[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:10

Jannepauli schreef:
geerke schreef:
ben jij er ook weer? :D
Ik maakte mij al ongerust.. :o
Hoe is het met Pauli's koliek afgelopen?

Het is behoorlijk heftig geweest - ik dacht dat ik zo langzamerhand wel door de wol geverfd was wat kolieken betreft en Pauli heeft het wel 's vaker. Meestal is een pijnstillertje en een darmontspanner wel genoeg maar dit keer ging dat niet zo goed.. ik klop het maar af, nu gaat het wat beter alhoewel ze nog steeds dunne mest heeft en er niet florisant uit ziet.Ze heeft een aardige opduvel gehad. Maar het was wel een spannend nachtje, en de dagen erna ook niet fijn.. pff..

wat vervelend!
En hoe komt dat dan?Of weet je de oorzaak niet?
Lijkt me echt stress dit...jakkes! :(:)

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:32

Tjemig das wel schrikken van Pauli, gelukkig dat het nu wat beter gaat.

Verder lees ik thuis bij, ik zit nu op school. Straks ook de hoefsmid bellen, ik merk dat Grietjes hoeven nu erg maf groeien, aan de onderkant heeft ze op 2 plekken uitstulpingen, beetje de structuur als je een houtje doorbreekt. En ik ga toch maar eens proberen om een stuk te voorzien van zand. Eigenlijk wilde ik niet teveel aan de wei doen omdat hij niet van ons is. Afgraven mag niet, dat is een misdrijf. Dus ik ga proberen wat gaten te boren, die op te vullen met grofgrind en dan een flinke laag zand erover heen storten. Dan kunnen ze iig een beetje rondlopen. De wei is nu te ongelijk en blubberig en het zuigt enorm.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:42

Ik ben juist aan het proberen van mijn zand af te komen, omdat het op dit moment enorm klonten geeft in de hoeven, zodat er bulten (van onder uit gezien steken die dus uit tov draagrand) onder de zolen zitten, waarmee ze erg voorzichtig loopt. Op de wei draaft ze volop, in het zand dus niet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:43

JP, fijn dat het weer de goede kant op gaat +:)+

Firefly, wat een vreselijke beslissing :(:)

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:45

@ Paars...Afgelopen maandag is de veearts geweest voor mijn paard.Hij hoest af en toe ,en er komt dan wit slijm uit.(niet altijd).Ze heeft geluisterd en zijn longen waren schoon.Ze gaf aan om tijmsiroop te gebruiken (daro de suikervrije) Dit geef ik nu. Maar ik las ook iets over bisolvon tabletjes? Hoeveel geef jij daarvan? Hoest jou paardje nog?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:46

setteke schreef:
Net weer terug van de kliniek en hij is stabiel op zijn gipsvoet. Hij krijgt nu metacam oraal (voorheen intraveneus) en sinds vandaag geen antibiotica meer. Dit kreeg hij, omdat er toch een kleine prolaps is/was en dus contact met "buiten".
Er moet nu hoorn gaan groeien over de zool. Hij is klinisch stukken beter, als vorige week :D .
Morgen gaan ze zijn eiwit controleren, dat moet nu weer omhoog gegaan zijn sinds het stoppen met bute.
Hij blijft circa 3 weken op dit gips, dan krijgt hij opnieuw gips (een ijzer durven ze nog niet aan en gips is veel beter voor hem) en als hij dan goed is, mag hij pas naar huis. Dus ik blijf nog voorlopig 4 keer in de week 240 km kachelen.
Dus misschien is hij met sinterklaas thuis.

Inmiddels zie en voel ik zijn ribben, de reserves (pockets) zijn verdwenen. Hij krijgt ongeveer 8 plakken hooi per dag.
Hmm, hij ging per ongeluk op mijn voet staan en dat was nog zwaar zat (blauwe teen) :+

Dus toch een zoolbreuk helaas, in hoeveel tijd verwachten ze dat de zool weer dicht en stevig genoeg is ?
Wel mooi dat hij klinisch veel beter is, komt dat omdat de druk nu weg is van het hoefbeen op de zool en/of door het gips wat de voet ondersteund ?

mijn hemel, 8 plakken hooi en hij valt nog steeds af :oo , daar zou je Hittie kogelrond mee voeren... ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:56

Isapaardje schreef:
Ik ben juist aan het proberen van mijn zand af te komen, omdat het op dit moment enorm klonten geeft in de hoeven, zodat er bulten (van onder uit gezien steken die dus uit tov draagrand) onder de zolen zitten, waarmee ze erg voorzichtig loopt. Op de wei draaft ze volop, in het zand dus niet.

