[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:39

Firegurl schreef:
@ Paars...Afgelopen maandag is de veearts geweest voor mijn paard.Hij hoest af en toe ,en er komt dan wit slijm uit.(niet altijd).Ze heeft geluisterd en zijn longen waren schoon.Ze gaf aan om tijmsiroop te gebruiken (daro de suikervrije) Dit geef ik nu. Maar ik las ook iets over bisolvon tabletjes? Hoeveel geef jij daarvan? Hoest jou paardje nog?

Hoi,
Wit slijm mag (heb ik altijd begrepen). Vash had groen slijm opgehoest na een koortspiek. Toen ben ik (op ervaring van Lolclub) begonnen met Bisolvon. 2 doosjes gehaald bij de drogist, kostte 12 E en nog wat. Heb hem de eerste 5 dagen 2 dd 7 tabletjes gegeven en toen nog een paar dagen 2 dd 5 tabletjes tot de doosjes op waren. Ik gooide het door zijn F4F/muesli hapje en hij at het zo op. Heb hem na die 1e dag niet meer horen hoesten, maar nu vertelde degene die hem 's ochtends buiten zet dat ze van de week 2 keer wit slijm voor de box had zien liggen, dus er zit nog wel iets, maar het is niet meer groen. Hij bewaart het voor 's nachts blijkbaar. Met longeren hoor ik ook niks. Ik kijk het om die reden nu even aan. Maar Vash zit in een andere fase van HB dan jij, dus ik kan me voorstellen dat je toch wat wil geven om erger te voorkomen.
Beterschap!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:08

capopjekop schreef:
Lekker uitwaaien, is het daar al zo aan het stormen? In Tilburg is het nu nog vrij rustig.

Jullie hebben wel mazzel met zandgrond :D

Ben net weer naar binnen gewaaid Afbeelding
Het is hier vlagerig en de stal staat op een open vlakte van ongeveer 7 of 8 hectare (en daar heb ik er 1 van) De wind heeft dus vrij spel en als je met de kruiwagen met hooi naar buiten gaat, wappert de helft er af... het is nog geen storm. Er staat nu water op mijn zand ;(
Heb ook geheel tegen mijn principes 1 hooibak binnen gezet in de tent, waarvan 1 deurtje vanavond dicht gaat, zodat de wind er niet meer in kan blazen. Heb de andere bak ook niet gevuld, want die staat echt pal op de wind. In de bunker een plakje hooi in een net gedaan en in de bak graszaadhooi. Heb ook niks met de paarden gedaan...als die zelf uit de wei naar binnen komen drijven (in plaats van op mij wachten) moet ik daar naar luisteren en ze even binnen laten (ze kunnen er uit als ze willen) Bovendien zit ik niet te wachten op een tak op mijn kop in het bos (en duimen dat de hele rei eiken langs het land blijft staan :oo)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:36

Vanmorgen nog even een ritje kunnen maken, rond een uur of 12 begon het hier echt te stormen en te regenen, en het is ook nog niet gestopt...
Nu ook nog onweer...
Sneu voor kinderen, St. Maarten vanavond.....denk dat ik heel wat snoepies en mandarijen overhoudt...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 19:46

LC schreef:
Wie is de "baas-himself" , een andere arts ?

Ja, de baas van de kliniek en paardenarts: Bert Bokhorst| Veterinair Paardencentrum Kootwijkerbroek
Mijn eigen DA werkt daar ook, Jan Willem Majoor, die ken ik al van kleins af aan en aangezien hij de zoon is van Ina Majoor, de eigenaresse van de beroemdste sport-arabier en fokster in Nederland, heeft hij paardenbloed! Fijne nuchtere mensen! ;)

Ik las dat je met de trailer op pad ging - is dat wel goed gegaan met die storm en windvlagen?
Ik peins er niet over om met een trailer te rijden met dit weer!
Morgen komt Sinterklaas aan in Harderwijk - nu maar hopen dat z'n mijter windvast is!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:54

het is hier rustig weer,13 graden en regen....st.maarten!
Dat bestaat hier niet,jammer!

