[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:31

Hey Wat een geneuzel hier zeg, jammer het was zo'n leuk topic.

Zal jullie maar wat goed nieuws vertellen ben gisteren lekker naar Park de Hoge veluwe gereden vanaf mijn huis en heb heerlijk 3,5 uur gereden!!! Wat kan ik toch nog zo genieten van mijn dier, die eigenlijk afgeschreven was! Maar nu topgoed gaat!!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:23

Dus geen geneuzel meer Knipoog
Ik vijl Stan's hoeven zo om de 3 dagen bij, doe ik nu een paar weken en ondanks die dip met die zolen / stijfheid zie ik toch echt dat zijn hoeven vooruitgaan.
Dat spul op dat ik heb gebruikt / gebruik voor de zolen / straal heet Equisolid.
Op de randen van de hoef (hoefcoronet?) masseer ik regelmatig conucrescine in, volgens mij werkt dat dus echt.

Rij je trouwens ook op hard of is het vooral zandpad / zacht? 3,5 uur is echt top zeg Haha!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:29

dynamiek schreef:
Hey Wat een geneuzel hier zeg, jammer het was zo'n leuk topic.

Zal jullie maar wat goed nieuws vertellen ben gisteren lekker naar Park de Hoge veluwe gereden vanaf mijn huis en heb heerlijk 3,5 uur gereden!!! Wat kan ik toch nog zo genieten van mijn dier, die eigenlijk afgeschreven was! Maar nu topgoed gaat!!!

Dit soort berichten wil ik lezen. Heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeel en vaaaaaaaaaaaaak.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:32

Zahlina schreef:
Henny.
Goed bekappen kan maar op een manier en dat is om respect te hebben voor het paard en alle omstandigheden om het paard heen.

Helemaal mee eens Knipoog

Ik heb alleen nog wel 1 vraag over je opmerking dat het hoefbeen bij hoefbevangen paarden nooit meer terug komt in de oude stand.
Volgens mij kan dat wel degelijk redelijk tot goed weer herstellen als het paard maar 1x hoefbevangen is geweest en het op een goede manier verholpen is.

Bij chronisch hoefbevangen paarden wordt het een ander verhaal. Daar komt het hoefbeen niet meer op de plaats terug volgens mij.

Maar als ik het fout heb hoor ik het graag Bloos

Dynamiek: Super dat je paard weer zo top gaat Knipoog
Da's puur genieten.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:34

Kymalin schreef:
@Zahlina; waarom wilde je je eigenlijk niet melden in dit topic? En jij hebt toch arabieren? Is 1 vd arabieren dan nu hoefbevangen? Heb ik nl nog nooit eerder gehoord over een arabier maar alles kan natuurlijk.

Ik ken zeker arabieren die hoefbevangen zijn geweest. Bij een kennis van me is er onder andere 1 geweest waarbij het hoefbeen dwars door de zool is gekomen.
Grote probleem was het soort voer dat ze kregen.
Ik denk dat er geen rassen zijn die het niet kunnen krijgen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:14

Kymalin schreef:
@Zahlina; waarom wilde je je eigenlijk niet melden in dit topic? En jij hebt toch arabieren? Is 1 vd arabieren dan nu hoefbevangen? Heb ik nl nog nooit eerder gehoord over een arabier maar alles kan natuurlijk.

het is niet zo dat ik me niet wilde aanmelden maar omdat we nog in zo'n pril stadium zijn en we nog zoekende zijn naar wat te doen.
Maandag zijn we naar de kliniek geweest, ben me rotgeschrokken en voel me verschrikkelijk schuldig tegenover het paard.

Elk paard kan hoefbevangen raken, ook arabieren en deze dame is zo'n veelvraat dat het risico er toch al in zat.
Het is dus niet willen maar moet eerst nog even met mezelf in vrede komen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:20

geerke schreef:
overgens is image het bewijs dat een hoefbeen wel degelijk weer op zijn plaats kan komen na een kanteling.....

Dit soort berichten geven mij ook weer een beetje hoop.
Wete ook dat er met succes paarden in het gips zijn gezet en dat dat een positief effect had op de stand van het hoefbeen.
Maar op het moment krijg ik van alle kanten nog steeds berichten dat als het hoefbeen gekantelt is en gezonken (dit is dus in ons geval) dat erg eigenlijk geen herstel mogelijk is.

Ik hoop dat ik over een half jaar ook foto's heb die mijn eigen woorden tegenspreken en die van de DA's en hoefsmeden maar nu wil ik mezelf nog niet te veel hoop geven.
Ga wel heel hard zitten duimen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:41

Zahlina schreef:
geerke schreef:
overgens is image het bewijs dat een hoefbeen wel degelijk weer op zijn plaats kan komen na een kanteling.....

