[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:36

Ik doe alles in een spuit, tot nu toe weinig weerstand van mijn pony moet ik zeggen.

Hier gaat het inmiddels een stuk beter, ze krijgt nu 2 x daags novacam en daarnaast aspirine en magnesium erbij.
En ik heb nog op advies van de dierenarts duivelsklauw gekocht. Even bekijken hoe ik dat ga voeren.
Daarnaast loopt ze op hoefschoenen, wat een uitkomst, raad het iedereen aan met een bevangen pony. Geeft haar zoveel verlichting.

Afbeelding

Afbeelding

Kimberley_

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:11

De spuit is ook niet het probleem... de novacam gaat er zo in. Alles in die spuit krijgen qua vitamine en mineralen is gewoon een ramp

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:56

Ik zou de magnesium niet in warm water doen. Schijnt dat heftiger te smaken.

Je zou het kunnen weken met een grasbrok.

Ik geef alles in een spuit gemengd met suikervrije appelmoes.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:37

Ik doe alles in de spuit. Of desnoods in 2 x en dan zuig ik wat water op. En blijven schudden en in 1 x goed spuiten.
Met appelmoes is ook wel slim.
Zelf probeer ik echt niets extra of onnodig te geven.
Geef nu wel duivelsklauw bij met een vitamine brokje. Rechtstreeks uit de hand.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:00

Kimberley_ schreef:
Ik had gehoopt hier niet meer te komen maar helaas staat pony weer bevangen.
Krijgt nu Novacam en magnesium en Vitamine E en Selenium.
Helaas wil ze de magensium en selenium niet meer eten (geprobeerd met water en met lijnzaadolie).
Iemand een idee hoe ik dit weer lekker kan maken zonder dat ik het in een spuit moet gaan voeren?

Ik meng de eiwitpoeder met probiotica en gedroogde brandnetel, goed schudden en dan wordt het hier wel gegeten.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:17

Ik moet me hier helaas ook melden; mijn pony is hoefbevangen.
Vorige week dinsdag de dierenarts gehad en toen heeft ze medicatie gekregen voor één week, dus dat is nu op. Ik moet verder gaan met homeopatische middeltjes (Arnica D30 en de andere weet ik zo uit mijn hoofd even niet). Ze krijgt ook magnesium door de grasbrok en 8kg grofstengelig arm hooi verdeelt over 4 porties.
Tijdens de medicatie ging het hard beter, maar nu de medicatie sinds dinsdag op is zie ik toch dat ze weer moeizamer beweegt en meer pijn heeft. Wil toch morgen de DA weer bellen om dit te bespreken, want ik voel me nu een beetje verloren in het stuk 'en nu? is dit normaal/hoe verder/waar let ik op?'.
Ze zou mij eigenlijk deze week bellen, maar tot nu toe niet gebeurd. Misschien vandaag nog en anders bel ik morgen zelf.

Wat is jullie ervaring in de acute fase/na pijnmedicatie? Kregen jullie ook voor 'maar' een weekje mee en vervolgens zonder? Zagen jullie daarna ook weer een verslechtering in de beweging?
Ik heb hier nog nooit mee te maken gehad...
(Woon in Duitsland trouwens dus het kan zijn dat de werkwijze hier verschilt van NL)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:50

In 1x van alles naar niets qua pijnmedicatie is niet wenselijk. Ik zou vandaag nog bellen en weer pijnmedicatie gaan voeren en dit langzaam afbouwen.

Loopt je pony goed, dan minderen, loopt ze niet goed dan blijven geven. Binnen een week de actute fase doorbreken en de pijnmedicatie stop zetten heb ik nog weinig goeds over gelezen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:07

Ik had voor 5 dagen 2x een zakje per dag en daarna moest ik haar 2 dagen nog 2x een half zakje geven.
Ik zal bellen vandaag en niet wachten tot ze mij belt! Week is immers al bijna om...

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:20

Dat is wel vrij vlot, als is mijn pony wel het andere uiterste die heeft een paar maanden op pijnstillers gestaan (uiteraard wel met maagbeschermers)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:47

Heb zojuist medicatie kunnen ophalen voor 1 maand en bij thuiskomst meteen gegeven. Hopelijk biedt het snel verlichting. Man wat kun je je rot voelen als je je dier zo erbij ziet staan. Stond er gewoon naast te janken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:02

Klote he Kyno, konden ze maar praten en kon je het ze maar uitleggen.
Fijn dat je medicatie hebt opgehaald, hier in het topic heb ik veel tips en tricks gekregen. Even rustig de tijd nemen nu om je in te lezen en adviezen te filteren is wel verstandig.
Hopelijk slaat de medicatie snel aan.

