[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:03

Pandora2 schreef:
@idifix nee, nog nooit van gehoord...is misschien iets nieuws! Maar ik ken wel Ex-Laminitis van Hippo....zal misschien een beetje dezelfde richting uitgaan...

Ik heb het even opgezocht ja het gaat idd dezelfde kant uit maar bij ex laminitis staat er een begrijpbare uitleg dat is wel fijn. Is hier iemand die dit soort van product gebruikt of ervaring heeft?

danisha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:27

hallo allemaal,
mijn oma heeft een shetlandpony en daar moet ik voor zorgen. <3
Ze is al 38 jaar oud, en heeft binnenhoef, daardoor loopt ze een beetje mank.
Wat kan ik daar tegen doen?
groetjes danisha

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:22

Ik ben zo trots op mijn dametje!

Al 60 kg kwijt en haar hals wordt steeds beter!!

Langzaamaan gaat ze vooruit !

Afbeelding
Afbeelding

Hier nog dik en vooral een harde hals.

En dan vandaag als ze loopt...

http://m.youtube.com/watch?v=7_H4QQ-uum4

Bungel bungel. Lekker los al dus :d

lies_sparkle

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:41

Mooi hoor! :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:27

sorry dat ik al even niet gereageert hebt.

ondertussen gaat het met de mijne heel goed. iedereen gaat nu de wei op, hij mag helaas niet mee, maar hij gaat in de bak er naast, hij ging als een jekko scheuren. ik hield mn hart vast..maar hij loopt vandaag nog steeds goed!! Ben zo blij!!

En betreft de kosten, ik zit met hem op ongv 500 euro. geen fotos gemaakt, enkel medicijnen dus en bezoekjes etc.

Hoe doen jullie het met het gras wanneer ze eenmaal echt "exbevangen" zijn dus weet beter? Gaan ze nu sowieso niet de wei op (ivm de vorst snachts, en overdag zon = heel gevaarlijk) ? Of maar even, of... ben benieuwd naar jullie ervaringen en doen en laten hier mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:33

Die van mij mogen zo nu en dan even een half uur grazen (wel eerst rustig opbouwen). Als de hals mooi slank blijft mogen ze dagelijks en krijgen ze minder weidehooi. Als de hals dik wordt dan gaan ze een paar dagen de wei niet op. Zo gaat dat hier goed.

Overigens heeft de hb mij voor 2 pony's ongeveer 1000 euro gekost aan dierenarts, foto's, speciaal beslag, medicijnen, hoefschoenen enz.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:35

een klant van me had advies om zeker tot juli te wachten ivm het hoge fructaangehalte wat er nu nog kan zijn. Is dat overdreven?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:38

Juli is wel erg laat vind ik, maar voorlopig is het gras nog wel 'gevaarlijk'. Ik begin meestal eind april/ begin mei als het wat warmer is met opbouwen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:39

Nee, dat is niet overdreven - voor HB paarden is het sowieso beter om in het voorjaar niet op de wei te gaan, of zéér beperkt. Fructaan is het hoogst in het voorjaar als het gras volop groeit.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:43

maar als het gras groeit": dan wordt het fructaan juist verbrúikt en is het veilig, toch? want dan kloppen de verhoudingen in het gras.

En als het 's nachts goed vriest, en overdag het zonnetje er op maar het gras niet groeit door de lage temp: dan is het het gevaarlijkst?

Ik wees er net namelijk iemand op die een paard met dit weer op de wei wilde doen, dat het nu extra gevaarlijk is. Gewoon zomaar, ter waarschuwing; maar is verder niet HB overigens.
Maar diegene zei dat het nu geen probleem was omdat er geen fructaan is omdat het gras niet groeit volgens de boeren.

Maar ik had juist begrepen, dat het fructaan zich nu ophoopt dus zo gevaarlijk is, omdát het gras niet kan groeien door de lage temp.

En kort gras is ook gevaarlijker dan hoog volgroeit gras..

Ik raak een beetje in de war van dat gesprek, want nu begin ik te twijfelen wat ik geleerd heb.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:46

Mijn beide mannetjes zijn ex-bevangen en komen nooit meer op de weide ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:14

Hier gaan ze niet de wei op met nachtvorst.
En ik bouw het dermate langzaam op dat ik wel een poos bezig ben voor ze er langer op staan. Begin zelfs met 10min ofzo en bouw van daaruit op.
Wel altijd zeer beperkte hoeveelheid.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:40

@Idifix ik heb die ex-laminitis van Hippo hier staan...heb er mijn ( zwaar ) hoefbevangen merrie vorig jaar een tijdje van gegeven...de onderhoudsdosis, dus om de 3 dagen. Het verschil wat ik merkte was dat ze relatief snel die '' vetdepots '' op haar manekam en billen kwijtraakte, ze zag er niet meer zo opgeblazen uit zeg maar. Ze kreeg het wel toen ze al niet meer mank liep van de bevangenheid ( toen had ik dat product nog niet ontdekt :( ) dus ik weet niet in welke mate het helpt als ze acuut bevangen staan. In elk geval zag ik een duidelijk verschil, dus het proberen waard voor paarden met een slechte suikervertering / huishouding, ook al is het een prijzig goedje, maar je doet lang met een potje :j
@Fahyafemke mijn ex-bevangertje staat winter en voorjaar op een weide zonder gras...en als de weersomstandigheden gunstig zijn, krijgt ze strookbegrazing.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:22