Risette(die vanochtend lichte koliek had)gaat goed.
Ben toen straks even wezen kijken.
Toch even een halve wormkuur gegeven....een halve ,omdat ik er niet gerust op ben als ze wel vol zit met wormen dat ze allemaal tegelijk afsterven en ze door de toxinen weer met koliek staat,of een verstopping krijgt.(dat wordt hier vaker gedaan,10dagen erna de volledige dosering).

Wel twee vingers tussen de deur van mijn auto gekregen :( waarvan 1 al een stukje blauwe nagel.
En de deuren van ouwe 4x4 zijn van goede zware kwaliteit :D
Iedergeval slaap ik zonder zorgen vannacht.
Had het telefoonnummer van de da al bij mij en een mobiel,van mijn vriend....ik zelf heb geen mobiel,weet nieteens hoe z'on ding werkt.Hij heeft het even uitgelegt :o

morgen drollen zoeken en kijken of er iets inzit.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:51

Da's au! Als kind gehad, op m'n eigen verjaardagpartijtje :(. Over die wormkuren: je geeft een halve spuit, en twee weken later een hele? Nou ja, de hele dosering voor het betreffende paard? Heb me dat wel eens afgevraagd, met dezelfde achterliggende gedachte: stel dat ze erge wormen hebben, dan lijkt me dit veiliger.

Update patiënt: ging goed, bute gestopt.

Maandag ijzers eraf en bekapt: ging meteen weer fout. Nog steeds niet echt erg, maar wel langzaam lopen op harde ondergrond, en struikelen over steentjes. Op zand en gras niets te zien, daar tölt en draaft ze gewoon. Dus maar weer aan de bute. 1zakje per dag, i.p.v. de twee die ze kreeg toen ze echt acuut was.

Weet iemand nog een goede leverancier van voordroog op de Noord Veluwe?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:25

Jannepauli schreef:
Ik las dat je met de trailer op pad ging - is dat wel goed gegaan met die storm en windvlagen?
Ik peins er niet over om met een trailer te rijden met dit weer!
Morgen komt Sinterklaas aan in Harderwijk - nu maar hopen dat z'n mijter windvast is!

Nee, niet gegaan..
Ik moest even een boodschap doen in het dorp en kwam al diverse afgewaaide takken op de weg tegen.
Het was inmiddels al zo'n noodweer geworden dat zelfs die 5 minuten onderweg naar de binnenbak me te gevaarlijk werd.
Maar.... het is bijna droog, dus ik ga me zo bij de warme kachel wegtrekken en Hittie nog even uitlaten }>

@Geerke
Auw...blauwe vingers :(

Gaan er ook wormen dood als je een halve dosering geeft ?
ik heb altijd begrepen dat je niet mag onderdoseren omdat de wormen dan alleen tijdelijk suf worden (en vervolgens resistent), maar misschien heb ik het mis hoor ;).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:30

klopt maar in geval van ernstige besmetting wordt aanbevolen eerst een halve dosering te geven,voornamelijk bij een bloedworm besmetting.
Als die massaal sterven in de bloedvaten,vormen ze klotjes en gaat het paard gewoon dood.
Dus je onderdoseert inderdaad :o ...(is dat goed nederlands?)

Ik vermoed niet dat risette een zware besmetting heeft,maar omdat zij 15 km verderop staat en daar niemand is neem ik het zekere voor het onzekere.En ook vanwege de koliek aanval.
Ze ziet er trouwens goed uit,maar dat zegt niets.
Als ze bij mij had gestaan had ik haar gewoon de volledige dosering gegeven.
(als ze bij mij had gestaan had ze geen wormen gehad...en had ik een hele blije Geerke :D )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:07

geerke schreef:
klopt maar in geval van ernstige besmetting wordt aanbevolen eerst een halve dosering te geven,voornamelijk bij een bloedworm besmetting.
Als die massaal sterven in de bloedvaten,vormen ze klotjes en gaat het paard gewoon dood.
Dus je onderdoseert inderdaad :o ...(is dat goed nederlands?)

Ah, weer wat geleerd ;)
Mag dit ook met een langwerkend middel als moxidectine of kan het alleen met de kortwerkende ontwormingsmiddelen ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 00:56

Weekend leesvoer!

