Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:41

ik heb het idee dat het rode in de hoefwand zit en niet in de witte lijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:24

CherokeeChum schreef:
Echter met die ondergeschoven verzenen en die kleine ijzers zou je dan blesures aan de hoefballen van de voorvoet verwachten. Lastig dit!

Ja klopt, heb je gelijk in: kapotte hoefballen zou logischer zijn.
Dacht niet dat de achterhoeven een ijzertje hebben gehad, enkel de voorhoeven.
Denk dat de voorhoef te "snel" was voor kapotte hoefballen en dat de achterhoef niet de ballen maar enkel het ijzer aantikt(te).
Anderzijds.... het had ook gewoon een grote steen kunnen zijn die het paard toevallig ffkes tegenkwam ;-).

Zou je eigenlijk idd het paard live moeten zien: is ie scheef, wordt RA verder onder danwel buiten de massa gezet dan LA, hebben beide achterhoefjes verkleuringen, hoe is de beweging van het voorbeen/voorbenen.
Je begint bij de constatering "hey kneuzing????" en loopt vervolgens meerdere mogelijkheden af.... waarbij bepaalde vermoedens (ik dan ;-) ) wellicht bekrachtigd danwel ontkracht worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:06

Als een paard een keer goed op zijn kroonrand gestaan heeft (vooral met stiften) kun je soms later ook een rode vlek in de hoef zien.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:15

Achterhoeven hebben wel degelijk ook een (te klein) ijzertje gehad, maar deze zijn er nu al 3 weken af ipv 1 week vooraan.
Heb vandaag nog eens gekeken en gevoeld aan zijn hoeven, ze zijn bijna niet meer warm, toch niet meer zo warm als paar dagen geleden en hij stapt ook al iets vlotter op de kasseien.
Die rode lijn lijkt verdwenen te zijn, dus zal waarschijnlijk een kneuzing zijn. Misschien met bijraspen dat hij terug verschijnt...
Vroeger liet hij regelmatig zijn achterhoeven een beetje slepen over de grond in draf op het asfalt, ik denk dat mede daardoor het ook alleen achteraan is.
Maar door het slechte weer heb ik praktisch nog niet kunnen rijden...Ik denk dat de eerste periode op het asfalt rijden sowieso moeilijk zal worden, maar alles beetje bij beetje....

In de piste draaft en galoppeert hij volop, hij durft wel regelmatig eens overkruis te zitten in galop als ik hem los laat lopen.
Misschien te maken met balans terug zoeken? Ik heb ook de indruk dat hij zijn voorbenen ruimer uitgooit om het zo te zeggen.
Vroeger ging hij vooraan met kortere passen op de voorhand, nu lijkt hij echt meer zijn evenwicht te vinden. :D

Over die blessures aan de hoefballen vooraan, toen ik hem kocht (en nu nog) had hij LV een dwars littekentje juist boven zijn kroonrand, hij had toen nog wel sliding ijzers aan, en toen zeiden ze dat dit kwam door overtrappen bij de stop te oefenen...

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:53

Ik heb daarnet de hoeven van mijn pony bekapt en ben op zoek naar opbouwende commentaar.
De 'voor'-foto's zijn van 16 oktober, de 'na'-foto's van 13 november.

Linksvoor:
Afbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding

Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding

Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor graag wat jullie ervan denken!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:02

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die mij een tip kunnen geven.

Mijn hoefsmid is zojuist geweest en mijn shet is jarenlang niet of slecht bekapt.
Nu had de vorige hoefsmid haar veel te kort bekapt, kerel de laan uit gesmeten en een nieuwe gezocht.
nieuwe hoefsmid nu net geweeste en pony heeft in dire van de vier hoeven een gat zitten. achter de wand zegmaar.
De hoefsmid zei dat het vanzelf dicht moet groeien, maar dat ik het elke dag goed schoon moest maken om te voorkomen dat er steentjes en dergelijke inkomen. Hij kan niet veel bekappen omdat ze dus al te kort zijn.
Mijn pony loopt de hele dag door buiten, maar kan wel in een schuilstal als ze wil.

Heeft er iemand een tip over wat ik verder nog zou kunnen doen? De hoefsmid twijfelde over op stal zetten omdat bewegen goed is, maar ze staat nu wel in de bagger met dit weer.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:38

Joke@ ik vind die stralen erg lelijk uitgesneden, het lijkt wel dat ratten eraan heeft gevreten. Ik zie liever een al 'gladde' dubbele driehoekjes.