Mmm das ook minder, wat voor een soort zand heb je?

Het is hier kiezen uit 2 kwaden. We zitten hier op vrij zware klei, en het weitje dat voor de winter is hebben ze al omgeploegd. Draven kan daar echt niet. Stappen is al een vrij groot drama op bepaalde stukken. Ze staan nu dus vrij veel op het beton. Als het andere stuk bevroren is kunnen ze daar op met graaskorf, maar dan zit je weer met fructaan dus dat is ook niet optimaal.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:57

@Firefly4
Veel sterkte nog met de verwerking van het verlies.

@JP
Jee, is Pauli er nog niet bovenop ?
wat voor soort koliek heeft ze ?
sterkt iig :(:)

@Capopjekop
Wil je eens een foto nemen van de hoeven van Grietje, ik ben benieuwd naar wat je precies bedoelt met de uitstulpingen
Zand op modder heeft geen zin, dat is zonde van je geld en wordt binnen een paar dagen weer modder.
Heb je de mogelijkheid om een paddock aan te leggen met straatstenen of grindplaten ?, dan heb je een stabiele ondergrond en als je daar zand op gooit houd je het wel stevig.

@Firegurl
Als de DA zegt dat de longen schoon zijn hoef je geen Bisolvon te gebruiken, dat is juist voor het slijm in de bronchiën.
Is sputolysin niet wat voor haar, dat werkt in op de voorste luchtwegen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:04

@ Lolclub, zal proberen er vandaag een foto van te maken. Een nog groter stuk betegelen gaat nu ook niet lukken. Daarvoor moeten we de boel eerst afgraven (wat dus eigenlijk niet mag), zand storten en dan betegelen. Zou het ook niet werken als het een fikse laag zand is? Of eventueel afbakenen met bielzen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:36

:( alsof de duvel er mee speelt
Hier ook lichte koliek...
tenminste bij de paarden die ik verzorg voor vrienden van mij 15 km verderop.
De merrie vond ik gisteren al 'vreemd' doen.
Toen ik aankwam kon ik zien dat ze gelegen had in haar stal...niet gerolt.
Na de twee handen warme geweekte pulp met een handje zemelen(wat ze altijd krijgt)staat ze te flemen...mmmm.
Verder zag ik niets aan haar,in de wei gezocht naar recente drollen en gevonden.Geen gefleem meer en rustig knabbelend van haar hooi.
Wel viel mij op vanaf vrijdag al toen ik de eerste x kwam,de enorme herrie in de buik,dunne poep met eikelresten erin.

Poep is inmiddels zoals het hoort,met iets minder eikels.

Vanochtend neem ik voor de zekerheid een spuit mee met een flesje anti spasmodic...wat ik altijd in huis heb en altijd verloopt het op den duur,haal ik weer nieuw...voor 'je weet maar nooit'.

En ja hoor....in de eerste instantie niets aan de hand.
Nu alleen wat warme vochtige zemelen meegenomen...weer flemen!
Raar uit haar ogen kijken hoofd laag....ze loopt het land op en gaat in de bagger liggen!Niet rollen.
Dus ik halster om vastgezet en 30 ml antispasmodic ingespoten....beter te vroeg dan te laat.

Paard heeft al eerder vrij ernstig koliek gehad,ik was daar toen toevallig...heb toen de da gebelt.(de eigenaren waren toen ook op vakantie)
Die zei dat het vermoedelijk door wormen kwam.
Nu twee jaar later lijkt het er weer op,de paarden zijn al meer dan een jaar niet ontwormd.
Ik heb de eigenaar gevraagt om ze voor dat ze op vakantie gingen te ontwormen,is hij niet aan toegekomen.
Tja....hij neemt spuiten mee uit nederland...ze komen dinsdag terug.
Ik ga vanmiddag nog maar eens kijken.
Toen ik wegging stond ze rustig te eten van haar hooi onder het afdak.

