Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:08

Wat fijn dat de rest zo goed gaat zeg..keep up the positive flow ladies...
Hier ook alles goed, behalve dat Vera nog niet heel goed overweg kan met dr achterijzers...*zucht*...
Zodra dr hoeven weer lang genoeg zijn gaan ze dr direct onderuit...Ik sta iedere keer met een rammelende hartklep als ze weer ah glijden is.
Ik zit er nu een kwartier op..stappen op het harde en t been is (weer) en blijft mooi dun...dus komende week weer 5 minuten erbij...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:40

Welkom pipi. Hopen op een voorspoedig herstel!

Fijn Esther dat haar been mooi dun blijft!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:17

Hey Es!
Ik dacht al dat jij het was ;)

Lief dat je haar een beetje in de gaten houdt!

Veertje ging gister zonder glijpartijen,maar we gingen wel als een bejaarde door de gang,ik was zó bang dat ze zou gaan schaatsen bij mij.
Lekker dat je er weer op zit en dat pootje mooi dun blijft!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:05

Pipi schreef:
Mag ik me ook aansluiten?
Mijn (friese) merrie haalde ik 3,5 week geleden kreupel uit stal |(
Na 1,5 week aan de hand gestapt te hebben (en wel op de wei) is de da erbij geweest.
Na tig onderzoeken kwam eruit dat ze een beschadiging heeft aan de buitenste sesambeenband,net onder het sesambeen en onderin deze band is ook meer reactie te zien bij de aanhechting op het kootbeen.
Dit kwam wel even binnen zeg maar,had dit totaal niet verwacht,been is nooit dik en/of warm geweest.
Prognose: redelijk gunstig.

Nu staat ze op boxrust met 2x pd 15 min aan de hand stappen en 20 min koelen en ik geef haar msm.
Over nu 2 weken controle scan.

Zijn er hier mensen die ervaring heben met deze blessure?
Heb totaal geen idee wat me te wachten staat en de da kan/wil zich hier in dit stadium nog niet teveel over uit laten...

mijn pony had een beschadiging aan het sesambeenband :j en geloof ook dat ze lichtelijk beschadiging wat je verder beschrijft.

Mijn blessure is nu 3 maand geleden en ze is volledige genezen verklaard.
Wel 7 weken met haar gesleept, omdat ze volledige rust moest hebben, maar geen stalrust wou. Dus elke dag maar in klein weilandje gezet waar genoeg te eten was en dat ging perfect ( nouja okee bijna)

Ik heb helaas wel de beslissing genomen om te stoppen met de springsport -O- , de blessure is hier ook echt door het springen gekomen. Hoeveel lol we er met zijn tweeen aan hebben het kan gewoon niet meer -O-

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:42

Gister mijn eerste les gehad sinds 11,5 maand!
Wow wat een paard heb ik toch!! <3
Zo fijn! Ik moest heel anders rijden dan ik eigenlijk altijd heb moeten doen. Naja, de laatste maand voor hij kreupel werd moest ik vergelijkbaar rijden.
Ze vond dat hij echt een super fijne stap heeft. Mooi ruim, alleen wel het gevaar dat hij makkelijk telgang gaat stappen. Eerst moest ik hem vooral in stal kleiner gaan maken, activeren en opsluiten. Terwel ik nu juist eigenlijk niks moest doen, alleen wat meer buitenteugel en iets binnenbeen om hem recht te maken. In draf wil ik(en Toran ook) vooral tempo maken. Maar dat mocht juist niet. Omdat hij al zo ruim draaft en je kan niet ruimer dan ruim en niet sneller dan snel, dus eigenlijk een laag tempo, dan hoefde ik niet zo veel te doen, hij wilt wel lopen. Ik moet er alleen voor waken dat hij dan niet stiekem tempo gaat nemen. Tuurlijk wel met been blijven rijden. Maar hij ging echt draven wow! Zo fijn! Echt kleine stukje dat hij echt van de grond kwam! Ook in draf weer echt recht maken, ik wil hem te veel door de binnenkant halen. Dus ook in draf weer goed buitenteugel en binnenbeen.(sleutelwoorden voor mij!!!). Galoperen is bij ons gewoon een moeilijk punt. Maar ook hier weer fijne tips en huiswerk voor mee gekregen en in de galop moet ik hem wel durven laten galoperen. Dus blijven activeren en lucht geven aan de voorkant. En ook hier weer niet te veel door de binnenkant halen. Na 20 minuten stond het schuim echt overal en liep het langs zijn benen naar beneden. Dus gestopt en lekker uitgestapt. Een warme douche gegeven. Nog even met een zweetdekentje weggezet. Hij zal morgen wel spierpijn hebben.
Ze vind ons een leuke combinatie en is helemaal weg van Toran! Haha hij heeft er weer een hart bij veroverd! Toran was halverwege wel even kwaad. Hij dramde door dus moest stilstaan. Dan blijft hij een beetje op zijn plaats drammen, pasje achterwaarts. Hij is dan zo werkwillig dat hij wil gaan! Wat een heerlijk paard is het toch, heb hem bijna 2 jaar en ben nog steeds helemaal 100% in love met hem! Trots!!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:36

