Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:17

michelle___ schreef:
Ooh ik houd nog altijd me hart vast met losgooien.
Ik blijf er ook zo dicht mogelijk bij in de buurt. _O-

ach ze heeft er lol in :') paar karate oefeningen komen er tussen door en western stoppen maar voor de rest :') is ze vrij normaal

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:36

Megan, ik zou proberen de eigenaresse te bereiken en vragen wat ze wilt dat je doet.
Als hij toch 24/7 buiten staat, of overdag, dan zou ik hem lekker laten staan en hem alleen pakken om (als hij braaf is) 10 minuten over het harde te stappen en te koelen. Is hij niet braaf, zou ik hem lekker op de wei laten staan en wachten tot de eigenaresse terug is.
Ik zou iig proberen de eigenaresse te bereiken. Die kan je toch het beste aangeven wat zij wilt dat er met hem gebeurt.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:38

De eerste keer dat ik Toran loszette, hield ik ook mijn hart vast. Toen deed meneer helemaal niks. Stond hij mij aan te kijken, wat moet ik nou baas.
Nu zet ik hem erin, gaat hij rollen en trekt 1 sprintje. Daarna is hij klaar en scharrelt wat. Als hij samen met zijn vriendinnetje staat dan gaat ze wel even met zijn 2e aan de wandel. Maar dat blijft bij een drafje of relaxt galopje naar de andere kant en klaar. Hij is niet zo van de actie als hij los staat.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:44

_Mellanie schreef:
Noa goed bezig, springen stop ik helemaal mee jammer genoeg :n mischien ini mini kruisjes ooit weer

Knap paard heb je! Ik was eigenlijk ook vastbesloten om niet meer te gaan springen, te veel risico. Maar mijn paard leeft helemaal op zodra ze een hindernis ziet. En toen ik haar op een gegeven moment in de wei zag rond bokken en gekke sprongen maken, dacht ik.. tja, een hindernisje van 50 cm kan ze dan ook wel springen :+ Probeer het nu nog rustig op te bouwen. Sporadisch een keer een kruisje mee pakken. Normaal 20/30cm. Vandaag was het 40. En dan spring ik weer 2/3 weken niet. Tot nu toe gaat dat nog goed :D

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:10

het is nog een pony :D

hier leeft mijn pony ook op bij een hindernis klein sprongentjes van 20/30 zouden nog wel worden maar nooit meer terug na ons oude niveau :n

Afbeelding

we sprongen bb paarden en wou van zomer b paarden starten :n
dus l/m springen voor zijn catogorie

daarom verkoop ik mijn springzadel ook omdat ik weet dat er anders te veel verleiding komt met een dressuurzadel zal ik nooit zulke sprongen maken :D

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:15

Oh, ja het scheelt dat ik echt een angsthaas ben. Hoger dan 80cm doe ik niet. :+

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:18

ben op zich ook een angsthaas, maar na 7 jaar weet ik dat mijn pony nooit en nooit zal stoppen :+ wat er dus ook gebeurde op de fatale hindernis waardoor ze kreupel is geraakt.

gewoon springen terwijl de hindernis niet goed uitkwam

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 00:20

Ik heb ook ons 1e springlesje sinds 2 jaar en 2 maand weer gehad. Spannend. Was zoooo bang voor een dik been maar hij werd goed in de gaten gehouden door de instructeur. Hij kent zijn geschiedenis. Maar mn paard was zoooo vrolijk. Nam alle drafbalken gewoon in galop of in 1 sprong pfff... dus gauw opgehouden met de drafbalken en normaal gesprongen. Ging heel goed. Nu weer even wachten. Misschien over 3 weken weer een lesje. Was zo leuk. Men en wat voelde dat vreemd... voelde me er zo onstabiel op zitten (springzadel ook weer wennen). Hij heeft zn oren continue helemaal naar voren gehad. Het viel iedereen op. Niet hoog gesprongen 60 cm denk ik. En veel gestapt tussendoor. Dan is met zn 2en rijden wel fijn. Daarna de icevibe om zn been na eerst heel uitgebreid uitstappen. Volgende dag doodzenuwachtig maar alles goed gelukkig :-).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 05:01

Wat lekker dat jullie weer kunnen gaan springen. Over springen heb ik het met de DA niet eens over gehad. Ik zou IBOP gaan rijden met haar om een sportpredicaat binnen te slepen. Maar of we ooit nog kunnen springen?

