[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:05

Ik pb jullie ze beiden wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:22

N.a.v. de eerste les met Image en Mariska waarin de instructrice aangaf toch verschil in afrollen van de hoef te zien en de waarschuwing dat de jury daarover kan vallen, heb ik het op film gezet vandaag. Volgens mij is het verschil minimaal en denk ik niet dat een jurylid dit als onregelmatig bestempeld. Maar ik zie Image natuurlijk elke dag en ik ben tevreden zo.

Dus graag jullie mening over het lopen van Image onder de vrouw.

Mariska weet haar aandachtspunten: been ligging te ver naar voren en handen meer dragen en boven de schoft. Ze rijdt ook liever op het veelzijdigheidszadel waar ze meer steun heeft bij haar bovenbeen. Ze heeft weer les, dus daar gaat straks weer gewerkt worden aan haar houding. Eerst Image weer.

Het gaat ons echt om wat jullie van Image haar lopen vinden.
http://nl.youtube.com/watch?v=Pug8BY_Fj80

Ach, en even een hele lieve foto van mijn mannen Ronaldo en Baloe! :wub:
Afbeelding Cool

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:32

Ik vind het altijd heel moeilijk om van een film iets te zeggen maar ik denk dat je hier makkelijk mee wegkomt in de dressuurring als ze zo loopt.
Of je moet een jurylid hebben die heel erg goed oplet maar na het zien van dit filmpje zie ik op het eerste ook geen paard wat onregelmatig loopt.

Wat een mooie mannen heb je, mooi sfeer plaatje.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:22

Janouk: ziet er volgens mij hartstikke goed uit. Ik zou ook niets tegen de jury zeggen, dat kan altijd nog, mocht je opmerkingen krijgen. Ik zie zo op het eerste gezicht geen gekkigheid.

Zahlina: ik ben ook benieuwd naar de foto's.
Hoe lang is ze nu aan de bute? Indiana heeft wel een aantal maanden bute gehad en dat is toen heel, heel erg langzaam afgebouwd.
Is ze nu ook drachtig? En zo ja, heeft de dierenarts nog iets gezegd over het medicijn gebruik in samenhang met de dracht?
Maar natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe gaat het nu met haar?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:03

Janouk, alleen het allereerste stukje in stap lijkt ze iets onregelmatig, in draf zie ik niets opvallends. Misschien een domme opmerking, maar ik denk dat er eerder iets gezegd zal worden over het constante, duidelijke beengebruik van de ruiter. Wel echt super dat Image zo soepel loopt, echt iets om trots op te zijn!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:13

Janouk@het onregelmatige valt erg mee,in het begin inderdaad een klein taktfoutje...echter naar voren grijpen mis ik een beetje in de draf,de benen echt ver naar voren neer zetten...pablo doet dat ook niet...misschien met veel training dat het goed komt?
ik denk toch dat dat ligt aan de schade die de hoefbevangenheid heeft aangericht,liep ze eerst ruimer?
de stap is ook wat kort,maar ik zou mij daar niet zo druk over maken,er zijn vast paarden die slechter lopen!
je hebt een plaatje van een paard en plaatjes van honden(en dat houten gedeelte is helemaal geweldig!)

rosamuskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:22

Zahlina schreef:
Gisteren zijn de foto's van onze merrie bekeken en is er besloten wat we gaan doen, veel is het niet.
Er is nog ee probleem gevonden op de foto's naast een kanteling van het hoefbeen en een lichte zinker zitten er ook het einde van het hoefbeen ook een hoedje.
Ze gaat weer terug op haar ijzer + nu eerst een leren zooltje, elke dag weer in het water.
Als ze op ijzers staat gaan we de bute terugbouwen om te kijken waar haar pijnspiegel ligt zodat we haar met een onderhoudshoeveelheid pijnvrij houden.
De sport is geen optie, risico is te groot, de huskamp methode geen optie omdat we het verband niet uit de hoef willen halen.
Het is nu zaak dat ze voet gaat kweken waardoor ze minder op haar zool komt te staan.
Als er intresse is heb haar foto's nu ook op de pc.