Ik had verwacht dat Toran wel spierpijn zou hebben, of dat zijn been wel een kleine reactie zou geven. Maar van beide geen spraken. Zijn been zag er super uit en hij was eigenlijk heel los. Dus ik ben heel blij! Over 2 weken de zadelmaker erbij en dan nog eens. Ik ga voorlopig om de week lessen en over wen poosje iedere week.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:32

Wat fijn Liedjuh!
Nu lekker genieten :j

@Mellanie> Jouw berichtje geeft de burger moed :D
Ik hoop met heel m'n hart dat die van mij ook na 3 mnd genezen wordt verklaard!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:46

Welkom Pipi!
Je woont niet zover uit de buurt! :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:54

Nou, bij deze ga ik me ook officieel aanmelden. Mijn merrie heeft een zeer ernstige peesblessure. Ik heb een topic gemaakt waar ik dagelijks updates plaats. De beelden van de echo staat ook in dat topic!

[MD] Peesblessure... en nu?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:08

Die van mij houd zich (gelukkig!) super na de peesblessure.
Afbeelding

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:12

Fijn Michelle! Toran houd zich ook super! Vandaag zijn we op fotoshoot geweest. Zelfs door het water gegaan.

Peeli, ik had je topic al een keer voorbij zien komen. Ik hoop dat het met 2 weken voldoende is genezen, maar vind het persoonlijk erg snel. Wel fijn dat je haar anders alsnog dat jaar buiten gunt. Ik heb het 4 maanden gedaan en is denk ik mijn beste keuze geweest.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:13

2 weken is snel idd! Een jaar wei had ik die van mij echt niet gelukkig mee gemaakt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:18

Oh, maar dat interperteer je de tekst verkeerd.

Ze krijgt nu 2 weken drukverband om te kijken of dat iets gaat helpen. Als het helpt gaan we vanuit daar kijken wat we gaan doen, als het niets geholpen heeft, dán gaat ze een jaar het land op. Dus nee, ik verwacht écht niét dat het met 2 weken over is. Helemaal niet met de hoeveelheid schade die er is...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:19

Oh dat had ik ook. Maar dan 4 weken gips. :=

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:23

Ow oke!

Toran stond ook niet echt op het land hoor Michelle. Hij stond overdag op een kleine paddock en 's nachts op stal. Vanaf 1 mei kwam daar een stukje wei bij. Half juni heb ik hem weer opgehaald. Toen was het ook wel tijd dat hij weer aan het werk ging. 24/7 buiten zou hij ook niks gevonden hebben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:26

Mara is een echt buutenpaard. Dus de boxrust valt haar rauw op haar dak. Overdag op de paddock is geen optie, omdat ze óveral uit ontsnapt. Dus het beperkt zich nu tot aan de hand grasjes knabbelen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:42

Toran stond met hooi voor een hele dag. Hij had daar ook een afdak en drinkbak. Dus eigenlijk een grote box op houtsnippers. Voor de rest stonden ze allemaal op een rij naast elkaar gescheiden door schrikdraard met flink veel stroom, in principe met zijn 2 per paddock alleen stond de mijne alleen omdat hij niet zo leuk was naar andere(voernijd).

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:50

Die van mij staat nog steeds in de wei. 2 september is d-day. Dan gaan we weer scannen. Dan zijn we een half jaar bezig en als ze dan nog niet iets beter is dan weet ik het echt niet meer. Hoop zo op wat verbetering... Zou voor het eerst zijn.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:52

Ik duim voor je!! Volgens mij heeft ze zich iig goed vermaakt deze periode, dat is ook al iets moois.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:53

Ik hoop ook voor je dat je verbetering gaat zien. Mijn merrie staat al 5 maanden stil.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:54

fijn liedjuh dat de les zo goed ging. Nu weer lekker aan het werk! En wees niet té voorzichtig, want dan kom je niet aan genieten toe. (spreek uit ervaring :P )

Ziet er goed uit Michelle! Fijn dat het zo goed met der gaat. Doe je alles al weer met der?

