Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:13

Hallo, ik wil graag jullie mening horen over deze mini-pony op haar hoeven staat.

Ze is heeft wat platte hoeven. Ze is ook achter binnendoor gezet omdat ze als gevolg van een oude blessure rechtsachter last van de knie heeft.
Helaas heb ik geen fotos van voor het bekappen, alleen van erna.

AfbeeldingAfbeelding

linksachter linksvoor

AfbeeldingAfbeelding

achterhoef

AfbeeldingAfbeelding

Voorhoef, ze zet deze iets naar buiten neer op de foto maar dat is wel een voorkeursstand van haar.

Afbeelding

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 09:48

wat een leuke pony! grappig zo die 4 witte hoefjes bij die zwarte benen

ik vind de witte lijn niet zo mooi nauw aaneengesloten en het afrolpunt zou wat terug mogen,
verder ziet het er niet slecht uit hoor, je schrijft dat ze plat zijn, wellicht kan je een foto maken dat we wat meer 'diepte' zien?
want LA ziet er niet plat uit ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:14

de witte lijn is niet zo best, die is best breed en ze heeft ook flares wat wijst op minder sterke witte lijnen en dat verklaart ook de platte voeten. WAt krijgt de pony te eten?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 28-12-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:15

Pien11 schreef:
Hoi Allemaal,

Ik meld me ook even bij dit topic. Mijn haflinger heeft 7 jaar lang t gehele jaar rondom op ijzers gestaan. De laaste twee jaren gingen zijn hoeven zo ernstig brokkelen, dat het ijzer vaak niet langer dan 6 weken vastzat. Van de zomer haalde ik net 3 weken. In september de ijzers er af laten halen. Om het op een natuurlijke manier laten bijkomen. Na 2 weken zonder ijers gingen zijn hoeven zo ernstig scheuren dat ik een andere hoefsmid er na heb laten kijken. Hij heeft mijn haf gecorrigeerd en korter bekapt en kwam tot de conclusie dat door het vele (Verkeerd) beslaan de hoefwand beschadigd was.
Nu na drie maanden zijn de hoeven "redelijk" opgeknapt. Ik heb 3 maanden weinig tot niet gereden en ik heb kerabol + biotine bijgevoerd en dit is het resultaat.

Hier een foto van september en december

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMQMCYKF-D.jpg

en nog een paar foto's van hoe hij er in september op stond;

http://www.mijnalbum.nl/Foto-INTATZEH-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PVF4LVBF-D.jpg

Iemand nog verder ervaring met kerabol?

Gr.

wat ik zie is vooral aantasting van de hoef door urine en mest en op stal staan

singasong

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:22

Randalinpony, de witte lijn is vooral bij de teen wat verbreed. Dit komt wss doordat de teen te lang is. Er komt dan te veel druk op te staan waardoor de lamellen bij de teen 'uitrekken'. Je kunt dit verminderen door de teen iedere week even wat rond te (af)vijlen.
Zo lang de pony er goed op loopt zou ik het verder lekker zo laten ;-)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:28

Pien11, heb geduld. Het duurt minstens een jaar voordat de hele hoef is vernieuwd. Volhouden dus en vijl in de tussentijd zo veel mogelijk de hoefwand rond (als die er nog aan zit) zodat er daar zo min mogelijk druk op komt te staan. Ik zou de zool met rust laten, alleen de steunsels niet te lang laten worden.
Geduld hebben en geef het de tijd dan komt het helemaal goed! Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn Haflinger en die heeft nu prachtige voeten ;)
http://www.mijnalbum.nl/Album=3SHOSUKN Foto's van de 1e twee weken nadat de ijzers er onder uit gingen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:54

@Arabesk: gras en kuil. In de winter krachtvoer. Dat de hoef achter niet helemaal netjes is komt eerder doordat de pony van nature weinig verzengedeelte heeft. Dat hebben we met bekappen een tijdje geprobeerd te 'sparen' door weinig van de achterkant van de hoef te halen, maar dat resulteerde dus in een hoefwand die niet meer recht naar beneden groeide en een draagwand die aan de zijkanten erg dun werd, dus we hebben de hiel geleidelijk weer laten zakken. Is al sterk verbeterd.

Verder speelt in dit geval de erfelijkheid een belangrijke rol in de plattere hoefvorm. Maar dat kan iedere fokker je natuurlijk vertellen, dat hoefvormen erfelijk zijn.

@Singasong: bedankt voor de tip, ik kreeg van een hoefsmid idd ook al het advies om de pony zo bij te vijlen dat het afrollen van de hoef makkelijker zou gaan.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:50

Gisteren hebben we foto's gemaakt van Fin z'n hoefjes, ben benieuwd wat de deskundigen erover te zeggen hebben. :) Fin is een tinker van ongeveer 1.60 en hij wordt volgend voorjaar 6. Fin wordt op 'traditionele wijze' bekapt, eens in de zes tot acht weken (hij moet bijna weer). Hij wordt recreatief gereden. Fin staat in een Hit Actief-stal die deels bestraat is. Hij staat / loopt dus veel op het harde. We maken ook veel buitenritten, grotendeels over verharde weg.

