[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:05

adatje, zelfs mijn pony met blijvende schade gaat nog wel de wei op. Hetzij beperkt. En zolang we vorst in de nachten hebben ook echt niet.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:05

Ja, waarom vraag je het eigenlijk?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:15

Ik heb even een vraagje.. Mijn shet heeft last van HB. Hij loopt weer niet soepel.. stapt alsof ie sloffen aanheeft en moeilijk op het harde.
Hij heeft even op gemillimeterd 'gras'/zand gestaan om afscheid te nemen van zn maatje. Kon ie ff krassen samen, rollen en rennen.
Ik heb hem normaal met een minishet op de paddock staan en geef hen min. 3 x daags hooi. Ik heb er moeite mee hen op deze manier te houden.. ;( maar om de shet goed te houden is er geen andere keuze dan hem op een zandplaat te zetten.
Maar hoeveel hooi mag ik hen nu eigenlijk geven dan? Kan ie daar dan ook weer bevangen van raken?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:18

Ik heb ze nu allemaal op de paddock staan, heb het stukje wei dichtgezet gisteren. Ok, dus de opstartproblemen zijn ook juist kenmerkend voor hb.. En is elke dag wandelen dan nu juist goed of niet?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:53

Hier ook eentje met opstartproblemen, ben ook benieuwd of wandelen nou wel of niet goed is. Mijn gevoel zegt van wel ivm beter afvoeren van afvalstoffen bij beweging.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:03

Wandelen aan de hand is zeker goed, op voorwaarde dat het op zachte grond is en het paardje aangeeft dat het wel prima is. Dus niets forceren moest hij meer gaan kreupelen. Als ze met maatjes op de paddock staan, bewegen ze ook al wel meer natuurlijk, wat mooi meegenomen is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:30

@Branca van onbeperkt hooi kunnen paarden en poowns idd ook bevangen raken...hoeveel je juist moet geven, hangt af van wat ie nog van werk doet, hoe voedzaam het hooi is, tijstip waarop het gemaaid geweest is ( ivm de suikers in het gras ) enz....is allemaal niet zo eenvoudig te berekenen natuurlijk...en dus is mijn gouden regel..liever ietsje te weinig dan ietsje te veel....hb ontstaat namelijk meestal van '' teveel '' , zelden van '' tekort ''. Misschien dus toch de regel van 1kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht aanhouden....eventueel een deel vervangen door stro als hij hierop nog te dik wordt....en vooral geen krachtvoer, brokken, wortelen, appelen, snoepjes of wat dan ook...
@zwelgje ook geen krachtvoer meer geven of wortelen ofzo... als het mogelijk is zelfs nog ietsje minderen in hooi als hij al dik genoeg is en zolang hij stijf en stram loopt bij het opstarten....

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:05

Pandora, bedankt! :+
Ze krijgen niet onbeperkt, denk niet dat het heel rijk is. Ze krijgen verder niets anders. Wil hem wel magnesiumchelaat dagelijks gaan geven. Gaf ik eerder vloeibaar over het hooi, maar is lastig te geven ivm apart zetten en klein beetje geven enz
Hij had gisteren geen warme onderhoef maar wel warme bovenhoef/kroonrand.. /3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:39

Heb ik hier ook een tijdje gegeven die magnesiumchelaat...ik loste het op in water en dan in een spuit trekken en in haar bekkie spuiten, anders geen mogelijkheid dat mijn dame het wou opeten :D
Ik geef nu sinds een jaar de Formula4Feet van Equilife...een heel compleet darmneutraal supplement...wel aan de prijs, maar het is zijn geld dubbel en dik waard!
Die warme kroonrand / bovenhoef hebben ze hier ook af en toe....zolang het aan beide voeten ongeveer hetzelfde is en niet echt '' oververhit '' aanvoelt zeg maar, is er niks aan het handje...alleszins hier bij de dames toch niet. Wordt pas echt link als ene voet constant veel warmer aanvoelt dan de andere volgens de dierenarts...

spikkeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:51

vraagje : ex bevangen shet, kan die ook op stro staan of liever op zaagsel.

spikkeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:52

oeps vergeten erbij te type, is er een supplement die je altijd kan geven? en wat geen kwaad kan, maar wel goed is voor de hoefbevangheid?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:37

@spikkeltje ex-bevangen shet kan wel op stro denk ik...op voorwaarde dat ie zich niet volvreet. En vergeet niet de energiewaarde dat het stro hem levert, dat dan ook weer mee te berekenen in het hooi dat ie krijgt....minder hooi geven als ie stro eet dus. Een goed supplement is Formula4Feet van Equilife...duur, maar heb er echt hele goede ervaringen mee met ex-hoefbevangen merrie!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:40

Pandora2 schreef:
@zwelgje ook geen krachtvoer meer geven of wortelen ofzo... als het mogelijk is zelfs nog ietsje minderen in hooi als hij al dik genoeg is en zolang hij stijf en stram loopt bij het opstarten....

