[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:51

Don_Zhivago schreef:
Dat Kurkuma spul klinkt wel interresant, maar is het wel goed om je paard lange tijd zoiets te geven? ook al is het natuurlijk.

geen idee...in Azie eten de mensen het in iedergeval iedere dag.Daar komt veel minder kanker voor.
Het schijnt een sterke natuurlijke onstekingsremmer te zijn,vergelijkbaar met bute.
Er zijn mensen die dagelijks bute geven,dan vermoed ik dat kurkuma minder kwaad kan?
Verder is het een natuurlijk dopamine.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:53

Maris,Ik zeg niet dat t product niet werkt. Het smeert alleen de gewrichten niet. Ik heb t woord glucosamine niet in mn mond genomen.

Ik vind het alleen niet eerlijk dat mensen iets beloofd word wat niet zo is door de fabrikant.

Verder lijkt t me wel een intressant product. Misschien wil ik t zelfs wel proberen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:39

dan had ik je verkeerd begrepen, sorry !

Snoevie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:59

Is goed hoor :)

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:15

Op http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/geelwortel-kurkuma-helende-magische-wortel/ vond ik dit. Erg interessant om het hele stuk te lezen.

Geelwortel/kurkuma kan helpen met het voorkomen of helen van sommige vormen van kanker. Het is klinisch bewezen dat de werkzame stof in geelwortel, ‘curcumin’ ervoor zorgt dat kankercellen minder snel groeien, onder andere bij prostaat-, borst- en alvleesklierkanker en bij hersentumoren. ‘Curcumin’ bevordert de zogenaamde ‘apoptosis’, dat is de geprogrammeerde dood van lichaamscellen, ook wel cel-zelfmoord genaamd. Dit proces is zonder enig gevaar voor het lichaam en/of gezonde omliggende cellen, omdat het een natuurlijk proces is. Bij bestralingen en chemotherapie worden ook veel gezonde cellen aangetast/vernietigd. De bijwerkingen van ‘curcumin’ zijn te verwaarlozen.

Geelwortel/kurkuma kan een significante factor zijn bij de behandeling en/of preventie van Diabetes.. Een opmerkelijke klinische studie, die werd gepubliceerd in het tijdschrift ‘Diabetes Care’, het tijdschrift van de Amerikaanse Diabetes Stichting, onthulde dat kurkuma voor 100% (!) in staat is om pre-diabetes patienten te helpen om diabetes-patient te worden, in een periode van 9 maanden.

Geelwortel/kurkuma is een stof die zorgt voor ontgifting van het lichaam. Het kan zelfs zware metalen uit het lichaam verwijderen..! ‘Curcumin’ werkt als krachtige anti-oxidant, vooral op de lever, die vaak heftig wordt belast door zware metalen die in ons moderne voedsel voorkomen, en in de lucht die we inademen.

Geelwortel/kurkuma blijkt een perfect alternatief te zijn voor anti-depressiva..!

Geelwortel/kurkuma kan onze lever beschermen en regenereren.

Geelwortel/kurkuma kan de pijn van reuma weghalen en de ontstekingen van reuma substantieel verminderen. (Dr. Nancy Lonsdorf)
Suppletie van kurkuma-extract aan reumatische ratten bleek ontstekings- en afbraakprocessen in gewrichten af te remmen. Ratten met gewrichtsreuma kregen extracten van kurkuma, die overeenkwamen met de qua samenstelling overeenkomende commercieel verkrijgbare kurkuma. Het gevolg was dat de stoffen die verantwoordelijkheid zijn voor de ontstekingen in het gewrichtsgebied in activiteit afnamen. Nu is een rat geen mens, maar uit deze resultaten kan worden afgeleid dat kurkuma-extract mogelijk effectief is voor het verminderen van de symptomen van reuma. Klinische onderzoeken bij mensen met reuma zijn zeker nodig.

Geelwortel/kurkuma ondersteunt een gezond brein en krachtig hart.

Geelwortel/kurkuma geeft ons immuunsysteem een krachtige oppepper en kan mede daardoor PCV-vaccinaties (pneumo-kokken die griep en longziekten veroorzaken). (Dr. Virender K. Rehan, MD van het ‘LA BioMed’)

Geelwortel/kurkuma kan je helpen om (over)gewicht te verliezen. (HIER).

