Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mysa schreef:Ja, dat schijnt zo, dat lang gras minder fructaan bevat, maar.....ze krijgen op deze manier wel erg veel gras binnen, dus ik denk dat ze per saldo ook meer fructaan binnen krijgen.
Arabesk schreef:Het was een hoef uit de vriezer, van een reeds geslacht paard.
henny_w schreef:Bij chronisch hoefbevangen paarden wordt het een ander verhaal. Daar komt het hoefbeen niet meer op de plaats terug volgens mij.
Zahlina schreef:1 uur was genoeg om accuut weer hoefbevangen te raken, hoeven nagekeken en niets te zien aan de witte lijn.
mysa schreef:'s Morgens vroeg: verschrikkelijk slecht lopen, alsof ze zwaar bevangen is. Na het liggen weer opstaan ook, voetje voor voetje.
Na een paar honderd meter lopen: lijkt er opeens niets meer aan de hand.
's middags en 's avonds: nauwelijks iets te zien.
Herkenbaar???
janouk schreef:Dus graag jullie mening over het lopen van Image onder de vrouw.
Isapaardje schreef:Zahlina schreef:1 uur was genoeg om accuut weer hoefbevangen te raken, hoeven nagekeken en niets te zien aan de witte lijn.
Een uur is ook wel erg lang, zeker omdat het gras erg rijk was aan van alles en nog wat de afgelopen tijd. Hoewel het fructaan de hoofdveroorzaker is, mag eiwit in mijn ogen toch niet worden "uitgeschakeld". Eiwitten heeft een paard ook niets aan als ze er te veel van binnen krijgen. Mocht de lever of darmen niet in orde zijn, dan gaat bij een te veel aan eiwit (zo ook bij een teveel van eigenlijk alles wat ze niet nodig hebben) het hele lichaam om zeep; bloed wordt dikker en tja het uit zich dan als eerste in de haarvaatjes van de hoeven ... met pijn en dus bevangenheidsverschijnselen. Als dit lang aanhoudt gaat de hoef veranderen. Maar daar gaat wel wat tijd overheen. Dus van de een op de andere dag zie je niets aan de witte lijn.
Na een maand ongeveer kun je vaak al wel een ribbel zien in de hoefwand. Of een knik (teken dat er een kanteling heeft plaatsgevonden). Op het moment dat dat allemaal aan het uitgroeien is, zie je ook pas de bijbehorende verbrede witte lijn.
Swift schreef:Ik heb net (eindelijk) contact gehad met de veearts, hij zei hetzelfde als de staleigenaar. het kon volgens hem ook geen kwaad omdat het hoog, droog en stengelig gras wat waar weinig inzit.
Kymalin schreef:Hee Isapaardje! Welcome back! Goede vakantie gehad? Als ik het goed begrijp is dus alles goed gegaan tijdens je vakantie! (Ze liep toch niet helemaal goed toen je wegging?).
Zahlina schreef:De kuur heeft mijn vriend gisteren gekregen bij Health4horses, waar ze bezig zijn een aantal speciale behandelingsboxen te maken voor accuut hoefbevangen paarden.
Zahlina schreef:Wat Shanon wel heeft is dat ze alles opslaat in haar hals, een dikke harde kraag, in haar lijf is ze nu dun en zo langzaam maar zeker begint de kraag ook te verdwijnen.
Isapaardje schreef:Had de wei ook dichtgezet en opdracht gegeven alleen maar hooi te geven. Mijn moedertje gooide dat over boord, heeft Isa na 2 dagen al weer op de wei (kort/schraal voor de nieuwkomers) gezet en haar daar gelaten (dus dag en nacht). Ook iedere ochtend een strookje van 5 cm (over 20 meter wei) gegeven van het wat langere stukje. Daarnaast een winterwortel (zucht) en een appeltje.
En rara hoe kan dat ... geen idee ... maar Isabella rent weer als een jong veulen rond. Ik denk dat ik nu het voerschema van mijn moeder maar aan blijf houden