[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:55

Janouk, ik had wel op je berichtje gereageerd, maar blijkbaar vond telefoon het niet nodig om te plaatsen.
Maar wat heerlijk dat je na zo'n zenuwslopende dag haar weer mee kon nemen vol vertrouwen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:12

bedankt,het is zeker fijn. ze is zo fit.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:31

Ik heb voor de zekerheid het weitje tot maandag dichtgedaan. Het is een héél kaal weitje, met hier en daar een plukje gras. Ze krijgen 2 - 3 x per dag hooi en van mij krijgt ze vitaminebrokjes. Ik hoop nog op gewoon spierpijn, heb haar pijnstillers gegeven en maandag komt de dierenarts. Wil persé haar omdat ze ook osteopaat is (en fysio, acupunctur, sacro nog wat :D , dus er zit vast wel wat bij wat helpt :j ). Ze liep vanmorgen wat stram maar lag niet en liep niet op eieren. Ze is bijna 14, maar is een ijslander, dus eigelijk nu pas in de bloei van haar leven :o

lies_sparkle

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:52

Jongens wat denken jullie.
Mijn shtlander is heel lang hoefbevangen geweest waardoor het nu chronisch is geworden.
Het ging heel lang heel goed met hem.
Maar afgelopen week kwam hij uit zijn box en ik ging even mt hem mennen.
Op het asfalt liep hij in zowel stap als draf heel kreupel.
Zo erg dat ik hem onderweg eb uitgespannen en zelf de kar heb getrokken en mneer kon in het gras lopen.
Toen wa de kreupelheid gelijk een stuk minder.
Kan dit komen door de hoefbevangenheid?
Qua voeding/beweging heb ik niks veranderd...

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:00

Ik weet dat mijn shetlander sinds de hoefbevangenheid, niet meer goed op de stenen kan lopen. Maar dat komt omdat de stenen te hard zijn en daardoor het hoefbeen pijnlijk drukt in de hoef. Waardoor hij ook blauwe plekken kan krijgen. In het gras trekt het bij hem inderdaad dan bijna weg.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:36

liespower94 schreef:
Jongens wat denken jullie.
Mijn shtlander is heel lang hoefbevangen geweest waardoor het nu chronisch is geworden.
Het ging heel lang heel goed met hem.
Maar afgelopen week kwam hij uit zijn box en ik ging even mt hem mennen.
Op het asfalt liep hij in zowel stap als draf heel kreupel.
Zo erg dat ik hem onderweg eb uitgespannen en zelf de kar heb getrokken en mneer kon in het gras lopen.
Toen wa de kreupelheid gelijk een stuk minder.
Kan dit komen door de hoefbevangenheid?
Qua voeding/beweging heb ik niks veranderd...

Zou goed kunnen.
Mijn pony loopt ook minder vlug op het harde dan op het zachte sinds zijn HB, kreupel kan ik het alleen niet noemen.

Het gaat met mijn pony nog steeds erg goed.
Hij is erg afgevallen sinds zijn HB die hij eind april vorig jaar kreeg, maar ik maak me natuurlijk wel weer zorgen over het aankomende voorjaar. Zag gisteren voor het eerst een 'groeiring' in de hoef. Ik was er door verrast, want ik dacht dat een hoef in een half jaar van boven naar beneden groeit?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:04

Ik heb met Isa na haar eerste bevangenheid een hele tijd heel goed op blote voeten op de harde weg (ook over grindpaden) kunnen rijden voor de wagen.
En toen had ze ook een hoefbeenkanteling gehad.

Later is ze vaker bevangen geweest, en daarna lukte het minder goed op de harde weg (vnl. draf) omdat ze snel last kreeg van haar (dunne) zolen (op foto te zien); en ben ik met hoefschoenen gaan rijden.

Maar naar mijn idee moet een paard dat van bevangenheid af is, in ieder geval wel gewoon normaal op het harde kunnen stappen. Zo niet, dan is er vrees ik toch echt wat meer aan de hand.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:34

Ja hij is chronisch he ;) dat betekent dat het hoefbeen al gekanteld is maar het ging heel lang heel goed.
Hoe zijn de hoefschoenen jou bevallen?
Even een kein vraagje, kan dit ook spierbevangrn zijn?
Ik heb wel vaker paarden gehoord die eerst bevangen werden en later ook spierbevangen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:56

Mijn pony's lopen in stap en draf goed op het harde zonder bescherming, alleen Dennis niet altijd op het harde.
Doordat ze zomer en winter in een deels bestrate paddock staan worden ze bij langere ritten over het harde wel voorzichtig. Dus voor even uitstappen oid blijven ze op blote voeten, maar ga ik echt op buitenrit (=hier alleen maar asfalt) krijgen ze schoenen aan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:04

Hoefschoenen bevallen mijn prima.
Ik heb 2 grote maat shetlanders, dan is er wel wat meer keus dan in de allerkleinste maten.