Zool had je beter kunnen laten zitten want ik heb zelfs liever dat het zool mooi dik is mits dat het geen dubbele zool wordt. Zo voorkom je ook hoefzweren ;) Je kan wel het zool bij zijlingse straalgroeven uitsnijden.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:10

shalalie schreef:
Joke@ ik vind die stralen erg lelijk uitgesneden, het lijkt wel dat ratten eraan heeft gevreten. Ik zie liever een al 'gladde' dubbele driehoekjes.

Bedoel je dan de straal zelf of de twee straalgroeves die je lelijk vindt?
Aan de straal zelf doe ik namelijk niets (behalve een loshangend stukje wegsnijden).
In de straalgroeves heb ik enkel de kalk verwijderd met botte kant van het hoefmes. Ik heb namelijk geleerd om niet in de straalgroeves te snijden.
Wat zou jij hier doen dan? :)

shalalie schreef:
Zool had je beter kunnen laten zitten want ik heb zelfs liever dat het zool mooi dik is mits dat het geen dubbele zool wordt. Zo voorkom je ook hoefzweren ;) Je kan wel het zool bij zijlingse straalgroeven uitsnijden.

In de zool zelf heb ik niet gesneden. Net zoals in de straalgroeven heb ik hier enkel met de botte kant de kalk verwijderd.. Had ik die dan moeten laten zitten?

Bedankt voor je reactie! :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:53

Joke: Zulke stralen kun je ook hebben als er een flinke overgang van droog- naar een regenperiode komt.
De tip die ik je mee wil geven: probeer 1 x in de week, of 1 x in de 2 weken te bekappen. Je paard heeft de neiging om de hielen eronder te schuiven... bekap je regelmatiger zul je zien dat het wat beter wordt.
Verder zie ik op rechtsachter, onderzijde, een flare ontstaan.
Dat betekent dat je teveel druk aan die kant, (heet: het kwartier) hebt.
Als je probeert om daar (op de foto de buitenzijde) de hoefwand ietsje meer weg te halen, dus een minimale holte (scoop) te maken... raak je die flare kwijt. Heb het idee... maar moeilijk van 'n foto, dat de straal niet helemaal recht zit. Dit paard zou kunnen draaien met 1 achterbeen? Biljarderen?
Ook lijken er achter kleine stukjes dubbele zool te zitten, als je op het harde rijdt is dit geen probleem, dan breekt het er vanzelf uit.

Verder zie ik vrij gladde hoefwanden, zonder veel grove groeven of ribbels, wat prima is. Je hebt diepte in de straalgroeven, dus het hoefbeen zit aardig hoog.
Ik vind, op heel kleine puntjes na, dat dit zeer netjes bekapt is!
Maar nu heb ik ook een vraag... hoe lang bekap jij al op deze manier?
Heeft dit paard ooit ijzers onder gehad? En hoe loopt dit paard over harde ondergronden?

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:40

countrygirl schreef:
Joke: Zulke stralen kun je ook hebben als er een flinke overgang van droog- naar een regenperiode komt.
De tip die ik je mee wil geven: probeer 1 x in de week, of 1 x in de 2 weken te bekappen. Je paard heeft de neiging om de hielen eronder te schuiven... bekap je regelmatiger zul je zien dat het wat beter wordt.
Die overgang is voor deze pony inderdaad heel bruusk verlopen. Van een zandpaddock naar een modderpoel op één dag tijd.
Bedankt voor de tip om regelmatiger te bekappen. Zal het zeker proberen toe te passen! :)

