[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:52

En toch zijn er genoeg paarden die wel reageren op de glucosamine met heftig gedrag. Het wordt ook door sommigen echt afgeraden voor paarden met IR of HB. Maar als het bij jouw paard goed gaat, prima toch !?
Joint comp schijnt speciaal gemaakt te zijn voor paarden met IR en HB etc. trouwens.

Mootje82

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:31

Daarom! Voorlopig gaat het prima daarmee!
Ik heb inderdaad ook naar Joint Comp gekeken, maar was niet echt overtuigd.
Ben blij dat hij hier goed mee gaat

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:09

Ik ben op zoek naar wat informatie;

wij hebben een haflinger merrie op stal staan, inmiddels 21 jaar ongeveer met artrose. dit heeft ze al járen. we krijgen continu iets anders te horen qua wat te doen met beweging.. op dit moment loopt ze af en toe op buitenrit maar merk dat ze graag meer doet.

wat is handig qua bak werk? wel of niet doen? en dan kort houden of juist wat langer rustig aan doen? Is in de bak rijden sowieso haalbaar? en wat doe ik dan wel en wat niet? (uiteraard bekijken we dit per dag ;) )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:35

Waar heeft je merrie artrose en in welke mate?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:47

Hier ook een 21 jarige met artrose in ieder geval in de rug.
We vermoeden nog wel op andere.plekken.
Ik geef wel supplement.
Ik rij doordeweeks altijd in de bak en in de weekenden buiten.
In de zomer als het langer licht is wel meer buiten.
Belangrijk is lange warming up in het tempo van het paard daarna wel lekker voorwaarts laten gaan. En lang uitstappen.
Ik stap tussendoor ook veel even met lange teugel. In de galop komt lorenz lekker los.
Verder overgangen rijden dit doe ik allemaal na de warming up! Verder weet ik niet wat de haflinger allemaal kan. Lorenz kan alle oefeningen dus hem goed gymnatiseren. Ik rij gemiddeld 5x in de week.
Je zal het moeten bekijken hoe het bakwerk gaat en er een weg in vinden. En hoe is de bak?
Gewoon kjjken wat goed gaat.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:18

Liiszle, ik denk dat je vooral moet kijken naar wat jouw paardje aankan. Buitenritten zijn erg goed, omdat je dan geen korte wendingen maakt. Maar afhankelijk van hoe erg het is gesteld met je merrie denk ik niet dat je bak-werk hoeft te laten... Ik zou zeggen begin met zo weinig mogelijk korte wendingen (grote cirkels) en kijk wat dat geeft. Bouw je werk in de bak ook goed op (lees als, eerst goed instappen, lekker losdraven, grote cirkels rijden, mss wat overgangen enz), een goede warming up is erg belangrijk (eigenlijk voor ieder paard ;) )

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:56

Mijn haflinger heeft kogelartrose en ik dacht eerst dat de buitenritten ook gewoon prima waren.
Nu ben ik toch wat meer in de bak aan de slag en ik merk dat hij zelfs beter gaat lopen nu ik hem meer oppak en aan het rechtrichten ben.
Ik weet niet waar de artrose zit bij je paardje maar bij mijn paard werkt het goed omdat hij door het rechtrichten zijn gewicht veel beter verdeeld over alle 4 zijn benen ipv alleen voor waar ook de artrose zit.

Wij gaan binnenkort zelfs weer lessen en zolang het goed gaat blijven we dat doen om hem soepel te houden.

Maar bij alles geld dat je goed naar je eigen paardje moet kijken en wat hij aangeeft.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:08

bedankt allemaal, De merrie heeft het in ieder geval in haar (voor)knie, maar we vermoeden ook in de kogel.

probleem is dat zij weinig aangeeft, ze geniet zo enorm van aandacht/aan het werk mogen dat ze door de pijn heen loopt, pas de volgende dag merk je dat het te veel was.

ik ben op dit moment van plan wat meer met haar te wandelen als dit goed blijft gaat wat recht richten in de bak en lekker op buitenrit blijven gaan.

we hebben een houtsnipperbak, niet al te zwaar en word goed onderhouden. bak is ook redelijk ruim, dus kan hier goed lange lijnen in rijden.

dus jullie zeggen; rustig aan bak werk oppakken, goede warming up en goede cooling down, niet te veel (kleine) figuren en haar op eigen benen laten lopen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:12

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:28

Mijn fjord is ook een bikkel,ik vind het moeilijk om het werk goed te doseren. We werken voornamelijk nog een enkele keer in de bak met een goede warming up(goed instappen) 3)en cooling down,buitenritten doen we haast niet meer omdat haar zicht ook erg slecht is en ze aan beide voorbenen een peesblessure heeft gehad met nu teveel littekenvorming,tijdens dit medisch traject kwamen we er ook achter dat er artrose in haar hoefbeen zit. Ze krijgt nu glucosamine van pharmahorse,en ik wil binnenkort de combi met msm geven

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:10

Iemand ervaring met hyaluronzuur geven naast je supplement?

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:04

Mijn fjord doet het erg goed op horseflex glucosamine en msm. Merk dat het hem allemaal wat soepeler afgaat. Ook in de bak merk ik dat hij makkelijker ondertreed.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:40

Misschien een gekke vraag, maar hebben jullie wel is nagedacht: Wanneer laat ik mijn beestje gaan?