Geelwortel/kurkuma kan je opmonteren.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:17

Ik denk dat ik met een theelepel per dag begin, en een kwart theelepel zwarte peper erbij.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:37

Even een vraagje. Ik denk erover om over te stappen van Glucosamine hoge dosering van de zingende smid naar HorseFlex glucosamine/MSM. Heeft iemand enig idee wat de doseringen zijn per dag? Dan heb ik een idee van hoe lang ik met de pot zou kunnen doen. Pony weegt zo'n 500 kilo. Alvast bedankt!

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:27

Ik heb me door een leverancier laten vertellen dat je altijd iets minder moet geven dan wat op de verpakking staat. Ze willen graag dat je meer gebruikt = meer kopen = meer omzet = blije leverancier.

Op de verpakking van Superflex staat 15 ml per dag en ik geef 10. Zou dus 100 dagen met 1 fles moeten kunnen doen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:56

geerke schreef:
Don_Zhivago schreef:
Dat Kurkuma spul klinkt wel interresant, maar is het wel goed om je paard lange tijd zoiets te geven? ook al is het natuurlijk.

geen idee...in Azie eten de mensen het in iedergeval iedere dag.Daar komt veel minder kanker voor.
Het schijnt een sterke natuurlijke onstekingsremmer te zijn,vergelijkbaar met bute.
Er zijn mensen die dagelijks bute geven,dan vermoed ik dat kurkuma minder kwaad kan?
Verder is het een natuurlijk dopamine.

Kurkuma lijkt inderdaad positieve effecten te hebben maar het is lastig en zo goed als onbetaalbaar om de juiste hoeveelheid werkzame stof (curcumine) te voeren. Zoek maar in wat wetenschappelijke artikelen en de opneembaarheid ervan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:57

ik geef twee theelepeltjes en hij loopt gewoon beter,minder stijf.Misschien is dat per paard verschillend,maar wel het proberen waard toch?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:59

Het bestaat eigenlijk niet dat dát werkt :o

vejovitaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:36

JastieHorse schreef:
Even een vraagje. Ik denk erover om over te stappen van Glucosamine hoge dosering van de zingende smid naar HorseFlex glucosamine/MSM. Heeft iemand enig idee wat de doseringen zijn per dag? Dan heb ik een idee van hoe lang ik met de pot zou kunnen doen. Pony weegt zo'n 500 kilo. Alvast bedankt!

De dosering voor een pony van 500 kg ligt op 10 gram glucosamine sulfaat 2kcl en 8 gram msm.
Dit is onze normale aangeraden dagdosering wat de meeste bokt-leden geven en waarbij het beste de werkzaamheid van Horseflex naar voren komt.
Onderstaand is een stuk van wetenschappelijk onderzoek waarop Horseflex Glucosamine-MSM is gebaseerd:

Meeste pijnvermindering bij combinatie Glucosamine met MSM
In een tweede klinische studie uit 2004 werd gekeken naar het effect van MSM, glucosamine, de combinatie van deze twee stoffen en placebo bij klachten van artrose. Een groep van 118 patiënten nam gedurende 12 weken dagelijks 1500 mg MSM, 1500 mg glucosamine, de combinatie van MSM en glucosamine of een placebo in (verdeeld over 3 doses). Bij aanvang en na 2, 4, 8 en 12 weken werd gekeken naar pijn, ontsteking en zwelling in de gewrichten.

De onderzoekers maakten gebruik van de Lequesne-index, een maat voor de ernst van gewrichtsslijtage, gebaseerd op een tiental vragen over pijn, stijfheid bij rust, loopafstand en dagelijks functioneren. MSM, glucosamine en de combinatie van de twee supplementen verminderden pijn en zwelling significant vergeleken met placebo, met significante daling van de Lequesne-index.
Na 12 weken was de pijnscore in de MSM-groep met gemiddeld 52% gedaald; de gewrichten waren minder stijf, de zwelling was afgenomen en de deelnemers konden verder lopen.
De pijnscore in de Glucosamine-groep was gedaald met gemiddeld 63%.
De combinatie Glucosamine-MSM liet het beste resultaat zien; de gewrichtspijn daalde met gemiddeld 79%.
Bovendien zagen de onderzoekers dat de combinatietherapie sneller effect had.
De onderzoekers concluderen dat de combinatie van MSM en glucosamine effectiever is bij klachten van artrose dan suppletie met uitsluitend MSM of glucosamine.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:41

Remember schreef:
Het bestaat eigenlijk niet dat dát werkt :o

o.k...dan zie ik het niet goed.Laten we het daar maar op houden dan. ;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:19

