[INFO] Spat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

annemiekxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:53

Hallo, wil me even voorstellen ik ben Annemiek en heb dus ook een paardje met spat ;(
Sinds ik vorige week dat mijn paard Safir er last van heeft, heb ik alle 145 blz gelezen,pff.
Maar ben er echt blij mee, iedereen bedankt voor de informatie! +:)+ Hierdoor heb ik ook mijn veearts wat meer kunnen vragen..
Mijn paard heeft al vanaf zijn geboorte spat, hij heeft er nooit last van gehad, ging toen hij een half jaar was op ijzers,en heb hem zijn hele leven glucosamine gegeven, hij is nu tien. Achteraf heeft hij er misschien wel eens last van gehad, maar dan zeiden ze dat er wat wervels niet goed zaten/scheef bekken. Als dit behandeld werd ging het ook wel weer goed.
Ongeveer een jaar en 4 maanden geleden heeft hij 2 peesblessures opgelopen, heb hem veel aan de hand moeten stappen,heeft rust gehad op het land,mocht op een gegeven moment er ook op stappen[rechtuit]. Uiteidelijk foto's van pezen goed, maar hij bleef niet goed lopen, rug laten behandelen, nog niet goed. En nu kwam er dus 2 weken geleden uit,dat hij last had van zijn spatbeen,li achter. Hij heeft woekering. Hij moest een week later worden ingespoten met ontstekingsremmers. Moet hem nu 3 weken aan de hand stappen,dan gaan ze hem weer inspuiten, en dan 3 weken later nog eens..Wel apart heb dit bij niemand nog gelezen! Of heeft iemand dit ook gehad? Zo en zo lees ik dat er meer aan tildren wordt gedaan dan inspuiten. Mijn veearts had liever dit omdat het woekering is, en hij goede ervaringen heeft met inspuiten, en omdat tildren alle gewrichten aanpakt had ie dat liever niet..
Mijn andere veearts[holistisch] is trouwens tegen inspuiten, maar heb toch de beslissing genomen om het te doen, aangezien toen ik heb geprobeert om hem voorzichtig te rijden, hij echt slechter ging lopen, zo erg heeft hij dat nog niet gehad. En hij nu toch al heel lang niet goed loopt [ook dankzij de peesblessures].
Nou ben dus elke dag aan het stappen, hij gaat nu wel van alles schrikken..Is wel erg saai hoor,het pad op en neer,dan baal je wel dat je niet lekker even bijv. het bos in kan. Het weiland is ook geen optie,is te nat,en hij gaat ook altijd af..
Nou hoop zo dat het aan gaat slaan, want Safir is echt me alles <3

Zamero

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:57

Welkom annemiek, waarmee is hij ingespoten.
De mijne had ook woekering, maar dat is gelukkig goed gegaan.
Waardoor haar schijven vergroeid zijn zeg maar door die woekering :)
Wanneer moet je weer terug voor controle?

annemiekxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:03

Ha Zamero, dat is snel antwoord krijgen..
Hij is met corticosteroiden ingespoten, en die van jouw? Geen hyaloronzuur kreeg hij,dit was volgens hun beter.. Hoevaak moest die van jouw ingespoten worden, loopt ie nu weer goed?
Ik moet 30 november weer terug komen..
Laatst bijgewerkt door annemiekxxx op 19-11-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:23

Welkom annemiek! Vervelend allemaal, Ik hoop echt met je mee dat hij snel zal verbeteren! En gelukkig hoeft spat niet per se het einde te betekenen, maar het is wel onvoorspelbaar allemaal... dat is het lastige van spat!
En jeutje, dat je echt al die 145 pagina's hebt doorgelezen! Daar ben ik niet aan begonnen hoor :=

annemiekxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:31

Dank je voor het welkom..
Ja, wil er toch graag alles over lezen, wil me paard zo goed mogelijk helpen, vond het erg fijn om te lezen wat anderen er allemaal aan doen..
Vond het wel erg om te lezen dat er wat paarden zijn overleden,dat is dan wel even schrikken, iedereen nog heel veel sterkte hiermee!!!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:36

ja ik heb inderdaad ook wel enorm zitten lezen, maar dan vooral heel veel dierenarts info etc. en ook hier iedereen de kleren van het lijf afgevraagd! Het is wel prettig om elkaars ervaringen te lezen, daar kun je dan zelf weer kijken wat je ervan kan gebruiken op je eigen paardje.. heb ik wel gedaan in ieder geval, erg fijn.
nou ik moet het lokaal uit, zit op school :P maar tis pauze nu!

tot gauw :wave:

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:06

Welkom Annemiek. Begrijp ik het goed dat jouw paard al van jongs af (veulen) spat had en is toen al op ijzers is gezet?

