[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:51

De foto bij het artikel geplaatst door JP verdient niet echt de schoonheidsprijs met al die schroeven maar ik wil jullie wel een ander voorbeeld van een clog en het succesvolle resultaat laten zien

het artikel erbij zal ik achterwege laten (is op verzoek op te vragen via pb) maar de foto's hierbij (afkomstig van Horseshoes.com)

Dit was zichtbaar toen de hoefsmid arriveerde bij een paard, complete zoolperforatie, het hoefbeen hing los in de schoen :
Afbeelding

de hoefsmid had maar één keus en dat was van de grond af met het die zool en het doorgebroken hoefbeen...
Het voordeel van een clog is dat je ze kunt uithollen op de plek waar het hoefbeen door de zool is gegaan om de druk daar weg te nemen, er kan ontsmettingsmiddel tussen en eventueel verband.
Dit paard kon zijn voeten niet langer als hooguit 10 seconden omhoog houden, schroeven van de bovenkant naar beneden toe is bij een houten of kunststof clog dan dus een mogelijkheid die een ijzer niet bied.

hier de ondergebrachte clog:
Afbeelding

en het resultaat na 1 jaar :

Afbeelding
Afbeelding

dit paard wordt weer gereden ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:00

Jannepauli schreef:
Lolclub herinnert zich misschien nog wel dat ik daar een kippenkop-hakbijltje voor gebruikte! :)

Ik wordt nog geregeld schreeuwend en badend in het zweet wakker s'nachts...
JP die mij met een kippenkop-afhak-bijltje achterna zit.... hellup !

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:26

Ziet er stuk beter uit, bovenstaande foto's. Ik dacht ook bij het zien van de foto's op de vorige pagina: dat heb ik toch wel eens heel anders gezien. Klopt dus.

Ongelofelijk dat een paard met een dergelijk trauma uiteindelijk weer mobiel wordt. En dan ook nog onder het zadel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:27

Wow das wel knap dat ze dat nog goed hebben kunnen krijgen :o Mooi bij getrokken.

Ik heb eindelijk een reactie op graszaadhooi. Ik kan 3 balen van 330 kg Italiaans raaigras kopen. Is dit een beetje redelijk dat jullie weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:31

Ik kom toch weer even langs met een vraag. (hoewel ik niet helemaal weg ben, lees nog regelmatig mee. Zeer intressant allemaal!)

Eind augustus zat mijn pony tegen HB en SB aan. Dierenarts en hoefsmid erbij en gelukkig ging het ook heel snel weer de goede kant op. Pony heeft bijna nergens meer last van hoewel hij natuurlijk wel gevoelig blijft en we met zijn alle in het vervolg gewoon veel eerder moeten in grijpen.

Nu was de pony nooit vreselijk dik, maar nu is de manenkam ook al een heel stuk zachter en loopt niet stijf/kreupel meer. DA en hoefsmid gaan er eigenlijk allebei vanuit dat het door de combinatie niet werken (pony begon de puper uit te hangen en had daarnaast nog een geblesseerd paard, hij schoot er even bij in) en teveel eten. (buurman van het land gesproken, pony wist dondersgoed dat hij aan het verkeerde kant van het draadje stond, alleen vloog hij weer terug naar de goede kant zodra iemand kwam kijken)

Pony staat nu zoveel mogelijk buiten (uit gaande van geen storm 24/7) op zand/modder. In inder geval niet op gras. Pony krijgt ongeveer 4 x per dag een pluk hooi en een handje saniqu colon op advies van de DA. Verder wordt er minstens drie keer per week een half uur met hem gewerkt. (Echt gewerkt, niet gestapt) Maar hij loopt daarnaast ook nog regelmatig een uur stevig voor de kar. Er wordt een stenge winter voorspeld, paarden gaan dan naar de binnenstal. (de kleinste stal zal 10 x 4 zijn, een andere optie is een nog groter stal voor twee paarden) Met goed weer gaan ze ook met sneeuw het land op met hooi (niet wanneer ze echt kunnen grazen) Pony kan ook met sneeuw aan het werk blijven, maar toch staan ze veel meer binnen. Ik wil graag kijken of ik aan voederbieten kan komen en deze af en toe geven zodat ze bezig zijn.

