[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:53

Ik vind m ook achter stijf en voor kort. Wat is het plan van je smid?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:32

Ja achter is hij inderdaad stijf, hij heeft eigenlijk hele week bijna binnen gebleven om te zien of hem dit zou helpen maar goed, dat heeft hem juist erg stijf gemaakt achter. Voor is hij inderdaad wat kort nog steeds. Volgens mij wil smid gewoon zelf in echt zien wat we eraan moeten doen en vanuit daar verder. Dus nog even zien of hij alleen bekapt en dan ijzers met plaatjes er weer onder of toch wat anders. We zullen zien.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:02

En heb je het idee dat het voor de HB wel geholpen heeft?
Ik ben ook even kwijt of jou juist boxrust was aanbevolen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:35

Slmt9 schreef:
En heb je het idee dat het voor de HB wel geholpen heeft?
Ik ben ook even kwijt of jou juist boxrust was aanbevolen.

Er zijn 4 verschillende dierenartsen geweest van dezelfde praktijk. Hiervan heeft 1tje gezegd om hem op boxrust te zetten en de rest zei dat een kleine paddock prima was ook wel verkoelend voor de hoeven. Nu heb ik hem in eerste instantie bijna een week binnen gehouden maar hij werd erg onrustig dus toen alsnog in zeer kleine paddock gezet. Dit ging steeds beter dus dierenarts zei dat het wel iets groter mocht zijn want hij bleef maar zo'n beetje rondjes op z'n plek moeten draaien dus erg kort. Hij staat nog steeds erg rustig in de paddock maar wilde alsnog hem paar dagen rust geven om te zien of het beter zou worden.

Zelf vind ik het eigenlijk geen/ weinig verschil. Na een dag in de paddock lijkt hij wel moe en dus verplaatst hij steeds z'n gewicht van ene voorbeen naar andere. Hij loopt dan korter maar als hij weer op gang komt na paar meter loopt hij weer beter.
Wanneer hij de dag in de stal heeft gestaan lijkt hij ook weer stijf dus tja beetje hetzelfde dan dat hij bijna op gang moet komen en dan loopt hij weer wat beter. Hoe langer ik met hem loop, hoe beter hij de stappen afmaakt. Ik hoop dat het iets "simpels" is als in zooltjes geven teveel tegendruk nu ofzo. En als smid is geweest dat hij weer beter is om zo te zeggen al is dat waarschijnlijk wishful thinking. Baal gewoon dat hij erg goed lijkt en vervolgens weer minder wordt, en dan weer beter lijkt en zo blijft maar doorgaan. Hij staat op alleen hooi en dit is ook droog ouder hooi. Verder krijgt hij klein beetje cavalor voer waarbij suiker en zetmeel op iets van 6% komen samen dus zo'n beetje minste wat te krijgen is. Hij mag dit volgens de dierenarts wel hebben zodat hij zijn maagbeschermer enzo inneemt. Hij draagt nu fleece legwraps om te helpen met koude benen. Blijft lastig en blijft volgens mijn verder afwachten tot het uit de hoeven is gegroeid..

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:21

Hier helaas een van mijn haflingers hoefbevangen. Vorige week donderdag acuut kreupel links voor. dierenarts dacht aan een zweer hoefsmid kon m niet vinden. metacam en ascal.
Vandaag foto's gemaakt en li voor een cm verzakt hoefbeen.
Waarschijnlijk toch een wat rijkere lading hooi..ze krijgt namelijk alleen onverpakt hooi van kleine baaltjes en 350gr vitalbix.
Ga nu kijken om magnesium erbij te voeren.
Op gras is ze al maanden niet geweest.
Stal gaat proberen echt oud hooi te regelen en volgende week krijgt ze een omgedraaid ijzer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:03

Oud hooi is niet minder suikerrijk. Wel armer aan vitamines. Mooiste is een optie op een partij waarvan je eerst een analyse laat maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:30

Ik zou je ook even inlezen in het omgekeerde ijzer, of open teen ijzer. Daar zijn de meningen nogal verdeeld over. Ik zou eerder gaan voor een ijzer waar je smid de voorkant insmeed zodat het afrollen makkelijker gaat

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:49

Lotte_Wessel schreef:
Er zijn 4 verschillende dierenartsen geweest van dezelfde praktijk. Hiervan heeft 1tje gezegd om hem op boxrust te zetten en de rest zei dat een kleine paddock prima was ook wel verkoelend voor de hoeven. Nu heb ik hem in eerste instantie bijna een week binnen gehouden maar hij werd erg onrustig dus toen alsnog in zeer kleine paddock gezet. Dit ging steeds beter dus dierenarts zei dat het wel iets groter mocht zijn want hij bleef maar zo'n beetje rondjes op z'n plek moeten draaien dus erg kort. Hij staat nog steeds erg rustig in de paddock maar wilde alsnog hem paar dagen rust geven om te zien of het beter zou worden.

