Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:34

Ik kom even binnen vallen, heb even een vraagje.
Toen ik gisteren de hoeven van mijn paard aan het uitkrabben was, viel het me op dat de zool niet vlak is. Er zitten allemaal onregematigheden in. Betekend dit dat hij daar teveel op afslijt?
Alvast bedankt!

haukieboy

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:54

Gisteren mijn paardje van de ijzers laten halen. Heb aleens vaker blootvoets geprobeerd, maar het gaat een hele tijd soms goed en dan is ie opeens weer super gevoelig. Nu is de smid dus gisteren geweest en ik zeg dus van tevoren of hij aub niks van de zool wil halen, omdat ik het nu toch weer wil proberen op te bouwen naar ijzerloos. Voordat ik het in de gaten heb pakt ie dus toch weer zijn mes en haalt een stukje van de zool aan de voorkant van de hoef. Waarop ik stomverbaasd roep, wat doe je nou???? Volgens hem moest daar wel een stukje af omdat de zool wel wat hol moet zijn. Heeft ie daar nu gelijk aan of niet???? Hij kan mij namelijk van alles wijs maken, heb er verder geen verstand van.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:22

balen haukieboy, zo'n stukje kan het verschil uitmaken tussen gevoeligheid en niet ;)

de zool moet inderdaad hol zijn, maar hol snijden vind ik anders, dan dun je de zool uit.
Zeker als ze net van de ijzers gaan zou ik het laten zitten :j

Heb je foto's van hoe hij nu op zn hoeven staat?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:02

haukieboy schreef:
Gisteren mijn paardje van de ijzers laten halen. Heb aleens vaker blootvoets geprobeerd, maar het gaat een hele tijd soms goed en dan is ie opeens weer super gevoelig. Nu is de smid dus gisteren geweest en ik zeg dus van tevoren of hij aub niks van de zool wil halen, omdat ik het nu toch weer wil proberen op te bouwen naar ijzerloos. Voordat ik het in de gaten heb pakt ie dus toch weer zijn mes en haalt een stukje van de zool aan de voorkant van de hoef. Waarop ik stomverbaasd roep, wat doe je nou???? Volgens hem moest daar wel een stukje af omdat de zool wel wat hol moet zijn. Heeft ie daar nu gelijk aan of niet???? Hij kan mij namelijk van alles wijs maken, heb er verder geen verstand van.

Bij natuurlijk bekappen natuurlijk een echte no-no ;)

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:04

Ik kom even binnenvallen met een vraagje.
Aangezien ik in dit topic wel het een en ander lees over kunststof beslag, weten jullie misschien wel iets voor mij?
Ik ben op zoek naar een (traditionele) hoefsmid welke veel ervaring heeft met kunststof beslag, liefst Cera/Hippoflex, in de omgeving ZH/UT.

Zie
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=103&t=1398344

Alvast bedankt :-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:50

haukieboy schreef:

als je gaat snijden in de zool wordt deze misschien wel 'hol' voor het oog, maar in werkelijkheid maakt de smid de zool alleen maar dunner en dus gevoeliger daardoor.

Afbeelding

en de zool was al niet zo dik! :oo

Een zool die niet hol is duidt op een ongezonde hoef en meestal een probleem met voeding en huisvesting. Hol snijden is geen oplossing want dat pakt de oorzaak niet aan.

Meer info http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/lopen.htm 2e item

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:00

Tja helaas. Ik baal ook als een stekker. Gelukkig hoeft ie de eerste tijd niet veel te doen, dus het kan lekker weer uitharden. We hebben de helft van de paddock bestraat en daar voeren we ook, en nu met het harde ijs in de bak hoop ik dat de verharding weer wat meer gestimuleerd wordt. Ga het bekappen nu in eigen hand houden heb ik besloten. Zelf vijlen en bijhouden.

PS, hij heeft alleen een klein flintertje voor bij de teen weg gehaald, ik hoop dus dat de schade beperkt is gebleven.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:12

Je gaat het bekappen nu in eigen hand houden, en een post erboven zeg je dat je er de ballen verstand van hebt en dat iedereen jou alles kan wijsmaken... Lekker verstandig dan ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:28

Mijn paard is wat 'langer' op de voeten gelaten omdat ze de vorige keer na het bekappen zo ontzettend gevoelig was. Het gaat goed ze lijkt zich zelfs met de bevroren grond goed te redden zonder extra gevoeligheid. Wel voorzichtig lopen, maar dat lijkt mij logsich met zo'n rot grond. Ze bleek wel een hoefszweer te hebben gehad in een van de voorhoeven die er bij de zool is uitgekomen en al zo goed als is uitgegroeid. Of kan het een beginnende zijn geweest?? Iig heb ik er echt niets van gemerkt :o :oo

Mijn shetje heeft een verbreede witte lijn als het goed is. Zij zat van de zomer tegen hoefbevangen aan, maar ook hierbij heb ik geen verkorting, gevoeligheid of pijn gemerkt. Nu zijn shetjes ook wel enorme bikkels. Las dat een verbrede witte lijn betekend dat ze ook ECHT hoefbevangen is geweest. Is dat zo, of kan het ook zijn omdat ze er zo ontzettend tegen aan hing? (ze had al een lichte temp verschil in de hoeven, de HS voelde een klopping en ze had een keiharde manenkam - toen is ze gelijk op streng dieet beleid gegaan).