Isa heeft eerst op Smit hoefschoenen gelopen en later op standaard model easyboots.
Yoob loopt op easyboot glove schoenen. Deze bevallen uitstekend. Ook door waterplassen blijven ze keurig aan :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:28

Bedant voor de tips jongens, ik zal eens even kijken of ik ergens een paar van iemand kan lenen om te proberen :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:59

Dennis schreef:
Mijn pony's lopen in stap en draf goed op het harde zonder bescherming, alleen Dennis niet altijd op het harde.
Doordat ze zomer en winter in een deels bestrate paddock staan worden ze bij langere ritten over het harde wel voorzichtig. Dus voor even uitstappen oid blijven ze op blote voeten, maar ga ik echt op buitenrit (=hier alleen maar asfalt) krijgen ze schoenen aan.

Is Dennis je pony die HB is geweest? Of is dat niet de verklaring voor het feit dat hij niet altijd goed loopt op het harde? Het lijkt altijd of mijn pony aan het begin van de rit altijd even moet wennen aan de harde ondergrond onder zijn voeten. Aan het einde van de rit loopt hij altijd veel vlotter over het harde dan in het begin. In het begin rijden we ook veel op klinkers, die niet overal even vlak liggen, merk toch ook dat dat een rol speelt.
Rijd je zowel voor als achter met hoefschoenen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:25

Ik heb er 4 die ooit bevangen geweest zijn. Waarvan 2 2x (waaronder Dennis, Dennis is wel de enige die nooit meer 100% geworden is). Die ander die 2x bevangen geweest is loopt nu Z dressuur en Z vaardigheid, eentje die 1x bevangen geweest is ZZ dressuur en ZZ vaardigheid (en de laatste is net 4 en B klaar, maar nog niet uitgebracht, we doen lekker rustig aan :) ).
Op langere afstanden rij ik ze rondom op hoefschoenen. Korte stukjes zonder of alleen voor (afhankelijk hoe een pony er kwa voeten op dat moment bij staat).

Ga ik echt veel buiten rijden worden ze beslagen, maar train meer dressuurmatig op het land dan dat ik naar buiten ga normaal gesproken dus besla ze dan liever niet.

Als ik de weg op ga heb ik alleen maar geasfalteerde polderwegen. Onverhard of klinkers hebben we hier niet (klinkers alleen in het dorp).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:30

Hier met hoefbeenkanteling. Mijn pony heeft jarenlang zonder problemen over het harde gestapt en gedraafd.
Nu hebben we problemen, maar hoe langer het duurt hoe minder ik denk dat dit door de voorhoeven komt.
Zelfs met hoefpad blijft het zo.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:31

Waar denk je dan dat het door komt?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:32

Dierenarts/Osteopaat is gisteren geweest, waarschijnlijk geen hoefbevangheid, maar moet het wel in de gaten houden omdat de kroonrand wat warm is. Zit wel puur in de hoeven/hoef, morgen komt er een hoefsmid voor de andere paarden die hier staan en vraag hem om een hoefzweer uit te sluiten (waarschijnlijk ook niet, omdat ze alleen echt slecht loopt als ze net opstaat), maar er broeit wel wat, want de kogel klopt en voelt warm aan. Verder is ze losgemaakt (heeft een schouderblessure gehad en kan met elkaar in verband staan door het te ontlasten) en we kijken het nu 2 - 3 weken aan hoe het zich ontwikkeld. Volledige rust.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:20

ik kom even binnenvallen hoor. een bekende van mij haar paardje is al een behoorijke tijd aan het klungelen met hoefbevangenheid. er zijn imiddels meerdere foto's gemaakt en aan beide voorbenen is het hoefbeen gekanteld. de een erger dan de ander. paard loop zonder pijnstillers goed kreupel.
ik vroeg me af: Wat is er zoal aan te doen en in hoeverre kan het genezen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:28

Wat krijgt dat paardje te eten? Hoe wordt ze gehouden? Is ze dik,mager ? Hoe oud is ze?
Hoefbevangenheid komt meestal door teveel, zelden door tekorten. Door een goed voedingsschema, een correcte hoefverzorging en aangepaste beweging kan alles weer helemaal goedkomen (heb er zelf ééntje staan met gekanteld hoefbeen..) Kan wel lang duren eer de toestand binnenin weer normaal verloopt ( lees ongeveer een jaartje..)
In elk geval in deze periode van het jaar absoluut niet op de wei zetten, geen gras dus !