Clogs to Treat Laminitis
by: Christy West, Digital Editor/Producer
November 10 2010, Article # 17206

These wooden shoes help a horse treat himselfWho ever heard of shoeing a horse with plywood, screws, and a drill, especially a laminitic horse? It might sound like the worst kind of backyard farriery, but this method is finding favor with a growing number of veterinarians and farriers. The procedure has been presented twice at the American Association of Equine Practitioners Convention, three times at the International Hoof Care Summit, United Kingdom, Germany, Ireland, the International Laminitis Symposium and it was published in the April 2010 Laminitis issue of Veterinary Clinics of North America-Equine Practice.
They aren't high-performance shoes by any means, but these wooden clogs seem to provide the healing environment that many damaged feet need. "If sole impression material, screws, and cordless drills were readily available in 1887, this shoe design (suggested in Magner's Classic Encyclopedia of the Horse, 1887) and technique possibly would be standard procedure in the therapeutic treatment of laminitis," says Micheal Steward, DVM, of Shawnee, Okla., inventor of the clogs.

Afbeelding

The Steward clog in action.
There are up to four components of the clog shoeing system: Plywood, deck screws, sole impression material, and glue or casting tape for further anchoring the wall to the shoe, if needed. These materials are easy to find and relatively inexpensive, which is one of the reasons why Steward came up with the concept. In his Oklahoma practice, he has had many clients come to him with laminitic horses, but not a lot of money to treat them.
The "shoe" consists of layers of plywood or plywood / ethylene vinyl acetate bonded together, beveled (with an angled ground surface) at both the heel and toe, with a flat surface ground surface allowing hoof stability. These three planes of the shoe allow the horse to shift the weight on his feet to nearly any angle if he's standing on soft ground. The flat ground surface also allows the horse to stabilize his hoof angle in one spot better than a curved shoe on hard surfaces.
The wood itself has advantages over metal shoes, according to Steward. "The most damaging / painful force to the hoof is the high-frequency impact forces (analogous to hammer hits), which occur during hoof landing" he says. "A natural product (wood) absorbs more shock than conventional metal shoes."
Also, the wood can be filed to shape or worn by the horse to a more comfortable shape much more easily than metal. All of this means a more comfortable horse--which is both the immediate and ultimate goal.

Laminitis: A Bloody Problem
Whatever the causative insult, laminitis often results in a great deal of damage to the foot's lamellae and vascular system. This compromises blood flow to the various hoof tissues when they can least afford it--when damaged, they need more nutrients from the bloodstream, not less.
One problem with blood flow in the damaged foot is due to the anatomy of the walls of the veins in the foot- they are extremely muscular, says Steward. "Every founder case exhibits varying degrees of venospasm (displayed with diagnostic venograms, in which contrast dye is injected into a blood vessel so the hoof's blood vessels can be seen on a radiograph)," he says.
In other words, the stressed vessels have contracted similar to a muscle spasm, so little blood can get through. This spasmodic contraction is under the control of a variety of chemicals and might lead to permanent damage to the vessels within the foot.
So how do you relieve muscle spasm and restore blood flow in a foot with damaged blood vessels? How might you relieve a muscle spasm in your own body? With massage, of course.

Massaging the Foot--Internally
"The full roller motion horseshoe (clog) is designed to provide CPR to the damaged hemodynamic (circulatory) system in the hoof," says Steward.
With its small, flat center surface and heel/toe rocker, the clog appears much less stable than a flat shoe. But that very instability is what allows the horse to continually readjust the angles of his feet, redistributing the load on the inner structures and thus massaging them. This may help cramped blood vessels relax and the increased mobility of the hoof encourages increased blood flow within the foot.
Sole impression material is used to redistribute the solar load to less painful areas of the bottom of the hoof. Primarily the palmar (back) of the hoof is filled with the conformable material (including the sulci, or grooves in the center of the frog and on each side). This unloads the damaged toe solar area allowing the compressed solar blood vessels to regenerate.
"One of the desirable results of correctly installed impression material is the apparent increase in solar blood flow as evidenced, oftentimes, by the tremendous growth of healthy sole," Steward notes. This sole growth is important to support the coffin bone and help correct rotation, if it has occurred. Its progress is measured by lateral radiographs taken each time the horse is shod; Steward estimates that sole growth doubles in most cases within 30 days of the clog's application.