countrygirl schreef:
Verder zie ik op rechtsachter, onderzijde, een flare ontstaan.
Dat betekent dat je teveel druk aan die kant, (heet: het kwartier) hebt.
Als je probeert om daar (op de foto de buitenzijde) de hoefwand ietsje meer weg te halen, dus een minimale holte (scoop) te maken... raak je die flare kwijt. Heb het idee... maar moeilijk van 'n foto, dat de straal niet helemaal recht zit. Dit paard zou kunnen draaien met 1 achterbeen? Biljarderen?
Ook lijken er achter kleine stukjes dubbele zool te zitten, als je op het harde rijdt is dit geen probleem, dan breekt het er vanzelf uit.
Die flares waren me zelf ook opgevallen. Ik heb destijds op cursus geleerd hoe ik een kwartierboogje moest maken (hetzelfde als de scoop waarover jij het hebt geloof ik :) ) maar was vergeten hoe ik dat moest doen. Gelukkig heb ik twee weken geleden opnieuw korte herhalingscursus gevolgd en weet ik nu weer wel hoe ik het ongeveer moet doen. Het is waarschijnlijk nog niet duidelijk genoeg, maar ik heb het bij de laatste bekapping op deze foto's toch proberen toe te passen op de achterste hoeven. (Je ziet het heel lichtjes op de zijdelingse foto van de linkerachterhoef)
Mag je ook een stukje van de zool mee wegsnijden als je die scoop maakt?
Hoe ik het nu geprobeerd heb, is namelijk door met de zool mee te snijden. Maar dan krijg ik niet meer effect dan dit op de foto's...

Naar die asymmetrische straal zal ik straks nog een keertje kijken. Het draaien van dat achterbeen is me nog nooit opgevallen moet ik toegeven. Misschien moet ik daar ook eens naar kijken en iemand anders met haar laten lopen :)

Die dubbele zool kan ik me niet goed inbeelden. Waar precies denk jij dat deze zou zitten?
Nu rijd ik wel wekelijks op het harde, dus uit jouw uitleg veronderstel ik dat het dan weinig problemen zal geven.. :)

countrygirl schreef:
Verder zie ik vrij gladde hoefwanden, zonder veel grove groeven of ribbels, wat prima is. Je hebt diepte in de straalgroeven, dus het hoefbeen zit aardig hoog.
Ik vind, op heel kleine puntjes na, dat dit zeer netjes bekapt is!
Maar nu heb ik ook een vraag... hoe lang bekap jij al op deze manier?
Heeft dit paard ooit ijzers onder gehad? En hoe loopt dit paard over harde ondergronden?
Ik heb in februari 2010 een cursus Natuurlijk bekappen van Paard natuurlijk gevolgd in Riemst. Sinds maart dit jaar ben ik ook effectief begonnen met het bekappen één van mijn pony's. Enkele keren per jaar komt onze (traditionele) hoefsmid ter "controle". Onze shetlander laat ik nog door hem bekappen omdat ik het bekappen van twee pony's fysiek niet aankan. Op die momenten controleert hij gelijk mijn andere pony, hij zegt wat hij ervan vindt en wat hijzelf zou doen, maar komt er voor de rest niet aan :)
Deze pony heeft voor zover ik weet nooit ijzers gehad (zeker niet in de voorbije 7 jaar). Ze loopt goed op gelijke harde ondergronden, maar verkiest toch steeds de berm. Op kiezels of grind loopt ze echter wel gevoelig.

Tips voor die gevoeligheid zijn ook steeds welkom! ;)
Bedankt voor je reactie!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:24

Sorry,ik vind deze hoeven veel te bloot gemaakt,te lange tonen hebben en je kan zien aan de voet dat hij zo niet wil staan.
Anderzins heb je een probleem net ondergeschoven verzenen,die ook de vorm van de voet beinvloeden. Daar ben je mee bezig zie ik.
De lange toon zorgt ervoor dat de zool teveel onder druk staat en daardoor weinig zool materiaal opbouwt.
Door het te veel verwijderen van steunsel materiaal maak je de hielen zwak waardoor verband in de voet verloren gaat.
Dit is mede een oorzaak van de flares in de kwartieren richting de hiel.
Tips, probeer niet teveel een ideaal plaatje na te streven(niet te snel)
Probeer de zool de zool te laten en niet al het callus weg te schrapen,met dit natte weer heeft hij dit nodig om de zolen wat te waterproofen.
Vijl de wand wat minder dun met afronden en breng scoopes aan indien nodig,werk de toon terug zodat het paard makkelijker afrolt en zodoende minder druk in de hoefcapsule ondervind die de ribbels veroorzaken.
Kijk kritisch hoe het paard land en afrolt!
Gebruik de zoete kant van je rasp om af te werken,daarmee voorkom je de lelijke vijl krassen op je wand.
Succes!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:34

CherokeeChum schreef:
Gebruik de zoete kant van je rasp om af te werken,daarmee voorkom je de lelijke vijl krassen op je wand.
Succes!

