[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:31

Zullen we erover ophouden, dit heeft geen zin. Sommige mensen geloven (en zien ) dat kurkuma werkt bij hun paard, andere mensen geloven er niet in. Laten we het daarop houden en nu gewoon weer verder in het topic. Toch ?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:43

Ik vind het wel degelijk een interessante discussie en zie niet in waarom je geen kritische noot mag geven op supplementen die niet/nauwelijks bewezen zijn. Dat vind ik beter dan mensen blij maken met een dode mus ('ik ga gauw 2 theelepels kurkuma per dag z'n voer gooien en dan komt het goed'). Helaas zijn er namelijk nog steeds mensen die écht niet verder kijken dan dat (niet zozeer de mensen die actief deelnemen in dit topic, want die willen vaak juist wel graag meer weten over wat ze voeren ;) ).

Als Geerke verbetering merkt bij haar paard geloof ik echt wel dat die verbetering er is :j, maar waarom is het zo erg om dan de vraag te stellen of het zonder de kurkuma ook niet verbeterd zou zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:45

Ik vond het geen discussie meer maar een welles nietes spelletje. Ik bemoei me in ieder geval niet meer met de kurkuma verhalen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:51

ik heb mij wel degelijk verdiept in de werking van kurkuma...ik gooi niet even zomaar twee theelepels door het voer zonder na te denken.Mijn paard heeft cushing,krijgt daarvoor pergolide,en een te trage schildklier waar hij ook medicijnen voor krijgt.Uiteraard heb ik mij daar in verdiept.
Dus ik weet niet wat voor beeld jij van mij hebt?

Ik dacht hier een tip te plaatsen,een simpel poeder met erg veel goede werkingen en weinig bijwerkingen.
Proberen kan altijd.Nee heb je....
Het probleem met reguliere ontstekingsremmers is de hele lijst aan bijwerkingen.Mijn paard kreeg al na twee dagen but een maagzweer,vandaar dat ik mij verdiep in alternatieven.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:13

Ik begrijp niet waarom je je zo aangevallen voelt? Daarnaast geef ik ook aan dat ik juist het idee heb dat de mensen hier in het topic méér uitzoeken en willen weten over wat ze voeren dan de meeste mensen. Vandaar ook mijn, oprechte, vraag waarom jij zo sterk het gevoel hebt dat deze hoeveelheid werkt? Nogmaals, ik heb heel veel interesse in curcumine omdat ik echt wel geloof dat dit een stofje is dat heel veel kan gaan brengen!

Over glucosamine en MSM zijn in dit topic ook al heel veel berichten geplaatst over werkzame dosissen en opneembaarheid (en dan worden artikelen en onderzoeken aangehaald en producten vergeleken) en nu het over curcumine gaat mag dat ineens niet en wordt het gezien als een welles nietes spelletje? Dat vind ik flauw en eenzijdig een product belichten.

Story

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:14

Is er hier iemand die misschien de ervaring heeft dat glucosamine ook een dikmaker is??

Mijn haflinger krijgt vrij weinig gevoerd maar blijft toch aardig te dik.
Ik heb nu extra maatregelen genomen in zijn voeding en bewegingsschema maar ik vroeg me af of het glucosamine supplement hier aan kan bijdragen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:32

Anna_Dani schreef:
Ik denk dat ik met een theelepel per dag begin, en een kwart theelepel zwarte peper erbij.

En, hoe bevalt de kurkuma ?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:52

Glucosamine is wel een suikerverbinding maar echt een dikmaker is t ook niet. Waar meng je het doorheen story?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:24

Ik heb mijn merrie nu bijna een week op de horseflex staan. Ze is rete druk, gister is ze aardig uit haar plaat gegaan tijdens het losgooien. Heerlijk om te zien dat ze dat nog doet/kan! Of de horseflex nu al zijn werk doet, dat denk ik niet. Maar ben wel erg benieuwd of het resultaat geeft over 2 weken..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 01:03

Met suplementen is het gewoon zo het helpt het paard bv voor 5%.
Het weer speelt mee en hoeveel beweging geef je en waar zit de artrose.
Ik ga niet beginnen nu aan kurkuma maar als het maar 1% zou helpen is dat ook weer mooi meegenomen.
Zo denk ik altijd.
Twijfel je over de werking stop je er toch mee en kijk het aan.
Maar zoals met vele dingen ook met artrose spelen meerdere factoren mee hoe het op een moment gaat met je paard maar alle beetjes helpen.
En wat voor de 1 werkt hoeft bij een ander paard niks te doen.
Zo heeft iedereen zijn of haar eigen zoektocht ;)

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:59

Remember schreef:
Ik vind het wel degelijk een interessante discussie en zie niet in waarom je geen kritische noot mag geven op supplementen die niet/nauwelijks bewezen zijn.

Maar mensen zijn het zat. Het is duidelijk hoe je erover denkt. Bedankt voor je reactie om wat kritischer naar kurkuma en de werking ervan te kijken.

Maris schreef:
Anna_Dani schreef:
Ik denk dat ik met een theelepel per dag begin, en een kwart theelepel zwarte peper erbij.

En, hoe bevalt de kurkuma ?

Ik ben er nog niet mee begonnen, omdat ik ook al met glucosamine ben begonnen. En ik wil weten waar een eventuele verbetering vandaan komt. Als ik beide tegelijk ga proberen, dan is dat lastiger te meten. Maar ik merk nog niet echt heel veel verschil. Gebruik het nu ongeveer 3 weken, dus nog even geduld.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:04

Story schreef:
Is er hier iemand die misschien de ervaring heeft dat glucosamine ook een dikmaker is??

