[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maggie_Eddy

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:06

zow, fijn lijstje casanova! En ja hoor, je paardje heeft toch spat? dan ben je hier ook welkom hoor ;)

Voor iedereen nog een beetje laat, maar toch de beste wensen!

PBA, top!! Fijn gevoel zal dat zijn geweest!!

Vario doet het nog steeds goed, is maf fris en errug fit! Wel heeft ie een glibber gemaakt vorige week, met als gevolg dat ie op z'n gat zat. Nu heeft ie dus wat vocht in z'n sprong, gelukkig niet z'n spatpoot. Trekt al wel bij, stappen en koelen met coolpacks als behandeling.. en stappen is ie zo goed in op 't moment... :')

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:00

MAggie eddy dat is ook wat, maar met dit rare weer gebeurd het snel.
Loopt hij wel gewoon goed?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:42

ja gelukkig wel. T erge is nog, het is op stal gebeurd.. Ze moesten even verkassen naar een andere stal vanwege het kerstconcours dat bij ons gehouden word op stal.. of naja, de onze moesten niet maar die van degene die onze paardjes zou verzorgen de afgelopen week wel, en daarom hadden we besloten dat het handiger was als onze peerdjes ook maar even mee verhuisden. dan hoefde zij niet steeds op en neer te kleppen van stal naar stal. Maar goed, daar waar ze nu dus kwamen te staan, is de bodem van de stal al gauw een cm of 20 lager dan het gangpad.. en de staldeur was smal, wat Vario heel eng vind om doorheen te gaan. gevolg, we rennen de stal in. en als meneer gaat, dan gaat ie. dus hij dendert die stal in, en gaat onderuit. godzijdank dus op zn goede kant.. hij is alleen wat stijf geweest maar dat was het dan ook weer. Gelukkig!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:08

Zo dat is ook wat zeg, inderdaad gelukkig op zijn goede kant.
Staan ze nu nog steeds op die stal en doet hij het nu wel rustiger, of zijn ze ondertussen al terug?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:10

hallo meiden.

een lange tijd geleden ben ik hier ook geweest, en lees hier nog steeds wel mee.
Ik krijg in de toekomst de mogelijkheid om een merrie over te kopen.
echter heeft zij in 1 been spat, die op jonge leeftijd (1,2 of 3 jarige leeftijd) is geconstateerd.
Merrie is nu 9 jaar oud en heeft werkelijkwaar nog geen dag kreupel gelopen, geen dikke sprong ed.
als ik de merrie overkoop is zij 11 jaar oud,
Ik ben wat researce gaan doen, heb gemaild met de faculteit van utrecht.
zij vertelde mij dat ik een rontgenlogische en klinische keuring moet laten doen, om te kunnen bepalen hoe ernstig de spat is. De kans is ook aanwezig dat de spat is vastgegroeid. mede doordat de merrie ook 4 veulens heeft gehad en ook echt periodes van een half jaar/jaar niets heeft gedaan. zich alleen maar volgevreten heeft op de wei.

Is er hier iemand die een paard heeft waarvan de spat is vast gegroeid?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:13

Ik heb zo'n haflinger merrie :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:14

en die heeft verder geen last meer?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:15

Nee is alleen wat stijver dan het gemiddelde haflinger, maar als ze warm is gaat het super.
En ik rij er ook gewoon wedstrijden mee.
Haflingers zijn natuurlijk ook niet zo ruim, dus ik hoef geen middendraf te verwachten.
Wat andere haflingers wel kunnen.
Maar ik denk dat dat bij een kwpner nog makkelijk kan, mits het goed vergroeid is natuurlijk :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:19

tis idd een kwpn merrie,

en op welke leeftijd heeft jou merrie het gekregen?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:22

Dat is niet bekend, ze is nu ondertussen 16.
Want het moeilijke was dat ze gewoon netjes door de klinische keuring heen kwam.
Ik ben er ongeveer achter gekomen met foto's toen ze 10 jaar was, en toen was 1 been al zo goed als vergroeid en de andere nog niet helemaal.
Maar die van mij heeft er nooit pijn aan gehad of kreupel gelopen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:24

tja het is afwachten of de merrie door de keuring komt, vind het wel moeilijk omdat ze nooit kreupel heeft gelopen. maar je koopt toch een paard met een gebrek

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:28

Ja inderdaad dat is zo, als ik jou was zou ik ook de keuring afwachten :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:57

ja heb zelf gezegd, als de dierenarts geen groen licht geeft, ookal is ze klinisch 100%, dan houd het voor mij op. ik weet bijna zeker (je kunt het nooit zeker weten) dat ze door de klinische keuring komt. maar die foto's zijn voor mij het belangrijkste.

er is mij geadviseerd dat ik foto's van beide achterbenen moest maken, maar voor beetje meer laat ik haar helemaal op de foto zetten. rug enzo.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:04

Ja inderdaad helemaal op de foto is het beste.
Naar de DA luisteren is het belangrijkste.

