[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:01

capopjekop schreef:
Ik betaal nu iets meer dan 3 euro per pak gewoon weidehooi. En voor een ton graszaadhooi zou ik daar 210 euro kwijt zijn. Hoeveel balen zouden daar ongeveer uit gaan? Dat overpakken had ik niet aangedacht, zou ik ze morgen even moeten bellen of ze dat kunnen doen en hoeveel dat kost.

Of je laat ze gewoon groot komen en vraag een boer uit het dorp ze even om te pakken naar kleine baaltjes,
kan in de loods bij jullie thuis gebeuren ;)
Een andere oplossing zijn die hooizakken van de paardendrogist, dan stop je die helemaal vol en neem je het vervolgens mee naar stal

Afbeelding

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:19

Mmm zo'n hooizak is ook wel wat. Dan knoei je niet zoveel en kan ik het toch droog mee naar de stal nemen. Bedankt voor het meedenken, hier kan ik wel wat mee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:33

capopjekop schreef:
Ik betaal nu iets meer dan 3 euro per pak gewoon weidehooi. En voor een ton graszaadhooi zou ik daar 210 euro kwijt zijn. Hoeveel balen zouden daar ongeveer uit gaan? Dat overpakken had ik niet aangedacht, zou ik ze morgen even moeten bellen of ze dat kunnen doen en hoeveel dat kost.

:o wat een prijzen!
Ik betaal 10 euro voor 200 kilo :o

Janouk...ik hoop dat ze er NIETS aan over houdt!(sorry...toetsen bord vergeet soms letters,en dan staat er in ene iets in plaats van NIETS :o )
Bedankt voor de tip LC :D

(mijn verzorgmerrie gaat weer goed...stikvol kleine strongyliden,nu na twee en een halve dag de halve dosering wormkuur nog witte wormpjes in haar poep....er zit vermoedelijk nog een vrachtwagen in :o .....en twee dingen geleerd...een paard wat er goed uitziet kan ook wormen hebben,en koliek in deze periode van het jaar ,nat en zacht,grote kans dat het door wormen komt)
Laatst bijgewerkt door geerke op 14-11-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:51

Mss moet ik ook maar naar Frankrijk immigreren dan :Y)

Hier een foto van de zool, komt er niet helemaal duidelijk uit, maar in de hoeken zie je het wel een beetje zitten.
Afbeelding

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:03

Jannepauli schreef:
Overigens is Pauli niet behandeld door mijn eigen arts J.W., maar door de baas-himself. Hij vond al die speciale spulletjes voor HB-paarden eigenlijk maar onzin! Voeren is een kunst, zei hij. Het geheim zit erin dat je niet te veel mag geven, ook gewoon brok! Maar... alles met mate, behalve hooi.
Gek genoeg is dat precies wat Rob van Nassau ook tegen mij zei ( en ik bij mezelf dacht "mooi niet") .. Maar misschien hebben die ouderwetse echte paardenmannen toch gelijk :D

Sterkte met je patient, Monique - wel banketstaaf dat zoiets gebeurd als je oppas bent.. geen fijn gevoel lijkt me.

Jeetje zeg dat zal wel schrikken geweest zijn, wel fijn dat ze opgeknapt is.

Ik ben het helemaal met de stelling eens, niet teveel rommelen met poedertjes voertjes enz :o
Maarja dat ben ik :D

Je hebt dezelfde DA als ik wat ik heb voor mijn paarden, Jan Willem ken ik ook van kinds af aan ook Ina Majoor met haar bekende dekhengst Krimh das de papa van mijn paard, ik kwam daar heel vaak over de vloer zelfs toen ze daarvoor nog in Soest woonde ;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:05

lolclub schreef:
capopjekop schreef:

Of je laat ze gewoon groot komen en vraag een boer uit het dorp ze even om te pakken naar kleine baaltjes,
kan in de loods bij jullie thuis gebeuren ;)
Een andere oplossing zijn die hooizakken van de paardendrogist, dan stop je die helemaal vol en neem je het vervolgens mee naar stal

Afbeelding

Dat is een handig ding heeft iemand ervaring hiermee? hoeveel (plakken hooi) zou hierin kunnen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:48

In de grote tas hierboven gaat een hele baal hooi.

Deze hieronder heb ik in gebruik, ze zijn een slag kleiner maar er zit een handig trekkoord aan waardoor ik hem aan de weeghaak kan hangen, er gaat precies 5 kilo in.
Het zijn ideale zakken hiervoor en ze zijn goed stevig.

Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:13

Naar zo'n zak heb ik ook zitten kijken! Lijkt me erg handig :j
Weeg het nu af in een grote vuilniszak :P Wat overigens ook prima gaat :j Moet alleen af en toe een nieuwe.
Waar hebben jullie trouwens je weeghaak gekocht? De mijne is nog van vroeger van m'n vader, maar die loopt inmiddels een beetje op z'n end := Hier bij de viswinkel stonden ze me een beetje schaapachtig aan te kijken toen ik naar een unster vroeg :+ Ook bij EP hadden ze het niet en bij de Welkoop alleen die per kilo afwegen en niet met halve kilo's.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 16:21

dynamiek schreef:
............. ik kwam daar heel vaak over de vloer zelfs toen ze daarvoor nog in Soest woonde ;)

Hihi, zouden wij elkaar dan, zonder dat we 't nu weten, kennen? :D

@ Wendy.. zo'n " unster " kun je op het internet wel ergens bestellen, of in een hengelsportzaak ( daar heb ik de mijne gekocht) - ze willen tenslotte weten hoe zwaar die vis is die ze aan de haak geslagen hebben, om het vervolgens x 3 te vermenigvuldigen en een potje visserslatijn op te hangen!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:23

Ja, hengelsportzaak bedoelde ik ook met viswinkel :)) Ben ik al geweest hier, maar daar hadden ze dat niet :n Heb ook al even op internet zitten kijk ja, maar dacht misschien weet iemand een betrouwbare site oid :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:28

dynamiek schreef:
Dat is een handig ding heeft iemand ervaring hiermee? hoeveel (plakken hooi) zou hierin kunnen?

Afbeelding
Heb deze ook, kan echt een behoorlijke baal in, erg makkelijk! Denk dat er zo 30 kg in kan (in een baal is dat haalbaar, los is een ander verhaal natuurlijk). Sluit goed af ook en handig met die handvaten eraan. We hebben vanmorgen een platte kar met 20 balen weidehooi gehaald, en we hadden 2 van die zakken, dus konden we ook nog 2 balen in de auto kwijt, geen sprietje te zien!

Qua weegschaal: zo'n unster had ik eerst ook, kreeg er pijn van in m'n rug omdat het een soort accutillen werd (kon dat ding nergens aan ophangen. En dat gedoen met steeds de zak weer van de haak halen omdat er teveel of te weinig is zat). Ik sta dus op een digitale personenweegschaal, eerst met hooizak, en dan leg ik de zak weg. Verschil = hooi. Veel ergonomischer. Ding ligt buiten, in een veldschuur, doet het al braaf 1 1/2 jaar.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:25

Ik heb een urnster gekocht bij de Xenos, gaat per 200 gram en kostte onder de € euro.

Ik lees ook trouw mee in dit topic, heb alleen niets te melden. Dat krijg je als het heel goed gaat *D .
Voor alle baasjes met zieke paardjes: heel veel beterschap!

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:54

Ik lees hier ook nog mee. Ook niet veel te melden op het moment, aangezien het aanzienlijk beter gaat. Benji moet nog 2 weken boxtrust, verveelt zich wel heel erg, maar daar moet hij nog maar even doorheen.

Donderdag komt de smid weer en gaat het verband er vanaf! Ik ben heel benieuwd wat er ondervandaan komt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:10

Hier twee unsters, eigenlijk kofferweegschalen, 1 bij de Aldi gekocht, en de andere bij een winkel van Sinkel, zoals dat vroeger werd genoemd. Een kofferweegschaal werkt dus ook uistekend.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:19

Die kofferweegschaal (unster) zag ik ook recent nog liggen bij de Action! Misschien heeft iemand er iets aan?

Vraagje: heb vandaag weer mooi weidehooi kunnen halen, zeiltje over de kar, maar sommige balen zijn toch aan de zijkanten wat nattig geworden. We hebben ze heel luchtig opgestapeld, de natte kantjes aan de zijkanten gehouden zodat het kan drogen. Dacht dat het dan wel goed moest komen, toch??

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:11

Mijn weeghaak komt bij de Agradi vandaan, handig ding met grote haken eraan en weegt per 50 gram tot 10 kilo maximaal...

