[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:03

Dank je wel Janouk.

Heb al terug gepb..
Zal morgen mijn vriend aan het bellen zetten want dit geeft zeker hoop.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:16

Ook al zit er geen melasse in dan waarschijnlijk wel zetmeel en zetmeel is ook een soort suiker dus ook slecht...

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:25

Het enige voer wat ik eventueel nog aan mijn chronisch bevangen pony'tje durf te voeren is idd Subli Zonder en Subli Seniorenslobber en heel af en toe Ponybrok. Maar ik ben heel voorzichtig met voeren. Ik heb haar liever een kilootje te licht dan te zwaar. Bij haar is het namelijk van echt puur 'te veel'. Of iemand moet een leuke verklaring hebben dat ze in de winter wel de hele dag gewoon de wei in kan zonder bevangen te worden. Voorjaar en zomer is tricky en hoe verder we in het jaar komen hoe langer ze in de wei kan..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:49

Zahlina: niet de hoop verliezen hoor. Indiana is zomer 2005 hoefbevangen geworden en het had scheelde maar een klein beetje of ze was er nu niet meer geweest.
Nu 3 jaar later is er aan haar hoeven (uitwendig) niet meer te zien dat ze ooit bevangen is geweest, is ze slank volgens mij mede (of vooral) door de magnesium en als slagroom op het toetje loopt er een veulen van 4 weken oud naast.

Klopt het dat er bij AA en Hunze een Marco als dierenarts werkt? Hij heeft Indiana nl. in die periode heel goed behandeld. Zocht bijv. in zijn eigen tijd dingen na en kwam op route gewoon even langs om te checken.
Hij werkte toen bij Glas in Diever.

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar nieuwe X-rays van Indiana's voeten om te zien hoe het hoefbeen nu staat, maar aan de andere kant gaat het nu zo goed dat ik die kosten niet wil maken.
Indiana's hoefbenen waren in 2005 5% en 10% gekanteld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:00

@zahlina...kop op!!!als je de medische geschiedenis van pablo weet...die is al een aantal keren opgegeven..in het totaal z'on 10x bevangen geweest(niet alle 10 keer even ernstig).
Is nu al 3 jaar zo goed als wat(wel met medicijnen),dus niet de moed laten zakken hoor!!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:07

Gelukkig zijn hier inderdaad een boel succesverhalen, nu die van mij; maart 2007 hoefbevangen, in mei ofzo datzelfde jaar klinisch goedgekeurd en vanaf juni hele zomer mee op concours geweest en nu L1 met 13 wp! En hij is nog steeds rad!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:45

Die van mij doet het ook heel erg goed Ja Juli / augustus vorig jaar stond ie bevangen, na een paar maanden rustig aan weer gaan rijden, en nu is ie weer volop in training. Nooit meer een gevoelige stap gezet.

Het blijft wel oppassen qua voeding, maar daar valt best mee te leven Ja

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:14

Ja, het is een beetje alsof je de "knop" moet omzetten en de muesli's en brokken Doei! moet zeggen. Ik was zo gewend om krachtvoer enzo te geven, maar nu met natuurlijk Dodson & Horrell erbij vind ik het helemaal goed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:37

's Morgens vroeg: verschrikkelijk slecht lopen, alsof ze zwaar bevangen is. Na het liggen weer opstaan ook, voetje voor voetje.
Na een paar honderd meter lopen: lijkt er opeens niets meer aan de hand.
's middags en 's avonds: nauwelijks iets te zien.

Herkenbaar???

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:26

Nee, niet bij mij in ieder geval..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:04

Ja hier wel herkenbaar. Bij het begin van de hoefbevangenheid. Dat was de reden waarom ik zo twijfelde of ze wel bevangen was. 's Morgens de typsiche stand en na een paar uur, gewoon niets meer aan te zien.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:25

@mysa
heel herkenbaar. Tenminste het moeizame opstarten na het opstaan. Dat heeft Image nog maanden gehad. Daarna bleef het ook erg, maar minder erg. Ik dacht zelfd dat haar voet dan sliep, zoals bij ons mensen, slechte doorbloeding: slapen. Na een paar minuten ging de bloedsomloop weer een beetje en ging het lopen ook iets beter.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:44

O.k. maar wat ik me nu afvraag: is dit nasleep van het gekantelde hoefbeen, of is ze gewoon nog steeds of weer bevangen. Dat zou dan nu bijna tien maanden zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:14