Knap van je dat je alles hebt doorgeworsteld. Maar je kunt er idd veel info uithalen.

In principe heeft jouw paard de meest gunstige vorm van spat. Want zoals Zamero ook al aangaf als de schijven vergroeid zijn is de pijn eigenlijk weg. Wat natuurlijk wel kan is dat de ontsteking weer opnieuw de kop op steekt en dan ben je weer terug bij af. Maar de zijn ook genoeg paarden die de botwoekering hebben die nadien nooit meer een pas kreupel of niet rad lopen. Er is dus beslist nog hoop voor jullie.

Een tijdje geleden las ik hier ook een post van iemand die zijn paard was ingespoten met corticos. Ik zie hier de meerwaarde niet van en zou liever een onstekingsremmer als Metacam oid gebruiken. Maar je da zal daar gerust een goede reden voor hebben en inzichten veranderen vaak snel.
Tildren wordt idd vaak toegepast voor de botoplossende vorm.
Staat Safir nu ook op ijzers?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:19

Hoi welkom Annemiek. Altijd naar dat er weer en spat paard ij komt maar gelukkig kunnen ze tegenwoordig erg veel doen. Ik was wel blij met de tildren omdat alle gewrichten worden aangepakt en laat ik nu net een enorme kneus hebben op lichamelijk gebied (profiel). Dus voor mij was het juist gunstig.

Tevens was de bak vandaag goed genoeg om even te slingeren (mag eigenlijk geen naam hebben) en voelde me zelf ook goed genoeg ervoor. God wat was ze braaf zeg. Al maanden niks meer gedaan en deed alles braaf. Loep zuiver dus extra blij. Paard was zo blij dat er een paar bokjes uitkwamen in de galop met wat gepiep erbij. Maar 15 min wat gedaan want ze is niks meer gewend. Nog een paar weekjes en dan kunnen we weer aan de slag gelukkig mis het wel erg hoor.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:41

Goed nieuws PBA.

Ik heb bij mijn merrie nooit er wat van gemerkt dat andere gewrichten aangepakt worden door de Tilren. En ze heeft er genoeg gehad zou ik zeggen. In een paar jaar tijd heeft ze 6 kuren gehad, waarvan in 2009 4 maal binnen een half jaar. Toch heeft dit niet helemaal het resultaat gegeven dat ik gehoopt had. Wel is er beter van gaan bewegen en opstaan. Na een paar weken werd het minder en toen heeft ze een maand Metacam gehad. En daar is ze echt veel beter van geworden.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:21

Welkom annemiek!! :)

Ik heb minder nieuws; Verina liep niet helemaal goed, liet zich steeds vallen op linksvoor (hko) dus heb de wedstrijd (van morgen) maar afgezegd.. heb woensdag weer les hopen dat het daar goed gaat!! :D

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:21

Fijn pba! :)

annemiekxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:47

Iedereen bedankt voor het welkom...
Klopt als veulen [6mnd] is er bij hem spat geconstateerd,in Utrecht.
Hij had een scheef beentje,die een scheppende beweging maakte,naar buiten toe.Ze hebben er toen in Utrecht een soort lipje aangemaakt[aan het ijzer], zodat hij niet meer die beweging kon maken.. Hij is weer goed gaan lopen..Hij heeft zijn hele leven dus op ijzers gelopen. Toen hij weer zo goed als recht liep, hebben we er natural balance ijzers onder gedaan, zodat hij goed kon afrollen. Hier loopt hij nog steeds op.. Mijn hoefsmid zegt dat een wig of binnendoor niet goed is, dat ze daar van zijn terug gekomen...
Alani, corticosteroides zijn toch ook ontstekingsremmers, net als metacam ?
Vindt het wel apart dat ik 3 keer [om de 3 weken] hem moet inspuiten, dit hoor ik bij niemand ?
Nou ,ging vandaag even ergens anders wandelen,pff,hij was niet te houden, is nog gevaarlijk ook...Wel blij dat ie er zin in heeft..
Wilde nog even zeggen dat ik Safir spiersupport geef, misschien een idee voor iemand. Aangezien ik al een tijd niks met hem doe, verliest hij zijn spieren, dit helpt hem weer wat sterker te maken..
Safir heeft trouwens toen hij ingespoten werd ook nog eens 8 naalden in zijn rug gehad,ook ontstekingsremmers, omdat zijn onderrug vast zat, en dit zou helpen om het los te houden...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:00

@Enniee; da's beroerd wat kun je er aan doen? Ik heb ervaring met spat, maar gelukkig niet met hko. Zijn er kansen voor genezing of verbetering?