He Emma wat vervelend voor jullie en Shannon,maar jullie kennende zullen jullie er alles aan doen om de merrie het zo comfortabel mogelijk te maken.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:25

romeorowan schreef:
Zahlina: ik ben ook benieuwd naar de foto's.
Hoe lang is ze nu aan de bute? Indiana heeft wel een aantal maanden bute gehad en dat is toen heel, heel erg langzaam afgebouwd.
Is ze nu ook drachtig? En zo ja, heeft de dierenarts nog iets gezegd over het medicijn gebruik in samenhang met de dracht?
Maar natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe gaat het nu met haar?

Pb je zometeen de foto's.

Ze staat nu weer sinds maandag op de bute, dus nog niet zo lang.
Ja ze is drachtig, laatste dekking 24 april en ja hoe het met de medicatie gaat weten we niet goed.
We willen haar eigenlijk wel scannen maar ook weer niet te veel plagen.
Kwaad kan het niet echt maar het is zeker ook niet goed te noemen voor het veulen vandaar ook dat we zo snel mogelijk willen afbouwen.
Maar het is nu toch eerst echt de merrie die telt.

Het gaat goed met haar, morgen gaat mijn vriend haar beslaan.
Ze staat dag en nacht buiten, met de bute loopt ze redelijk maar we verwachten dat het na morgen weer een stuk verbetert is.
Achteraf hadden we de ijzers er nooit onderweg gemogen maar dat is nu makkelijk praten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:21

@Janouk; geen ander commentaar dan de rest hier. En wat betreft de stapt; als ze wat losser in het lijf wordt en meer over de rug gaat lopen dan worden die passen ook wel ruimer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 06:55

Bedankt voor jullie blik op Image haar lopen.
De wedstrijd is niet belangrijk. Het is meer een soort afsluiting na een hele emotionele periode.
En als ze nooit meer in de wedstrijdring kan verschijnen, is het mij ook goed hoor. Ik ben al blij, dat ze uberhaupt weer lopen kan en lekker uit haar dak kan gaan.

Geerke, Image heeft veel tuigpaardenbloed en heeft nooit echt een voorbeen gehad dat ver naar voren rijkt. Ze loopt graag met haar rug weggedrukt, staart omhoog.
Het hoefbeen is natuurlijk nog behoorlijk gekanteld en afrollen van de hoef is heel anders. De stap is nooit heel ruim geweest, maar wel ruimer dan nu. Wie weet dat het nog beter wordt/ Wij gaan het gewoon proberen en horen wel wat de jury zegt.
Op het haflingerforum werd ook al gezegd dat de bodem van de wedstrijdring doorslaggevend zal zijn. Het is op gras, maar het hangt ervan af of het geregend heeft, etc. Ik ga voor die tijd wel een keer daar rijden, dan kan ik het zelf het beste beoordelen.

En dat houten gedeelte: dat is de sauna Haha! in de tuin. (ik ben verwend)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:08

Luxe Janouk, sauna in de tuin Haha!

Ik zie ook niks opvallends aan je filmpje. Je moet heel goed kijken wil je verschil zien.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:18

Mijn merrie staat weer op haar ijzers.
Ik heb nog nooit een paard zo opgelucht horen zuchten nadat ze haar eerste 4 passen heel voorzichtig maakte en daarna weer gewoon durfde te stappen.
We zetten haar vannacht voor het eerst weer op stal, haar maatje gaat morgen weg om beleert te worden voor de wagen.

Heb foto's genomen van mijn vriend aan het werk en wat er onder is gegaan.

Mijn vriend bekijkt de foto's straks eerst even en als hij het goed vind zet ik ze online.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:43

Ik heb sinds een maandje ofzo een nieuw graasmasker voor Aurora, de korf van Imperial Riding. Deze heeft een klittebandsluiting achter de oren langs.
Ik dacht altijd dat in noodgevallen de klittebandsluiting los zou schieten.
Nou heeft ze het gisteren dus gepresteerd om twee aanhechtingsriemen (deze zaten vastgestikt op de korf) los te trekken.
Het hele ding is dus aan gort. Niemand heeft wat gezien, maar volgens mij zijn de enige mogelijkheden dat ze het ding over een paal heeft gehaakt, of er met haar voet in heeft gestaan.