Haha... de zoete kant: wat een leuke benaming! ;-) :P
Die hou ik erin. Vind em echt leuk: zoete kant.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:03

http://www.thehorse.com/ViewArticle.asp ... 204&src=VW

Nieuwe ontwikkelingen gaande ten aanzien van lage hielen en lange tenen.
Ramey wilt hier en daar nog wel eens tot diep in de witte lijn vijlen van de teen/toon. Adviseert ook steunsels niet te "amputeren". Jackson wilt absoluut witte lijnen niet "aantasten".

@ Joke: wat adviseert PaardNatuurlijk jou ten aanzien van de hoeven van jouw paard?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:07

scoxxx schreef:
Haha... de zoete kant: wat een leuke benaming! ;-) :P
Die hou ik erin. Vind em echt leuk: zoete kant.

Hihi, zo heet dat ook echt ;)

Verder vind ik ook dat de hoeven wat te 'kaal' gemaakt zijn. Ik vind de wand ook er dun gemaakt. Ik begrijp dat je dat doet om de toon 'in te korten', maar kijk uit dat je wel wat wand laat staan.
De witte lijn lijkt ook wat uitgerekt, dat kan een gevolg zijn van weinig zool en wand. Probeer ze dus niet te 'schoon' te maken. Qua onderkant linksvoor vind ik de voor-foto beter :o
Rechtsvoor heb je goed gedaan, alleen geldt hier ook: te kaal. Probeer ook wat steunsel te laten staan.
Spuit de stralen eens een keertje in met CTC spray, dan voorkom je rotstraal, waar je wel een beetje kans op krijgt met die 'gaatjes' in de straal.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:40

@CherokeeChum:
- Kun je me uitleggen hoe je kan zien aan de voet dat hij zo niet wilt staan? Heb er namelijk geen idee van hoe je dit werkelijk kunt zien ;)
- Te veel callus verwijderd dus, ik zal het onthouden en me de volgende keer inhouden!
- In hoeverre moet ik de steunsels laten staan volgens jou? Ik snij ze nu gelijk met de zool, maar dat is dus te kort?
- De tonen terugwerken.. Doe ik dat door de voorkant van de hoef wat af te schuinen en zo ook het afwikkelpunt naar achteren brengen? Maar dan zit ik wel in de zool te vijlen...
- De afwerking heb je zeker gelijk in. Daar steek ik te weinig tijd in, maar dit is omdat ik het fysiek niet aankan om die hoef langer vast te houden. Ik loop nu al krom omdat ik gisteren bekapt heb. Misschien moet ik me maar eens een hoefstandaard aanschaffen, maar waarom zijn die dingen zo duur? :')

@SpikyBlue:
- Dus ook volgens jou minder callus weg en minder afronden. Maar dan zit ik idd met dat inkorten van de toon, ik weet niet hoe ik dit dan het beste kan doen..
- Dan zou ik ook graag gelijk aan jou willen vragen in hoeverre dat ik de steunsels zou moeten laten staan? Gelijk snijden met de zool is dus te kort?
- Waar zie jij precies die uitgerokken witte lijn?
- Welk effect heeft CTC spray precies? Wordt de straal er harder van, gaat ze sneller aangroeien, ...?

Bedankt voor jullie tips!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:56

Joke: het heet idd. ook wel een kwartierboogje. Cursuslocatie Riemst ken ik wel, Jack en Pien. Prima daar!
Kwartierboogje, nee, geen zoolmateriaal verwijderen. Het is eigenlijk nét 't tikkeltje holler maken ter plaatse van de hoefwand. Als je werkelijks bijhoudt en wekelijks zo'n scoopje maakt wordt de neiging tot flaren al minder tot 0.

Ik zie geen échte dubbele zool hoor, vlak voor de apex (straalpunt) lijken er wat lossige stukjes te zitten, maar dit kan net zo goed callusmateriaal zijn wat nog afgestoten moet worden, een zool is continu in beweging he?

Nooit ijzers gehad dus. De voeten zijn nl. wél mooi ontwikkeld.
Die gevoeligheid die ze nog heeft qua lopen op kiezels of grind kan nog best 'n keertje verdwijnen. Het ligt er ene beetje aan hoe haar huisvesting is.
Heel kort door de bocht gezegd: je paard krijgt de voeten zoals de ondergrond is waarop hij/zij moet leven en werken.
Een zool kan nog veel dikker en harder worden als 'n paard b.v. over de rotsen moet lopen, zoals hier het geval is. (maar ik heb geen andere keuze!)
's zomers hebben we hier hoefwanden waar zelfs de tang niet meer doorheen komt ;-))

Een paard zou in principe over wisselende ondergronden moeten lopen, dan zou je de perfecte zool kunnen kweken.