2 theelepels poeder kurkuma zal zo'n 10g wegen? Als je gelukt hebt, is daarvan 4% curcumine (is echt ruim genomen) dus dat is dan 400mg. Daarvan zal echt niet alles opgenomen worden (slecht orale opneembaarheid) en in onderstaand artikel worden testen beschreven waarbij gemiddeld 50mg per kg toegediend wordt. Dat betekend dus dat je in het meest gunstige geval curcumine voert voor 4kg aan een paard van 500-600kg? Dat is meer dan een factor 100 te weinig.

http://69.164.208.4/files/Anti-inflamma ... search.pdf

Ik geloof echt wel dat je paard beter loopt, maar niet dat het door de kurkuma komt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:25

Toch hoor je meer van die verhalen dat ook die hoeveelheid kurkuma werkt hoor !

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:39

Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Als het zo 'simpel' zou zijn was dit al lang meer bewezen en beter gedocumenteerd zijn. Ik zou dat dus willen nuanceren naar 'mensen menen dat het effect heeft'.

Daarnaast is mijn mening dat wij vaak zo veel aan een lijf willen 'dokteren' en daar dan de verbetering aan toe dichten, terwijl het lijf er zelf al alles aan gelegen is om te genezen/verbeteren. Het zelf herstellend vermogen is zo groot! En zeker bij artrose zijn er zo veel factoren die invloed hebben, het kan gewoon met ups en downs gaan zonder dat je er enige invloed op hebt.

Ik betrap mezelf erop dat ik ook graag dingen wil proberen en de 'etiketten' zou willen geloven maar hoe meer ik er dan over nadenk en dingen verder uitzoek hoe meer ik besef dat er vaak maar 1 partij beter van wordt ( :$ ). 'De wens is de vader van de gedachte' en 'veel beloven en weinig geven doet de gekken in vreugde leven' zijn veelal van toepassing...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:45

Misschien komt het omdat er geen patent op kurkuma is aan te vragen ? Dus niet interessant voor nader onderzoek etc voor de pharmaceutische industrie ?! Is met vitamine C b.v. ook zo ......

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:51

Curcumine is de werkzame stof en dat is erg slecht opneembaar, dus zal gebonden moeten worden aan een ander stofje. Volgens mij kun je dát wel patenteren (die combinatie/techniek)

Overigens is curcumine zéér interessant voor de pharma industrie (kan een medicijn tegen bepaalde vormen van kanker worden) en daarom is er ook al veel wél bekend, oa over de opneembaarheid en benodigde dosis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:46

het is alleen niet interessant voor de pharmaceutische industrie,kan geen patent op worden aangevraagt,dus gaat geen miljoenen opbrengen.En aangezien het daar alleen om geld gaat en niet om mensen of dieren beter te krijgen...tja.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:47

Maris schreef:
Misschien komt het omdat er geen patent op kurkuma is aan te vragen ? Dus niet interessant voor nader onderzoek etc voor de pharmaceutische industrie ?! Is met vitamine C b.v. ook zo ......

schrijf ik ook net,had je post niet gezien :o

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:03

Patent op curcumine zelf niet maar wel op een toepassing ervan (door het bijv te binden met iets zodat het beter opgenomen wordt). Er zijn legio medicijnen gebaseerd op natuurlijke stoffen waar een patent/octrooi op ligt.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:40

En voor de goede opneembaarheid gebruik je zwarte peper, ook niet patenteerbaar.

De hoeveelheden zijn misschien nog wel een punt van discussie.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:02

Anna_Dani schreef:
En voor de goede opneembaarheid gebruik je zwarte peper, ook niet patenteerbaar.

De hoeveelheden zijn misschien nog wel een punt van discussie.

En dan is het nog steeds niet goed opneembaar... Begrijp me niet verkeerd, ik zou heel graag willen dat het zo 'makkelijk' zou zijn en ik denk absoluut dat curcumine een product gaat zijn dat we ooit kunnen gaan gebruiken, maar de manier waarop het nu gaat zet echt geen zoden aan de dijk :) . We willen allemaal graag dat het werkt, dan blijkt dat het slecht opneembaar is (net als hyaoluronzuur bij orale toediening, ook zo'n mooi voorbeeld!), dan komt ergens in de wereld dat piperine de opneembaarheid vergroot en die opmerking neemt een vogelvlucht en lijkt voor waarheid aangenomen te worden. Nu geloof ik ook echt niet dat het kwaad kan, ook niet voor de portemonnee (zoals veel supplementen dat wel zijn), dus relatief onschuldig maar blijf gewoon wel kritisch!