Wel vroeg hij wat mijn doel met haar is. En dat is Z dressuur. En hij was daar wel positief over, zolang ik haar de tijd gun om te genezen. En die krijgt ze uiteraard van me.

Hoe erg waren de blessure's bij jullie paarden? Bij mijn paard is het dus voor 2/3 fout op het ergste punt. Er zit wel verbetering in. Eerst zat het over de hele pijp en nu "nog maar" 6cm van de pijp in 5 maanden tijd.

Ik hoop zó dat het drukverband iets gaat helpen om het been voor nu te immobiliseren en weer een beetje een kickstart te geven aan verdere genezing.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 07:20

In 1e instantie zou dat er bij ons ook niet meer inzitten maar zijn c.l. blessure was erg goed genezen. Beter dan ooit verwacht. We kregen vorig jaar te horen dat we alles weer mochten. Zelfs springen en evt crossen. Maar dat vind ik wel een groot risico ivm de bodem. Helaas kreeg hij een schiefel doordat hij zichzelf geraakt heeft in de wei en dat nare ding drukte op de pees en wou maar niet tot rust komen. Heeft ook een jaar geduurd. Misschien wel goed voor zijn been dat ie weer een jaar extra rust gehad heeft. Maar onze prognose was nooit meer crossen en springen. En toch volledig groen licht gekregen. Doe het ook alleen omdat mn paard er zo onwijs happy van wordt. Hoog springen hoeft ie nooit meer. BB voor de leuk. En hopelijk ooit nog B... maar we zien wel. En anders moeten we ons maar bekeren tot dressuurprikkers :-):-)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:35

Als het ooit nog goed komt met die van mij dan gaat m'n springzadel ook aan de wilgen. Dat vind ik dan veel te griezelig

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:38

Tjah, bij ons was B paarden toch al wel een interessante uitdaging. Ze is niet zo groot, maar ze vind het springeb zo leuk. Ik had op een gegeven moment zelfs het wilde plan om maar eens wat BB parcoursjes te gaan springen en dan maar eens B. 3 wp's rijden en weer klaar (dan krijgt ze ook een sportpredicaat)

Ze word ook zo blij va. Springen, al ben ik zelf een dressuurmiepje. Pfff.. Zo veel plannen, alles uitstellen...

Hie hebben jullie je paard door weken boxrust heen gelootst? Mara heeft het probleem dat ze zo veel stres opbouwd dat ze er bulten van krijgt en wonden daar waar iets te veel druk op staat. Bijv op de schoft als ze een dekentje op heeft.

Voor nu is ze even tevreden met een 10 minuten aan de hand grazen. Maar in de paddock kan ze niet. Ze is een echte houdinni en ontsnapt overal uit...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:40

Mijne kreeg onbeperkt hooi in een net (alleen overdag), en savonds gewoon los in de box. :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:44

Niet... Heb het geprobeerd, maar ze werd na een maand echt compleet gestoord. Ik zat er uren op een dag bij om haar bezig te houden. Dan was ze even rustig... Verder had ze een slowfeed hooinet en had ik een wand bekleed met wilgentakken. Ik ging twee keer per dag met haar stappen en poetste haar zeker een uur buiten stal. Maar verder stond ze maar te draaien en vrat ze de muren op van stress... Daarom ook besloten om niet langer door te gaan met boxrust en op de wei te zetten. Dat gedraai is voor pees nou ook niet bepaald goed.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:47

Sansje schreef:
Niet... Heb het geprobeerd, maar ze werd na een maand echt compleet gestoord. Ik zat er uren op een dag bij om haar bezig te houden. Dan was ze even rustig... Verder had ze een slowfeed hooinet en had ik een wand bekleed met wilgentakken. Ik ging twee keer per dag met haar stappen en poetste haar zeker een uur buiten stal. Maar verder stond ze maar te draaien en vrat ze de muren op van stress... Daarom ook besloten om niet langer door te gaan met boxrust en op de wei te zetten. Dat gedraai is voor pees nou ook niet bepaald goed.

