[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:26

Das echt typisch ja. Ene keer worden ze bevangen van lucht en de andere keer breken ze uit, staan te lang op een volle wei en mankeren niks.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:28

Gister nog maar eens overlegd met mijn bijrijder van inmiddels 84 jaar. Die man heeft zijn leven lang trekpaarden en shetlanders gehad en er nooit eentje bevangen ... hij zei mij dat ik beter 24 uur de korte wei kan geven en totaal geen lang gras moet bijvoeren. Dit is eigenlijk wat mijn moeder gedaan heeft. Ik gaf haar wel iedere dag een hand geplukt gras. Liet haar op wandelingen links en rechts wat grazen in het bos (ze was dan toch in beweging) en had haar net voordat ik ging over dat grindpad laten lopen (filmpje jullie wel bekend) met aan het eind lekker mals gras. Ze heeft daar toch een kwartier opgestaan omdat ik aan het eind niet alleen stopte met filmen, maar ook even met de buren stond te praten voordat ik terugging. Laat haar nu maar op haar schrale weitje. De rest hooi ik wel voor de geitjes en dat andere stukje zal ik ook per 5 cm iedere dag de paaltjes van verzetten Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:31

capopjekop schreef:
Das echt typisch ja. Ene keer worden ze bevangen van lucht en de andere keer breken ze uit, staan te lang op een volle wei en mankeren niks.

Niet typisch ... het is een en-en verhaal.
Een keer wat lang of mals gras, zal niet veel kwaad kunnen (misschien koliek omdat ze het niet gewend zijn). Maar zou je daarna denken ... och dat kon geen kwaad, dan kan deze dag ook wel en de dag erna ook wel. En dan merk je na een week of wat dat het toch minder gaat. Wel dikke manenkam oid, je gaat dus afbouwen en dan ineens lijkt het of ze juist door "lucht" bevangen raken. Maar volgens mij is dat dan toch de nawee van de eerdere uitbraak en het zgn. "niets aan de hand zijn". Althans dat is hier mijn ervaring.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:33

Scheelt ook wanneer het is natuurlijk. Mijn shetter was met de rest ontsnapt toen ik een week op wintersport was, toen heeft ze dus de hele week in de volle wei gestaan, verder nergens last van gehad, heb haar toen goed in de gaten gehouden. Dat van de lucht bevangen raken was daarvoor, toen ze een magnesium te kort had.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:59

Ik heb mijn lijstje weer gevonden.
We hebben een pot Veba-star Metabolic Balance
Even van de site van Veba-star gehaald.
Citaat:
Voor reiniging en activering van lever en nieren.
Bij een niet optimale stofwisseling zal het paard enorm veel problemen hebben. Dit uit zich in huidaandoeningen, slechte conditie en gewichtsafname. Oorzaak is een overschot aan toxische stoffen die zich nestelen in lever en nieren. Zichtbare kenmerken; vetafscheiding huid, Bulten onder de huid.

Metabolic Balance:
* Stimuleert de urineproductie;
* Verwijdert lichaamsvreemde stoffen;
* Reinigt lever en nieren

Na deze stofwisselingskuur zal uw paard weer een goede voedingsopname en spijsvertering hebben.

En een grote zak Syn-Vitaal van agriton, ruikt heerlijk naar biergist en Shanon vind het ook verrukkelijk Haha!
Ook weer va de ite gehaald.
Citaat:
Ter verhoging van de natuurlijke weerstand van het paard kunnen gefermenteerde tarwezemelen (syn-vitaal) worden gevoerd.
Door fermentatie van tarwezemelen met behulp van melkzuurbacteriën en gisten ontstaat een Synbiotica. Deze synbiotica is een combinatie van pre- en pro-biotica zijn o.a. goed ebacteriecultures die de werking van de inwendige microflora in de darmen stimuleren. Pre-biotica zijn voedingsvezels welke de bateriegroei in het spijsverteringskanaal bevorderen. Gisten vormen o.a vitamine B en kunnen de microbiele fermentatie en vezelvertering verbeteren. Door deze synergie, van goede bacteriën en vezels, wordt de darmflora op een positieve wijze gestimuleerd. Hierdoor verbetert de spijsvertering en de nutriënten opname, wat resulteert in lagere voerkosten. Bovendien Krijgen de diren een mooie gezonde vacht en verharen sneller.