Zelf vind ik het eigenlijk geen/ weinig verschil. Na een dag in de paddock lijkt hij wel moe en dus verplaatst hij steeds z'n gewicht van ene voorbeen naar andere. Hij loopt dan korter maar als hij weer op gang komt na paar meter loopt hij weer beter.
Wanneer hij de dag in de stal heeft gestaan lijkt hij ook weer stijf dus tja beetje hetzelfde dan dat hij bijna op gang moet komen en dan loopt hij weer wat beter. Hoe langer ik met hem loop, hoe beter hij de stappen afmaakt. Ik hoop dat het iets "simpels" is als in zooltjes geven teveel tegendruk nu ofzo. En als smid is geweest dat hij weer beter is om zo te zeggen al is dat waarschijnlijk wishful thinking. Baal gewoon dat hij erg goed lijkt en vervolgens weer minder wordt, en dan weer beter lijkt en zo blijft maar doorgaan. Hij staat op alleen hooi en dit is ook droog ouder hooi. Verder krijgt hij klein beetje cavalor voer waarbij suiker en zetmeel op iets van 6% komen samen dus zo'n beetje minste wat te krijgen is. Hij mag dit volgens de dierenarts wel hebben zodat hij zijn maagbeschermer enzo inneemt. Hij draagt nu fleece legwraps om te helpen met koude benen. Blijft lastig en blijft volgens mijn verder afwachten tot het uit de hoeven is gegroeid..

Aan jouw inzet ligt het in elk geval zeker niet :(:)
Herkenbaar hoor, de ups en downs. Om moedeloos van te worden.

Hoe je het schetst van het verbeteren in lopen qua stijfheid neigt voor mijn gevoel toch vooral naar de artritis. Toen mijn paard nog zo gevoelig liep van HB werd dat alleen maar slechter des te langer hij over t harde moest.
Nu met artrose merk ik wat begin stijfheid, maar ook verbetering na beweging.

Ik kan geen advies geven over de ijzers. Mijn paard heeft 1x ijzers gehad, dat beviel slecht en nadien was hij hartstikke hoefbevangen toen hij weer zonder verder moest. Goed aangeschreven smid waar ik dus andere ervaringen mee heb opgedaan ;(
Dus HB en dan nog weer wennen zonder ijzers klinkt ook niet als de beste optie. Hoefschoenen waren hier de beste uitvinding.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:45

Omgekeerd ijzer is wat de dierenarts aanraadde. mijn smid is echter heel kundig dus volgende week bespreken we met hem de beste optie.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:32

Tja ik weet het niet wat betreft de mijne. Vandaag hele dag buiten geweest en vond hem ten opzichte van gisteren wel weer beter. Hoefsmid komt begin komende week dus die zal dan ook beter kunnen zien hoe en wat en wat er nodig is/ of de plaatjes in z'n ijzers misschien toch nu tegen zijn teen groeien gezien het bijna 5 weken geleden is sinds laatste bekap beurt. Hoop dat het goed werkt!

Video van vanavond na dag in de paddock. Was erg donker dus misschien niet beste beeld.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:27

Hey! Hoe is het met jullie bevangen paardjes? Hier is de smid dinsdag ochtend op tijd al geweest. Zooltjes met klei eronder die eronder zaten zijn er nu onderuit en gelijk was er eigenlijk opluchting - minder gewicht verplaatsen van been tot been, gelijk stuk vlotter lopen. Smid heeft er weer ijzers onder gezet, dit keer met zooltje ook onder de teen en nu siliconen eronder gespoten. Niet geheel gevuld zodat siliconen beetje een kussen effect hebben. Smid zei dat de hoeven er goed uit zagen, de zolen dikker zijn geworden en naar zijn inzien (lastig te zeggen natuurlijk) leek pony gelukkig niet verder gezakt of gekanteld en leek, wanneer je naar z'n hoeven kijkt, te verbeteren. Allemaal vrij positief dus. Lopen was gelijk woensdag al veel beter! Hij heeft door z'n artritis last van de kou maar verder goed te pas. Gelijk in paddock ook bokken en zo veel vrolijker! Erg goed om te zien :)

Volgende dag (gisteren) lekker in de paddock en gelijk heel erg happy.