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:11

een haflinger oudere forse bouw. was drachtig is verhuist naar een stal waar goed gevoerd word en ze kreeg merriebrok. is waarschijnlijk idd te veel geweest. ze krijgt nu praktisch niets meer. veulen trekt ook goed van haar dus ze is al wat kilo's kwijt. echter wordt er al zo over gesproken door artsen ed, dat het paardje wellicht ingeslapen zal worden. echter krijg ik hier het gevoel dat dat niet echt super vaak voor komt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:40

Inslapen is meestal echt niet nodig, mits eigenaar en staleigenaar goed willen samenwerken en nadenken kwestie van voeren ed.
Is de nageboorte goed afgekomen? Sommige merries krijgen hoefbevangenheid door het niet goed afkomen van de nageboorte en het opstapelen van gifstoffen hierdoor...
Ze moet wel voldoende goed droog hooi krijgen...en crash-dieet is levensgevaarlijk voor paarden. Zeker als ze ook nog de zorg voor een veulen heeft, niet te snel teveel willen laten vermageren. Hoe is het met haar hoefverzorging gesteld ? Is de smid erbij geweest ?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:48

veulen is alles goed mee. bevalling ging ook soepel. ze krijgt nu idd droog hooi, beetje natte zemelen en lucerne dacht ik nog. hoefsmid heeft ze volgens mij 1 van de beste hier in de omgeving.
maar wat voorn leven gaat zo'n paard dan tegemoed? wellicht wat kort door de bocht maar, is de kans groot dat het een grasmaaier in de wei wordt of kan het ook weer volledig herstellen?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:12

66996236 schreef:
veulen is alles goed mee. bevalling ging ook soepel. ze krijgt nu idd droog hooi, beetje natte zemelen en lucerne dacht ik nog. hoefsmid heeft ze volgens mij 1 van de beste hier in de omgeving.
maar wat voorn leven gaat zo'n paard dan tegemoed? wellicht wat kort door de bocht maar, is de kans groot dat het een grasmaaier in de wei wordt of kan het ook weer volledig herstellen?

Als het gevoelig is voor HB dan zal het heen leven tegemoet gaan als grasmaaier, gras is immers vaak de oorzaak van HB. Mijn pony was er binnen 2,5 weer bovenop, hoefbeen was bij hem niet gekanteld maar hij was wel erg kreupel. Zoals al eerder gezegd vergt het een goede samenwerking tussen DA, hoefsmid, eigenaar en stalhouder. Mijn pony kreeg alleen nog maar ruwvoer, wel voldoende maar verder geen aanvullingen in de vorm van muesli of brokken. Daarnaast heeft hij circa 3 weken op nat zand gestaan, helaas in de stal omdat wij geen beschikking hebben over een paddock. Dot zorgde voor druk onder de hoef, wat verder kanteling van het hoefbeen tegen gaat en voor verkoeling voor de warme hoeven. Naast de pijnstillers en bloedverdunners heeft dat hem absoluut geholpen.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:03

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:43

Even tussendoor...een leven als grasmaaier is voor een paard de hemel op aarde hoor !
Maar een paardje met een geschiedenis van hoefbevangenheid kan mijns inziens in geen geval een leven als grasmaaier tegemoet gaan...in elk geval niet '' fulltime '' . Enkel grazen als de weersomstandigheden gunstig zijn ( als het fructaangehalte in het gras laag is dus, en werken met strookbegrazing ...), altijd letten op haar voeding ( droog hooi, maar waarschijnlijk bij een haffie ook niet onbeperkt als het veulen ervan weg is ) en eventueel een goed mineralensupplement bijgeven. Veel beweging is heel goed als ze niet meer kreupel loopt...
Dus ja, eens hoefbevangen, altijd zorgenkind ! Maar in heel veel gevallen goed te herstellen en nog bruikbaar voor het rijden mits veel geduld ( en natuurlijk ook te zien hoe erg de hoefbeentjes gekanteld zijn, maar die beoordeling laten we maar aan de DA over)
Hier eentje met een gekanteld hoefbeen. Nu, een jaar later, dartelt ze weer over het land alsof ze nog maar 4 is ( ze is er 20 ondertussen ! ) Haar hoeven zien er ook nu pas weer een beetje '' normaal '' uit en zielig is ze helemaal niet :)
Het is eigenlijk best wel voor een groot deel afhankelijk van wat de eigenaar ervoor over heeft / kan hebben, maar ik zie hier elke dag het voorbeeld staan : niet te snel opgeven!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:00

Pandora2 schreef:
niet te snel opgeven!

Ik las geloof ik op het paard natuurlijk forum dat ze voor de cursus natuurlijk hoefbekappen van de paardenslager veel hoeven aangeboden kregen waarbij duidelijk te zien was dat de hoefbevangheid aan het genezen was... is toch even slikken..... deze eigenaren hadden dus geen geduld :(