[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:48

Wat wijsheid is, is voor ieder paard verschillend. Ik denk zelf dat het gras zoals jij het omschrijft niet snel voor bevangenheid zal zorgen. Het bevat veel ruwe celstof en relatief weinig fructaan. Maar omdat je pony de hele dag kan eten, zal hij zijn maximale droge-stofopname aan gras opeten. Daardoor krijgt ie meer voedingstoffen binnen dan ie nodig heeft en zal te dik worden.

Even een sommetje, je hebt een haf van ongeveer 400 kg. Uitgaand van 2% droge stofopname per kg lichaamsgewicht zal ie dus ongeveer 8 kg gras eten. Dat gras heeft gemiddeld een EWpa van 0.75-0.80, dat houdt in dat ie ruim 6 EWpa's per dag binnen krijgt, terwijl een pony van 400 kg een behoefte heeft van 3.49 (onderhoud) tot 4,48 (onderhoud + lichte tot medium arbeid). Je hebt dus een flink overschot aan energie per dag. Dat vervetten kan uiteindelijk weer leiden tot insulineresistentie, en zo tot bevangenheid.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:49

mysa schreef:
Ja, dat schijnt zo, dat lang gras minder fructaan bevat, maar.....ze krijgen op deze manier wel erg veel gras binnen, dus ik denk dat ze per saldo ook meer fructaan binnen krijgen.

Kan kloppen maar mijn pony stopt niet met eten, ook als het kort gras is, ze blijft maar knabbelen.
Dus ik denk niet dat ze per definitie MEER gaan eten omdat het gras langer is..

En het verschil was wel heel duidelijk: paar uur kort gras - warme hoeven. Ganse nacht lang stengelig gras - niet s aan de hand.

Maar ALS je de mogelijkheid hebt, beter toch een stukje afzetten voor alle veiligheid.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:01

Dat ie te dik gaat worden is idd ook nog een probleem... Ik ben nu maar aan het rond kijken voor een wagen, dan kan m'n vriend hem ook beweging geven en hoef ik niet elke dag te rijden. Nu maar hopen dat dat genoeg is...
Een stukje afzetten wil de staleigenaar niet, ik baal daar ook nog steeds wel van. Ik sta daar nu twee jaar en ik heb nog nooit ergens om gevraagd of over gezeurd en nu is een simpel draadje al teveel. Ik snap dat ook niet zo goed...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:09

@ Swift, meer beweging is altijd goed. Jammer dat je staleigenaar zo moeilijk doet. Wil ie het ook niet in delen erbij gaan geven? Dat zou al schelen. Aan de andere kant sta je soms versteld in hoe korte tijd ze het gras opgegeten kunnen hebben. Misschien valt het allemaal mee...

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:23

Ik heb 2 jaar geleden men welshruintje moeten laten inslapen wegens hoefbevangenheid Verdrietig
Er viel echt niets meer aan te doen.

Een jaar ervoor hadden we hem verkocht, maar die mensen lieten hem op een wei grazen men echt vers gras (wat te vet was of zo) en gaven hem 3 kilo krachtvoer terwijl hij weinig moest werken.
We wisten dat Bronco (zo heette hij) gevoelig was aan hoefbevangenheid en dat hadden we ook aan die mensen verteld, ze zeiden dat ze er rekening mee zoude houden...

Enkele maanden daarna wou ik eens gaan kijken naar hem, om te kijken hoe hij was.
Ik zach dat hij weer hoefbevangen graakte en sloeg allarm bij men zus.
Zij ging er ook eens naar kijken en had de mensen weer gewaarschuwt, maar de mensen deden er niets mee, het ging erger en erger met hem tot we hem uiteindelijk terug konde kopen.
We lieten hem sinds dien in de longeerpiste met voldoende hooi en water. ieder uur koelde ik zijn hoeven af, een kwartier lang.
Het ging een tijdje weer veel beter dus lieten we hem op de wei met kort gras, hij kreeg nog steeds voldoende hooi en we koelde zijn benen nog regelmatig af.
Maar het ging plots weer heel erg slecht met hem...
Ik ging naar zijn weitje om hem er vanaf te halen, maar hij wou niet meer vooruit... de pijn was in zijn ogen af te lezen, uiteindelijk heb ik hem uit de wei gekregen en zelfs naar ons paarden-badplaats en weer zijn hoefjes afgekoelt, een half uur, en hij wou nog niet vooruit, hij had zoveel pijn Verdrietig
Heb toen de pijnlijke beslissing genomen...
Ik heb toestemming gegeven aan men zus om hem te laten inslapen..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:26