Ach....dan ben je zelf zo precies,en dan ben je dus druk met paarden waarvan de eigenaar iets minder precies is... ;)

De dierenarts zal wel denken dat ik een soort Lucia de B ben :D
Hij komt mij vaak tegen bij zieke paarden,het is dan wel dat het paard al ziek was :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:45

He getver wat eng die koliek :\ Sterkte ermee :(:)

Hier ook blubber :7 En glibberig. Tryggur staat voornamelijk op zijn tegeltjes, wil geen vieze voeten :+ Laatste keer dat de hoefsmid was geweest hoefde hij er eigenlijk niks aan te doen omdat hij ze zelf keurig had afgesleten, maar ben nu toch wel bang dat het te hard slijt :o Hou het goed in de gaten en veeg het zand er al niet meer af, maar misschien toch ook maar een laagje zand over de tegeltjes doen. Wil ook nog een stukje meer betegelen, maar dan moet de grond eerst even wat drogen,zodat er nog wat zand op kan en dan de tegels, want in de blubber zakt het zo weg :7

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:59

Zand op modder haalt inderdaad niets uit.
Heb ik gelukkig geen last van gehad. Van nature ligt hier een stevige droge zandbodem en daar hebben we door de jaren heen diverse vrachtwagens en aanhangers 'wit' zand opgegooid (metsel/ophoogzand). Ooit ook nog 5 m3 houtsnippers erin gedaan, maar die zijn vergaan. Merendeel is nu gras, maar wat nog zand is, plakt als sneeuwballen onder de hoeven, met dat verschil dat het er niet onderuit valt als ze loopt, maar eerder meer plakt (nadeel van metselzand :D)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:59

capopjekop schreef:
@ Lolclub, zal proberen er vandaag een foto van te maken. Een nog groter stuk betegelen gaat nu ook niet lukken. Daarvoor moeten we de boel eerst afgraven (wat dus eigenlijk niet mag), zand storten en dan betegelen. Zou het ook niet werken als het een fikse laag zand is? Of eventueel afbakenen met bielzen?

Hoe groot moet het stuk worden dan ?

Klei als ondergrond is echt rampzalig, het houdt vocht vast en laat niks door, zinkputten aanleggen heeft alleen zin als ze dusdanig diep zijn dat het water in een andere grondlaag kan weglopen, daarnaast moet je ze kunnen afdekken met een tussenlaag omdat ze anders binnen no time weer vol slippen .

Als je al een beetje een droog stuk wilt creeren moet je al denken aan een cm of 30/40 ophogen met goed waterdoorlatend zand en zelfs dan heb je nog de kans dat er uiteindelijk water op blijft staan.

Het mooiste blijft dus: de huidige laag uitvlakken, sleuven erin met grof gewassen grind en drainagebuizen welke uitlopen op sloot of geul langs de bak.
dan de sleuven afvullen met grind tot maaiveld hoogte.
Vervolgens een tussenlaag (wegendoek, grindplaten, kunstgrasmatten) erop en daar bovenop je toplaag.
Wil je het echt goed doen dan dient er op de drainage buizen en onder je tussenlaag nog een 10 cm split te worden gestort.

dit zijn de grindplaten die ik bedoel :
Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:11

geerke schreef:
Wel viel mij op vanaf vrijdag al toen ik de eerste x kwam,de enorme herrie in de buik,dunne poep met eikelresten erin.

Heeft ze niet alleen last van de eikels ?
daar kunnen ze behoorlijk suf van worden (beetje stoned zelfs) en last van de buik idd.

Een paar jaar geleden heeft Snaap zich ook eens letterlijk suf gegeten aan eikels en die heeft toen een dag of 2 ook suf in de stal gestaan,
hij ging ook wel wat meer liggen maar na twee dagen was het weer over.
We hadden een mastjaar dus er lagen bergen eikels, ik heb het hele stuk afgezet zodat hij er niet meer heen kon.
Nu nog heeft hij een eikeltic, als er al een ligt moet en zal hij hem hebben, ze zijn blijkbaar erg lekker en verslavend ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:26

lolclub schreef:
geerke schreef:

Heeft ze niet alleen last van de eikels ?
daar kunnen ze behoorlijk suf van worden (beetje stoned zelfs) en last van de buik idd.