Van de ene kant ben ik blij dat hij stuk is gegaan; Aurora lijkt er zelf geen schade van te hebben, ik kon nergens wondjes vinden en ze reageerde niet extreem bang op de oude korf die ik haar nu maar weer omgedaan heb.

Van de andere kant vind ik het belachelijk dat het ding op die plekken kapot is geschoten, zeker omdat ik hem pas zo kort heb.

Wat vinden jullie, zal ik een (nette) mail sturen naar de winkel waar ik het gekocht heb? Of is dit een geval van pech gehad koop maar een nieuwe.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:20

Je kunt er altijd een mailtje aan wagen toch? Tenslotte koop je zo'n ding niet voor niets...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:30

Ach ach, 't is wel duidelijk dat de hoefbevangenheid hier nog steeds sluimert..

Ging echt goed de voorbije week. Ze is dolgelukkig terug buiten te mogen staan. Het stukje dat ik afzette is echt kapotgetrapt en een ideaal paddockje nu. Ik gaf haar dagelijks een stukje lang gras (1m hoog) bij + hooi. En iedere avond mag ze een uurtje op het afgemaaide gedeelte. Daar leeft ze zich eerst eens goed uit voor ze begint te smullen van dit (o zo gevaarlijk) sappig gras. En daarna gaan we altijd een eindje stappen op straat.

Tot.....vrijdag kom ik thuis van werk en ze was uitgebroken en stond op het afgemaaide gras!!! Haar hoeven hadden warm dus ze stond er vast al uuuuren. Ze zag er ook wat groggy uit.

Haar meteen terug in het paddockje gezet. Gelukkig dat het deze week veel geregend heeft, stond ze lekker met haar voeten in de modder. En na 2 dagen zonder gras geen warme hoefjes meer en ziet ze er terug een pak beter uit.

Wordt wel nog snel moe merk ik bij het wandelen (ernaast).

Maar da's toch het bewijs dat het nog niet volledig weg is. Oppassen geblazen!!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:56

Ik heb een vraag en gezien de vele experts (tegen wil en dank...) hier is dit denk ik de beste plek om hem te stellen:
Ik heb een haflinger die waarschijnlijk voordat hij bij mij kwam al eens hoefbevangen is geweest, hij had een groef in z'n hoef lopen. Verder is hij wat aan de dikke kant, we zij druk bezig met afvallen, maar dat gaat niet zo snel. Tristan staat 24/7 buiten.
Nu heeft de stal eigenaar ze er een heel groot stuk (2 a 3 hectare denk ik wel) met heup hoog gras bijgegeven. Ik schrok met rot natuurlijk, maar volgens de stal eigenaar kon het helemaal geen kwaad omdat het droog, oud en uitgeschoten gras is. volgens hem maakt het geen verschil met onbeperkt kuil wat ze eerst kregen. Ik twijfel hier zelf over, maar ik heb er te weinig verstand van om er wat zinnigs over te zeggen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:33

Of het te vergelijken is met Kuil dat kan ik niet zeggen.
Maar naar de info die ik heb, bevat lang uitgeschoten gras veel minder fructaan dan kort afgemaaid gras.

Ik liet mijn pony deze nacht op een 2500m² uitgeschoten gras van 1m hoog laten grazen omdat ik geen hooi meer heb, en ze had deze ochtend geen warme hoeven of hartkloppingen in het been.

Terwijl ze vrijdag wel warme hoeven had na een dagje op het korte gras.

Ze vond het blijkbaar ook minder lekker want ze trok nogal gekke bekken toen ze die halmpjes/zaadjes in haar mond kreeg. Dus ik denk dat ze er dan ook minder gretig van eet dan van het sappige korte gras.

Of het nu in jouw geval kwaad kan.. daar heb ik geen antwoord op. Ik zou haar in elk geval heeeeeel goed in de gaten houden en meteen ingrijpen bij de kleinste verandering.