@Swift; moeilijk hoor... Al is dat lange uitgeschoten gras minder gevaarlijk, hij vreet zich waarschijnlijk wel vierkant, ik vraag me sowieso af of je dat met rijden en een keer voor de kar er weer afrijdt. Is er bij jou in de buurt geen andere pensionstal of boer die misschien wel wat meer aan jouw wensen tegemoet kan komen? Uiteindelijk is het jouw paard en als hem wel wat overkomt dan staat die pensionhouder waarschijnlijk ook met opgtrokken schouders. Misschien toch een goed idee wat Zahlina opperde....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:24

Zoals eerder gemeld is mijn merrie gisteren dus op ijzers gekomen hier volgen wat foto's.
Vandaag ook nog contact geweet met de kliniek hoe we moeten afbouwen.
Ze staat nu nog op asprines en bute, tja en waar begin je dan met afbouwen Bloos
Ze gaat morgen op 2x een half zakje bute en proberen dat na 4 dagen als het kan helemaal geen bute meer.
Dan weer overleg hoe we gaan afbouwen met de asprine als het goed gaat.

Maar we doen er nog iets bij.
Mijn vriend was vandaag bij health4horses en onder het werk kwam Shannon te spraken.
Ze hebben hem twee verschillende middelen meegegeven om haar lichaam te reinigen en haar stofwisselingsstelsel weer op orde te maken.
Heb de namen van de middelen opgeschreven maar ben vergeten het brefje mee te nemen van stal, zal het proberen morgen mee te nemen.
Ook hadden ze het over het voeren van granen, wat wij wel willen doen.
Ga morgen even met ze bellen want mijn vriend heeft de heft van het verhaal onthouden Clown
Daarnaast geven we nu ook 2x een scheut zonnebloemolie om de hoefkwaliteit wat beter te maken.

Oke dan nu toch echt de foto's van gisteren.
Ben vergeten een voorfoto te maken.

Net bekap.
Afbeelding

We gebruiken haar oude ijzers, wel weer gevormd naar de voet maar ze zijn een beetje roestig.
Afbeelding

Het zooltje waar ze nu op staat.
Afbeelding

En het resultaat, haar hoefkwaliteit mag 50x beter maar daar weken we aan.
Ook heeft ze een scheur (schimmeltje) in haar linker voet in de teen, we smeren het 2x daags in met honing.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haar eerste stappen na het aanbrengen van het ijzers.
Afbeelding

En kan natuurlijk vriendlief niet vergeten die haar achtervoetjes ook gelijk heeft gedaan.
Afbeelding

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:00

Ziet er goed uit Zahlina, ijzer ook mooi rond aan de voorkant zodat ie mooi kan afrollen. Lijkt eigenlijk heel veel op het ijzertje wat ik eronder heb alleen is die volgens mij nog iets verder teruggelegd en geen zooltje ertussen. Pas trouwens wel op met granen, daar zit ook zetmeel in en zetmeel is weer suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:01

Iemand suggestisch, of tips?
Afbeelding
Mirna haar straal is ontzettend zacht, zaten zelfs steentjes in.
En er zitten stukjes hoef oid los daa rbij dat roze .
Heel vreemd.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:21

Staat ze op een nat stuk? Misschien op een droog gedeelte zetten? Geen idee verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:22

Hmm. ik ga haar eens een dagje op stal zetten Ja.
Ze staat nu op de weide dag en nacht, zal wel niet goed zijn voor haar hoeven inderdaad.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 00:22

Arabesk schreef:
Het was een hoef uit de vriezer, van een reeds geslacht paard.

Die zijn het makkelijkst te bekappen en op de foto vast te leggen Clown

Even zonder gekheid; Ik ben weer terug van vakantie en heb nog veel door te lezen Bloos

Wel even snelle reactie op het bekappen:
Isabella wordt al jaren natuurlijk bekapt (door diverse natuurlijk bekappers en mijzelf), maar dat kan/kon niet voorkomen dat ze toch om de zoveel tijd helaas licht tot zwaar bevangen raakt(e).

Inmiddels rent madame weer door de wei.