Image is na de operatie in november beter gaan lopen. Maar die opstartproblemen zijn zeker tot maart gebleven. Dus hier 5 maanden. Het is me de laatste tijd niet opgevallen. Ik denk dat het hier te maken heeft gehad met het ontstoken gekantelde hoefbeen, dat blijkbaar te weinig bloedsomloop had als Image lag. Hoe dat voor jouw paard is, kan ik zo moeilijk inschatten. Dat is het lastige: het is telkens weer anders en toch zo hetzelfde.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:39

Mysa: voor mij niet herkenbaar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:48

Update Image 12.6.08

Image en Mariska hebben vandaag voor het eerst weer een dressuurles gereden bij onze instructrice. Elke keer vloeien de traantjes weer bij elke mijlpaal. Zo gaaf om ze samen te zien lessen. Door de harde wind was Image behoorlijk wakker en loperig.
Als ze zich opwindt en Mariska haar te kort houdt, dan ziet de instructrice toch af en toe een onregelmatige pas. Als ze mooi ontspannen over de rug loopt, zoals verderop in de les, dan zie je geen enkele onregelmatigheid.
De instructrice waarschuwde wel dat een kieskeurige jury opmerkingen zou kunnen maken over het verschillend af rollen van de hoeven. Volgens mij ziet niet iedereen dat, maar je zou best jury's kunnen hebben die daarop letten. Ze is niet kreupel en niet onregelmatig, ze maakt even grote passen, maar ze rolt haar voet anders af. Niet raar, want haar ene hoef is steil, hoog en haar andere hoef is plat.

Stof tot nadenken: waarschuw je vooraf de jury?? en gaat hij/zij daardoor extra erop letten. Of start je gewoon en wacht je af of de jury het ziet en er een opmerking over maakt.
Toch maar een doktersverklaring aanvragen? of gewoon afwachten. Het is niet ernstig genoeg om te diskwalificeren wegens onregelmatigheid. En ik vraag me oprecht af of iemand het ziet als hij/zij niet weet waarop te letten.
Ze starten pas 13 juli, dus ik heb nog even.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daarover denken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:37

Geen idee, ik rijd geen proeven en wedstrijden. Maar om op m'n gevoel af te gaan: ik zou het deze eerste keer gewoon op z'n beloop laten. Krijg je er toch aanmerkingen op, dan de volgende keer wel tevoren de jury inlichten?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:08

Ik zou het op z'n beloop laten. Anders maak je ze er misschien alleen maar extra alert op. En als je op je coupon wel een opmerking krijgt dan weet je zelf toch wel waar dat weg komt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:04

Ik denk dat jullie gelijk hebben. Mijn man zei ook al: wij zijn zo gefocussed op iedere stap van Image, dat bij een kleine onregelmatigheid wij Image al lang teruggetrokken hebben, voordat de jury kan reageren. Want wedstrijd rijden is leuk, maar niet ten koste van Image haar gezondheid.
Wij zullen wel zien of de jury het ziet. Anders kan ik bij Visdonk altijd nog een dokterverklaring aanvragen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:49

Ja, maar wat schiet je daarmee op? Als je een doktersverklaring hebt en hij stapt niet zuiver, dan wordt die 5 op de stap echt geen 7. En volgens mij zul je, zoals jezelf al aangaf, helemaal niet starten als ie niet zuiver loopt.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:29

Gisteren zijn de foto's van onze merrie bekeken en is er besloten wat we gaan doen, veel is het niet.
Er is nog ee probleem gevonden op de foto's naast een kanteling van het hoefbeen en een lichte zinker zitten er ook het einde van het hoefbeen ook een hoedje.
Ze gaat weer terug op haar ijzer + nu eerst een leren zooltje, elke dag weer in het water.
Als ze op ijzers staat gaan we de bute terugbouwen om te kijken waar haar pijnspiegel ligt zodat we haar met een onderhoudshoeveelheid pijnvrij houden.
De sport is geen optie, risico is te groot, de huskamp methode geen optie omdat we het verband niet uit de hoef willen halen.
Het is nu zaak dat ze voet gaat kweken waardoor ze minder op haar zool komt te staan.
Als er intresse is heb haar foto's nu ook op de pc.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:52

Jammer dat er geen sport in zit meer, maar ik vind dit toch wel goed nieuws Ja

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:57

Ja en het aller belangrijkste ben ik vergeten, zorgen dat ze niet meer hoefbevangen raakt, al zal dat weleens het moeilijkste kunnen zijn.
Ze wordt nu 100% fokmerrie, was ze eigenlijk al, we maken nog weleens een bosrit met haar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:03

kun je de foto's hier neerzetten?of even per pb naar mij sturen ?ben benieuwd...bedankt!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:23

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de foto's