Dat gedraai is idd funest.
Die van mij is wel een stalpaardje.. Die kan ik gerust vermaken in de box. Geef het een zoutsteen, lickit, wilgentak en het is de rest van de dag zoet. Met 1 hooinet deed ze dan ook gewoon 4 uur.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:49

Dat is wel ideaal. Die van mij is er gewoon niet voor gemaakt... Op stal staan

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:52

Die van mij heeft het moeilijkste hooinet binnen een uur uitgepluist. Wilgentakken zou ik niet weten waar ik die vandaan haal, en die heeft ze ook zo op. Een zoutblok heeft ze ook binnen 2 dagen op (Himalaya) en ik probeer haar idd zo veel mogelijj uit de box te halen.

Ik vind dit heel lastig omdat het echt een buitenpaard is :P

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 08:14

Mijne werd ook doodongelukkig op stal en draaide erg veel. Dus ook vrijwel gelijk besloten hem de wei op te doen gewoon in het normale ritme. En savonds en snachts op stal. Zo was hij het rustigst en psychisch ook beter. Hij heeft zich 8 maand keurig gedragen. Geen stap verkeerd. Heel tam...daarna werd ie ondeugender maar vond het ook wel fijn om hem niet meer als een dooie te zien staan hoor ;-). Hij kreeg speciaal voer van Pavo. Weinig brok. Kwartje per keer. Maar ben er ook heel veel geweest. Min. 2 en soms 3x per dag. Wandelen, koelen, medicijnen etc...borstelen...

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:24

mijndes werd ook doodongelukkig op stal, een week heeft ze het volgehouden (denk dat het ook te maken had met de methacam dat ze daar suffer van werd) want toen ze daar van af was, werd ze gewoon gevaarlijk := :=

galloperen aan de hand, mij proberen te bijten ,stijgeren.

en toen op een 3x3 weilandje gezet tussen de andere merries en toen was het goed.
als ze maar 6 uurtjes ongeveer buiten was geweest vond ze het ook niet meer erg om op stal te moeten :j
wel verplaatste ik elke dag het weiland bijna, aangezien z'n stukje niet veel van overblijft

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:30

Welkom nieuwe lotgenoten -O-
Vera is gelukkig al 13 weken kuikenmak...heeft 1x een beetje hoge school dressuurwerk staan te doen op t erf maar daar is t ook bij gebleven. Die heeft een box met buitenluik en prima uitzicht op andere paarden en bouwwerkzaamheden. Gelukkig is ze niet de enige die op stal staat met een peesblessure. Ze wordt sochtends een halfuur gestapt smiddags een halfuur ad hand grazen en savonds ohz stappen en weer een halfuur ad hand grazen.
Prijs me erg gelukkig met zo'n braaf paard...mijn vorige moest ook op boxrust en stappen ad hand maar die stuiterde binnen 2 dagen boven je kop uit...die stond dus na een week weer op het weiland.

Als ik nou zeker wist dat Vera zich liet pakken op de wei dan mocht ze ook de wei weer op..t probleem is als je ze dr af wilt halen gaat ze rennen :(

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:02

Ah dankje voor de tips liedjuh!
Hij staat 24/7 buiten en hij doet eigenlijk nooit iets geks als een sprintje trekken aan de hand ofzo. Dus denk dat ik gewoon steeds als im er ben even tien minuten stappen en koelen en verder niks.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:15

Mijne heeft bij zijn eerste peesblessure eerst 3 maanden op stal gestaan en toen 2 maanden op een afgezet stukje buiten ongeveer net zo groot als zijn stal. Al die tijd was hij doodongelukkig en dat brak mijn hart. Ik heb me toen voorgenomen dat mocht zoiets nog eens gebeuren, hij absoluut niet meer op stal zou hoeven te blijven staan.