Peelie, helaas welkom! Hopelijk kun je hier goede tips vinden of kun je gewoon je verhaal kwijt. :) 2 weken om te kijken of er verbetering in zit vind ik ook erg weinig. Bij de mijne zat er na 3 maanden nog geen/nauwelijks verbetering in. Daarna mijn eigen plan getrokken en dat hielp aanzienlijk. Veel succes & luister vooral ook goed naar je eigen gevoel :D

Hier vandaag voor het eerst in de les gesprongen. Voor mezelf wel een keer of 10 een kruisje gesprongen in de afgelopen maanden. Maar in de les vind ik dat nog wat eng, omdat ze heel graag achter de anderen aan scheurt. Waardoor ik bang ben dat ze dan net te hard gaat en te ruim/lomp springt (wat niet ongebruikelijk is voor haar in haar enthousiasme :') ) Maar vandaag gingen we springen, dus toch mijn moed maar bij elkaar geraapt.. Ging super! 2x een kruisje gesprongen en wat balkjes gedraafd. Daarna vond ik het wel weer goed. Het begin is er in ieder geval. :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:01

Goed bezig Noa, soms moet je idd de stoute schoenen aantrekken. Fijn dat het zo goed heeft uitgepakt mee springen in de les!

Dat te voorzichtig zijn, heel herkenbaar! Vandaag bij een fotomeeting geweest en daar over het gras gereden. Het was mooi vlak en stond niet heel hoog gras, maar was toch bang dat het reactie zou geven. Dit was vanmorgen en ben om 6 uur terug geweest op stal en zijn been was mooi dun en koel. Dus lekker rondje gestapt, hij was wel moe van alle indrukken en door het water heen gaan. Maar wel weer een stapje de goede richting in het wat meer durven.

Waar ik mij ook zo aan kan ergeren, de stal waar een vriendinnetje van mij werkt, als daar een paard kreupel is, dan wordt hij gewoon een week op stal gehouden, beetje rondje gestapt en klaar. Dan zijn ze weer goed. Die hebben ook nooit beschermers om, en altijd gaat alles goed. Mijn paard heeft wel altijd beschermers om en heeft als ik dan een keer zonder alleen een stap rondje maak, gelijk een wond ofzo. Dan schrikt hij en met zijn lompe gedrag tikt hij zichzelf aan. Sta ik weer 10 dagen. Laatst had er 1 een peesblessure, 2 maanden wei en klaar, beestje was weer goed en ze konden mooi opbouwen. Ook dit niet heel voorzichtig gedaan en beest loopt nog steeds goed. Soms zo frustrerend. Doe ik zo voorzichtig aan en zo iemand dan lekker lomp en alles gaat goed!

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:10

mag ik me hier ook melden?

Mijn verzorgpaard heeft al eerder een peesblessure gehad, daar zijn ze 3 jaar mee bezig geweest om het helemaal weer goed te krijgen. Ik kwam pas toen ze weer aan het opbouwen waren met rijden.

Nu na iets langer dan een jaar heeft ie vorige week met mij en de zus van de eigenaresse en iets te intensief buitenritje gehad, en loopt ie dus weer niet goed.. Hij zakt echt door zijn voorbeen heen in draf. En links voor zit bij de aanhechting van zijn pees op de plek van het griffelbeen op deze afbeelding een verdikking zitten vergeleken met rechts voor.
http://www.geolution.nl/wp-content/uplo ... skelet.jpg

Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak, en het is ook mijn eerste verzorgpaard.. Ik weet dus niet precies wat ik moet doen met hem, moet ik hem nou op de wei laten staan en gewoon vakantie geven of 10 minuten stappen over het harde en dan zijn benen afspuiten..
De andere verzorger die stapt met hem in de wei rondjes.. maar dat doet hij toch uitzichzelf ook al?

De eigenaresse is op vakantie en mijn instructrice sinds gisteren ook..

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:11

Noa goed bezig, springen stop ik helemaal mee jammer genoeg :n mischien ini mini kruisjes ooit weer

liedjuh ken het verhaal wel beetje over mensen hier in de omgeving paard kreupel eventjes rust paard is weer goed en direct weer aan werk, niet even een da bij laten komen :n

Sansje succes

peelie gereageert op je topic heelveel sterkte.

Afbeelding

Afbeelding

mijn pony voelt zich top :D mogen nog wel kilo's af maar ze word al minder stijf in haar bewegings

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:13

Ooh ik houd nog altijd me hart vast met losgooien.
Ik blijf er ook zo dicht mogelijk bij in de buurt. _O-