Het hooi wat je nu geeft, weet je daar de waardes van? Anders is het verstandig om dit te laten analyseren om te voorkomen dat je iets geeft waar ze tekorten door krijgt/wat scheef is qua verhouding.
Te weinig voedingswaarde is ook weer niet goed voor een langere periode.

Weet je de reden van bevangenheid? Te dik? Cushings?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:12

Heel vervelend Kyno, weet je ook wat de primaire oorzaak is? dat is het belangrijkste, want dan kun je daar naar handelen, als je dat niet weet is het dweilen met de kraan open.
Verder heel veel geduld, kan maanden duren, er is tegenwoordig veel bekend over oorzaken, dus lees je in en vraag als je het niet weet, en kijk goed naar je paard, heel veel succes, kan ook goed komen dus niet te snel opgeven.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:38

Mijn pony is veel te dik, ze moet minstens 50 kg afvallen (e-pony). DA en ik hebben vermoeden IR, maar dit wordt pas na een paar weken getest omdat deze test in deze fase van hoefbevangenheid niet zo heel betrouwbaar schijnt (dan geeft de test bijna altijd een positief resultaat gaf ze aan). PPID wordt dan ook getest als de DA weer terug komt om bloed af te nemen.

Het is zo vervelend om op internet te zetten omdat het erg beschuldigend klinkt, maar mijn pony heeft 1,5 jaar lang op een pension gestaan waar ze een enorme berg voordroog kreeg zonder slowfeedsysteem (dus echt BUNKEREN), 1x per dag en vervolgens stond ze dan 8 uur met lege maag (ze eet rustig 16-18 kg weg in die uren dat ze wel te eten had). Ik mocht geen netten gebruiken. De suikerpieken waren dus vermoedelijk enorm. Omdat onze verhuizing in zicht was (we moesten een aantal maanden wachten tot we de sleutel van dit huis kregen en daarna voor de paarden nog alles klaar maken) wilde ik haar niet nog meer stress aan doen door haar tussendoor opnieuw tijdelijk te verhuizen. Ik heb daarmee de gezondheidsrisico's van zoveel voordroog en ongeremd eten onderschat. Er stonden op die stal meerdere paarden bevangen helaas. Nu staat ze reeds een paar maand aan huis (met vriendje!) maar is het me niet gelukt haar snel genoeg te laten afvallen. Ik was ook wel bang om opeens het hele voer rigoreus om te gooien (lever-vervetting/teveel gifstoffen opeens die vrijkomen) dus ben ik begonnen met half hooi, half voordroog in netten met mazen van 3x3cm aan te bieden en ze tussendoor eens 2 a 3 uurtjes puur met wat wilgentakken te laten staan. Krachtvoer krijgt ze al lang niet meer. Wel een balancer (pavo vital) om te voorkomen dat er tekorten ontstaan.

Mijn hooi is niet getest. Wel heb ik expres (heel) langstengelig, grof hooi gekocht uit de 3e snede van 2019 (wat ik nu voer). Dit vinden ze ook duidelijk niet erg lekker.
Het voordroog wat ik had heb ik wel getest en deze suikerwaarden waren onder 10 dus achtte ik voor veilig. Echter heeft de DA zowel mijn hooi als voordroog bekeken en aangegeven dat ik geen voordroog meer mag voeren, dus krijgt ze alleen het hooi (wat mijn DA heel geschikt vond). Maar testen heb ik dus nog niet gedaan!

Lief dat jullie me hier een hart onder de riem steken. Ik ben momenteel vooral erg verdrietig en voel me een beetje radeloos/wanhopig. Maar ik zal voor mijn pony proberen dit opzij te zetten en hier constructief en positief proberen mee aan de slag te gaan, nu en op de lange termijn!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:01

Ik snap het, heel jammer allemaal, snel afvallen is niet goed ja, zoals je nu het doet is beter. Heel veel succes en stel gewoon je vragen. Elk paard is anders maar van iedereen kun je wat opsteken, houd moed!!!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:50

Dankje! Lief. :)

Ben helemaal van voor begonnen met lezen en heb nav wat ik las in elk geval direct de maagbeschermer van de paardendrogist besteld (ivm de medicatie die ik nu voor een maand in huis heb) en een probiotica.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:20

Die gevoelen zijn normaal hoor, denk dat elke eigenaar daar door gaat als je paard er zo bij staat.

