[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:16

Laatst bijgewerkt door hagelslag op 19-12-20 18:31, in het totaal 2 keer bewerkt

xxxmh

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:24

Wij zijn sinds vorige week weer aan het rijden. Gisteren de 4e keer erop gezeten, vind het wel doodeng omdat ik bang dat ze weer niet goed gaat lopen maar dat zit tussen me oren. Ben nu ook de enige die haar rijdt omdat de eigenaar zwanger is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:30

Aahh dat lijkt mij idd ook eng.
Hier blijft ze zonder ruiter tot de hoef 1x nieuw gegroeid is, en dan gaan we wel zien hoe wie wat....
En anders blijft gaat ze officieel met pensioen en word ze wandelezel

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:35

Hier vind ik het ook spannend om weer wat te gaan doen.
Ik had van de dierenarts vorige week al groen licht om wat meer te gaan doen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:39

Mooi om jullie paardjes zo te zien, haha wandelezel die ga ik onthouden :+ :+

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:54

Ik meld mij hier, mijn knappe knollen is helaas sinds gisteren hoefbevangen.
Eerst twijfelde ik omdat ze jaren geleden al eens spierbevangen is geweest. Maar dit is toch echt anders.

Ben erg benieuwd of jullie nog tips hebben.
Even een opsomming van wat ik al gedaan heb:
-Creatieve schoen gemaakt van schuimrubber en verband en heel veel ducktape.
-Pijnmedicatie
-Ze lopen op een PP en de paden afgezet, ze staan (de andere 2 ook) nu enkel nog op het witte zand en bestrating.
-Hooi opgehangen in de bak zodat ze zachter kan staan.

Verder ben ik aan het twijfelen voor hoefschoenen. En over de hele management rondom haar.
En hier even een foto van de dame in kwestie
Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 18:08

Marjo dit zou je nog kunnen doen
Hooi laten testen, magnesium en psyllium geven.
Hoefsmid raadplegen.
Hoefschoenen geen ervaring mee.
Succes en beterschap!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 19:32

assebassie schreef:
Marjo dit zou je nog kunnen doen
Hooi laten testen, magnesium en psyllium geven.
Hoefsmid raadplegen.
Hoefschoenen geen ervaring mee.
Succes en beterschap!

Hoefsmid heb ik niet bekap al jaren zelf.
Waarvoor is precies de pysllium goed? En waarin voeren, bijna elk krachtvoer bevat veel suiker.

Thx! Ik ga stap voor stap dingen doen. Niet alles tegelijk.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:23

Weet je ook wat de primaire oorzaak is?
Psyllium zou goed zijn voor de suikerstofwisseling. Moet je even zoeken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:06

Wat krijgt jouw paard nu aan eten Marjo ? Zo gedurende de dag?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:23

Rizette schreef:
Wat krijgt jouw paard nu aan eten Marjo ? Zo gedurende de dag?

Hooi. 24/7
En verder ter aanvulling, ze lopen met zijn 3e op een PP 24/7 buiten. (eigen plekje)
Ze hebben een ruime schuilstal, maar ze staat niet graag binnen.
Nicky draagt een deken ivm gevoeligheid voor spierbevangenheid.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:31

Ah balen Marjo! Zo niet tof!
Ik hoop dat je paardje snel opknapt.
Heb ook geen ervaring met hoefschoenen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:38

Mijn paardje leek 3 weken geleden erg goed te gaan, buut omlaag gezet van 2x een half zakje pd naar 1x een half zakje.
Echter 2 weken terug was ze weer een hoopje ellende. Medicatie weer opgeschroefd en weer op stal gehouden.
Afgelopen week wilde de dierenarts haar eerder zien dan de controle afspraak, omdat ze niet goed genoeg opknapte.
Weer foto’s gemaakt, helaas rechts weer ontstekingsvocht te zien... dus ook weer op de ascal. En de buut omhoog gezet naar 2x per dag een zakje.

De dierenarts samen met de hoefsmid van daar gaven aan dat ze denken haar nog goed te krijgen, maar dan moet ze afvallen.
En dat is best een dingetje. We zitten nu in week 14 en de ene controle afspraak is ze 10 kg kwijt, de andere zit er weer 8 bij...
Ze staan op graszaadhooi en krijgt verder niks. Ik gaf eerst 8 kg per dag, toen omlaag gezet naar 7 kg. En nu dan maar 6 kg.
Ga het hooi nog maar een keer opnieuw laten testen, want dit is gewoon heel raar.

Verder worstel ik heel erg met het dilemma of dit allemaal eerlijk is voor mn paard. Tot wanneer is het eerlijk?
Hoe lang zijn jullie inmiddels onderweg?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:07

Stal_Fiore schreef:
Mijn paardje leek 3 weken geleden erg goed te gaan, buut omlaag gezet van 2x een half zakje pd naar 1x een half zakje.
Echter 2 weken terug was ze weer een hoopje ellende. Medicatie weer opgeschroefd en weer op stal gehouden.
Afgelopen week wilde de dierenarts haar eerder zien dan de controle afspraak, omdat ze niet goed genoeg opknapte.
Weer foto’s gemaakt, helaas rechts weer ontstekingsvocht te zien... dus ook weer op de ascal. En de buut omhoog gezet naar 2x per dag een zakje.

De dierenarts samen met de hoefsmid van daar gaven aan dat ze denken haar nog goed te krijgen, maar dan moet ze afvallen.
En dat is best een dingetje. We zitten nu in week 14 en de ene controle afspraak is ze 10 kg kwijt, de andere zit er weer 8 bij...
Ze staan op graszaadhooi en krijgt verder niks. Ik gaf eerst 8 kg per dag, toen omlaag gezet naar 7 kg. En nu dan maar 6 kg.
Ga het hooi nog maar een keer opnieuw laten testen, want dit is gewoon heel raar.

