooi kan in dat opzicht nog te rijk zijn voor sobere rassen zoals jouw Haflinger (heb zelf Fjord & Haf en Shet) Mijn Fjord is op dit moment weer gezond en vrolijk, maar uiteraard blijf ik hem in de gaten houden, evenals dit topic, zodat ik als gewaarschuwd mens door het leven ga ;)

Met alle respect Buitenzinnig... maar ik denk niet dat je de verantwoordelijkheid wilt nemen om iemand de 'natuurlijke' manier aan te raden -- als jij voor je eigen paarden besluit geen medicijnen te geven, dat moet je natuurlijk zelf weten. Maar een paard dat bevangen geraakt is, heeft naast onderzoek wat de HB veroorzaakt heeft, wél medicijnen nodig om erger te voorkomen. Toch tenminste tijdelijk pijnstillers, en ook bloedverdunners.

@ Gianna - ik zou dat Magnesium voorlopig maar laten voor wat het is. Het is sowieso verstandig om eerst bloedonderzoek te laten doen om te weten of magnesium überhaupt wel nodig is. Overleg met de DA wat nu de beste procedure is - voorlopig alleen hooi en medicijnen. Heb je je hoefsmid er al naar laten kijken?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:05

Jannepauli schreef:
Met alle respect Buitenzinnig... maar ik denk niet dat je de verantwoordelijkheid wilt nemen om iemand de 'natuurlijke' manier aan te raden -- als jij voor je eigen paarden besluit geen medicijnen te geven, dat moet je natuurlijk zelf weten. Maar een paard dat bevangen geraakt is, heeft naast onderzoek wat de HB veroorzaakt heeft, wél medicijnen nodig om erger te voorkomen. Toch tenminste tijdelijk pijnstillers, en ook bloedverdunners.

Goed lezen JP; er staat
Citaat:
Zelf heb ik profijt gehad van de natuurlijke benadering, dus natuurlijk bekappen,

Ik zeg dus niet dat iemand anders dat ook moet doen, ik geef aan waar IK profijt van heb gehad...
Mijn Fjord wilde van alles eten, BEHALVE pijnstillers... dit is opgelost door wilgenbast te voeren, dat is pijnstillend en bloedverdunnend.

even wat anders, je wilde nog een mysterie onthullen, wat is blijven steken door ziekte van pauli. Ik ben nog steeds nieuwsgierig. ;)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:07

dit las ik in een ander topic. ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Citaat:
http://www.voervergelijk.nl/nieuws/70/w ... an-paarden

Ik las vandaag bovenstaand over wortels, maar heb al meerdere voedingswaardewijzers van wortels gezien. In wortels zit 4 a 5% suiker. In een pavokoek meer dan 35%. Wortels zijn vooral een dure manier om je paard water te geven. In veel suikerarme voeren zit ook rond de 5% suiker, in de vorm van zetmeel.
Dat wortels suikerbommen zijn, is echt een hardnekkig fabeltje.

Je kan je paard beter heel schraal hooi geven en verder niets. Wortels is niets mis mee, maar het voegt erg weinig toe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:11

Als je 1 wortel geeft is de suikerwaarde laag.
Ik geef mijn paardje nu 1 halve summerfitkoek, als je ziet hoe zwaar dat is en hoeveel suiker zij relatief binnen krijgt is dit veel minder dan bij 1 kilo wortels.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:14

Die pavokoeken vallen volgens mij wel mee, die 35% gaat over een kilo koek, terwijl een koek veel lichter is. Zelf voer ik geen wortelen bij. Alleen schraal hooi is prima in de acute fase. Daarna wil ik er zelf toch wel wat bijvoeren in de vorm van vitamines.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:16

Verder zit er in wortels een stofje wat bij paarden die COPD-gevoelig zijn nét de trigger kan zijn om op te reageren door te gaan hoesten.
Mijn ouwetje (=COPD) krijgt dus ook geen wortels/winterpeen in hoeveelheden meer dan 1 a 2 wortjeltjes 'voor het lekkere'.

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:37

Buitenzinnig: het waren geen kilo's wortel hoor, het was er welgeteld 1 :Y) , en hoe graag ze wortels wilt die hoefde ze niet

Jannepauli: De hoefsmid is er vrijdag bij geweest en de "druk" weggehaalt, ze is het alleen linksvoor trouwens. Ze krijgt nu alleen hooi en vanmorgen de laatste keer medicijnen gehad. straks inderdaad een bloedonderzoek laten doen.

Fancylover: dankjewel voor de tip. :)*

En inderdaad had ik het niet als advies gezien hoor om op de "natuurlijke" manier het traject te lopen. Ik ben blij met alle informatie die ik lees en ik zal een traject lopen die het beste bij mijn haffie past.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:40

DubbelDun schreef:
Verder zit er in wortels een stofje wat bij paarden die COPD-gevoelig zijn nét de trigger kan zijn om op te reageren door te gaan hoesten.
Mijn ouwetje (=COPD) krijgt dus ook geen wortels/winterpeen in hoeveelheden meer dan 1 a 2 wortjeltjes 'voor het lekkere'.