Thanks voor de antwoorden.
Krachtvoer, wortels, appels enz krijgt ze sowieso nooit. Ik geef wel Subli senioris prioris slobber bij om haar op gewicht te houden, daar heb ik nu afgelopen dagen iets minder van gegeven. Maar ze is dus absoluut niet te dik is, eerder wat te schraal. Ik heb vandaag de zak grasbrok binnen gekregen van Agrobs Pre Alpin Proteïn Light, zit 5% minder zetmeel/suikers in dan de Subli en geen melasse. Ook stofwisselingskuur is binnen.
Vanmorgen liep ze al iets vlotter toen ik kwam voeren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:40

Update Image
7 uur onderweg geweest met Image naar de kliniek. We vreesden dat de problemen niet oplosbaar waren. Maar gelukkig mocht ze weer mee naar huis. Ze is wel weer licht hoefbevangen geweest door de harde ijsvloer (toch een lichte sincker). Maar de schade was goed door de hoefsmid te herstellen. De stand van de hoef is aangepast aan de hand van de röntgenfoto's en die zagen er prima uit. Als het goed is, moet ze over een paar dagen weer helemaal pijnvrij kunnen lopen!! Laat de lente maar komen. Helemaal blij.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:03

Da's goed nieuws! *\o/*

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:30

Mijn lieve gepensioeneerde shet, heeft ook al vaak hoefbevangenheid gehad.
Hoefbeen staat nu zo ver gekanteld, dat als het verder kanteld het door de hoef naar buiten komt.
Maar momenteel heeft mijn shet nergens last van en doet hij het heel goed op zijn hooi dieet.
Die van mij krijgt geen suppliementen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:13

He, janouk, dat had ik gemist. Fijn dat het meevalt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:34

mysa schreef:
He, janouk, dat had ik gemist. Fijn dat het meevalt.

Dat had ik ook niet verteld :o
Image liep sinds de winter gewoon beroerd. Terwijl ze tot december echt top liep. Die kou, sneeuw en harde grond is gewoon niet fijn voor haar pootjes. Het beeld was wisselend, vooral de box uitdraaien was pijnlijk. Ik had wel een kruiwagen zand voor haar box gegooid, zodat ze in het zand kon draaien met haar hoef.
Je kon wel voelen dat het hoefbeen verder gekanteld/gezonken was |( kuiltje boven de kroonrand was dieper geworden.
Maar wat de schade in de hoef was, had ik geen idee van. En Van Nassau kon de hoef pas corrigeren als er röntgenfoto's gemaakt waren. En op de foto's zag het hoefbeen er prima uit.

ik heb nachten niet echt geslapen en al honderd keer afscheid van haar genomen.
Zeg ik tegen vandaag tegen Van Nassau op de kliniek: "ik ben zo bang dat ik haar hier achter moet laten".
Hij kijkt mij aan en zegt: "Waarom? Wat moeten wij ermee? :D nee hoor, dit ga ik repareren en je krijgt haar lekker weer mee".
:j zo blij, dikke tranen natuurlijk. Na het beslaan haar fijn ingeladen en naar huis gereden.

Kom maar op met de lente en de warmte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 23:43

Citaat:
"Waarom? Wat moeten wij ermee?"

_O-

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:23

Wat super zeg! *\o/*
Daar zou ik ook om gaan janken :(:) , die mannen zullen veel tranen zien trouwens...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:44

Haha, wat hij er mee moet :+. Gewoon weer heel maken en mee naar huis geven *\o/* . Image boft maar met een fijne baas die zo veel voor haar over heeft :j .
Ach, dierenartsen en super smeden krijgen natuurlijk genoeg over zich heen ;).
Weet nog wel dat ik in november Dennis achter liet op de kliniek en nog met een trillipje moest overleggen over hoe ver we met mijn grote kleine vriend zouden gaan (met een flinke koliek waarbij hij me al door had gestuurd als ik had willen opereren). Terwijl ik normaal met die zelfde dierenarts toch leuke discussies kan hebben over wat wel, wat niet en ook waarom wel en niet (op voeten gebied, maar ook op ander gebied).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:05

Hier ook hoor, dierenarts ziet het wat negatiever in dan hoefsmid en zelf zien we nog vooruit gang, smid vond het nog zeker geen hopeloos gevoel en dierenarts vind het erg lang duren.
Ook aan de smid gevraagd wanneer hij het als einde verhaal ziet en dat is wanneer het hoefbeen de zool perforeert, dat is gelukkig (nog) niet zo dus we houden hoop.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:47

Ik schrik eigelijk een beetje... ben een beetje aan het googlelen, omdat mijn paard na het liggen heel stram is en na een paar minuten weer soepel loopt. Ik ben vorige week begonnen met dubbele lijnen na ruim een half jaar niet gedaan te hebben met haar behalve grondwerk en wandelen en ik dacht dat het spierpijn was. De dierenarts / osteopaat is al gebeld en die komt. Maar als ik hier lees zou het toch wel hoefbevangheid kunnen zijn? Ik dacht eigelijk dat paarden met hoefbevangheid de hele tijd "op eieren lopen", en niet zoals zij maar een paar minuten. Vorige week is namelijk ook de kleine wei open gezet... met heel weinig gras.... Haar weidegenoot is gevoelig voor hoefbevangheid en heeft nergens last van. Vorig jaar stond mijn paard op een andere stal (wel vanaf mei) met een hele vette wei en ze heeft nooit ergens last van gehad....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:42

Hoe oud is je paard? Want stijf en stram kan bijvoorbeeld ook bij artrose passen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:39

Ja of hoefkatrol,
Er zijn heel veel mogelijke ziekten,
Het kan ook door het weer komen dat daardoor het gewrichtsvloeistof niet lekker tussen de kraakbeenderen doorgaat,
Maak je nog niet te druk ;)