Vanmorgen voor het eerst een half zakje bute gekregen, weet niet hoelang het duurt dat ze merkt dat ze een lagere dosis krijgt maar Shanon was wonderbaarlijk fit toen ik haar naar buiten zetten.
Ze wilde bijna gaan draven en voor het eerst dat we haar hebben liep ze zowaar voor me uit terwijl ze al 3 jaar lang een beetje achter ons aan loopt te sloffen.

Wat me nu wel te binnen schiet en wat ik niet genoemd heb in dit topic is dat we eigenlijk vanaf dag 1 al aan het kloten zijn geweest met shanon, steeds weer verschillende dingen.
Toen ze kwam leek ze helemaal afgesloten te zijn, niet reageren op verschillende prikkels, het was alsof ze een geestelijke blokkade had (weet dat je paarden geen menselijke eigenschappen kan en mag toedenken maar toch).
Eerst hebben we haar door de DA laten bekijken, eigenlijk niets te vinden behalve dat haar hormoonhuishouding flink overhoop lag, daarna samen met mijn buuf (natuurgenezer) met bach aan de slag gegaan waar ze een klein beetje van veranderde en daarna een Reiki behandeling van de tandarts die dus ook Reiki doet.
Tja en toen was het dus helemaal mis, van een teruggetrokken paard was Shanon ineens een draak, ze heeft haar stal meerdere malen flink verbouwd, ze heeft het zelfs voor elkaar gekregen om de tussen want er tussen uit te slaan.
Meerdere mensen flink gebeten na een periode van 4 maanden waar ze dus echt niet te handhaven was is ze te grazen genomen door een van mijn andere paarden die haar geloof ik ook goed zat waren.
Dus toen konde we beginnen met de wondgenezing.

Dit jaar begon toch zo goed met haar, voor het eerst echt mooi hengstig en in 1 keer drachtig terwijl drachtig worden vorig jaar echt nog niet lukte.
En nu dus de bevangenheid.

Isa bedankt voor je uitgebreide PB, ga je site goed doorlezen en kijken of ik wijs kan worden uit wat we nu het beste kunnen gaan voeren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:07

Zahlina schreef:
Toen ze kwam leek ze helemaal afgesloten te zijn, niet reageren op verschillende prikkels, het was alsof ze een geestelijke blokkade had (weet dat je paarden geen menselijke eigenschappen kan en mag toedenken maar toch)

Grappig.. (nou ja, grappig) maar dat had mijn paard dus ook toen ik hem kreeg; ging de hele kudde aan de kletter; stond hij op rust midden in de wei toe te kijken (en hij was toen notabene de jongste van het stel!). Hij reageerder ook niet of nauwelijks alsof hij af en toe "niet thuis" was zeg maar. Toen hij uiteindelijk door deze cirkel van gedrag heenbrak (na 2 jaar) werd hij heel onzeker en juist overprikkelbaar (aan de kletter om niets, overdreven reageren op dingen van buitenaf, onzeker maar niet bijten ofzo). Nu is hij redelijk in balans en echt "paard" alleen merk ik wel dat wanneer hij dingen moeilijk vindt hij geneigd is zich weer wat af te sluiten maar dat is niet te vergelijken met toen ik hem kreeg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:12

Isapaardje@!!!gezellig dat je er weer bent!(en leerzaam!)
ik ben blij dat isabella weer goed gaat!
Zou het geheim voor ons allen niet zijn ,gewoon schraal houden?
Wel met vitamine en mineralen preparaat natuurlijk.
En zorgen dat ze vooral niet te vet worden,mirna vind ik persoonlijk nog een beetje te dik.
Ik zie ze ook het liefst rond,maar het is voor een ex-hoefbevanger levensgevaarlijk om te vet te zijn!
Pablo is op het moment in hele goede doen,maar wel slank.
Met evengoed bulten op z'n kont,geen hele dikke.
isapaardje@jammer dat je slecht weer hebt gehad,het is hier ook vreselijk,16 graden,de slechtste mei-junie maand in 20 jaar...global warming????

