Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CherokeeChum schreef:Echter met die ondergeschoven verzenen en die kleine ijzers zou je dan blesures aan de hoefballen van de voorvoet verwachten. Lastig dit!
shalalie schreef:Joke@ ik vind die stralen erg lelijk uitgesneden, het lijkt wel dat ratten eraan heeft gevreten. Ik zie liever een al 'gladde' dubbele driehoekjes.
shalalie schreef:Zool had je beter kunnen laten zitten want ik heb zelfs liever dat het zool mooi dik is mits dat het geen dubbele zool wordt. Zo voorkom je ook hoefzwerenJe kan wel het zool bij zijlingse straalgroeven uitsnijden.
countrygirl schreef:Die overgang is voor deze pony inderdaad heel bruusk verlopen. Van een zandpaddock naar een modderpoel op één dag tijd.Joke: Zulke stralen kun je ook hebben als er een flinke overgang van droog- naar een regenperiode komt.
De tip die ik je mee wil geven: probeer 1 x in de week, of 1 x in de 2 weken te bekappen. Je paard heeft de neiging om de hielen eronder te schuiven... bekap je regelmatiger zul je zien dat het wat beter wordt.
countrygirl schreef:Die flares waren me zelf ook opgevallen. Ik heb destijds op cursus geleerd hoe ik een kwartierboogje moest maken (hetzelfde als de scoop waarover jij het hebt geloof ikVerder zie ik op rechtsachter, onderzijde, een flare ontstaan.
Dat betekent dat je teveel druk aan die kant, (heet: het kwartier) hebt.
Als je probeert om daar (op de foto de buitenzijde) de hoefwand ietsje meer weg te halen, dus een minimale holte (scoop) te maken... raak je die flare kwijt. Heb het idee... maar moeilijk van 'n foto, dat de straal niet helemaal recht zit. Dit paard zou kunnen draaien met 1 achterbeen? Biljarderen?
Ook lijken er achter kleine stukjes dubbele zool te zitten, als je op het harde rijdt is dit geen probleem, dan breekt het er vanzelf uit.
countrygirl schreef:Ik heb in februari 2010 een cursus Natuurlijk bekappen van Paard natuurlijk gevolgd in Riemst. Sinds maart dit jaar ben ik ook effectief begonnen met het bekappen één van mijn pony's. Enkele keren per jaar komt onze (traditionele) hoefsmid ter "controle". Onze shetlander laat ik nog door hem bekappen omdat ik het bekappen van twee pony's fysiek niet aankan. Op die momenten controleert hij gelijk mijn andere pony, hij zegt wat hij ervan vindt en wat hijzelf zou doen, maar komt er voor de rest niet aanVerder zie ik vrij gladde hoefwanden, zonder veel grove groeven of ribbels, wat prima is. Je hebt diepte in de straalgroeven, dus het hoefbeen zit aardig hoog.
Ik vind, op heel kleine puntjes na, dat dit zeer netjes bekapt is!
Maar nu heb ik ook een vraag... hoe lang bekap jij al op deze manier?
Heeft dit paard ooit ijzers onder gehad? En hoe loopt dit paard over harde ondergronden?
scoxxx schreef:Haha... de zoete kant: wat een leuke benaming!![]()
![]()
Die hou ik erin. Vind em echt leuk: zoete kant.
Joke_x_Remy schreef:@SpikyBlue:
- Dus ook volgens jou minder callus weg en minder afronden. Maar dan zit ik idd met dat inkorten van de toon, ik weet niet hoe ik dit dan het beste kan doen..
- Dan zou ik ook graag gelijk aan jou willen vragen in hoeverre dat ik de steunsels zou moeten laten staan? Gelijk snijden met de zool is dus te kort?
- Waar zie jij precies die uitgerokken witte lijn?
- Welk effect heeft CTC spray precies? Wordt de straal er harder van, gaat ze sneller aangroeien, ...?
Bedankt voor jullie tips!