Veel succes!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:44

Ja, dat schijnt zo, dat lang gras minder fructaan bevat, maar.....ze krijgen op deze manier wel erg veel gras binnen, dus ik denk dat ze per saldo ook meer fructaan binnen krijgen. Als ik jou was zou ik iets proberen te regelen met die stalhouder, een stukje van dat grote veld afzetten, bijv. Trouwens ook onbeperkt kuil is niet geschikt voor een pony die moet afvallen en die ook al eens bevangen is geweest.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:51

Met de stalhouder valt niet echt te praten, volgens hem kan het geen kwaad en daar blijft hij bij. Ik heb nu dus twee opties, hem er laten staan en hopen dat het goed gaat of hem er weg halen (uit de kudde waar hij al twee haar heel happy in is) en op een andere stal zetten. Het probleem is dat Tristan compleet panikeerd als hij in een box staat, hij moet dus zowel zomer als winter 24/7 naar buiten kunnen en dat is hier in de buurt bijna niet te vinden...
Ik weet dat kuil ook niet echt optimaal is, helaas is het (als je zoals ik je paard niet bij huis kunt houden) vaak toch een kwestie van keuzes maken...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:07

Swift schreef:
Met de stalhouder valt niet echt te praten, volgens hem kan het geen kwaad en daar blijft hij bij. Ik heb nu dus twee opties, hem er laten staan en hopen dat het goed gaat of hem er weg halen (uit de kudde waar hij al twee haar heel happy in is) en op een andere stal zetten. Het probleem is dat Tristan compleet panikeerd als hij in een box staat, hij moet dus zowel zomer als winter 24/7 naar buiten kunnen en dat is hier in de buurt bijna niet te vinden...
Ik weet dat kuil ook niet echt optimaal is, helaas is het (als je zoals ik je paard niet bij huis kunt houden) vaak toch een kwestie van keuzes maken...

Misschien verstandig om even op paier te laten zetten dat als jouw paard door zijn instelling weer hoefbevangen wordt dat hij jouw dan tegemoet komt in de kosten en zorgt voor een vervangend paard als deze bevangen raakt.
Denk namelijk dat de stalhouder dan heel snel inbind.

Tis wel niet helemaal de juiste manier om dingen op te lossen maar op het moment dat het geld kan gaan kosten binden heel veel mensen in.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:13

Dat gaf mijn instructrice ook al als tip... Ik vind het wel wat gewaagd want het kan ook zijn dat ik dan met m'n paard kan vertrekken. Ik heb eventueel wel twee tijdelijke alternatieven, maar daar kan hij in de winter ook niet buiten blijven....
Verder heeft Tristan het ontzettend naar z'n zin in de kudde en heb ik het ook erg naar m'n zin op stal, dus eigenlijk wil ik het liever niet op de spits drijven... Maar als de gezondheid van m'n paard gevaar loopt is het natuurlijk snel klaar, dan gaat hij daar weg. Maar voor ik zulke drastische maatregelen neem wil ik wle zeker weten of het nodig is. Ik probeer al vanaf 8.30 in contact te komen met de veearts, misschien dat die uitsluitsel kan geven, maar ik krijg hem niet te pakken...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:36

Misschien is een graaskorf een idee? Hoewel dat ook niet ideaal is als die 24/7 om moet.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:42

Een graaskorf lijkt me wel erg sneu als die 24/7 om moet... Dan zoek ik liever eerst naar andere alternatieven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:47

En er is dus geen ander paard in die kudde, die ook evt beter wat minder gras kan krijgen? Dan zou je in datzelfde land een prikwei kunnen maken, en die twee daar in zetten, zijn ze toch bij de kudde, maar kunnen zich niet lam eten.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:32

Ik heb net (eindelijk) contact gehad met de veearts, hij zei hetzelfde als de staleigenaar. het kon volgens hem ook geen kwaad omdat het hoog, droog en stengelig gras wat waar weinig inzit. Volgens hem leverderde korter gras juist meer gevaar op. Nu maar hopen dat ze gelijk hebben...
Hoe doen jullie dat nou dan met jullie paarden, want ik lees en hoor nu dus van verschillende kanten dat juist kort gras gevaar zou opleveren, maar aan de andere kant hoor/ lees ik ook weer dat lang gras dat ook zou doen. Dan kun je het dus nooit goed doen... Wat is dan wijsheid vraag ik me af?