Wat mij zelf verbaast is hoe snel zijn hoeven groeien. Ik heb vroeger (als in 10+ jaar geleden) altijd paarden op ijzers gehad en ben opgegroeid met het idee dat een paard dat veel op het harde loopt, ijzers nodig heeft. Dat blijkt dus helemaal niet nodig. We hebben Fin sinds juli. Hij heeft nog nooit op ijzers gestaan. Hij heeft kort na zijn komst bij ons één keer een hoefzweer gehad en die is uitgesneden en hij liep al heel snel weer helemaal goed. Ik heb het idee dat de Hit Actief-stal zijn hoeven goed doet, maar dat lijkt ook logisch want hij loopt gewoon erg veel.

Voeding bestaat uit voordroog en 2kg sportbrok.

Foto's van de zijkant voegen niet echt veel toe wegens overvloed aan haar :') , dus heb alleen de onderzijde (klikken voor grote versie).

Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:02

Hi iedereen, sorry dat ik hier kom binnen vallen. Ik weet niet eens of mijn vraag hier hoort :P.

Mijn verzorgpaard heeft echt waardeloze hoeven, dit is pas vanaf de afgelopen zomer, nadat de hoefsmid hem pas weer na... (trom geroffel) 6 maanden heeft gedaan. hoefsmid zegt simpel: als ik eerder kom, heb ik niets te doen. En om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een arabier met zulke lompe voeten gezien en er zaten echt scheuren en gaten in en, We konden hem alleen nog maar op gras rijden, want we waren bang dat het door zou scheuren. Nu mijn vraag (zal vrijdag fotos maken) kan dit, is het normaal dat de hoeven pas na 6 maanden gedaan worden (als ze traag groeien en omdat die het zelf een deel af slijt) misschien was het zelf iets langer. Ook zegt die dat hoefvet slecht is voor de hoeven, is dat zo?

alvast bedankt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:22

Isegrim, ik vind die voeten echt heel mooi.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:31

Ben ook wel jaloers op die voeten, wou dat die van de mijne er al zo uitzagen, chapeau!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:33

randalinpony schreef:
@Arabesk: gras en kuil. In de winter krachtvoer. Dat de hoef achter niet helemaal netjes is komt eerder doordat de pony van nature weinig verzengedeelte heeft. Dat hebben we met bekappen een tijdje geprobeerd te 'sparen' door weinig van de achterkant van de hoef te halen, maar dat resulteerde dus in een hoefwand die niet meer recht naar beneden groeide en een draagwand die aan de zijkanten erg dun werd, dus we hebben de hiel geleidelijk weer laten zakken. Is al sterk verbeterd.

Verder speelt in dit geval de erfelijkheid een belangrijke rol in de plattere hoefvorm. Maar dat kan iedere fokker je natuurlijk vertellen, dat hoefvormen erfelijk zijn.

.

De pony bij mij aan de overkant zou ook erfelijk belast zijn met klokvormige hoeven. Maar toen de eigenaresse stopte met wortelen en biks en wat vaker liet bekappen, had het paard in een mum van tijd geen klokvormige hoeven meer.

Hoeven zijn niet erfelijk, evenmin als jouw kapsel, zo moet je het zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:34

@ isegrim, wel handig met dat paardje in het midden geplakt, wat een leuk idee :)*. Mooie hoeven :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:56

Arabesk schreef:
@ isegrim, wel handig met dat paardje in het midden geplakt, wat een leuk idee :)*.

Ja, dat vond ik ook.

Prachtige hoefjes, al zou ik persoonlijk de steunsels wat inkorten, en de hoefwand lekker vet afronden. Qua vorm, witte lijn en straal mag je zeeeer tevreden zijn!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:30

Oh, wat fijn om te horen! :) Ik vind ze er zelf ook 'netjes' uitzien, maar heb er maar zeer beperkt verstand van. :j Steunsels kort de hoefsmid altijd wel aardig in, maar dat groeit zó hard! :):) En wat meer afgerond mag van mij ook wel. :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:42

Arabesk schreef:
randalinpony schreef:

.

De pony bij mij aan de overkant zou ook erfelijk belast zijn met klokvormige hoeven. Maar toen de eigenaresse stopte met wortelen en biks en wat vaker liet bekappen, had het paard in een mum van tijd geen klokvormige hoeven meer.

Hoeven zijn niet erfelijk, evenmin als jouw kapsel, zo moet je het zien.