Wat CherokeeChum zegt is zeker waar. Steunsels altijd maar botweg verwijderen zou ik ook niet doen. Steunsels zitten er niet voor niets.
Steunsels gewoon nét niet dragend maken is goed, natuurlijk moeten ze niet over de zool gaan woekeren of in de straal gaan groeien!

Scoxx: als het niet nodig is zou ik de witte lijn ook met rust laten.
De teen zo kort mogelijk maken, tot AAN de wite lijn en niet erIN.

Tip van SpikyBlue is idd. iets om ook in de gaten te houden.
Ik vergeet weleens, doordat ik zelf in een droog land met harde ondergrond leef... dat dit in natte omstandigheden veel voorkomt in NL en België.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:56

Joke_x_Remy schreef:
@SpikyBlue:
- Dus ook volgens jou minder callus weg en minder afronden. Maar dan zit ik idd met dat inkorten van de toon, ik weet niet hoe ik dit dan het beste kan doen..
- Dan zou ik ook graag gelijk aan jou willen vragen in hoeverre dat ik de steunsels zou moeten laten staan? Gelijk snijden met de zool is dus te kort?
- Waar zie jij precies die uitgerokken witte lijn?
- Welk effect heeft CTC spray precies? Wordt de straal er harder van, gaat ze sneller aangroeien, ...?

Bedankt voor jullie tips!

Inkorten van de toon gaat geleidelijk. En niet alleen van de voorkant van de hoef, ook van de onderkant als een soort klein opzetje.
Steunsels gelijk snijden met de zool vind ik inderdaad te kort, zeker bij deze hoeven (van wat ik kan zien aan jouw foto's).
Je moet het eigenlijk zo zien: elk onderdeel van de hoef; de wand, de zool, de steunsels en de straal zijn zeer belangrijk. Zodra je van iets te veel wegneemt gaat er iets anders veranderen. Zodra je te veel zool of steunsel wegneemt, gaat de wand/witte lijn wijken. Zodra je te veel straal wegneemt, gaan bijv. de steunsels zich sterk ontwikkelen en gaat de hoef meer knijpen.
Probeer met het zelf bijwerken van de hoef dus zo vaak mogelijk, en zo weinig mogelijk te doen ;) Zo raak je er zelf ook aan gewend (je lichaam).
Haal er anders eens iemand bij die naar de hoeven van je paard kijkt en live tips kan geven.
De uitgetrokken witte lijn zie ik over de gehele hoef.
CTC spray doodt bacteriën. De straal gaat er niet sneller door groeien en wordt er niet harder van.
Graag gedaan!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:02

Joke, over hoefstandaard.... ikzelf gebruik oude garage assteunen.
Die kosten echt zowat niets. De hebben al een holte waar de voet mooi inpast. Ook nog in hoogte verstelbaar, en vaak grondverbindingen tussen de poten waar je fijn je voet op kunt zetten.
Nu zag ik gisteren toevallig bij de Aldi dat ze 2 stuks verkopen voor 9,95.
(Maar dat was natuurlijk hier, in Portugal.)
Zal natuurlijk geen wereldkwaliteit zijn, maar functioneert wel!

Zoek er maar eens op 'assteun' op Google... zie je gelijk wat ik bedoel.

Verder wél afronden, maar met de vijl vanaf de onderzijde voet schuin naar buiten raspen.... gelijkmatig rondom. Dus niet de wand dunner maken maar afschuinen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:04

P.s. mijn assteunen zijn stukken antiek ;-)) In de uitholling heb ik gewoon lapjes rubber gelijmd, zodat de hoefwand niet beschadigd...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:11

Ik zie eigenlijk enkelt een inkorting van een mm of wat van de hoefwanden. De hoefwanden zijn dun ja, maar dat zijn ze zowel in de voor-situatie als in de na-situatie.
Ik zie weinig teeninkorting in de na-situaties. De toonwand is wat korter gemaakt/gelijk gemaakt met een mm-tje met de hoefzool.... maar niet ingekort zeg maar.
Lijkt zo omdat de wand wat meer gelijk gemaakt is met de hoefzool.... maar niet echt ingekort.
Wand is ietwat opgevijld met de zure kant ;-).... maar niet extreem.