Dank je voor de info Pandora.
Ja, die dierenarts zei wel dat hij slecht de eiwitten verteert. Dus als ik het goed begrijp kan dit wel helpen ja hij is nu net 5 maanden stabiel ,is vorig jaar bijna 4 keer acuut bevangen geweest dus.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:21

Hallo,
Mijn pony begint weer verschijnselen te vertonen, helaas.. Loopt stijf en flapt met voorhoeven. Ze is niet te dik, beweegt genoeg, krijgt al jaren hetzelfde voer, waar ze het tot nu toe erg goed op doet. Er staat geen spriet gras nu, ze lopen op kaal stuk weiland. Ze krijgt hooi en 1 schep senioris prioris van subli verdeeld over 2 voerbeurten. Gek genoeg loopt ze het meest stijf 's ochtends en aan het begin wanneer je met haar wil gaan lopen. Ze word steeds vlotter naarmate je een stukje met haar gaat wandelen. Hierdoor lijkt het eerder ouderdomsstijfheid of artrose, maar de hoeven wijzen toch echt richting bevangenheid.

Mijn vraag voor nu is wat ik het beste kan doen qua beweging? Ik heb altijd geleerd dat veel bewegen goed is. Gisteren hebben we een hele lange wandeling gemaakt waarbij ze het eerste stuk stijf liep, maar daarna steeds vlotter en soepeler werd. Vanmorgen was ze weer enorm stijf. Ik heb toen ook een rondje met haar gestapt en ze gaat dan erg langzaam de wei uit, maar word vlotter naarmate de meters vorderen. Ik was van plan om voor nu haar iedere dag 1 tot 2x daags even mee te nemen om een rondje aan de hand te bewegen met haar, lees: stapwandelingen buiten in het bos. Rijden maar even niet nu. Ik ben bang als ik haar nu helemaal op rust zet, het dan alleen erger word.. Wat is jullie idee hierover?

Ik wil de subli senioris prioris toch maar gaan vervangen voor een andere grasbrok om haar wel op gewicht te houden, ik zat te denken aan de Pre Alpin Protein Light van Agrobs, of de Safe and Sound, ik ga maar eens even wat door de voervergelijk.nl gooien en uitzoeken.
Ook wil ik bij NAS trop weer een stofwisselingskuur bestellen. Zijn er hier meer mensen die ook weleens stofwisselingskuren geven?

Ik heb ook nog NAF Devil's relief staan met duivelsklauw.

Verder valt me op dat ze veel van de bramenstruiken eet de laatste tijd. Interessant, Dit vond ik over braamblad:
Citaat:
Bramenblad bevat looistoffen, flavonoïde (gele plantenverfstof), etherische oliën en organische substanties.

De bladeren kunnen gebruikt worden bij diarree, ontstoken luchtwegen, het werkt bloedreinigend en werken ontstekingsremmend.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:11

@zwelgje27 Van dat kale stuk weiland afhalen per direct. Heb het met mijn merrie ook voorgehad vorig jaar...de ienimienie sprietjes die er staan, zijn de suikerbommetjes! Begon net zo...stijf lopen als ze de stal uitkwam en tegen 's avonds weer rondrennen gelijk een veulen...een paar weken later kon ze geen kant meer op...zelfs niet op eigen kracht naar haar drinkbak. Heb toen ook gedacht..er staat geen spriet gras op dat land...mis dus! Gewoon goed droog hooi geven, geen krachtvoer, geen brokken....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:34

Die opstartproblemen zijn juist kenmerkend voor hb.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:32

Hier leek paard een beetje gewend aan zijn hoeven zonder ijzers en liep weer iets beter

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:46

Zwelgje, de rillingen lopen over mijn rug als je over weide nu spreekt.
Hier pieker ik er niet over om mijn pony maar een pluk gras te laten eten nu. Het gras is levensgevaarlijk.
Ik hoop dat het snel beter graasweer wordt zodat ze er een kwartiertje op kan.

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:53

Hoi,

mag ik even een vraagje stellen? als een paard ooit hb is geweest kan je dat altijd terug zien op foto's?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:01

Nee. Dat ligt aan de blijvende schade en zelfs die wordt volgens mij minder zichtbaar op de foto's.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:03

Dit kan wel,
Mijn pony is chro isch hoefbevangen, zoals het woord chronisch al zegt is het blijvend.
Hierdoor blijf je de schade altijd zien ;)

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:05

dus omdat er nu niets te zien is betekend niet dat ie nooit hoefbevangen is geweest?
Ik ziet zo te twijfelen wat ik met hem aan moet. de kliniek zegt gewoon het land op en goed uit kijken en opbouwen maar ik vind het zo eng

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:14

Je kunt het altijd rustig opbouwen ;)
En bij de kliniek hebben ze veel meer kennis dan wij hier achter ons ipadschermpje ;)

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:57

ja dat is zo maarja het blijft natuurlijk een risico