Mijn merrie loopt al een poosje ontzettend slecht(op 3 benen) ze loopt echt heel erg slecht.
Maar haar ogen stralen, ze is blij en haar oortjes staan naar voren.

Ze loopt alsof ze pijn heeft, maar haar hoofdje wil verder. Snappen jullie het?

Het is zo moeilijk om te schatten, wanneer is het tijd om te gaan?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:49

Mijn merrie gaat als ze niet meer zonder te kreupelen door de wei komt. Mijn merrie moet vooral paardwaardig kunnen leven. Dat betekent: mee kunnen komen met de groep als die dol door de wei vliegt (laatst vloog ze zelf in rengalop voor de rest uit :+ := ), ze moet niet kreupel lopen en in goede conditie (dus niet sterk vermageren) blijven. Zou zij zoals jouw merrie op drie benen lopen dan had ik haar persoonlijk al lang laten gaan.... Een paard is een proodier en zal dus niet gauw laten merken dat het ergens last van heeft en dat het echt niet meer gaat. Dat ze op drie benen loopt vind ik reden genoeg om er een einde aan te maken.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:10

Ze loopt sinds gister pas zo beroerd ;) Daarvoor zag je bijna niets aan haar.Maar vroeg het mij gewoon af

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:07

SteffiiY schreef:
Misschien een gekke vraag, maar hebben jullie wel is nagedacht: Wanneer laat ik mijn beestje gaan?

Mijn merrie loopt al een poosje ontzettend slecht(op 3 benen) ze loopt echt heel erg slecht.
Maar haar ogen stralen, ze is blij en haar oortjes staan naar voren.

Ze loopt alsof ze pijn heeft, maar haar hoofdje wil verder. Snappen jullie het?

Het is zo moeilijk om te schatten, wanneer is het tijd om te gaan?

Ik had altijd gezegd! Wanneer ik de levenslust uit haar ogen zie verdwijnen, dan is het tijd om te gaan. Urka was echt een super sterk paard. Ondanks dat ze door de artrose (lage én hoge overhoef) veel pijn had, wou ze altijd nog doorgaan. Maar in de zomer van 2013 zag ik echt dat ze steeds zuurder werd, dat ze het niet goed meer aankon en dat ze het steeds moeilijk begon te krijgen. Op een bepaald moment was de levenslust weg. Dat zag ik gewoon. ik heb haar toen nog een maand op pijnstilling gezet om van haar afscheid te kunnen nemen. in september heb ik haar dan laten inslapen. Ik denk dat je dat gewoon aanvoelt wanneer het voor je paard genoeg is geweest.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:34

Je zei zelf dat ze 'al een poosje' ontzettend slecht loopt. Dat is wat anders dan één dag.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:37

Misschien heb ik het verkeerd geforurmuleert dan:

Ze heeft altijd regelmatig gelopen was nooit iets aan haar te zien.
Tot 3 weken terug werd ze ineens soms wat onregelmatig, in stap niets te zien maar in overgangen zag je een onregelmatigigheid wat ik voor haar doen al slecht vind.
Sinds begin deze week dus echt mega slecht en duidelijk in stap onregelmatig.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:42

SteffiiY komt het van de artrose? Of heeft ze een hoefzweer?
Je kan het even een paar dagen aankijken en vandaag bv de hoefsmid of dierenarts bellen voor advies.
Je kent je eigen paard het best maar het moet inderdaad paard vriendelijk blijven.

Wat Berdien zegt ben ik het inderdaad mee eens.

Maar niemand ervaring met hyaluronzuur los geven naast je supplement?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:04

Ik durf niet te zeggen of het atrose of iets anders is. Ik zie onderaan haar hoef verder niets.
Het zou ook kunnen dat ze gek gedaan heeft in haar box, ze heeft voernijd dus wil wel eens uithalen in de box wellicht dat ze zich ook gestoten kan hebben.
Wil het zowiezo nog even 1.5 week afwachten voordat ik verdere stappen onderneem.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:02

Steffiiy mijn haf loopt op 4 benen niet rad. Echter is ze nog steeds vrolijk en wil ze heel graag, alleen haar lichaam wilt niet. Gelukkig hoeft ze bij mij niet meer aan het werk en is dit goed vol te houden voor haar. Zodra zij kreupel uit de box komt of op het land dan is het einde verhaal. Maar voor nu vind ik haar nog niet slecht genoeg. Het is erg lastig om de pijn van je paard te kunnen inschatten. Kreupel is pijn natuurlijk.. Mijn haf is niet kreupel, maar ook echt niet regelmatig.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:18

Iemand ervaring met speciaal beslag voor spat / artrose ?
Helpt dit echt ? hoe ziet dit er uit en hoevaak moeten ze nieuwe? wat kost dit ?!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:22

Mijne is onlangs beslaan met artrose beslag voorraan. Zorgt ervoor datie voorraan beter afrolt.
Merk datie wel wat beter loopt en het kostte mij iets meer dan gewone ijzers.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:23

mijne heeft alleen achter artrose, kan hij ook alleen achter beslagen worden?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:23

Ben benieuwd wat zoiets kost en hoe vaak ze nieuwe moeten