@Annemiek; corticos worden voor ontzettend veel aandoeningen gegeven. Van allergieën tot aan chronisch hoesten en alles daar tussen in. Het is een symptoombestrijder. In een aantal gevallen (ligt aan de dosering) moet je rekening houden met het tijdstip van toedienen ivm kans op hoefbevangenheid.
Ik wist trouwens niet dat een veulen al spat kon hebben. Was er toen ook al sprake van botwoekering of alleen de ontsteking.
Toen ik vorig jaar met mijn paard naar Emmeloord ging voor haar spat vertelde ze me daar ook dat een wig niet meer van deze tijd was. Selena was zo zeker 3 of 4 jaar lang beslagen geweest. Daarna is ze gewoon beslagen maar wel binnendoor gezet. Inmiddels loopt ze blootvoets en dat gaat uitstekend.
Mag ik je vragen naar welke kliniek je bent geweest? En of dat een 1e of 2e lijns is?

annemiekxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:18

Bedankt voor de info..
Misschien dat ze daarom het in 3 keer geven i.v.m hoefbevangenheid, zal het eens navragen.
In Utrecht hebben ze niet gezegt of ie woekering had, of ontsteking, zeiden alleen dat ie artrose had en op speciaal beslag moest. En dat het een kwakkelpaardje zal blijven, erg leuk om te horen ,niet.. Ik ging er toen eigenlijk van uit dat het slijtage was, sinds kort weet ik pas ,dat het dus ook woekering kan zijn..
De laatste keer dat hij helemaal onderzocht is ben ik naar Bodegraven gegaan, daarvoor liep ik bij een holistische arts..Die altijd zei dat de artrose[spat] goed was.. Weet niet wat je bedoeld met eerste lijns/2e lijns, hopelijk zo genoeg informatie..
Sterkte, Enniee

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:09

Pba, super! Fijn om dan zo'n blij en gelukkig rad paard te zien lopen :D

Enniee, minder.. ik hoop dat het weer snel verbeterd!!

Vario staat ook iets binnendoor, verder niks speciaals. ja voor heeft ie nu andere ijzers, die ook beter afrollen, maar die heeft m'n andere knollie ook. loopt ie wel fijn op trouwens :j

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:07

annemiekxxx schreef:
Ha Zamero, dat is snel antwoord krijgen..
Hij is met corticosteroiden ingespoten, en die van jouw? Geen hyaloronzuur kreeg hij,dit was volgens hun beter.. Hoevaak moest die van jouw ingespoten worden, loopt ie nu weer goed?
Ik moet 30 november weer terug komen..

Die van mij hoefde niet ingespoten te worden, omdat het al bijna vergoeid was en ze gewoon 100 % goed liep.
Bij die van mij is het zelf vergroeid :)

annemiekxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:16

Oke, dat is fijn voor je!!
Helemaal geen andere mensen waarvan de spat is ingespoten?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:19

nee hier ook tildren infuus, maar meer voor de ondersteuning, want hij was zelf al onderweg met vergroeien :j

annemiekxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:40

Hoe lang duurde het bij jullie, dat het vergroeit was? [dus bij botwoekering]
Neem aan rust op het land gehad?
Komt botwoekering niet zo vaak voor? Aangezien er volgens mij maar 2 of 3 zijn met woekering...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:46

Spat is een woekering. Wij moesten haar licht in beweging houden en na een half jaar mochten we meer doen. Ze gaf echter al eerder aan daar klaar voor te zijn.

annemiekxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:39

Oke..Ik bedoel met woekering, de aanmakende vorm..

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:04

Hier ook Tildren infuus.

Welkom trouwens :)

annemiekxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:14

Dank je, jij had ook de aanmakende vorm ?
Vindt het toch apart, dat ik 1 van de weinige ben waarbij ingespoten wordt, maar goed ik neem aan dat mijn veearts het wel weet. Het maakt je wel onzeker...Doe ik het juiste,aangezien mijn holistische veearts ook tegen inspuiten was, hij zei dat er kans was dat er weer een bacterie bij kwam...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:31

je kan toch ook gewoon voorstellen doen? zo in de zin van, goh, ik heb me er ook in verdiept, en er wordt ook vaak over tildren inspuiten/infuzen gesproken, vanwaar de keuze voor corticosteroiden en niet tildren? Lijkt me heel normaal om daar antwoord op te kunnen krijgen hoor :j

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:56

Alani schreef:
@Enniee; da's beroerd wat kun je er aan doen? Ik heb ervaring met spat, maar gelukkig niet met hko. Zijn er kansen voor genezing of verbetering?

Genezing is niet mogelijk. Wel kan het klinisch helemaal goed zijn/worden/blijven.. Maar rontgenologisch blijft het altijd een (rot :+) bemerking