Ik zou niet snel een paard met spat nemen (maar ondanks dat wil ik haar nooit kwijt), want je hebt altijd kans dat de botaanmaak fase weer toe kan nemen ook op latere leeftijd en dat het gaat woekeren.
Ook al is het zo netjes dicht gegroeid, de kans blijft.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:09

ja dat klopt idd,

ik weet dat ik het eigenlijk niet moet doen, maar tis een paard naar mijn hart en dan ga je domme dingen doen. probeer met mijzelf nog wel afspraken te maken door te zeggen dat als dierenarts een negatief aankoop advies geeft dat ik het dus ook echt niet ga doen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:10

Dat is inderdaad wel slim, en ik begrijp dat het moeilijk is vooral als je hart bij een paard ligt :(:)
Laat je nog weten hoe alles verloopt :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:32

ja paardjes staan weer veilig in hun eigen stalletjes ;)

Ivy, ik herken jouw verhaal idd nog wel. Ik zou idd even heel goed kijken en luisteren wat de da je verteld na de keuring. Het is positief te noemen dat ze nog nooit kreupel is geweest, maar ze blijft spat houden, je koopt dus in haar geval altijd een gebrek. natuurlijk hoeft ze er niks meer van te krijgen, maar lastige keuze is het wel idd. Ik zou de onze ook nooit meer kwijt willen hoor, maar toen we erachter kwamen dat ie het had, had ie eigenlijk nog terug zullen gaan naar de handelaar. we hadden m nog niet zolang. dit zou resulteren in een rechtzaak omdat de handelaar 'zich van geen kwaad bewust' was.. ook niet na alle bewijzen die we aanvoerde.. Nu ben ik blij met 'm en gaat ie erg goed. ik blijf gewoon optimistisch en we zien wel waar het schip strand voor ons. zolang hij geen pijn heeft, vind ik het goed.
Wanneer wordt de merrie dan eventueel gekeurd?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:43

merrie wordt dit jaar nog geinsemineerd, en als het een merrie veulen wordt, dan wordt ze rond oktober/november 2012 verkocht, duurt dus nog ruim anderhalf jaar.
Er wordt nu met haar gesprongen, maar niet intensief, en straks ligt ze er weer een half jaar uit, vanwege het veulen. dit wordt haar 4e en laatste veulen, mits het een merrie veulen is...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:53

pfoe dat duurt nog wel even! rij je d'r nu zelf ook nog weleens op?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:56

nope, tis een lease paard van mij geweest,
heb de merrie anderhalf jaar gehad, daarna ging ze terug want ik kreeg haar half zusje van 3 jaar te rijden en ze verwachte een veulen op dat moment.
merrie staat in limburg, en ik woon in almere, dus kan ik er jammer genoeg niet op rijden.....

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:58

Da's idd wel een beetje ver fietsen ja := Maar dan moet je dus nog wel een hoooooop geduld hebben!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:17

ja ik moet zeker een hoop geduld hebben......
ik zou toch pas in 2013 een paard aanschaffen, dus had ik me daar al op ingesteld :)

En misschien valt het echt tegen als de foto's zijn gemaakt.... maarja dan heb ik mij er wel op voorbereid.
zal heus een traantje laten, want tis echt een paard naar mijn hart.... maar ik weet dus dat het negatief kan uitpakken....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:06

Ivy, ik zou gewoon ook even overleggen met de arsten als je haar gaat keuren. Ze hebben er meer ervaring mee. Ook ik zou geen spat paard kopen maar zou haar er ook niet voor wegdoen. Ik begrijp day je het paard al goed kent en dat maakt het natuurlijk ook net even wat anders.

Magic, ja was heerlijk weer op splash te zitten. Vind het ook zo bizar knap dat ze zo rustig blijft als ze 7 maanden niet gereden is. Wel met het galopje (een korte voor het idee) een piepje (van vreugde) en een huppeltje maar mag het bijna geen huppeltje noemen zo weinig. Ze liep lekker ruim in stap na even opgewarmd te worden. Ze is wel zo krom als een hoepel dus daar moet ik even wat aan doen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:33

ja gaaf he, Vario was ook zo relaxed toen ik er weer voor de eerste keer op ging. wel enthousiast, maar verder. ben er zo op gegaan, nog niet gelongeerd vooraf niks. de manege eigenaar waar ie toen overnachtte (was oudjaars dag vorig jaar) stond er ook echt versteld van dat ik er A zo op ging zitten, en B t beest ging stap verkeerd deed. zo leuk!
En dat rechtrichten, ach, ik ben ook nog altijd bezig met recht rijden :+ duurt ff, maar komt goed!

bloempjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:37

Het veulen van mijn verzorgpaard heeft spat. Die is nu 1,5 jaar oud. Heeft Tildren infuus gehad, blijkt tot nu toe niet aan te slaan.