Na een wat chaotisch verhaal (sorry :o ) is mijn vraag eigenlijk: Is het wel verstandig om de pony een keer per week een voederbiet te geven? Hij is momenteel weer beter, en zowel de dierenarts en de hoefsmid verwachten niet snel meer een terug val. Dierenarts komt volgende week, kan hem dan ook vragen natuurlijk, maar wou vast gebruik maken van jullie kennis. :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:21

Citaat:
Ik heb eindelijk een reactie op graszaadhooi. Ik kan 3 balen van 330 kg Italiaans raaigras kopen. Is dit een beetje redelijk dat jullie weten?

Ik ben op het gebied van grassen redelijk :o? dus heb daar geen commentaar op. Ik heb zelf Engels raai graszaadhooi en dat is behoorlijk grof, dus ik kan me voostellen dat het niet voor ieder paard geschikt is. Het is wel mooi...lange stengels, geen stof en het ruikt een beetje zoetig (oh jee :oo) ze eten het nu al weer 3 weken en zonder problemen... nette mest en ze worden er niet dikker van. Ze hebben - tot nu - nog wel een paar uur per dag toegang tot gewoon gras en een half schepje Wiesencobs + half schepje Equiguard. (voor de variatie in de soorten die ze per dag eten)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 10:30

capopjekop schreef:

Toch niet toevallig van Vink | Lunteren?
Daar heb ik Italiaans Raai in grote balen gezien.. grof en dik spul, leek net gewoon stro.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:09

Bestaat het alleen uit raaigras?
Is dat niet een beetje erg eenzijdig qua voedingswaarde?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:12

Ik heb een uitgebreide pb van Tug gekregen, daardoor besluit ik maar om toch even verder te zoeken. Als ik graszaadhooi ga voeren dan ben ik sowieso van plan om het met het hooi dat ik nu voer te mengen. Dus te eenzijdig valt denk ik wel mee.

Het is een meneer voskamp.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 12:48

Wel jammer dat Tug die informatie hier niet deelt..dat zou leerzaam zijn voor iedereen....ben benieuwd waarom je nu besloten hebt verder te zoeken..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:42

Even een stukje uit de pb: Italiaans wordt ook wel verkocht onder de naam westerwolds raaigras en betreft dezelfde soort, maar let goed op dat het inderdaad gedorsd hooi is en geen gewoon hooi, het wordt best vaak als groenbemester of anti erosie gewas gebruikt en dan als hele plant tot hooi verwerkt en is dan dus geen graszaadstro.

Verder komt het er op neer dat het soms op licht stro lijkt en voor verstoppingsgevoelige paarden kan het teveel structuur bevatten.

Ik ken de verkoper niet, dus ik wil dat risico niet lopen dat ik straks geen goed hooi heb, dus dan kijk ik liever even verder :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:36

}> |(
Image kreeg het vandaag op haar heupen: ruiter eraf gegooid; onze 20 jarige muts aan de kletter; springend over muurtje, over de harde weg in galop }> scherpe bochten draaiend; de stal ingecrosst.

Doe ik altijd zo voorzichtig met haar gouden hoef: alleen rijden op de zachte bodem, niets op de harde weg. En wat doet mevrouw, zonder na te denken; in volle galop over de harde weg. |(

Ze is flink gevoelig op haar gouden hoef. Ze wil er gelukkig wel op staan, maar is in stap onregelmatig en in draf behoorlijk kreupel. En ze zal forse spierpijn hebben morgen.Mafkees ; 20 jaar, je zou toch denken dat ze na zou denken. Maar nee hoor, in volle galop naar huis, haar haflingervriendin al steigerend op het veld achterlatend.

Dat worden weer een aantal slapeloze nachten. Gelukkig is ze uitwendig niet gewond geraakt; ruiter is nog heel; zadel en hoofdstel ook nog heel. Het had natuurlijk allemaal veel erger gekund. Maar ik doe zo voorzichtig met de gouden hoef.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:40

Vervelend, hoop dat ze er niets aan overhoudt. Hier was er ook al 1 (ook al 17) hyperdepieper, gelukkig niet 't zorgenkind, maar lastig is 't wel, want ik wandel nu met ze samen, en Es kan ik niet houden als die over de rooie gaat. Duimen dat het met een sisser afloopt voor Image.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:13

Heeft iemand misschien een duidelijke foto van een paard dat hoefbevangen is (geweest)? En dan bedoel ik een foto van de hoeven.
Kan iemand mij dan ook vertellen wat er dan precies te zien is, waardoor je ziet dat het paard hoefbevangen is (geweest).
Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn pony van de zomer hoefbevangen is geweest (kon de hoefsmid zien, maar ik was daar zelf niet bij), maar ik heb niks aan mijn pony gemerkt..
Was ik gewoon blind, of is het soms echt niet te merken aan een pony?
Net zoals die stand hoe hoefbevangen paarden vaak gaan staan, zo heb ik mijn pony niet zien staan.