Een paar jaar geleden heeft Snaap zich ook eens letterlijk suf gegeten aan eikels en die heeft toen een dag of 2 ook suf in de stal gestaan,
hij ging ook wel wat meer liggen maar na twee dagen was het weer over.
We hadden een mastjaar dus er lagen bergen eikels, ik heb het hele stuk afgezet zodat hij er niet meer heen kon.
Nu nog heeft hij een eikeltic, als er al een ligt moet en zal hij hem hebben, ze zijn blijkbaar erg lekker en verslavend ;)

Dat zou ook nog kunnen....maar wat ik vreemd vind is dat het meteen na het eten van twee handen zemelen is.
Dan zou je denken dat de maag volzit met horzellarven...wat natuurlijk kan na meer dan een jaar niet ontwormen.
Maar al die eikels zijn ook niet goed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 14:35

Pauli's koliek is ontstaan nadat ik begonnen ben een handje Wiesencobs Flakes te geven. Toeval? Echt maar een handje op dag 1, en een iets groter handje op dag 2 maar toen aangemaakt met warm water. Het Friesje raakte gelijktijdig ook aan de dunne mest...
De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat het ook wel eens aan het kuilvoer kan liggen.. ik had al een pak weggesmeten omdat er witte plekken in zaten, en het laatst aangebroken pak leek goed maar..je weet maar nooit. Ben blij dat ik niet een enorme voorraad gekocht heb . Meteen geleerd dat ik gewoon bij m'n eigen, betrouwbare fouragehandel moet blijven!
Vanmorgen is van mijn eigen hooiman voordroogkuil gekomen en dat ziet er super uit. Maar ja, die gaat dus echt weilanden controleren en bij het hooien kijken. Wel duur, maar super spul.
Overigens is Pauli niet behandeld door mijn eigen arts J.W., maar door de baas-himself. Hij vond al die speciale spulletjes voor HB-paarden eigenlijk maar onzin! Voeren is een kunst, zei hij. Het geheim zit erin dat je niet te veel mag geven, ook gewoon brok! Maar... alles met mate, behalve hooi.
Gek genoeg is dat precies wat Rob van Nassau ook tegen mij zei ( en ik bij mezelf dacht "mooi niet") .. Maar misschien hebben die ouderwetse echte paardenmannen toch gelijk :D

Sterkte met je patient, Monique - wel banketstaaf dat zoiets gebeurd als je oppas bent.. geen fijn gevoel lijkt me.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:39

Isapaardje schreef:
Van nature ligt hier een stevige droge zandbodem en daar hebben we door de jaren heen diverse vrachtwagens en aanhangers 'wit' zand opgegooid (metsel/ophoogzand). Ooit ook nog 5 m3 houtsnippers erin gedaan, maar die zijn vergaan. Merendeel is nu gras, maar wat nog zand is, plakt als sneeuwballen onder de hoeven, met dat verschil dat het er niet onderuit valt als ze loopt, maar eerder meer plakt (nadeel van metselzand :D)

Een mooie test is een hand zand pakken en kijken of je er een bal van kunt maken, als die niet direct weer in je hand uit elkaar valt dan heb je een te dichte korrel-eenheid.
Als dat zo is zou je kunnen overwegen om een vracht heel grof rivierzand er overheen te storten (drainagezand met de grofste korrel, net onder split grootte), hoogstwaarschijnlijk ben je dan van het probleem plakzand af.
Het grove zand mengt zich niet (goed) met het fijne en dit zand hecht zich ook niet aan de hoefjes van Isa.
In onze rijbaan ligt ditzelfde zand bovenop het woudzand (wel gemengd met kunstgras voor de stabilisatie ivm rijden).
Er ligt geen afdeklaag tussen en toch mengt het fijnere woudzand zich niet met het rivierzand (en het ligt er al zeker 7 jaar in en wordt jaarlijks met de rotorkopeg los gewerkt).
Bijkomend voordeel: door de grove korrel bevriest het minder snel

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:55

Jannepauli schreef:
Pauli's koliek is ontstaan nadat ik begonnen ben een handje Wiesencobs Flakes te geven. Toeval? Echt maar een handje op dag 1, en een iets groter handje op dag 2 maar toen aangemaakt met warm water. Het Friesje raakte gelijktijdig ook aan de dunne mest...

Ik heb laatst van Rene Wielens een hele rits proefzakjes gehad met alle soorten Agrobs spul, dus cobs, flakes, senioren enz.
die zakjes lagen hier al maanden dus op een gegeven moment maar eens 2 zakjes cobs klaargemaakt.
Alle paarden behalve Hittie, Snaap en Puber een handje gegeven over het voer.
De mest van deze paarden was de volgende dag ook dunner... voor mij een reden om toch voorzichtig te zijn met dit kruidenrijke voer.
Hit krijgt het iig niet ;) .