Flaky material is wat weggeschraapt, maar niet extreem. Met een hoevenkrabber krijg je hetzelfde effect.... zeker met dit weer: tis dan lekker sponzerig materiaal en je blaast het materiaal al bijna weg, bij wijze van spreken.

Steunselamputatie? Nee ook niet echt.... er zit wat rommelig materiaal in de voorsituaties, maar ik kan dat nou niet echt definieren tot steunsels. Tis zo rommelig, functioneert volgens mij ook niet eens als steunsels... veels te zwak/floeperig/blaas je zo weg/slechte kwaliteit.
Vlgs mij had ik met de staalborstel-schoonveegactie bijna hetzelfde effect behaald.... bij wijze van spreken.

@ Country-girl; in sommige situaties adviseert Ramey zeker tot in de witte lijn.... tijdelijk.

En oh ja de straal: volgens mij heeft Joke "losliggend" materiaal eraf gepulkt. Denk dat er een soort "dubbele straal" was: gaten onder het bovenopliggend straalmateriaal en aldus het bovenliggend straalmateriaal weggehaald. Klopt dat Joke?
De tip van SpikeyBlue is een goeie: ffkes de beginnend rotstraal aanpakken ja.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:49

scoxxx schreef:
@ Country-girl; in sommige situaties adviseert Ramey zeker tot in de witte lijn.... tijdelijk.

Dat weet ik Scoxxx. Alleen lijkt het mij in dit topic niet relevant.
Meer iets voor ervaren bekappers die ook weten waarom.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:49

@ Countrygirl:
Oké, van nu af aan ga ik extra letten op die kwartierboogjes en de steunsels minder ver verwijderen. Hopelijk komen we zo van die flaren vanaf! :)
Over die wisselende ondergronden; deze pony staat 24/7 buiten. Ze kan kiezen tussen paddock en weide, maar beiden liggen er nu wel erg nat bij. We rijden slechts 1x per week, maar wel steeds op de verharde weg. Ondertussen zijn we volop bezig met de bouw van een nieuwe stal. Het stuk tussen die stal en de paddock & weide zal verhard worden, dus er is beterschap in zicht ;)
Die assteunen zien er idd wel handig uit! Binnenkort eens achter horen! :D
Bedankt! ^^

@ SpikyBlue:
Bedankt voor de uitleg! Daar ga ik in het vervolg echt op proberen te letten :)
CTC spray kan idd geen kwaad. Is dat enkel verkrijgbaar bij de DA?

@ Scoxxx:
Ik heb idd aan de straal wat loshangende stukken verwijderd :)

Heel erg bedankt voor jullie tips!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:30

Ik heb zojuist mijn hoefsmid aan de lijn gehad en hem eens gevraagd wat hij van kunsstof beslag vond.
Hij stond er wel open voor, had het ook een aantal keren geprobeerd maar was er niet laaiend enthousiast over.
Volgens hem was de stroefheid te belastend voor de pezen en was het niet bewerkelijk genoeg, met name de nagelgaten kwamen vaak niet goed uit waardoor de nagel dus niet goed geplaatst kon worden?

Wie kan mij meer vertellen? Ik had eigenlijk wel interesse in Duplo's of Cera...

Ik heb trouwens ook al wel het eea gelezen, maar veel tekst en uitleg is imo niet meer up to date/verouderd. In dit topic is er ook al redelijk wat over gezegd, vandaar dat ik het hier vraag en niet een nieuw topic plaats.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:36

Niets is zo makkelijk als Cera-beslag: je hebt vele mm-ers ruimte om de nagel exact correct te plaatsen, zoveel makkelijker dan rim-beslag. Nagelgaten komen altijd op de halve mm exact uit.

Stroefheid is een fabeltje: het is net zo stroef of glad als een blote hoef.
Bewerkelijkheid = perfect, vijltje erover et voila exact de vorm die je wenst.

Ik werk dolgraag met Cera. Maar 365 dagen per jaar zou ik je niet aanraden, netzomin als ik je rim-beslag 365 dagen per jaar zou aanraden.

Kunststof valt of staat met de hoefsmid die ze eronder slaat.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:11

Alleen het buitenseizoen heb ik er ijzers onder. Vnl omdat wij hier weinig uitrijmogelijkheden hebben en relatief veel over asfalt moeten.
Hoe zit het kalkoenen/proppen? (ivm dressuur op gras)