En lopen - stijf door artritis en kou maar verder naar mijn idee wel goede stappen. Dit is zonder pijnstillers

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:30

Dat ziet er gelukkig beter uit Lotte!

Hier sinds maandag geen pijnstillers meer, morgen komt de dierenarts voor controle.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:35

Eliana schreef:
Dat ziet er gelukkig beter uit Lotte!

Hier sinds maandag geen pijnstillers meer, morgen komt de dierenarts voor controle.

Ja he?! Echt heel erg blij! Andere ijzers eronder en gelijk een ander paard. Sowieso qua gedrag ook, nu stond hij woensdag en vanochtend gelijk tegen staldeur te springen en draafde er zo'n beetje uit! Zo fijn om hem weer zo blij te zien. Wel nu nog voorzichtig zijn maar toch, we gaan de goede kant op.

Wat fijn dat jullie ook van de pijnstillers zijn! Duimen dat de dierenarts ook tevreden is! Zou fijn zijn om het jaar gezond af te sluiten :)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:38

Ja ik hoop het ook, we zijn al vanaf eind juli bezig dus ik ben er inmiddels wel klaar mee (& mijn portemonnee ook..)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:00

Eliana schreef:
Ja ik hoop het ook, we zijn al vanaf eind juli bezig dus ik ben er inmiddels wel klaar mee (& mijn portemonnee ook..)

Haha ja dat kan ik me goed voorstellen. Ik ben dus sinds laatste week september bezig en dat vind ik al lang genoeg. Soms denk ik ook van wat als ik dit had gedaan of dat had gedaan, misschien had hij minder last of was hij nooit bevangen geworden. Ach ja, nu gewoon hopen dat we het goed onder controle houden en dat hij beter wordt.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:09

Die van mij gaat niet meer het gras op, dat is helaas de trigger geweest, naast dat ze ook ppid heeft.
Die waardes zijn gelukkig weer een stuk beter nu de medicijnen zijn opgehoogd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:35

Ondanks dat ze afgelopen zondag ontsnapt was, is er gelukkig geen reactie op der voeten geweest...
Volgende week woensdag komt de hoefsmid weer. Dan zijn de 3 weken weer om.

Het voelt best gek om hem alle 3 weken te laten komen, maarja het is wel nodig.

@lotte, fijn dat de hoefsmid wat kon veranderen, en fijn dat er op 't oog niet iets is veranderd

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:49

Eliana schreef:
Die van mij gaat niet meer het gras op, dat is helaas de trigger geweest, naast dat ze ook ppid heeft.
Die waardes zijn gelukkig weer een stuk beter nu de medicijnen zijn opgehoogd.

Hier blijft ook de mijne van het land. Ze gaan begin januari verhuizen naar eigen land en dan komt hij op mijn eigen soort van Paddock paradise te staan en dus heeft hij dan een zand paddock en heb zeer suikerarm verpakt hooi besteld (droog hooi eet hij eigenlijk niet, maar verpakt hooi is getest en is zeer zeer suikerarm). Het is erg jammer maar zo moet het maar en ach, zo aan huis staan is ook prima in zijn grote paddock en straks ook z'n tracks waar hij wel sprietjes kan eten. De mijne heeft dit hele jaar en eigenlijk laatste 7 jaar 24/7 buiten op grasland gestaan. Nooit problemen en dit jaar ook niet tot eind september en toen helaas bevangen en positief getest voor PPID dus hier hetzelfde helaas :(

@hagelslag - fijn dat je geen reactie hebt ondanks ontsnappen! Hier had ik de smid deze week dus na 5 weken en z'n hoeven waren alweer flink lang ook! Gaat zo snel! Hij zal met week of 4 weer komen al zei de smid dat door koude weer en hem nu steeds meer genezen, dat het wel langzamer zal gaan qua groei. Hoop dat je paardje ook snel weer beter is!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:51

Wij hadden in het begin 4 weken er tussen. Omdat ik wist dat bij hoefbevangen gewoon vaker bekapt moet
Maar die interval was duidelijk voor haar te lang. Dus nu komt hij alle 3 weken.
En elke 2de x word m'n stinker ook gedaan