Het inkorten van de verzenen zou ik zelf nooit meer aanraden na wat ik vorig jaar heb meegemaakt toen Isabella bevangen werd en deze methode werd toegepast bij haar. Het ging fout ... hoefzweren, peesontsteking en gekanteld hoefbeen door de druk van de diepe hoefbeenbuiger (wat niet kan volgens NB, maar wel volgens TB). Ik heb alleen praktijkervaring en zag wat ik zag en dat was niet zoals het volgens de theorie van NB zou moeten gebeuren Bloos

Wel kan ik zeggen uit ervaring dat een ooit gekanteld hoefbeen na goede bekapping en aandacht weer "recht" kan komen te zitten en de witte lijn weer smal kan worden als deze ooit verbreed is. Maar dat is van latere zorg ... belangrijkste is de oorzaak van de bevangenheid proberen op te sporen en dat is juist oh zo moeilijk zoals de meeste wel weten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:11

Doei! Hee Isapaardje! Welcome back! Goede vakantie gehad? Als ik het goed begrijp is dus alles goed gegaan tijdens je vakantie! (Ze liep toch niet helemaal goed toen je wegging?).

@Zahlina; hier even een foto van mijn paards hoeven, kun je misschien zien dat dat ijzer iets verder terug ligt en de toon nog wat ronder is gevijld.
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:22

henny_w schreef:
Bij chronisch hoefbevangen paarden wordt het een ander verhaal. Daar komt het hoefbeen niet meer op de plaats terug volgens mij.

Sorry dat ik misschien in het lezen nog "oude" post aanhaal waar al op gereageerd is misschien.

Isabella is in haar leventje al zo vaak licht tot sterker bevangen geweest, dat ik het toch wel de stempel "chronisch" kan meegeven. Het hoefbeen zit niet zoals het hoort, maar ook dat is maar weer net hoe je er naar kijkt. Want toen ik vorig jaar foto's heb laten maken wisten NB-ers mij te vertellen dat het hoefbeen een behoorlijke kanteling had, en TB-ers dat het wel meeviel. 3 Dierenartsen naar laten kijken. 2 vonden het meevallen, eentje vond het een fikse kanteling.
Het schijnt eraan te liggen of je kijkt naar het evenwijdig lopen aan de hoefwand, of aan de zool. NB gaat uit van grondparallel staan van het hoefbeen. In dat geval kan ik zeggen: ja Isabella heeft een hoefbeenskanteling die nooit meer over gaat, want zodra ik de hielen ga inkorten gaat ze gelijk gevoelig lopen.
Kijk ik naar het evenwijdig lopen van de wand, dan valt de kanteling mee, wat ook weer aan de witte lijn te zien is die weer beter (smaller) begint te worden.

Wel heeft Isabella een zgn. hoedenrand aan het hoefbeen, maar niet heel erg extreem (is meer een braampje zeg maar).
Pony Wendy heeft een sinker gehad en ook dat zal nooit meer over gaan. Ook bij haar te zien aan de wat hogere voeten. Ga je daar de voeten korter van maken, dan wordt ze ook gevoelig.

Maar ik ga toch voor het lopen en niet voor het uiterlijk van de hoeven. Dan maar niet dat "mooie platte driehoekje" waar sommige mensen zo prat op gaan, met een aan alle kanten evenwijdig en goed zittend hoefbeen Haha!
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 17-06-08 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:29

Zahlina schreef:
1 uur was genoeg om accuut weer hoefbevangen te raken, hoeven nagekeken en niets te zien aan de witte lijn.

Een uur is ook wel erg lang, zeker omdat het gras erg rijk was aan van alles en nog wat de afgelopen tijd. Hoewel het fructaan de hoofdveroorzaker is, mag eiwit in mijn ogen toch niet worden "uitgeschakeld". Eiwitten heeft een paard ook niets aan als ze er te veel van binnen krijgen. Mocht de lever of darmen niet in orde zijn, dan gaat bij een te veel aan eiwit (zo ook bij een teveel van eigenlijk alles wat ze niet nodig hebben) het hele lichaam om zeep; bloed wordt dikker en tja het uit zich dan als eerste in de haarvaatjes van de hoeven ... met pijn en dus bevangenheidsverschijnselen. Als dit lang aanhoudt gaat de hoef veranderen. Maar daar gaat wel wat tijd overheen. Dus van de een op de andere dag zie je niets aan de witte lijn.
Na een maand ongeveer kun je vaak al wel een ribbel zien in de hoefwand. Of een knik (teken dat er een kanteling heeft plaatsgevonden). Op het moment dat dat allemaal aan het uitgroeien is, zie je ook pas de bijbehorende verbrede witte lijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:32

mysa schreef:
's Morgens vroeg: verschrikkelijk slecht lopen, alsof ze zwaar bevangen is. Na het liggen weer opstaan ook, voetje voor voetje.
Na een paar honderd meter lopen: lijkt er opeens niets meer aan de hand.
's middags en 's avonds: nauwelijks iets te zien.
Herkenbaar???