Natuurlijk hebben heel veel factoren op zowel conditie als vorm maar hoefvormen zijn wel degelijk erfelijk.
En in dit geval heeft deze pony de wat lagere vorm hoeven van haar moeder geerfd, en niet zoals haar volle zusters de prachtige hoefvorm met rijker ontwikkeld verzengedeelte van haar vader.

En natuurlijk probeer je zulke hoeven door middel van bekappen te corrigeren, maar daar zit wel een grens aan. Zoals ook aan het corrigeren van afwijkende beenstanden een grens zit (maar zeker in het veulen veelvuldig corrigeren wel resultaat geeft). Of zijn die ook allemaal niet erfelijk?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:52

@ Isegrim... Wat een fijne gezonde hoeven om te zien! Mooie dikke wanden ook!Om het helemaal perfect te maken zou ik idd de wanden iets meer afronden, de steunsels iets korter.
Maar verder weinig te wensen. Is dit een Welsch cob?
Oh nee ,een Irisch cob zag ik in je profiel :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:23

Tinker. :j

Paardje in het midden was trouwens het idee van mijn vriend Jeroen (LHO op Bokt). Ere wie ere toekomt. :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:33

randalinpony schreef:
Natuurlijk hebben heel veel factoren op zowel conditie als vorm maar hoefvormen zijn wel degelijk erfelijk.
En in dit geval heeft deze pony de wat lagere vorm hoeven van haar moeder geerfd, en niet zoals haar volle zusters de prachtige hoefvorm met rijker ontwikkeld verzengedeelte van haar vader.

En natuurlijk probeer je zulke hoeven door middel van bekappen te corrigeren, maar daar zit wel een grens aan. Zoals ook aan het corrigeren van afwijkende beenstanden een grens zit (maar zeker in het veulen veelvuldig corrigeren wel resultaat geeft). Of zijn die ook allemaal niet erfelijk?

Klopt... er speelt een erfelijke rol mee in bepaalde hoefvormen. Dat ziet een ieder (die paarden fokt). Uiteraard is een deel "under control" te houden door correcte bekapping... maar correcte bekapping is niet altijd zaligmakend. ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:18

Is het goed als ik ook even kom binnenvallen? :)
Het gaat om de hoeven van mijn verzorgpaard...
Ik heb er namelijk de ballen verstand van, maar ik weet wel dat de hoefsmid te weinig komt.
Wat vinden jullie van haar hoeven? Zien ze er nog ok uit?

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rechtsvoor
AfbeeldingAfbeelding
linksvoor
AfbeeldingAfbeelding
linksachter
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rechtsachter

Ik loop eraan te denken om zelf haar hoeven te gaan doen. Is hier een cursus voor oid?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:21

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:53

Handige site joh!!!
Verder niemand die iets over haar hoeven te zeggen heeft? :)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:37

scoxxx schreef:
randalinpony schreef:

Klopt... er speelt een erfelijke rol mee in bepaalde hoefvormen. Dat ziet een ieder (die paarden fokt). Uiteraard is een deel "under control" te houden door correcte bekapping... maar correcte bekapping is niet altijd zaligmakend. ;)

dat kan ik bevestigen! ik heb 2 ponies die echt modelvoetjes hebben en één paard met rampzalige voeten. terwijl het paard zijn hoeven eigenlijk nog nauwer in de gaten worden gehouden en ze allemaal in dezelfde omstandigheden leven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:22

Ik kom hier ook even binnen zeilen (surfen :D )
Benieuwd naar jullie mening
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:37

Zo ver ik als leek kan beoordelen vind ik de tenen erg lang en ver naar voren steken (en ook lage verzenen?). Vind het niet heel mooie hoeven moet ik toegeven :o Heb je ook fotos van de onderkant?

Hier is mijn vos 2 weken weer bekapt, vergeten fotos te maken. Vorige week heeft ze een hoefzweer gekregen, welke is uitgesneden. Zat flink diep, nog maar klein (weinig pus). Nu moeten we rustig aan doen, want bij té veel beweging (zoals achterlijk doen in de bak gisteren) puilt de lederhuid ietwat naar buiten (klein plekje). Niet echt zoals het hoort. Nu als ze buiten loopt krijgt ze druk verband (en hoefschoen) en op stal gewoon open. DA en HS klonken verder niet echt bezorgd als het terug trekt binnen paar uur en niet blijft uitpuilen, wel moet het snel dichtgaan. Ik hou het gewoon in de gaten, soda badjes, en ze mag uurtjes rustig in de bak staan met vriendinnen. Ze loopt ook weer helemaal zuiver (ietwat stijf).

Vind het wel verbazend hoe snel het kan gaan, en hoeveel pijn met zoiets kleins. 11 uur naar buiten gegaan zonder een vuiltje aan de lucht, rondje van de zaak in draf. Om 1500 haalde ik haar stok en stok kreupel uit de bak. Bizar.

Afbeelding