[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:11

Ik heb eventueel nog hoefschoenen te koop. Bij die van mij werkte het helaas niet

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 09:32

Goldenhorse schreef:
Ja ik lees zeker nog mee! Heel erg bedankt. Ik ga eens kijken wat ik met jullie advies kan doen.
Ben blij dat ik hier mijn verhaal even kan doen.

Hoefschoentjes heb ik ook al eens overwogen. Misschien is dat wel een goed idee, ik ga er eens naar op zoek. Hoe weet je wat de juiste maat is? Of moet dat door iemand opgemeten worden? Ik zal straks Google raadplegen hoor, ik vraag jullie ook de oren van het hoofd ;).Zal ook eens meer info inwinnen over de frog pads. Fotos maken is een beetje een probleem, ik zou haar dan naar een kliniek moeten brengen en die zijn hier niet erg dichtbij. Heb ook geen rijbewijs en we hebben ook geen trailer. Maar wat moet dat moet. Misschien is er wel een DA die aan huis fotos kan maken ofzo..Ik ga haar sowieso vanaf maandag wel weer pijnstilling geven. ik merk dat nu vooral het vriest ze weer veel moeilijker loopt, had het idee dat het ietsje beter ging maar nu de grond weer bevroren is komt ze bijna niet van haar plekje. Heb haar vandaag ook een wilgentak gegeven om op te knabbelen. Haar hoeven waren inderdaad eerst wel echt warm, en nu voelen ze gewoon normaal aan.De hoefsmid zei ook al dat haar hoeven niet meer warm aanvoelden. Misschien dat de bevangenheid dan wel wat is geweken, maar dat haar zolen inderdaad nog heel erg gevoelig zijn, en dan zijn misschien hoefschoentjes een uitkomst.

Als je nou 's naar die links gaat kijken die ik je gaf.... op die van de hoefschoenenwinkel had je dan de maattabel gevonden van diverse merken en de manier waarop je ze moet meten http://www.hoefschoenenwinkel.nl/index.php/maten

Veel dierenartsen hebben tegenwoordig mobiele röntgenapparatuur, even rondbellen dus. Maar zoals ik al zei: E-digit ( zie link in vorig bericht) kkomt aan huis en leveren dus ook de frogpads. Ze zitten in het zuiden van NL maar plannen hun afspraken meestal zo dat een bezoek aan jouw paard op een route ligt die ze toch al rijden.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:09

op equitana was ik een product genaamd 'rehex' geloof ik van cdvet tegengekomen heeft iemand hier kennis van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:05

@idifix nee, nog nooit van gehoord...is misschien iets nieuws! Maar ik ken wel Ex-Laminitis van Hippo....zal misschien een beetje dezelfde richting uitgaan...

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:58

Oh, wat ben ik boos. -:(-

Net even langsgeweest en paard kan amper staan. Verder blijft de eigenaar nog steeds mais geven, schopt er vervolgens een keer tegenaan dat ze op moet staan. Hier word ik nou echt zo verdrietig van. ;(

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:36

Wat naar Soleado, ik vrees dat als hij mais blijft voeren dat het niet erg goed zal aflopen.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:39

Dat weet ik wel zeker. Ze heeft nu een weekje pijnstillers, dan zou het toch iets beter moeten gaan? Of in ieder geval minder pijnvol.. ? Zoals het er nu naar uitziet is het alleen maar slechter geworden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:39

Welke medicijnen krijgt ze?

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:41

Ik heb geen idee. Ik hoor alleen maar "pijnstillers" en wanneer ze op zijn kunnen ze nieuwe halen, maar ik neem aan dat je het niet voor altijd kan blijven geven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:46

Onze ruin krijgt nu al langere tijd aspirine en novacam, donderdag komt de smid weer, de bevangenheid lijkt te verminderen, maar hij loopt wel 'vreemd' wij vermoeden door zijn ijzers (nooit op ijzers gestaan en is al 22) en een andere hoefstand nu. Eens kijken wat die donderdag vind.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:51

Ah, oke. Waarom nu dan op ijzers ineens?

Ik ben echt zo aan 't dubben.. Of ik voor zal stellen dat ik het paard overneem , verhuis en kijk wat ik er aan kan doen.. Maar dan ben ik dus heel veel geld kwijt aan een paard wat misschien niet eens beter wordt. Maar aan de andere kant.. Als ik niets doe ben ik mijn beste maatje binnenkort kwijt, met het idee dat ik er ook niets aan gedaan heb. %)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:53

Hij heeft speciaal beslag met een siliconen zooltje ivm de bevangenheid gekregen, eerlijk is eerlijk ik zou het paard niet overnemen als ik jou was.