@Paars
Zoals je het nu gedaan hebt komt het wel goed met je hooi, is de opslag/schuur open zodat het vocht weg kan ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:48

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:58

ik heb mijn unster bij de boerenbond gekocht ;-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:51

Ik heb bagageweger, gekocht bij de ALDI. Alleen is het lastig wegen met die 500 kilo balen... heb geen tas om het in te doen. :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:18

Weger moet ik nog een keer aanschaffen, hier stond pas een handige link waar ze best goedkoop waren, eens kijken of ik die nog kan vinden.

Net toch maar een grote baal engels raai besteld. Vrij prijzig, maar ja dat is te verwachten met de slechte oogst. Ben benieuwt of mijn gewone hooiboer zijn prijzen nog opkrikt, hij is altijd erg goedkoop met zijn hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:41

Ik heb het hooi nooit echt gewogen, maar voer meer 'op het oog'. Meestal 'een kruiwagen met een kop' erop of 'een flinke arm vol'.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:52

DubbelDun schreef:
Ik heb het hooi nooit echt gewogen, maar voer meer 'op het oog'. Meestal 'een kruiwagen met een kop' erop of 'een flinke arm vol'.

Ik heb die weegschaal ooit gekocht om gewone baaltjes te kunnen wegen zodat ik kon bepalen hoeveel hooi er gevoerd werd (daar waren wat meningsverschillen over) nu gaat het bij mij ook op de DD manier ;) En ik hou de hoeveelheid die 's morgens over is in de bakken scherp in de gaten. Wanneer alles schoon op is, heb ik iets te krap gevoerd, wanneer de bakken nog voor de helft gevuld zijn, was het te veel...op den duur heb je aardig onder de knie wat een mooi evenwicht is.

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:55

en helaas moet ik me ook melden |(
Mijn haflinger is nu voor de 2de keer bevangen geworden.
Ik heb mijn mooie meid al heel wat jaren en nog nooit problemen gehad nu is ze voor de 2de keer in een jaar tijd bevangen.
De eerste keer dat ze bevangen was, stond ze in een weiland met aardig wat gras tot haar beschikking, haar op stal gezet op advies van de DA en haar 5 dagen lang medicijnen moeten geven, vervolgens stukjes met haar aan de hand gelopen. Ze zat volgens mijn DA echt in het begin van de fase pas. Daarna heb ik haar met een graskorf buiten gezet en pff wat was ze kwaad… :+

Afgelopen tijd staat ze op een kaal weiland en donderdag was het weer raak, DA weer medicijnen gegeven en vrijdag is de hoefsmid geweest.
Ik weet echt op het moment niet meer hoe en wat, mijn haf heeft tot 2 jaar geleden altijd basisbrok, meusli etc etc gehad dat heb ik heel rustig afgebouwd en nu ze ruim een jaar alleen op hooi sta wordt ze bevangen…

Ik ben me nu door beide topics aan het wurmen voor advies en tips, want het is zo *PIEP* dat er zo veel verhalen zijn over wat je moet doen en wat moet voeren...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:04

Toch welkom Gianna. :(:)
Er staan veel nuttige zaken in dit topic... niet iedere HB is veroorzaakt door het zelfde en soms weet je niet wat er fout ging. Ook niet iedere therapie is op ieder paard toepasbaar.
Zelf heb ik profijt gehad van de natuurlijke benadering, dus natuurlijk bekappen, voorzichtig beweging geven (eventueel met speciale hoefschoenen aan) geen medicijnen maar wat kruiden(mengsels) en magnesium om de suiker huishouding weer op gang te krijgen. En vooral af laten vallen. (maar niet te snel!!) Hooi kan in dat opzicht nog te rijk zijn voor sobere rassen zoals jouw Haflinger (heb zelf Fjord & Haf en Shet) Mijn Fjord is op dit moment weer gezond en vrolijk, maar uiteraard blijf ik hem in de gaten houden, evenals dit topic, zodat ik als gewaarschuwd mens door het leven ga ;)

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:18

Dankjewel Buitenzinnig..
Ik was voordat mijn haf hb werdt niet in aanmerking geweest met hb en wist er dus ook helemaal niks van behalve dan alle fabeltjes (waar ik nu dus achter ben) en ik vertrouwde blind op mijn DA en dat betekende dus medicijnen, maar nu wil ik echt weten wat ik in hemelsnaam fout doe waardoor zij HB wordt... Mijn haf moet ook zeker afvallen (ookal is ze veel dikker geweest), heb een tijd geprobeerd magnesium te geven maar ze trapt er niet in, ze verdomd het om te eten.
De kruidenmengsel die jij gebruik worden die ook genoemd in het topic?