Hooi analyseren is misschien wel verstandig.
Ik voer deels 'normaal' geanalyseerd hooi en deels graszaadhooi welke ik geanalyseerd koop. Beide in afgewogen porties waardoor ze netjes afvalt.
Daar zitten te weinig eiwitten in volgens de DA en ik merk nu ik die aanvul met een poeder, dat ze er frisser bij staat op 1 of andere manier.
Terwijl ze (lucky us) heel vlot de hoefbevangenheid door is gegaan en weer snel in orde was. Toch lijkt ze het beter te doen met de eiwitten er bij.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:06

Mijn dierenarts heb ik nog niet over maagbeschermer gehoord... welke geven jullie?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:30

Ik gaf in het begin ulcergold van de dierenarts. Dat is mega duur spul. Maargoed het werkte.
Toen we debuut gingen afbouwen gaf ik maagsupport van de paardendrogist en dan nog een klein beetje ulcergold.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:51

Stal_Fiore schreef:
Mijn dierenarts heb ik nog niet over maagbeschermer gehoord... welke geven jullie?

Mijne heeft er ook niets over gezegd hoor, maar toen ik dit topic doorlas en overall meer info ging verzamelen, leek het mij een logisch idee. Heb ook die van de paardendrogist genomen, gezien de goede ervaringen daarmee hier.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:41

Ik gaf ook van de paardendrogist.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:25

Ik ben even benieuwd wat jullie zouden doen:

Mijn paarden lopen 24/7 buiten op 2 paddocks, die ik dmv een poortje van elkaar kan scheiden. In de 2e paddock (20x25m) ligt wit zand en volgens de DA is het prettig voor mijn HB pony daar nu te staan, dus die staat nu 1,5 week in paddock 2.
Paddock 1 heeft een bestraat deel van 10x10 meter, een schuilstal (carport) van 3x4 en een stukje uitloop in zand (10x12) wat uitkomt bij het poortje naar paddock 2. Hier staat mijn paard nu sinds 1,5 week.
Overdag laat ik paard enkele uren bij mijn pony in de paddock lopen om te rollen en te slapen. Pony gaat ook alleen liggen slapen als paard er naast staat.

Met de pijnstilling (equipalazone, 2x een half zakje per dag) loopt pony goed.

Nu zie ik voor volgende week weer regen etc staan en vind IK het een fijn idee dat zij ook keus heeft de schuilstal in te gaan.
Wat zouden jullie doen? Gewoon overdag het poortje open laten en haar dan zelf laten kiezen of ze op de stenen wil of niet? Of is een harde ondergrond juist schadelijk nu en kan ik haar beter geen keus geven en gewoon op het zand houden?

(Ik houd ze sowieso in de nacht apart, vanwege verschillende voerbehoefte)

Edit: de kleine paddock is ook wat afwisselender (in het kader van de verveling)...
Het zandstuk is als het ware een weggetje om een kleine (afgezette) vijver waar een treurwilg staat en een krulwilg (natuurlijke beschutting en knabbelerij), en onder de omheining om het vijvertje door groeit wel eens een verloren grasspriet, brandnetels etc dus fungeert ook als een soort pluktuintje.

De grote paddock is gewoon een grote zandbak met verder niks (gebruik ik normaal gesproken ook om te trainen).

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:11

Hmmm lastig he?
Heb je de mogelijkheid om matten op het bestraatte stukje te leggen?

Ik denk dat ik voor het stuk met de schuilstal zou kiezen. Je paardje kan zelf goed aangeven wat ze prettig vindt, doet het te zeer dan zoekt ze denk ik zelf de zachte ondergrond wel op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:18

Ik heb voor grietje toentertijd een spoor gemaakt van vlas en hooi naar de stal toe. Kon ze toch op zachtere bodem lopen als ze naar binnen of naar buiten wilde

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:40

Ik zou lekker alles open laten, heeft ze wat meer afleiding en kan ze zelf kiezen, en is voor jezelf veel fijner, jij moet het namelijk ook goed kunnen volhouden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:09

Hoefschoenen aan. En dan lekker samen laten lopen dat is toch wel het fijnste voor een paard.

Hier gaat het stapje voor stapje vooruit.