http://curcuminresearch.org/PDF/Anand%20P-23.pdf

Citaat:
Piperine, by itself in the infamous 1998 and most quoted study, barely makes curcumin available for an hour. There is no valid existing scientific research that supports the use of piperine/bioperine in a capsule with curcumin. The famous "exploratory study" of the piperine and curcumin got very poor results. Very very important to notice in this socalled study of piperine (Black pepper extract) and it's alleged transport of curcumin are these facts:

(1)The study was flawed by the knowledge that a conflict of interest existed: the study was funded by a prominant manufacturer of piperine Sami Labs Ltd, Bangalore India. This is akin to the health research on cigarettes being funded by tobbacco manufacturers. This kind of funding calls the science into question.

(2) This was a single exploratory study in 1998 with no replicative studies to date according to the data bases. There are not likely to be any followup studies because the piperine failed to make curcumin bioavailable after an hour. In short piperine doesn't do it with curcumin.

(3) The increase in absorption only succeeded during the first hour. After that piperine-curcumin matched the lack of bioavailability of regular curcumin. This would make this approach ineffective. Maybe the supplement companies can pimp their one hour product as "Curcumin Fling".

(4) The socalled piperine-curcumin exploratory experiment was performed on only 6 human beings. That's right 6. That's a tiny sample and would never make the grade as scientific evidence.

(5) Supplement companies that promote this rubbish exploratory experiment, to back their hokum, need to really look at their research sources and their ethics.

(6) Piperine because of it's effects on the drug metabolism and it's potent anticoagulant activity ought to be taken with caution. Piperine is an irritant to the stomach and prostate. It's been used as a deadly rat and mouse poison. For many years piperine was also dabbed on kitty flea collars.

(7) While I don't claim to be any great shakes at math, I wonder about the claim that this study's piperine made curcumin 2000% more bioavailable. We know that by itself curcumin is not bioavailable save when taken with an oil or fat like what's done in Indian and Thai cooking and more recently with turmeric oil and fatty phosphatidylcholine experiments. With my logic turned on I can see where curcumin's bioavailability may be increased by 100%. That would be when all of it get's into our blood and organs. But 2000% is incredibly magical. That would mean the actual volume of the amount of curcumin was increased 20 fold. That would be akin to 1 gram of curcumin being magically turned into 20 grams of curcumin getting into your blood stream and organs. Perhaps these piperine-financed researchers from that medical college in Bangalore India have also studied the "psychic sciences" showing them how to "multiply substance" by 2000%. Maybe a translater produced a typo on the percentage. But know this: Many supplement companies make the expansive claim: Piperine makes curcumin 2000% more bioavailable. (All based on a single 1998 study, using injection rather than oral administration with no replication and failing anything more than an hour hangtime)

Science takes single exploratory studies with minimum of salt especially if they are funded by an organization that will sell this product. All too often the supplement companies play on the public imagination with single exploratory "studies". Often these studies are funded by organizations that stand to profit from positive outcomes, lack controls, lack humans, have far too small a sample or are flat out misreported.

Here's a fairly recent journal study of the challenges of curcumin bioavailability. They mention studies with fatty substances, with injected piperine/curcumin, and other substances.

http://curcuminresearch.org/PDF/Anand%20P-23.pdf

http://equine.uckele.com/Resources-Arti ... /curcumin/

Extrapolating from experimental data on curcumin, it could take as much as 8 to 16 ounces of turmeric to deliver an effective dose of curcumin to a horse. However, while curcumin is well studied and has proven properties, it is not the only biologically active compound in turmeric. Beyond historical use information, we have no data comparing effects of feeding ground whole turmeric versus isolated curcumin.

Dit betekent dat je voor een paard 250-400g kurkuma zou moeten voeren, áls alle beschikbare curcumine ook daadwerkelijk opgenomen wordt :wow:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:54

ik kijk liever naar mijn paard.Dat is mijn grootste bewijs van mijn eigen onderzoek ;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:12

Waarom is het zo moeilijk om te geloven dat je paard de verbetering misschien wel 'op eigen kracht' laat zien? Waarom moet dit altijd toegedicht worden aan iets dat wij gegeven hebben? Een lichaam zal altijd proberen te genezen/functioneren, daar heeft het echt niet altijd iets bij nodig en daarom gebeuren er voor ons soms ook onverklaarbare en 'wonderlijke' dingen.