Helaas is het inderdaad nog eens gebeurd en nu blijft hij gewoon buiten in zijn eigen wei. Hij houdt zich kipmak en volgens mij doet hij het heel goed. We zijn deze week aan onze 8e week stappen bezig, 20 minuutjes stappen en vrijdag hebben we onze 2e scan.
Deze keer heeft hij zijn checkligament gelukkig niet kapot, alleen 'maar' beschadigd, maar alles gaat veel sneller als de vorige keer. Ik heb ook zo'n vermoeden dat het inspuiten van zijn pees ook heel erg heeft geholpen.

Maar goed, nog 5 daagjes en dan weet ik of het vanbinnen er net zo goed uit ziet als het van buiten lijkt.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:33

Ik zou me ook 'graag' willen melden voor advies en hoe jullie met een peesblessure omgaan.

Mijn paard heeft dus ook een peesblessure, helaas wel aan beide benen.

2 weken geleden is mijn paard gevallen op het beton bij de spuitplaats, ze stond te slapen, schrok en viel. Dag er na had ze een dik been, even aangekeken, dierenarts gebeld, gekeken. 10 dagen rust en moest dan beter worden, niet dus. Afspraak gemaakt voor vandaag voor eventueel een scan. Gisteren kom ik op het land, andere been dik en ook zo'n vreemde bult.... Vandaag beide benen gescand, en jawel, niet goed dus. De blessure zit aan de zijkant/voorkant. Over 2,5 maand komt de dierenarts weer. Ze moet het liefst stal rust, maar dat gaat niet werken dus staat ze vanaf vandaag apart met haar beste vriendinnetje.

Gelukkig ben ik pas vanaf half mei met haar aan het dokteren.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:07

Goh Rienn, aan allebei de voorbenen!! Dat is niet mis! Te hopen dat het na 2,5 maand er wat beter uit ziet!

Wij hadden vandaag onze 2 scan en ik was stiekem toch wel zenuwachtig. Maar we hadden goed nieuws :D
De beschadigingen zijn zo goed als weg. Alles zag er netjes uit, de vezels lagen mooi langs elkaar en alle kleine gaatjes waren weer gevuld. Het enige is dat nu alles weer sterker gemaakt moet worden. Ze had zelden zo'n goed resultaat gezien na 8 weken!! De combinatie van inspuiten met Heparine, traumeelgel en supplement (waar hij al die tijd de maximale dosis van krijgt) hebben goed zijn werk gedaan. Ik zei dat hij al die tijd ook gewoon op de wei gestaan heeft en dat hij zich daar heel goed gedraagt. De constante beweging tijdens het grazen is ook heel goed zei ze, maar de meeste paarden houden het daar niet bij en elke rare beweging kan funest voor de pees zijn.

Al met al een super resultaat dus. Ze was heel blij met hoe het er nu uit zag. Rechtuit op de harde was hij ook helemaal goed, hij gaf geen reactie als ze in de pees kneep, dus daar was hij niet meer gevoelig op, alleen op de kleine volte op het harde zag je een lichte onregelmatigheid, maar dat gaat dadelijk weg als de sterkte van de pees opgebouwd wordt. Ik zat nu op 20 minuten stappen en de volgende week moet ik dit opbouwen naar 40 minuten, daarna nog een volle week 40 minuten stappen en dan mag ik beginnen met 5 minuten draf erbij te pakken. Ik moet zelf kijken hoe zijn been reageert. Als alles rustig blijft mag ik rustig aan blijven opbouwen. Haha, wie had dat gedacht na 8 weken :D . Ik niet in ieder geval :) .

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:24

Superfijn nieuws!!!!!
Nu lekker relaxt uitbouwen! Top meid.