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:31

Lotte_Wessel schreef:
Hey! Hoe is het met jullie bevangen paardjes? Hier is de smid dinsdag ochtend op tijd al geweest. Zooltjes met klei eronder die eronder zaten zijn er nu onderuit en gelijk was er eigenlijk opluchting - minder gewicht verplaatsen van been tot been, gelijk stuk vlotter lopen. Smid heeft er weer ijzers onder gezet, dit keer met zooltje ook onder de teen en nu siliconen eronder gespoten. Niet geheel gevuld zodat siliconen beetje een kussen effect hebben. Smid zei dat de hoeven er goed uit zagen, de zolen dikker zijn geworden en naar zijn inzien (lastig te zeggen natuurlijk) leek pony gelukkig niet verder gezakt of gekanteld en leek, wanneer je naar z'n hoeven kijkt, te verbeteren. Allemaal vrij positief dus. Lopen was gelijk woensdag al veel beter! Hij heeft door z'n artritis last van de kou maar verder goed te pas. Gelijk in paddock ook bokken en zo veel vrolijker! Erg goed om te zien :)

Volgende dag (gisteren) lekker in de paddock en gelijk heel erg happy.
[ Video ]

En lopen - stijf door artritis en kou maar verder naar mijn idee wel goede stappen. Dit is zonder pijnstillers
[ Video ]

*\o/* wat een verschil!! Wat ontzettend fijn.
Ik herinner me bij mijn paard ook een periode dat iets wat constante druk gaf op de zool, ook niet prettig vond.

Mooi dat je goed verpakt voordroog hebt gevonden. Heb overigens wel vaker gehoord dat voordroog lager in suikers kan zijn dan hooi.
Mijn paard krijgt ook voordroog, onbeperkt, gaat ook hartstikke goed.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:33

Lotte wat een verschil! Schrok weer van het eerste filmpje maar zo fijn dat de smid heeft geholpen.
Zet je hem op een wat kortere tijdsinterval de komende tijd?

Heerlijk dat je straks zelf kan kiezen en het in eigen beheer hebt.

Hier gaat het goed, ze was gisteren chagerijnig maar dat ben ik ook wel eens haha. Ze is verder topfit en erg stout af en toe, dat is bij haar altijd een goed teken. In het bos is het soms na 10 km nog dribbelen omdat ze harder wil dan wij.
Hier nog steeds stille hoop dat ze van het voorjaar laag test qua suikers en ze met een aangepast ritme en graasmasker de wei deels weer op mag. Want wil haar laten staan waar ze staat, alleen de hele zomer alleen in de paddock is geen optie vind ik, dus als ze niet op de wei mag moet ik toch verder kijken.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:46

Marlies - ja best veel verschil he! Hieronder filmpje van vanochtend en dus zonder pijnstillers nog steeds. Echt zo fijn om te zien hoeveel beter hij zich zo gelijk voelt. Ik heb met hoefsmid gesproken en dat dat 4-5 weken prima zou zijn gezien met de kou hij dacht de hoeven niet heel veel zouden veranderen en meest "actieve" periode van verandering in hoef door bevangenheid nu voorbij was. Maar je zit ook gelijk met kerst en nieuw jaar dus verwacht dat hij met ongeveer 4 weken komt zodra het kan in eerste week van het nieuwe jaar. Maar mocht eerder nodig zijn dan kan ik hem appen en dan staat hij er morgen nog bij wijze van.

Fijn dat je eigen paard zich zoveel beter voelt! Hopen dat dit ook gewoon zo blijft en dat ze straks inderdaad ook beetjes gras kan eten. Zou denken met graasmasker dat dat wel goed komt toch?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:30

Ik hoop het, haar waarden qua suiker waren veel te hoog dit voorjaar. Als die in het voorjaar gezakt is dan heb ik wel hoop.

Fijn hoor dat die van jou nu de goede kant op gaat!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:36

Marlies duimen dat het inderdaad dit jaar gezakt is!

Hier even foto gemaakt zonder deken van pony en vergeleken met foto toen in september rond de tijd dat hij bevangen werd. Toch best een verschil al! Hij voelt zich ook erg goed, vandaag hele dag lekker buiten gestaan in de paddock en in de middag ietsjes groter gemaakt en toen begon hij flink te rollen en bokken en was hij mega blij. Daarna weer mee stal in en liep stijf maar na 2 stappen weer 100%. Denk dat door kou en rustig aan doen steeds, hij nu meer last heeft van z'n artritis. Smid zei van de week ook dat de hoeven niet meer warm waren en voelen ook geen pulsatie dus gaat wel de goede kant op. Nog even paar weken rustig aan doen maar hopelijk kunnen we volgend jaar ietsjes longeren weer om hem wat soepeler te houden.

Afbeelding

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:05

Hoe gaat het hier met de paarden?
Mijn pony vandaag voor het eerst weer losgegoois en ze voelt zich echt goed.
Afbeelding