Hoof Circulation: Blood Heals Hooves
Anything that compromises the circulatory system of the foot for a period of time (i.e., laminitis, or poor hoof balance that places focal areas of pressure on some areas so the blood flow is compromised) can result in permanent damage to starved tissues. The damaged vascular supply cannot provide all the nutrients needed for proper hoof growth, thus the condition often becomes a vicious cycle--damage or pressure hinders blood flow, which hinders healing and hoof growth, then poor healing or growth means the blood flow problem gets worse, further hampering healing. Rotation of the coffin bone (P3) is a good example. When the toe of P3 rotates down toward the sole, it crushes the blood supply beneath it. Sole growth in this area is poor due to the damage and decreased blood supply, and poor shock absorption from the thin sole increases the chance of further damage, when good sole growth here is sorely (pardon the pun) needed to reestablish proper P3 position.
Some problems like laminitis can be hard to prevent, but others like poor balance are not as tough to avoid. Keeping your horse's feet properly trimmed and balanced will stave off some of them. It's such an old adage--An ounce of prevention is worth a pound of cure--but it is still very true.
Think of standing around all day at a horse show--you will definitely notice where your shoes don't fit perfectly by the end of the day. But if your horse's previously healthy feet are improperly balanced and his hooves' blood vessels are compromised, he has to wait six to eight weeks for the next trim before he gets any relief. A lot of damage can occur in that time frame, let alone across several poor shoeings. And this doesn't even begin to compare to the effects of poor shoeing on a damaged foot that must have an ideal environment to heal.
You've always known that properly balanced feet were essential for health and performance, and proper blood flow is one of the biggest reasons why.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:08

Firefly4 schreef:
Hoi,

Ik heb een hele tijd niets van me laten horen.
Ik volg het topic ook niet zo heel erg meer omdat de pony van mij die hoefbevangen was helaas meer problemen kreeg. Ze was op. Haar nieren begaven het en ze werd alleen maar dunner en dunner. We hebben haar op woensdag 27 oktober in laten slapen. Was een erg emotionele dag, maar ze is nu een stuk beter er aan toe.
Hopelijk voor alle anderen in dit topic zullen de hoefbevangen paarden snel beter worden en niet zulke ontzettend vreselijke beslissingen moeten maken! Sterkte allemaal!

:(:) dikke knuffel

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:23

jp...interessant stukje...het ziet er niet uit :D
Grappig dat het draagvlak zo klein word gemaakt.Terwijl de hoefsmeden ze altijd zo ruim mogelijk op de ijzers zetten,met vooral van achter lange takken(behalve pablo niet,weet niet waarom eigelijk)

En ik pablo maar snel binnen halen als het hier sneeuwt...dan loopt hij er ongeveer ook zo bij,maar dan zonder schroeven.
Ach,als het werkt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 10:01

Ja, zo heb ik vorige winter Pauli regelmatig uit de bak gehaald omdat ze precies zulke sneeuwklompen kreeg. Gek genoeg liep ze er helemaal niet kreupel of verkeerd op, en het was een klus om dat ijs tussen de ijzers weg te halen. Lolclub herinnert zich misschien nog wel dat ik daar een kippenkop-hakbijltje voor gebruikte! :)

Ben best benieuwd naar commentaar van de hoefsmeden op dit artikel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:08

Als ik die foto zie, begin ik toch diep te zuchten. Kan me niet indenken dat dit nu de oplossing is. Die schroeven belemmeren gigantisch het hoefmechanisme aan de achterzijde, hoef je geen expert voor te zijn.
Wil je dan toch fixeren, doe het dan met gips, maar niet met dit knutselwerk.

Sneeuw is trouwens niet vergelijkbaar. Oké heel even, als er onder alle hoeven zo'n bol zit, maar mijn ervaring was dat dat juist niet zo is. Vaak een hoef wel een bol, andere er al onder uit en dus stond ze ongelijk. De afgevallen sneeuwklonten vroren aan, en veroorzaakten een hobbelig ongelijk en pijnlijk kraterveld, waar nauwelijks nog overheen te lopen viel met ongelijk 'sneeuwbeslag' en pijnlijke natte koude voetjes.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:42

