Hallo,
Mijn pony begint weer verschijnselen te vertonen, helaas.. Loopt stijf en flapt met voorhoeven. Ze is niet te dik, beweegt genoeg, krijgt al jaren hetzelfde voer, waar ze het tot nu toe erg goed op doet. Er staat geen spriet gras nu, ze lopen op kaal stuk weiland. Ze krijgt hooi en 1 schep senioris prioris van subli verdeeld over 2 voerbeurten. Gek genoeg loopt ze het meest stijf 's ochtends en aan het begin wanneer je met haar wil gaan lopen. Ze word steeds vlotter naarmate je een stukje met haar gaat wandelen. Hierdoor lijkt het eerder ouderdomsstijfheid of artrose, maar de hoeven wijzen toch echt richting bevangenheid.
Mijn vraag voor nu is wat ik het beste kan doen qua beweging? Ik heb altijd geleerd dat veel bewegen goed is. Gisteren hebben we een hele lange wandeling gemaakt waarbij ze het eerste stuk stijf liep, maar daarna steeds vlotter en soepeler werd. Vanmorgen was ze weer enorm stijf. Ik heb toen ook een rondje met haar gestapt en ze gaat dan erg langzaam de wei uit, maar word vlotter naarmate de meters vorderen. Ik was van plan om voor nu haar iedere dag 1 tot 2x daags even mee te nemen om een rondje aan de hand te bewegen met haar, lees: stapwandelingen buiten in het bos. Rijden maar even niet nu. Ik ben bang als ik haar nu helemaal op rust zet, het dan alleen erger word.. Wat is jullie idee hierover?
Ik wil de subli senioris prioris toch maar gaan vervangen voor een andere grasbrok om haar wel op gewicht te houden, ik zat te denken aan de Pre Alpin Protein Light van Agrobs, of de Safe and Sound, ik ga maar eens even wat door de voervergelijk.nl gooien en uitzoeken.
Ook wil ik bij NAS trop weer een stofwisselingskuur bestellen. Zijn er hier meer mensen die ook weleens stofwisselingskuren geven?
Ik heb ook nog NAF Devil's relief staan met duivelsklauw.
Verder valt me op dat ze veel van de bramenstruiken eet de laatste tijd. Interessant, Dit vond ik over braamblad:
Citaat:
Bramenblad bevat looistoffen, flavonoïde (gele plantenverfstof), etherische oliën en organische substanties.
De bladeren kunnen gebruikt worden bij diarree, ontstoken luchtwegen, het werkt bloedreinigend en werken ontstekingsremmend.