De medicijnen, dierenartskosten etc. heeft ons nu ongeveer 1000,- gekost schat ik, tel daarbij op aanschaf en stalling voor een paard waar je niets aan hebt en misschien zelfs afscheid van zal moeten nemen.
Laatst bijgewerkt door Charaz op 26-03-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:55

Oh, speciaal beslag.. Ik dacht al.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:02

Aanschaf/stalling is het probleem niet, maar die aankomende DA kosten inderdaad. Mag ik vragen wat voor DA kosten/medicijnen het dan allemaal zijn?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:18

Avond visite, medicatie (klein flesje novacam, injectie met ? en pot aspirine) 235,-
3 visite's (geloof ik), foto's van de hoeven, klein flesje novacam, grote fles novacam 450,-
los daarbij nog 70,- grote fles novacam, bute 23,-
bekappen 20,-, daarna speciaal beslag 90,-
daarbij nog druppels (podo complex) 26,-

zoiets was het

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:08

Ik denk dat ik intotaal ook wel op de 1500 zit, met al het beslag, schoentjes, medicijnen, etc.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:17

Schoentjes heb ik nog niet, medicijnen net een nieuwe fles gehaald, alleen voor donderdag de hoefsmid weer gepland, maar ik denk deze keer alleen bekappen.

Sommige mensen vinden het gek dat we (pony is van mijn moeder en mij) zoveel geld in een oude pony steken, wij niet meer dan logisch.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:19

Maar wat ik me afvraag, in hoeverre moeten die pijnstillers werken? Dat ze weer gewoon kunnen staan/lopen of zie je het er niet aan af?

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:04

Hoi, ik lees dit mee en heb toch nog wat vragen, misschien dat iemand hier ervaring ermee heeft wn weet of dit hoefbevangen is.

Mijn paardje, haflinger loopt nu al een aantal maanden onregelmatig.. De ene keer loopt z prima en dan loopt ze onregelmatig.. Niet dramatisch kreupel. Maar erg kortaf, ze heeft altijd lange passen gehad als we draven.. En nu zo kort af aan t lopen, voelt niet goed.

Ook i ze was mager geworden en erg lelijk in der vacht. Minder glans etc.. Ik dacht wormen, dus wormenspuit gegeven. Kijken hoe dat gaat over een paar weken of ze dan weer eat meer glans heeft en mooier in de vacht wordt.

Nu zag ik dat ze veel kringen in der hoeven heeft. Wat me eerder niet opviel.. Omdat ik haar niet echt meer reed.
Dit is tot het midden van haa r hoef inmiddels, ze heeft wel vorig jaar een aantal maanden , vier maanden bij de hengst gestaan en werd niet drachtig.. Als ik daar kwam leek ze ook wel ongelukkig.. Weinig buitenof in een kleine paddock.. Thuis mogen ze de hele dag op het land , en je zag dat ze het daar niet naar der zin had.. Met haar kringen dacht ik die tijd kan wel kloppen. Maar hebben die kringen meer te betekenen? Ze loopt ook kreupel op het land.. Niet heel erg maar erg voorzichtig.. En toch doen ze gek op het land, rennend achter elkaar aan en bokken etc..

Iemand een idee?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:28

Ooit heb ik bijna een zwaar bevangen paard overgenomen. Leek me wel handig om met mijn merrie te weiden. Maar ja, uiteindelijk niet gedaan. Ik zocht niet meer ellende.
Hier vielen mij de dierenartskosten toen nog wel mee.
Maar ja, pony staat wel op ijzers en kan niet zonder..
Dat telt flink aan. En daarbij opgeteld dat pony al soort van met pensioen is door alle problemen.

kashmira, heb je een filmpje ervan?
Kringen kunnen ook ontstaan met voedselveranderingen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:43

Ik heb het destijds wel gedaan met mijn pony Jisper,
ik heb er nu geen spijt meer van maar soms dacht ik echt wel waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen...

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:39

Dat snap ik liespower..

Ik had gisteren het besluit genomen om 't te doen, desnoods zodat ik haar in kan laten slapen. Ik kan mijn maatje waar ik 5 jaar plezier van heb gehad niet zomaar aan haar lot over laten gaan.. Helaas heb ik geen bericht terug gehad dus ik denk dat de eigenaren er vanuit gaan dat het zichzelf wel oplost 8)7.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:24

Ik vind het al moeilijk genoeg om pony's gezond te houden. Laat staan dat ik andermans 'ellende' over wil nemen.

Heb meerdere keren pony's gratis mee mogen nemen die flink bevangen waren. Maar heb het niet gedaan ondanks dat ik toch al een 'kneuzen groepje' heb staan die heel voorzichtig gehouden worden.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:31

Ik zou ook zeker niet zomaar een hoefbevangen pony overnemen hoor. Flink over nagedacht. Beetje jammer dat deze domme houding van de eigenaar ten koste van het beestje gaat, zo zonde.

Wat een rotziekte is het zeg!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:16

Jup, ik was toen 10 en had er nooit bij stilgestaan.
Gelukkig kreeg ik hulp van een ongelooflijk goede smid en daardoor loopt mijn kleine paardje nu te piafferen tijdens het trainen :)