Goeie hemel :oo Is dat serieus??? Wellicht spoor ik niet, maar wat is er mis met het eigen hoefmechanisme om de hoeven van bloed te voorzien? Waarom altijd van die mega constructies? Ik ben persoonlijk van mening dat het paard heel best in staat is zichzelf te genezen, mits we hem de kans geven... uiteraard hoort daar een aangepast dieet bij en bij veel pijn mag er van mij een hoefschoen omheen (bijvoorbeeld de Easy Boot RX) om de voet te beschermen tegen pijnlijke ondergrond, maar al die medicijnen (nog meer belasting voor het toch al verstoorde systeem) en van die enorme ijzers/klompen.... :n

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:56

Interessant zeg. En dan de knullige manier van bevestigen.....met een paard op zulke voeten zou ik mijn paard niet graag in een paddock zetten. Als dit paard gaat liggen haalt het zo de elleboog open. En bij het lopen haalt het de kogel/pijp van het andere been open. En wat is aan dit principe anders dan de reeds bestaande en veel professioneler uitziende bananashoe? En dan de hóógte van die dingen. Omdat ze na 3 keer schrapen de helft dunner zijn denk ik ;-) ?

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:24

paars schreef:
En dan de knullige manier van bevestigen.....

Inderdaad ... als je de foto goed bekijkt zie je de scherpe uiteinden van de schroeven aan de onderzijde van het hout uitsteken (bij de hielen) ;( ...
Echt niet te geloven dat dit zo serieus wordt toegepast.
Zie het dan ook als een grapje ... 'doe dit thuis niet na' :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:08

Tja.. het is een merkwaardige constructie - ik kan me niet voorstellen dat je zoiets serieus wilt proberen ( zeker op de wijze waarop dat ding op de foto is aangebracht). Maar goed, de tekst op zich is interessant en ik ben gewoon benieuwd wat de profi's (zoals Ron Aalders) er van vinden en te zeggen hebben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:17

Isapaardje schreef:
Sneeuw is trouwens niet vergelijkbaar. Oké heel even, als er onder alle hoeven zo'n bol zit, maar mijn ervaring was dat dat juist niet zo is. Vaak een hoef wel een bol, andere er al onder uit en dus stond ze ongelijk. De afgevallen sneeuwklonten vroren aan, en veroorzaakten een hobbelig ongelijk en pijnlijk kraterveld, waar nauwelijks nog overheen te lopen viel met ongelijk 'sneeuwbeslag' en pijnlijke natte koude voetjes.

Ja, om nog maar niet te spreken van de gevolgen van de bevroren sneeuw voor de doorbloeding. Koelen is fijn in de acute fase, maar het bloed moet graag lekker blijven stromen!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:27

paars schreef:
bevroren sneeuw

Ken jij andere sneeuw??

(sorry, ik kon het niet laten ;) )

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:48

mmmm nee, maar is bedoeld meer om nog even duidelijk te maken dat sneeuw net zo bevroren is als ijs, al ziet het er lieflijker uit ;-) . :+

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:04

De hoefsmeden die zijn aangesloten bij de NVvH hebben een aantal keren per jaar bijscholingsdagen. Over 2 weken is er weer één, met als onderwerpen scheve voeten en hoefbevangenheid.
Dhr. O'Grady komt een lezing/demonstratie geven over 'the wooden shoe' dus ik onthoud me vooralsnog even van commentaar tot ik het 'gehoord en gezien' heb op die dag ;)
Ik hou jullie wel een beetje op de hoogte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 16:18

Interessant Spike! We willen alles weten!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:16

Toevallig gaat een Amerikaanse vriendin dit weekeinde naar een clinic om te leren hoe je die malle klompen ook zonder schroeven onder de hoeven kunt maken...(in de VS, niet in Nederland) Ze heeft er wel goede dingen over gehoord. Maar normaal lost ze de problemen op met de "blote voeten methode" (Pete Ramey)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:22

SpikyBlue schreef:
met als onderwerpen scheve voeten en hoefbevangenheid.
Aha! Dat had Vash voorheen, enorme flares aan de buitenkanten van de voorvoeten. Denk dat dat zeker een rol heeft gespeeld bij het optreden van de HB. Dat het een combinatie is geweest van een te dík paard en daardoor een nóg grotere mechanische "trek" aan de laminae. Een half jaar na de HB ben ik van smid veranderd, de nieuwe smid heeft die flares ook aangepakt. Dat scheelt echt. Op een wooden shoe heeft hij nooit gestaan (ook niet op een iron one ;-) ).