Ja dit herken ik, maar niet van Isabella.
Ik Pb je even.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:43

janouk schreef:
Dus graag jullie mening over het lopen van Image onder de vrouw.

als je het mij vraagt loopt Image heel netjes, maar ik heb niet zoveel verstand van het echte wedstrijddressuur.
Herken wel je gefocussed zijn op het lopen. Doe ik ook nog altijd en denk dat ik altijd wel wat zal blijven zien aan de manier van lopen Haha!
Maar zie dat ook tegenwoordig bij andere paarden. In Zwitserland kwam er een aanspanning voorbij en ik vond het paard in draf behoorlijk belabberd lopen op de harde weg. Toch reden ze er gewoon tochtjes mee (rondrit door de stad). Ik zou Isabella waarschijnlijk uitgespannen hebben
Bloos

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:49

Isapaardje schreef:
Zahlina schreef:
1 uur was genoeg om accuut weer hoefbevangen te raken, hoeven nagekeken en niets te zien aan de witte lijn.

Een uur is ook wel erg lang, zeker omdat het gras erg rijk was aan van alles en nog wat de afgelopen tijd. Hoewel het fructaan de hoofdveroorzaker is, mag eiwit in mijn ogen toch niet worden "uitgeschakeld". Eiwitten heeft een paard ook niets aan als ze er te veel van binnen krijgen. Mocht de lever of darmen niet in orde zijn, dan gaat bij een te veel aan eiwit (zo ook bij een teveel van eigenlijk alles wat ze niet nodig hebben) het hele lichaam om zeep; bloed wordt dikker en tja het uit zich dan als eerste in de haarvaatjes van de hoeven ... met pijn en dus bevangenheidsverschijnselen. Als dit lang aanhoudt gaat de hoef veranderen. Maar daar gaat wel wat tijd overheen. Dus van de een op de andere dag zie je niets aan de witte lijn.
Na een maand ongeveer kun je vaak al wel een ribbel zien in de hoefwand. Of een knik (teken dat er een kanteling heeft plaatsgevonden). Op het moment dat dat allemaal aan het uitgroeien is, zie je ook pas de bijbehorende verbrede witte lijn.

Haar hoef was al verandert voordat we haar kochten moeten we nu achteraf eerlijk toegeven.
Maar ben benieuwd waarneer we deze bevangenheid tegen gaan komen met het bekappen..
Voor de doorbloeiding is ze in eerste instantie op de tranqulisers gegaan en de asprine.
Asprine krijg ze nog steeds om het bloed te verdunnen.

Daarnaast gisteren dus begonnen met een tweetal reinigingskuren die haal lichaam en organen schoon behoren te maken en daarna hopelijk weer normaal gaan funcioneren.
Het is een blijft een stofwisselingsprobleem en tot nu toe hebben we alleen de externe factoren aangepakt.

Dank je wel trouwens voor je duidelijke uitleg.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:50

Swift schreef:
Ik heb net (eindelijk) contact gehad met de veearts, hij zei hetzelfde als de staleigenaar. het kon volgens hem ook geen kwaad omdat het hoog, droog en stengelig gras wat waar weinig inzit.

Dat is een misverstand. Zelfs het dorre bruine verbrande gras in de zomer kan nog bevangenheid geven als je paard er gevoelig voor is. Niet zo zeer door fructaan, maar door het zetmeel gehalte.
Lees dit maar eens:
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:00

Medicijnen kunnen ook een ring in de hoef veroorzaken (zoals ook de overgang van gras naar hooi en omgekeerd een ring kan laten zien). Aan de hoeven van een paard kun je dan ook vaak van alles en nog wat aflezen.

Opschonen van het lichaam is goed. Ik heb dat ook laten doen, maar wel gericht. Dus eerst bloed laten onderzoeken wat er slecht was in het lichaam (was eerst de lever, vorig jaar ook de darmen). Dan kun je specifiek daar wat voor geven en aan werken.

Bute is een medicijn dat nogal op de nieren en de darmen inwerkt. Je zou na afloop een probiotica kunnen geven (heb zelf goede ervaring met Probioforte van Groene Os). Maar ook opkikker van de paardendrogist hoor ik de goede verhalen over.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:06

Kymalin schreef:
Doei! Hee Isapaardje! Welcome back! Goede vakantie gehad? Als ik het goed begrijp is dus alles goed gegaan tijdens je vakantie! (Ze liep toch niet helemaal goed toen je wegging?).