Ik ga dit topic nog doorlezen omdat ik er zo veel mogelijk over wil weten, aangezien ik niet wil dat het nog een keer gebeurd, en ik het weer niet door heb.. |o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:14

Vaak zie je een ribbel die gaat uitgroeien (ong. 1 cm per maand).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:27

Das schrikken Janouk, hopelijk valt het allemaal mee.

En verder kun je het vaak ook zien aan een verbrede witte lijn, al trekt die wel weer bij. En idd de ribbels in de hoeven, dat duurt wel even voordat die er is uit gegroeid.

Op deze foto zie je de ribbels heel goed
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 23:59

capopjekop schreef:
Even een stukje uit de pb: Italiaans wordt ook wel verkocht onder de naam westerwolds raaigras en betreft dezelfde soort, maar let goed op dat het inderdaad gedorsd hooi is en geen gewoon hooi, het wordt best vaak als groenbemester of anti erosie gewas gebruikt en dan als hele plant tot hooi verwerkt en is dan dus geen graszaadstro.

Verder komt het er op neer dat het soms op licht stro lijkt en voor verstoppingsgevoelige paarden kan het teveel structuur bevatten.

Nou, de Wiki denkt daar anders over. Italiaans raai wordt als gras en hooi als 'zeer smakelijk' voor vee gekenmerkt ( en niet alleen in de Wiki, ook in meerdere bronnen)..
maar inderdaad, ik vond het spul wat ik gezien had ook veel op stro lijken en ik zou er voor paarden niet voor kiezen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 00:00

@ Janouk: Die Image toch!! Die had wellicht de storm nog in de kop?
Ik duim dat het gaat meevallen en dat er geen nare gevolgen zijn.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:16

@Janouk
Wat erg, ben je zo voorzichtig gebeurt er dit !
Hoe is het nu met Image, loopt ze alweer wat beter ?
zat je zelf op de Haf toen het gebeurde ?

@Capopjekop
Ik zou zelf ook niet kiezen voor Italiaans Raai vanwege de grofheid, misschien kun je beter uitkijken naar Engels raai, Roodzwenk of Veldbeemd.
Ik heb een adres voor je voor kleine pakken Veldbeemd, je moet er alleen wel voor naar de polder... ;)
Zelf voer ik roodzwenk bij, maar ik meng het dus wel met ander hooi, roodzwenk is net heel fijn stro en is goudgeel van kleur en heel hard en prikkerig, ik heb gister weer een nieuwe baal opgehaald van 450 kilo en het ziet er prachtig uit.
Echt lekker vinden ze het niet maar ze hebben nu wel veel langer wat te doen

Had je nog een foto gemaakt van de uitstulpingen op Grietje haar voetjes ?

@JP
Gaat het al wat beter met Pauli ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 14-11-10 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:20

Ik ben nog steeds bezig met zoeken, bellen en mailen. Er zit een paar dorpen verderop wel een fouragehandel die graszaadhooi verkoopt, maar dat is per ton. Beetje erg groot dus. Maar mocht ik voordat het echt gaat vriezen niks gevonden hebben dan ga ik toch maar een baal daar bestellen. Dan kan ik iig met een gerust hart genoeg hooi voeren als het echt koud is.

Ik heb de foto's geprobeert te maken, ik zal ze vanmiddag even op de computer zetten en uploaden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:26

capopjekop schreef:
Ik ben nog steeds bezig met zoeken, bellen en mailen. Er zit een paar dorpen verderop wel een fouragehandel die graszaadhooi verkoopt, maar dat is per ton. Beetje erg groot dus. Maar mocht ik voordat het echt gaat vriezen niks gevonden hebben dan ga ik toch maar een baal daar bestellen. Dan kan ik iig met een gerust hart genoeg hooi voeren als het echt koud is.

