Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ivy_power89 schreef:ja dat kan, door een verkeerde draai, waardoor er kraakbeen wordt beschadigd, teveel krachtvoer of teveel voer, een trap van een ander paard,
Alani schreef:Bloempjes; heb je de leeftijd wel goed? Tildren mag namelijk niet aan paarden onder de 3 jaar worden toegediend.
Een buigproef zegt ook niets over de soepelheid van het been. Ik begrijp je niet helemaal.
De buigproef zegt iets over de doorbloeding en hoe snel ze weer tact hebben en dat in combinatie van gelijkheid in beide achterbenen.
ivy_power89 schreef:als niemand het in de gaten had, en het pas op 5 jarige leeftijd is gecontstateerd, hoe weet je het dan dat ze al op haar 3e levensjaar spat had? Volgens mijn DA kan spat namelijk heel snel ontwikkelen
bij de merrie waar ik het over had, is er op 2 jarige leeftijd een foto gemaakt omdat zij naar amerika zou gaan. echter werd er toen spat gecontasteerd, waardoor het dus niet door is gegaan. daarna is ze naar een italiaan gegaan, en op 3/4 jarige leeftijd ingereden in nederland. ze had dus al op zeer jonge leeftijd spat.
Ik heb een DA er een keer over gesproken, en die vertelde dat het bij jonge paarden kan gebeuren omdat ze een verkeerde draai maken, of teveel voer krijgen, trap van een ander paard tijdens de opfok, en er op die manier bij JONGE paarden spat kan ontwikkelen. het is dus heel goed mogelijk dat dat paard van anderhalf waar hier over gesproken wordt door 1 van de redenen spat heeft gekregen. als het al op 6 maanden leeftijd gebeurd dan zie je dat op 2 jarige leeftijd wel terug.
ivy_power89 schreef:tja het is afwachten of de merrie door de keuring komt, vind het wel moeilijk omdat ze nooit kreupel heeft gelopen. maar je koopt toch een paard met een gebrek
bloempjess schreef:Ja, tis ook heel jammer. Ikzelf weet niet heel goed waardoor het komt, omdat het veulen ergens anders staat en ik niet met de eigenaar over praat. Het komt waarschijnlijk niet van een trauma. Toen de arts een buigproef deed constateerde hij dat het been als een 20-jarig paard aanvoelde. Niet mooi dus.
maikeltje schreef:ivy_power89 schreef:tja het is afwachten of de merrie door de keuring komt, vind het wel moeilijk omdat ze nooit kreupel heeft gelopen. maar je koopt toch een paard met een gebrek
Sorry dat ik even zo binnen kom vallen. Heb al lange tijd niet meer gereageerd maar lees altijd nog mee![]()
Je Zegt dat ze nooit kreupel heeft gelopen maar is ze wel gereden dan? Mijn ruin met spat loopt ook nooit kreupel, tot je 'm aan het werk zet namelijk. Vandaar mijn vraag. Is ze wel altijd gewoon gereden geweest?