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:31

@ Zahlina
Hier nog zo'n in zich zelf gekeerd paard. Niet Image, maar Janouk. Stukje bij beetje komt ze eruit. Maar laatst kwam de veearts om de tanden te vijlen. Dan krijgt ze een kap op en vertrekt ze meteen weer in zichzelf. Zo een raar gezicht. Je kan haar roepen, prikken, duwen: je krijgt geen reactie. Ze staat doodstil, in een hele andere wereld. Toen ik haar pas had, ging ze dat ook doen als ze je niet begreep of als je schreeuwde of zo. Arm dier. Wist niet wat ze moest doen en vertrok dan naar een andere wereld.
Zo heel anders dan haar stalmaatje Image. Heethoofd. De VA komt binnen en Image begint te dreigen, te draaien, etc. Maar ze heeft veel geleerd tijdens haar verblijf in de kliniek vorig jaar: Haha! ze slaat nu de VA niet haha. Maar Image is wel continue alert tijdens de behandeling, wachtend op een kans om te ontsnappen. Die keert niet in zichzelf, die is uitermate op haar omgeving gefocussed.

2 zo heel andere manieren om om te gaan met spanning.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:59

Tijd geleden heb ik eens een vorm van "parelli" les gehad met een welshje. Ook zo'n raar paardje. Soms totaal in de war en afwezig als je dingen van hem ging vragen (alsof hij werkelijk niet begreep wat je wilde), dan ineens super lief en braaf om er dan vervolgens als een idioot vandoor te gaan of alles kort en klein te slaan (oa de kar die achter hem hing bijv.). Nu krijgt hij magnesium en hij heeft een heel stabiel karakter gekregen. Wel nog een dikke manenkam. Is overigens geen bevangenheidskandidaat of zomerexcemer (hij is al 11 jaar voor beide klachtenvrij in ieder geval).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:03

Zahlina schreef:
Isa bedankt voor je uitgebreide PB, ga je site goed doorlezen en kijken of ik wijs kan worden uit wat we nu het beste kunnen gaan voeren.

Daar staat ook een stuk op over EMS kandidaten, vruchtbaarheidsproblemen en bevangenheid.

Ben door de vakantie nog niet aan de site toegekomen.

Wel op een alpenwei een behoorlijk bevangen pony gezien. Echt zielig. Diertje was of hoogdrachtig, of veel en veel te dik. Er liep een hengstje bij dat wel steeds wilde en haar wegjoeg. Ze kon dan nauwelijks de helling op of af. Stond heel raar en heel zielig te kijken. Maar wel tussen het gras (en de 13 ricolakruiden die de shetjes kennelijk niet lusten, want die bleven goed staan). Ik heb nog foto's gemaakt van haar. Zal ze eens opzoeken of ze duidelijk zijn. Hoeven zagen er ook niet uit. En dat terwijl het andere paardje er keurig verzorgd uitzag. Goede voeten, vrolijke blik in de ogen, niet te dik.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:01

Ik heb nog even een vraagje aan jullie. Ik voer Wessel al sinds lange tijd wilgentakken, gewoon dagelijks een flinke tak. Wilg bevat natuurlijke asperine, wat zorgt voor bloedverdunning. Daarnaast geef ik het om 'm lekker bezig te houden. In mijn beleving is dat allebei niet verkeerd voor een (ex)bevangen pony. Nu hoorde ik vandaag van een dierenarts dat dat ook vrij regelmatig geadviseerd wordt bij bevangenheid. Hebben jullie daar al meer over gehoord, en hoe denken jullie daar over?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:28

Ik las er ook ergens iets over.. mogen de blaadjes daar nog aan zitten??

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:07

Hoi Isapaardje, fijn dat je er weer bent.

Indiana is juist vreselijk stabiel en dat bedoel ik niet verkeerd. Najaar 2005, een paar maanden nadat Indiana hoefbevanngen is geworden, is een vriendin van mij die natuurgeneeskunde heeft gestudeerd Indiana bekeken/onderzocht.
Zij verwoorde Indiana als een stuk graniet, zo stabiel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:36

Wilgentakken zijn goed ja. Dat wist ik.
Helaas wilde Isabella ze niet eten toen ze ziek was vorig jaar. Ik heb geen idee waarom niet eigenlijk.