Met wortels is het niet anders als met alle andere dingen in het leven...te veel is niet goed :+
Het is hier droog en zonnig, dus ik ga er even van genieten!! :wave:

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:41

lolclub schreef:
is de opslag/schuur open zodat het vocht weg kan ?
Ja, de schuur heeft maar 3 wanden.
Vash is weer aan de bisolvon, er liggen toch (niet alle dagen) nog slijmproppies op de grond voor zijn box. Niet groen meer, maar toch. Overdag hoor ik 'm niet, soms alleen 1 kuch na het rollen, en die briest 'ie dan netjes na.

Interessant, dat van de wortels en COPD!

capopjekop schreef:
Die pavokoeken vallen volgens mij wel mee, die 35% gaat over een kilo koek, terwijl een koek veel lichter is. Zelf voer ik geen wortelen bij. Alleen schraal hooi is prima in de acute fase. Daarna wil ik er zelf toch wel wat bijvoeren in de vorm van vitamines.

35% is 35%. Of dat nu van een kg is, of van 100 gram. Dat is het fijne van een percentage.
Een gewoon suikerklontje weegt 5 gram. Met iedere 100 gram pavokoek voer je dus maar liefst 7 suikerklontjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:44

Daar heb je wel gelijk in, maar als je dan naar gram suiker krijgt dan valt het toch wel mee per koek? Houd het er maar op dat ik geen rekenwonder ben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:44

Maar 1 winter wortel is zwaarder dan een halve pavo koek.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:52

capopjekop schreef:
Daar heb je wel gelijk in, maar als je dan naar gram suiker krijgt dan valt het toch wel mee per koek? Houd het er maar op dat ik geen rekenwonder ben.

Nou, dat ben ik niet met je eens hoor. Eén koek weegt 167 gram (volgens de PAVO website). De gehaltes suiker en zetmeel komen samen uit op 31%. Dus 31% van die 167 gram koek is suiker/zetmeel. Dat is 51 gram.
En dat zijn dus per koek wel 10 suikerklontjes (Pavo hoopt op meer rekenwonders zoals jij ;-) )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:56

Aan dit rekenwonder hebben ze niks hoor, ik voer gewoon braaf safe and sound :D

Gelukkig is het nu weer fijn weer hier, kan mijn weitje weer een beetje opdrogen. Zo dadelijk eens lekker wandelen met de ponybeesten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:57

Ja, het weer is super, hier ook!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:02

Ik ga even ander vergelijk geven.
Isabella mag gezien haar gewicht en behoeften mineralen e.d. en berekening Pavo, 1/3 pavokoek hebben. Dat is 56 gram koek, met 31% suiker/zetmeel, is 17,3 gram suiker en zetmeel.
Om dezelfde vitamines e.d. binnen te krijgen, heeft ze van de safe en sound, 1 kg voer nodig, dus 1000 gram (volgens berekening Dodson). Voer met 10% suiker en zetmeel. Dat is dus 100 gram suiker en zetmeel per voerbeurt.

Dus wat is nu 'veiliger' voeren als je het zo bekijkt :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:48

Daarom voer ik Formula 4 Feet :+

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:31

capopjekop schreef:
Net toch maar een grote baal engels raai besteld. Vrij prijzig, maar ja dat is te verwachten met de slechte oogst. Ben benieuwt of mijn gewone hooiboer zijn prijzen nog opkrikt, hij is altijd erg goedkoop met zijn hooi.

Ah goed zo, heb je in ieder geval genoeg voor van de winter ;)

even terugkomende op jouw foto van de zool :
is de resectie al helemaal tot beneden aan toe gegroeid ?, het lijkt zo net of de hoefwand al weer "rondom" loopt
Misschien wil Spikey even kijken, het lijkt zo op het eerste gezicht een dubbele zool maar zoveel verstand heb ik er ook weer niet van :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:33

Nee het is er nog niet helemaal uit, ik zal eens kijken ik een foto van opzij kan uploaden. Het groeit bij Grietje als een tierelier, dus ik wil mijn smid vragen of hij me kan leren om het zelf netjes bij te veilen. Als ik dat nou iedere week even doe dan is de overgang met het bekappen mss wel minder groot? Of zou dat niets uitmaken?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:37

Welkom Gianna

wanneer was de eerste keer dat je pony bevangen raakte ?
Als een pony om onduidelijke reden bevangen raakt in de herfst is het zinvol om haar te testen op PPID (Cushing).
Het kan namelijk te maken hebben met een verstoorde hormoon/cortisol balans.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:39

Een foto'tje van de zijkant. Ik weet niet of ik het me verbeeld, maar ik heb het idee dat achterkant van de hoeven hoger staat dan vroeger.

Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:09

DubbelDun schreef:

Heb je hier wetenschappelijk bewijs voor, of is het van horen zeggen... ;) ?