Hoop dat mijn grote ook op deze manier niet zo gevoelig meer gaat lopen. Zal eens fotos maken van beiden.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:14

peer2005 schreef:
Je gaat het bekappen nu in eigen hand houden, en een post erboven zeg je dat je er de ballen verstand van hebt en dat iedereen jou alles kan wijsmaken... Lekker verstandig dan ;)

Heb het idd niet heel duidelijk op geschreven. Met het er geen verstand van hebben bedoelde ik, mag je wel of niet iets van de zool weg halen. Hoe zit het dan met gevoeligheid. Onze shet vijl ik al jaren zelf bij. Maar die staat alleen maar in de paddock of op het weiland.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:18

kijk het losse zool kun je er wle iets uithalen. maar het helemaal in het gezonde te gaan hakken en zagen is niet slim

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:41

Hoefjes van mijn pony. Deze zomer zat ze tegen de hoefbevangenheid aan, maar ik lees dat een verbreedde witte lijn betekend dat ze dat ook echt is geweest. Echter heb ik daar verder niets van gemerkt. Ze was vet, en had een dikke manenkam. De hoefsmid had een kleine verschil in temperatuur waargenomen. Maar ze heeft geen stap kreupel of stram gelopen...

Rechtsvoor
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Haar achterhoefjes zijn wat 'hol'. Dit komt niet door uit snijden, maar een tijd terug verdween ook de hele straal achter. Terwijl er niets stonk dat rotstraal zuo kunnen zijn. Ik heb het toen wel behandeld met hippozool of iets dat iets in die richting heet (groen flesje)
Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:19

Een linker voor- en achterhoef van een Lusitano, opgegroeid op rotsbodem (wel gras daarop ;) ) in terrein (dus ongelijk, terrassen, hellingen, rotspaadjes, losse steentjes etc). Nooit smid bij geweest. Dus echt natuurlijk.
Afbeelding

Afbeelding
Sorry van dat stukje eraf, ik moet zelf het been ophouden en fotograveren ;)
Het bijna witte is zonlichtreflectie.

Hier het hele paard van opzij op harde bodem

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:35

Shettenhoefjes zien er netjes uit. Grappig he hoe sneeuw de hoeven zo schoon "uitbijt". Bijzonder zijn ook de groeven goed te zien op zijn achterhoeven. Structuren worden goed bloedgelegd zo door die "uitbijtende" sneeuw.

De Lusitano is overigens ook interessant! Klaarblijkelijk speelt er toch een vorm van erfelijke factor mee bij ondergeschoven verzenen? Kan me nml niet voorstellen dat al opgroeiend op rotsbodem deze hoefjes ooit te lang zijn geweest.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:51

Tja, en als je zo'n hoefje in handen krijgt en dan netjes de steunsels weg gaat snijden loopt het paardje ineens gevoelig ;)
Zo zie je maar dat van elk ras, elk gebied de 'onberoerde' hoeven er anders uitzien.
Als je deze hoeven vergelijkt met de hoeven van een 'wild' paard wat in een moerassig gebied leeft is het een verschil van dag en nacht.
Lusitano's híer hebben ook de neiging tot deze hoeven, valt me op. Compacte, harde hoeven die wat steiler zijn met een oersterke achterste hoefhelft.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:13

Maar Spikey, dit zijn gezonde steunsels, Geen NB-er-haar op welke NB-er-hoofd dan ook die deze steunsels eruit gaat amputeren ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:15

SpikyBlue schreef:
Zo zie je maar dat van elk ras, elk gebied de 'onberoerde' hoeven er anders uitzien.
Als je deze hoeven vergelijkt met de hoeven van een 'wild' paard wat in een moerassig gebied leeft is het een verschil van dag en nacht.

Daarom heb ik ze geplaatst omdat er inderdaad enorme verschillen zijn tussen "zachte bodem hoeven" en "harde bodem hoeven".

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:17

Super, mooi om te zien +:)+

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:51

wat leuk lusitana! mocht je meer voorbeelden hebben ;-)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:08

Hm, ook slechte?
Ik heb trouwens ook nog ergens foto's van haar moeders hoeven.
* Gaat zoeken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:12

graag! vind het erg leerzaam en leuk om te zien :-)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:23

Moeder, toen een jaar of twintig, meeste van haar leven op ijzers gelopen, veedrijverspaard geweest
(veel-bijna alleen- galopperen en snel wenden).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zij heeft trouwens wel extreem lange hoeven gehad (zo kwam ze aan):
Afbeelding

Hier een bekapt, een nog lang:
Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:09

wat een verschil!

A0M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:43

Hoi Allemaal,

Ik meld me ook even bij dit topic. Mijn haflinger heeft 7 jaar lang t gehele jaar rondom op ijzers gestaan. De laaste twee jaren gingen zijn hoeven zo ernstig brokkelen, dat het ijzer vaak niet langer dan 6 weken vastzat. Van de zomer haalde ik net 3 weken. In september de ijzers er af laten halen. Om het op een natuurlijke manier laten bijkomen. Na 2 weken zonder ijers gingen zijn hoeven zo ernstig scheuren dat ik een andere hoefsmid er na heb laten kijken. Hij heeft mijn haf gecorrigeerd en korter bekapt en kwam tot de conclusie dat door het vele (Verkeerd) beslaan de hoefwand beschadigd was.
Nu na drie maanden zijn de hoeven "redelijk" opgeknapt. Ik heb 3 maanden weinig tot niet gereden en ik heb kerabol + biotine bijgevoerd en dit is het resultaat.

Hier een foto van september en december

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMQMCYKF-D.jpg

en nog een paar foto's van hoe hij er in september op stond;

http://www.mijnalbum.nl/Foto-INTATZEH-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PVF4LVBF-D.jpg

Iemand nog verder ervaring met kerabol?

Gr.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:56

Heb je ook foto's van de voor en zijkant nu?

Op de oude foto's zie je een lange teen, je andere foto van de onderkanten kan ik niet goed zien aangezien ik op m'n telefoon zit te kijken