Ik heb de foto's geprobeert te maken, ik zal ze vanmiddag even op de computer zetten en uploaden.

De prijs is altijd per ton, zo wordt dat normaliter in de handel aangegeven.
een fikse baal graszaadhooi zit zo rond de 400 a 450 kilo en is 3 a 4 meter lang, 1.20 breed en 1 meter hoog !.
als ze hem voor je kunnen laden past hij net op een grote platte kar.
Je hebt alleen wel hulp nodig bij het afladen want dat is een hele toer.
Als je de touwen doorknipt ploft hij uit elkaar en is je baal nog een keer zo groot, je moet dus wel ruimte hebben om hem te bergen,
hij past iig niet door het deurtje van je stal ;)

Het adres wat ik voor je heb pakt grote balen Veldbeemd om naar kleine balen speciaal voor de paardenhouderij.
Je moet er wel even om reizen maar de pakken zijn natuurlijk veel handzamer en gebruiksvriendelijker .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:30

Waar zit het ergens dan? Ik kan eventueel wel een keer een ritje met de trailer maken natuurlijk.

Oh dus dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen dus :D Ik dacht al, hoe inmens groot moet zo'n baal dan wel niet zijn :D Ik woon zelf 50 meter van de stal af en pap heeft een eigen zaak met veel loods. Dus ik kan het eventueel wel kwijt, maar de voorkeur heeft toch wel kleine balen. En we hebben heftrucks dus dat afladen zou ook wel moeten lukken.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:40

capopjekop schreef:
Waar zit het ergens dan? Ik kan eventueel wel een keer een ritje met de trailer maken natuurlijk.

Oh dus dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen dus :D Ik dacht al, hoe inmens groot moet zo'n baal dan wel niet zijn :D Ik woon zelf 50 meter van de stal af en pap heeft een eigen zaak met veel loods. Dus ik kan het eventueel wel kwijt, maar de voorkeur heeft toch wel kleine balen. En we hebben heftrucks dus dat afladen zou ook wel moeten lukken.

Als jullie zelf een loods hebben en een heftruck is dat perfect natuurlijk.
De grote balen bestaan net als de kleintjes uit plakken dus dan zou je per keer/week een partij kunnen overbrengen naar stal.
Wat je ook nog kan doen is een prijsopgave vragen bij een loonwerker/boer uit het dorp om zelf de baal om te laten pakken naar kleine balen.
Volgens mij scheelt dat wel enorm in de kosten, graszaadhooi weegt in verhouding tot weidehooi minder en ik schat dat je uit een grote baal wel 30 kleine balen kan halen.
Ik betaal 65 euro voor een baal van 450 kilo, dat zou bij 30 balen dus zo'n € 2,20 zijn per baal (ex kosten ompakken).
De handelsprijs van de kleine pakken lag eind zomer op € 3,50 per baal en zal nu hoogstwaarschijnlijk (door de hooi-gekte) wel opgelopen zijn naar € 4,00 of zelfs € 4,50 .
Tel uit je winst dus ...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:45

Ik heb 2 joekels van Engels Raai balen (inderdaad 3m x 1,2m x 1m) en die rijden ze met een soort heftruck naar binnen. Ik kan er maar 2 kwijt, maar dat is dan inderdaad een ton. Ik voer dit spul niet achter gaas. Ze eten het op, maar gaan steeds even de track op om nog een grasje te knabbelen, dus schrokken er niet van. Ik heb even zitten rekenen: heb nu bijna halve baal op en die ligt er al 3 weken, dus als dat ding 500kg weegt hebben ze nu ca. 11 kilo per dag naar binnen gewerkt. Dat is niet veel voor 2 paarden. Ze krijgen ook per dag nog 2 plakjes (4 kilo?) gewoon hooi in een net. Dat is zo op, daar wordt wel aan geschrokt, maar op is op...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:47

Ik betaal nu iets meer dan 3 euro per pak gewoon weidehooi. En voor een ton graszaadhooi zou ik daar 210 euro kwijt zijn. Hoeveel balen zouden daar ongeveer uit gaan? Dat overpakken had ik niet aangedacht, zou ik ze morgen even moeten bellen of ze dat kunnen doen en hoeveel dat kost.