Verder worstel ik heel erg met het dilemma of dit allemaal eerlijk is voor mn paard. Tot wanneer is het eerlijk?

Wat goed dat je het hooi weer gaat testen. Afvallen met voer is 1 ding, maar als je paard weinig beweegt nu en je niet kan trainen, wordt dat ook best lastig.

Heb je je al eens verdiept in de combinatie kurkuma/olie/verse peper? Mijn paard bleef maandenlang schommelen met pulsatie. Wat voor mij indirect dus ook ontsteking aangaf, ik heb geen bewijs, maar na een week kurkuma was er al geen sprake meer van pulsatie. Het is ook niet meer teruggekomen. Kurkuma is ontstekingsremmend, ondersteunt bij reguleren bloedsuikerspiegel (positieve bijdragen voor afvallen), darmproblemen, beschermd en ondersteund de lever (die door de hb waarschijnlijk ook vd leg is als dit door suikers komt).

Ook het verhaal van de bloedzuigers is misschien voor jou interessant.

Ik snap je dilemma. Ik denk dat alleen jij zelf dat besluit kan nemen, jij kent en ziet je paard. Een stom antwoord, maar ik denk dat wij daarin moeilijk kunnen adviseren.

@marjo: ook voor jou denk ik dat het kurkuma verhaal interessant kan zijn. Heb jij je hooi ook laten testen? Dan weet je ook of dat een veroorzaker kan zijn.

Voor wie mee info wil over de kurkuma, site van australische dierenarts met meer info, onderzoeken etc:
https://www.turmericlife.com.au/pages/h ... ow-to-feed

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:19

Ik heb mijn hooi niet laten testen. Ik weet ook niet of ik dit wel ga doen, aangezien mijn voorraad bijna op is.
Nicky voelt zich langzaam alweer iets beter. De hoefschoenen komen hopelijk dinsdag.

Ik ga mij eens verdiepen in dat verhaal met kurkuma. Is er ook een Nederlandse vertaling?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:15

Stal_Fiore schreef:

Hier is ze 30 juni bevangen geworden.
Opzich gaat het nog altijd wel aardig hier.

Ergens in het topic heb ik een foto gedeeld van 't spul wat wij gebruikten om het afvallen iets te helpen, of naja dat was een glucoballancer.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2014401

3-4 week geleden hadden we nog mooie foto's laten maken.
Klein aandenken voor 't geval dat.
Layka vond het prachtig, en ze vond zichzelf ook prachtig :Y)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:27

Marjo89 schreef:
Ik heb mijn hooi niet laten testen. Ik weet ook niet of ik dit wel ga doen, aangezien mijn voorraad bijna op is.
Nicky voelt zich langzaam alweer iets beter. De hoefschoenen komen hopelijk dinsdag.

Ik ga mij eens verdiepen in dat verhaal met kurkuma. Is er ook een Nederlandse vertaling?

Nee, dan snap ik dat!

Fijn dat de hoefschoenen komen. Mijn paard heeft daar veel baat bij gehad. Ik had er nog wel een zooltje in om te dempen.

Ik gebruikte google translate :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:15

Kurkuma kan je via pit&pit kopen, staat zo op de site.

Die van mij wil het niet eten. Tijdje geprobeerd met gember en brandnetel. Alleen de brandnetel eet ze nog van die drie.

Hier gaat het gelukkig top. Ze doet het super. Is poep vervelend van drukte dus dat is een heel goed teken. We rijden weer 10-15 km ritten en dan komt ze nog dribbelend thuis haha.

Fiore, moeilijk hoor. Wanneer is het genoeg is echt aan jezelf. Jij kent je paard het beste. Die geeft zelf ook wel aan als het klaar is.
Als er geen hoop meer is dan zou het voor mij genoeg zijn. Maar als je nog opties hebt om te proberen en het financieel trekt dan ging ik door.

Marjo hooi testen is wel verstandig. Of deels getest en deels niet getest gaan voeren. Dan heb je wat meer controle.

Ik hou die van mij op een combi van schraal en normaal hooi.
Voorjaar weer bloed prikken voor EMS

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:22

Mooie foto’s hagelslag!!
Ik ben je berichten nagegaan, maar heb geen foto van je balancer kunnen vinden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:36

@marlies: ook niet door slobber? Los eet die van mij ook niets. Maar ik maak van 200gr havens gastro slobber en dan eet hij vrijwel alles wat er door gaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:08

Ze krijgt geen slobber. Nooit geprobeerd.

Ze krijgt Marstall Force, probiotica, Mariadistelzaad, eiwitpoeder en brandnetel. Dat eet ze allemaal wel keurig op.

Maar het gaat prima zonder, mocht het nodig zijn dan kan ik dat altijd overwegen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:13

Het is ook niet echt slobber, brokjes + warm water :+

Mariadistelzaad geef ik ook, voor de lever :j
Marstall forse at die van mij dan weer heel slecht en ging er zand van likken.
Grappig zo die verschillende smaken!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:38

Stal_Fiore schreef:
Mooie foto’s hagelslag!!

Deze zal ze wel bedoelen ;)

Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:39

Ik geef alles in een grote spuit direct in de mond.
Mengen met suikervrije appelmoes werkt prima.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:40

MamaMiesje schreef:
Stal_Fiore schreef:
Mooie foto’s hagelslag!!

Deze zal ze wel bedoelen ;)

[ [url=m/0PbXsv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze ken ik, geef ik nu ook. Maar was benieuwd of ze een andere balancer had.

Ik lees ook dingen over Nutraxin, iemand daar ervaring mee?