Jannepauli schreef:
De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat het ook wel eens aan het kuilvoer kan liggen.. ik had al een pak weggesmeten omdat er witte plekken in zaten, en het laatst aangebroken pak leek goed maar..je weet maar nooit. Ben blij dat ik niet een enorme voorraad gekocht heb . Meteen geleerd dat ik gewoon bij m'n eigen, betrouwbare fouragehandel moet blijven!
Vanmorgen is van mijn eigen hooiman voordroogkuil gekomen en dat ziet er super uit. Maar ja, die gaat dus echt weilanden controleren en bij het hooien kijken. Wel duur, maar super spul.

Beschimmeld kuilvoer is funest !,
goed dat je een andere partij hebt kunnen kopen en inderdaad het spul is nu al hastikke duur.
Een gewoon simpel baaltje hooi kost nu hier al 5 euro. de gesealde pakjes zitten op 8 euro en de grote ronde balen al op 35 euro.
Ben blij dat ik een ruime voorraad heb van prima spul anders ging ik failliet op die beesten ;)

Jannepauli schreef:
Overigens is Pauli niet behandeld door mijn eigen arts J.W., maar door de baas-himself. Hij vond al die speciale spulletjes voor HB-paarden eigenlijk maar onzin! Voeren is een kunst, zei hij. Het geheim zit erin dat je niet te veel mag geven, ook gewoon brok! Maar... alles met mate, behalve hooi.
Gek genoeg is dat precies wat Rob van Nassau ook tegen mij zei ( en ik bij mezelf dacht "mooi niet") .. Maar misschien hebben die ouderwetse echte paardenmannen toch gelijk :D

Wie is de "baas-himself" , een andere arts ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:05

Ik voer hier wel wiesencobs zonder problemen. Dit omdat er 1 spullen moet tegen HB... en dat moet ergens in, liefst geen krachtvoer. Maar... het is slechts 1 volle voerschep voor 2 paarden en op advies DA ongeveer 1,5 tot 2 ons bietenpulp/paard. Dat schijnt de darmen te stimuleren (hebben ze geen moeite mee...kruiwagens vol stevige mest)
Ik maak de wiesencobs wel aan.

Ik ga even uitwaaien :P

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:08

geerke schreef:
Dat zou ook nog kunnen....maar wat ik vreemd vind is dat het meteen na het eten van twee handen zemelen is.
Dan zou je denken dat de maag volzit met horzellarven...wat natuurlijk kan na meer dan een jaar niet ontwormen.
Maar al die eikels zijn ook niet goed.

Ik heb de DA hier gehad destijds en die zei dat Snaap een paar dagen moest vasten.
de darmen waren van streek door het tanninezuur uit de eikels en er mocht geen ander voer gegeven worden dan alleen droog hooi en water.
Ik mocht de darmen en maag onder geen enkel voorbehoud dus extra prikkelen met krachtvoer oid.

Kun je de weide zo afzetten dat ze niet nog meer eikels eet ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:17

Buitenzinnig schreef:
Ik ga even uitwaaien :P

Lekker weertje he ?

ik ga zo de trailer maar eens achter de auto knopen en op weg naar de binnenbak....
De knollies waren de hele morgen al wild, die voelden deze storm al aankomen.
Puber heeft in twee uur tijd van zijn weitje een aardappelveld gemaakt :(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:27

Ik sta waterdichte kleding bij elkaar te zoeken :P Oh ja..om mijn land heen is 1 groot aardappelveld :+

Mijn wei doorstaat het hoefgetrappel redelijk (bofkont op zandgrond)

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:43

@Lolclub...idd de longen klonken schoon,maar hij hoest af en toe wel wit slijm op.Ik zat ook al aan Sputolysin te denken...dit kan neem ik aan geen kwaad als ze gevoelig voor bevangenheid zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:49

Die grindplaten/grastegels daar heb ik wel aan zitten denken, maar dan moet ik volgens mij nog steeds zand storten?

Lekker uitwaaien, is het daar al zo aan het stormen? In Tilburg is het nu nog vrij rustig.

Jullie hebben wel mazzel met zandgrond :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:37

Firegurl schreef:
@Lolclub...idd de longen klonken schoon,maar hij hoest af en toe wel wit slijm op.Ik zat ook al aan Sputolysin te denken...dit kan neem ik aan geen kwaad als ze gevoelig voor bevangenheid zijn?

ik zou het even overleggen met je DA, het is op basis van Lactose zie ik net (melksuiker)

Samenstelling
Per g 5 mg dembrexinehydrochloride in lactose