Nee inderdaad ze liep helemaal niet lekker toen ik wegging. Had de wei ook dichtgezet en opdracht gegeven alleen maar hooi te geven. Mijn moedertje gooide dat over boord, heeft Isa na 2 dagen al weer op de wei (kort/schraal voor de nieuwkomers) gezet en haar daar gelaten (dus dag en nacht). Ook iedere ochtend een strookje van 5 cm (over 20 meter wei) gegeven van het wat langere stukje. Daarnaast een winterwortel (zucht) en een appeltje.
En rara hoe kan dat ... geen idee ... maar Isabella rent weer als een jong veulen rond. Ik denk dat ik nu het voerschema van mijn moeder maar aan blijf houden Haha!

Hoeven zien er trouwens niet uit. Scheurtje is groter geworden, de wand na 14 dagen weidegang te lang en achter is er een hap uit (flap los). Stralen zijn los en smoezelig, zool is gebrokkeld en krab ik er zo uit (is dus oud spul). Straks toch maar even met vijl en renet aan de slag Haha!

Ja lekkere vakantie gehad. Zaten in Zwitserland en veel oranjefans gezien; super gezellig. Wel veel regen gehad, maar ja dat heb je niet voor het plannen (we waren met de tent by-the-way; en dan zijn 8 dagen regen en mist en 12 graden niet wat je je van een zomervakantie voorsteld haha)

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:10

Ik ga je straks vertellen wat ze nu allemaal krijgt, weet dat er ook probiotica in zit in de pot.
Heb een grote zak met spul wat heerlijk naar biergist ruikt.

Waar heb je bloedonderzoek naar gedaan?
Heb namelijk nog wel overlegt met de kliniek om bloedonderzoek te laten doen maar zij vonden het niet nodig.

De kuur heeft mijn vriend gisteren gekregen bij Health4horses, waar ze bezig zijn een aantal speciale behandelingsboxen te maken voor accuut hoefbevangen paarden.

Granen en zetmeel, pfff tis ook weer wat, heb mijn eerlijk gezegd nooit zo verdiept in de verschillende voeren, ja we voeren heel veel ruwvoer en weinig hardvoer en dat bevalt ons eigenlijk heel goed en de paarden ook.
Alleen voor Shanon is het nu uitzoeken wat we het beste kunnen gaan doen al dacht ik dat we met musli zonder van Subli wel goed bezig waren.
Is het verstandig om nog andere dingen bij te gaan voeren, mineralenblok heeft ze en verder krijgt ze dus 2 handje musli, 2x een plak hooi, 2x een plakje stro.

Wat Shanon wel heeft is dat ze alles opslaat in haar hals, een dikke harde kraag, in haar lijf is ze nu dun en zo langzaam maar zeker begint de kraag ook te verdwijnen.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:13

Zahlina schreef:
De kuur heeft mijn vriend gisteren gekregen bij Health4horses, waar ze bezig zijn een aantal speciale behandelingsboxen te maken voor accuut hoefbevangen paarden.

hee dat wist ik nog niet. Dat zijn vrienden van mijn schoonouders en ze hebben mijn paard ingereden Haha! Erg fijne mensen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:21

Zahlina schreef:
Wat Shanon wel heeft is dat ze alles opslaat in haar hals, een dikke harde kraag, in haar lijf is ze nu dun en zo langzaam maar zeker begint de kraag ook te verdwijnen.

Dat zie je vaak bij hoefbevangen gevoelige paarden, er is in dit topic ook al veel over gezegd. Harde manenkam is (doorsnee genomen) ook een beetje een graadmeter voor de toestand van je paard; is de manekam hard, zit je in de gevarenzone. Hoe zachter hoe beter. Gaat trouwens vaak gepaard met bulten op de lendenen en staartaanzet. (Staan ook een aantal foto's van in dit topic).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:23

Isapaardje schreef:
Had de wei ook dichtgezet en opdracht gegeven alleen maar hooi te geven. Mijn moedertje gooide dat over boord, heeft Isa na 2 dagen al weer op de wei (kort/schraal voor de nieuwkomers) gezet en haar daar gelaten (dus dag en nacht). Ook iedere ochtend een strookje van 5 cm (over 20 meter wei) gegeven van het wat langere stukje. Daarnaast een winterwortel (zucht) en een appeltje.
En rara hoe kan dat ... geen idee ... maar Isabella rent weer als een jong veulen rond. Ik denk dat ik nu het voerschema van mijn moeder maar aan blijf houden Haha!

Dat is toch niet te geloven!!!! Wat dat betreft is er dus echt geen pijl op te trekken over wat nu wel en wat nu niet kan... Ik zou trouwens het schema van je moeder in het voor- en najaar wel weer laten vallen (maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht Haha! ).