Goudsbloem (gedroogd) (calendula) wordt ook wel aangeraden bij bevangenheid.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:45

Ik heb altijd begrepen van wilgentakken dat paarden ze pas gaan eten als het nodig is.
Eten ze het niet dan vind het paard het ook niet nodig.
Kan natuurlijk zijn dat die niet klopt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:05

Lieke_M schreef:
Ik las er ook ergens iets over.. mogen de blaadjes daar nog aan zitten??

Ik voer ze met blad en al Ja Maar de asperine schijnt vooral in de bast te zitten.

Zahlina, die van mij eten ze eigenlijk altijd. Of ze ze echt nodig hebben weet ik niet, volgens mij vinden ze ze ook gewoon lekker Knipoog

Isapaardje, goede tip van de Goudsbloem! Groeit die ook gewoon in Nederland?

Ik voer trouwens ook wel eens gedroogde brandnetels. Dat werkt dacht ik bloedzuiverend. En Wessel eet soms ook distels, en dan vooral de bloeiende toppen. Waarom ie dat doet weet ik niet. Weet iemand hier wat daar in zou kunnen zitten?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:29

Ik ben blij Haha! Het gaat duidelijk de goede kant op men onze pony Ja Ze loopt meer, en een stuk minder kreupel. We geven haar nu arnica,ze staat op een apart stukje kort gras met hooi en veel water.

Wilgetak, wat moet ik me daarbij voorstellen? Knotwilg? Maar ik hoorde iets over niet aan drachtige merries geven, en dat er nog wel meer nadelen waren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:35

geerke eet uit zichzelf wilg...maar die mankeert niets(dacht ik)
Ik heb mijn kleine vriendin te logeren,floor van 10,ook paardengek....door mijn schuld ben ik bang.
Ze is gek met mijn shet,die heeft de week van z'n leven!
Bij deze dus wat foto's van floor met smurfje....floor is nu op een leeftijd dat ze mij met vanalles helpt! handig dus!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:21

@geerke
Gatver wat woon jij vervelend Haha!

Zonder gekheid, wat een zalig woonplekje.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:53

Ziet er inderdaad erg mooi en gezellig uit.
Misschien kunnen we een hoefbevangen-topic-meeting houden bij Geerke in Frankrijk. (Grapje Haha! )

Djoni: fijn dat het de goede kant opgaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:20

jullie zijn van harte welkom!!gezellig!!
het is inderdaad een heel mooi plekje,dat realiseer ik mij pas weer als een ander het zegt....alles went....voorlopig zie ik alleen onkruid wat gewied moet worden en hoog gras wat gebosmaaiert moet worden ....ach ja...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:20

Ha,ha, dat heb ik ook, iedereen zegt; oh wat woon je mooi, maar ik zit intussen al weer te bedenken dat het gras moet gemaaid en de paddock uitgemest en onkruid gewied, en er ligt ook weer blad in de vijver. Weet je, in tijdschriften wordt het altijd zo leuk gebracht, bijv. een boek lezen in je idyllische tuin, of boomgaard of bos. Nou vergeet het maar, nooit tijd voor, de bladen liegen gewoon.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:48

romeorowan schreef:
Misschien kunnen we een hoefbevangen-topic-meeting houden bij Geerke in Frankrijk. (Grapje Haha! )

Goed plan *LOL*

Idd heel mooi plekje daar Geerke!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:05

WesseLady schreef:
romeorowan schreef:

Goed plan *LOL*

Idd heel mooi plekje daar Geerke!

Ziet er goed uit Geerke; JEUHHHH we gaan meeten in Frankrijk Clown
Ik voer trouwens ook brandnetels; de ene dag snoei ik ze en de volgende dag voer ik ze, lekker gezond en ze vinden het heerlijk!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:39

Nu je het zegt ... ik had voor mijn vakantie brandnetels gemaaid en ergens te drogen gelegd ...
Ahum; ik weet dus niet meer waar Bloos

Maar normaal doe ik dat ook. Geiten zijn er ook gek op.