Mijn haflinger krijgt vrij weinig gevoerd maar blijft toch aardig te dik.
Ik heb nu extra maatregelen genomen in zijn voeding en bewegingsschema maar ik vroeg me af of het glucosamine supplement hier aan kan bijdragen.

Ben ook wel benieuwd naar wat je voert. Ik meng de glucosamine door een handje luzerne en daarbij krijgt ze wat wortels. Krachtvoer (=fastfood =dikmaker) krijgt ze niet. Ik heb een Fjord, dus die kan ook vrij makkelijk dik worden. Maar zelfs toen ze weinig tot niet werd bereden, is ze niet aangekomen. Ik heb tot nu toe nog geen verschil gemerkt in haar gewicht door het gebruik van glucosamine. Hoeveel geef je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:17

Van je hooi of voordroog wordt hij vast dik. Als er een hoog duikergehalte in zit, zet dat aan. fjorden zijn sobere paarden en krijgen vaak te veel en te rijk gevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:18

Glucosamine heeft een merkbaar verschil pas na een half jaar gebruik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:57

linnie050 schreef:
Met suplementen is het gewoon zo het helpt het paard bv voor 5%.
Het weer speelt mee en hoeveel beweging geef je en waar zit de artrose.
Ik ga niet beginnen nu aan kurkuma maar als het maar 1% zou helpen is dat ook weer mooi meegenomen.
Zo denk ik altijd.
Twijfel je over de werking stop je er toch mee en kijk het aan.
Maar zoals met vele dingen ook met artrose spelen meerdere factoren mee hoe het op een moment gaat met je paard maar alle beetjes helpen.
En wat voor de 1 werkt hoeft bij een ander paard niks te doen.
Zo heeft iedereen zijn of haar eigen zoektocht ;)

dat is goed mogelijk hoor...dat het ene paard er goed op reageert terwijl het bij het andere paard niets of weinig doet.

Ik gebruik voor mijzelf ook kurkuma,vanwege chronische rugklachten.Het gevoel of er de hele dag iemand met een mes steekt in mijn onderrug :(
Gisterenochtend vergeten en ja hoor,aan het eind van de middag stekende pijn.
Het word niet voor niets de aspirine van Azie genoemd :D

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:57

Snoevie schreef:
Glucosamine is wel een suikerverbinding maar echt een dikmaker is t ook niet. Waar meng je het doorheen story?

Ik meng het met 3 handjes muesli van pavo´s natures best. Zit ook niet ontzettend veel in.
We zijn nu wel overgegaan van voordroog naar strengelig hooi. Hopen dat de glucosamine dus niet helpt als dikmaker en dat met wat extra beweging hij wat gaat afvallen.

Paardje krijgt overigens al meer dan 3 jaar glucosamine dus zou niet weten of dit ermee te maken kan hebben.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:38

Mijn ervaring is dat PAVO nog best veel suikers etc bevat. Ik voer zelf aan mijn haf de dieetmix van subli.

Voordroog is wel een echte dikmaker..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:17

Volgens mij moeten 3 handjes.muesli ook niet enorm dikmakend zijn

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:48

De lijst met de producten met hyaluronzuur uit het HK topic van artrose hoort eigenlijk ook wel hier thuis. Dus mensen die nog meer producten ermee weten, vul de lijst dan ajb aan !
Maris schreef:
Misschien kunnen we er eens een lijstje van maken ? Supplementen met HA ?
- cortaflex - ? HA
- NAF superflex - 9 mg HA
- Grand HA van Grand Meadows - 300 mg HA
- Mobility van Pavo - 125 mg HA
- Flexijoint van Equimins - 60 mg HA
- Equiflex HA liquid - eerst 600 mg, later onderhoud 300 mg HA
- ekyflex ( via de da ) - 85 mg HA
+ equine america HA solution - ? HA = cortaflex ! Geen dosering HA van te vinden
+ arthri- aid van nutri science - 125 mg HA Link http://www.nutri-science.nl/NL/gewricht ... riaid.html

Er zijn ook nog meer producten met HA hoor ! Misschien dat anderen dit lijstje kunnen aanvullen ?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:59

Maar met HA is dus als je paard in een verder stadium bv is? Het werkt ook pijnstillend?
In normale priducten zit niks van pijnstillend iets?
Behalve de boswelia in de joint comp.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:02

HA is idd vaak voor een verder stadium als de glucosamine en chondroitine en MSM niet meer genoeg doen. Of in tijden van artritis.
Het is oa ontstekingsremmend en pijnstillend. Het vult, als ik het goed begrepen heb, de bouwstoffen van synovia ( de gewrichtsvloeistof ) aan. Dus er komt een dikker laagje vloeistof tussen de gewrichten te zitten door HA.

MSM werkt ook wat pijnstillend. En idd zijn producten zoals boswellia, omega 3 vetzuren, kurkuma allemaal onstekingsremmend en daardoor ook pijnstillend.
Laatst bijgewerkt door Maris op 06-02-14 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:03

Ik vind de verschillen in dosering enorm. 9 mg tov 300!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:05

Snoevie schreef:
Ik vind de verschillen in dosering enorm. 9 mg tov 300!

Is ook zo. Waarbij je je amper voor kan stellen dat die 9 mg dan echt wat doet. Maar dat weet ik niet hoor. De prijsverschillen zijn ook best groot .....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:06

Nou idd ja! Dan zou ik eerder voor de 300 mg gaan,haha

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:07

p.s. ik vergeet steeds te zeggen dat je lichaam zelf ook HA aanmaakt. Maar kennelijk niet genoeg meer op een gegeven moment.