Dit soort berichten geven mij ook weer een beetje hoop.
Wete ook dat er met succes paarden in het gips zijn gezet en dat dat een positief effect had op de stand van het hoefbeen.
Maar op het moment krijg ik van alle kanten nog steeds berichten dat als het hoefbeen gekantelt is en gezonken (dit is dus in ons geval) dat erg eigenlijk geen herstel mogelijk is.

Ik hoop dat ik over een half jaar ook foto's heb die mijn eigen woorden tegenspreken en die van de DA's en hoefsmeden maar nu wil ik mezelf nog niet te veel hoop geven.

Mijn dynamiek is ook in het gips gezet met goed resultaat

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:43

MaaikeUshi schreef:
Dus geen geneuzel meer Knipoog
Ik vijl Stan's hoeven zo om de 3 dagen bij, doe ik nu een paar weken en ondanks die dip met die zolen / stijfheid zie ik toch echt dat zijn hoeven vooruitgaan.
Dat spul op dat ik heb gebruikt / gebruik voor de zolen / straal heet Equisolid.
Op de randen van de hoef (hoefcoronet?) masseer ik regelmatig conucrescine in, volgens mij werkt dat dus echt.

Rij je trouwens ook op hard of is het vooral zandpad / zacht? 3,5 uur is echt top zeg Haha!

Ik rij over straat en verharde zandpaden en zachte bospaden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:47

Zahlina schreef:
Kymalin schreef:

het is niet zo dat ik me niet wilde aanmelden maar omdat we nog in zo'n pril stadium zijn en we nog zoekende zijn naar wat te doen.
Maandag zijn we naar de kliniek geweest, ben me rotgeschrokken en voel me verschrikkelijk schuldig tegenover het paard.

Elk paard kan hoefbevangen raken, ook arabieren en deze dame is zo'n veelvraat dat het risico er toch al in zat.
Het is dus niet willen maar moet eerst nog even met mezelf in vrede komen.

Oh ok, ik snap het, maar juist in die fase waar je nu in zit is bij ons heel veel informatie bekend en is dit topic erg nuttig dus goed dat je je toch hebt aangemeld!

Ik weet ook wel dat alle rassen hoefbevangen kunnen raken maar je hoort het alleen niet zo vaak over arabieren, dat bedoelde ik eigenlijk Bloos .

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:48

dynamiek schreef:

Dat doen ze toch ook met name om tegendruk tegen het hoefbeen te geven en dus zo kanteling te voorkomen?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:48

Dynamiek is nrps half arabier dus

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:50

Kymalin schreef:
dynamiek schreef:

Dat doen ze toch ook met name om tegendruk tegen het hoefbeen te geven en dus zo kanteling te voorkomen?

Ja dat klopt Kymalin

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:51

Wauw! Net of ik er verstand van heb Nagelbijten / Gniffelen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:54

hahaha idd Knipoog

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:55

Zahlina schreef:

Mijn pony heeft linksvoor een kanteling in het hoefbeentje van 3 mm, rechtsvoor een kanteling van 5 mm en ook nog eens een sincker van 4 mm. De DA had weinig hoop meer voor hem, maar omdat hij dikke zolen had hoefde ik hem niet direct af te laten maken.
Om een heel lang verhaal heel kort te houden....we zijn nu 2,5 jaar verder en mijn pony -die opgegeven was door de hoefsmid "breng maar naar de slacht, deze wordt nooit meer wat" en eigenlijk ook een beetje door de DA- is (zo goed als) helemaal hersteld en zijn hoeven zijn weer normaal.
Het kán dus wel...Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:57

Ben ook druk doende met bijlezen maar het zijn wel heel veel bladzijdes.
In ons geval is het allemaal iets anders, deze merrie hebben we nu 3 jar en het vermoeden is dat ze al problemen had voordat wij haar kochten.
Eigenlijk ging ze heel erg goed tot ze vorig jaar in maart ineens hoefbevangen stond.
Met spoed is ze in het stromende koude bronwater gezet en nog meer op dieet dan dat ze al stond.
Dit jaar ging het zelfs heel goed tot mijn vader bedacht dat ze best wel een uurtje in het korte gras kon staan om het op te bouwen.
1 uur was genoeg om accuut weer hoefbevangen te raken, gelijk weer in het water, hoeven nagekeken en niets te zien aan de witte lijn.
Ze staat nu 24/7 buiten in het zand waar bronwater stroomt.
Qua voeding staat ze op eigenlijk niets:
3 dunne plakjes hooi wat na de bloei is binnen gehaalt (minder voedingsstoffen), 2 plakken stro en 2x een handje subli zonder en daar doet ze het dus mee naast de medicatie.
Vrijdag gaan we weer naar de kliniek met haar en gaan ze met haar aan de bak, Da's en smeden.
In dit geval kan je ook spreken van chronisch bevangen, vrees ik.

Op de foto's was de kanteling duidelijk en na het op meten bleek vooral haar linker hoefbeen ook al wat gezonken.

Dynamiek, ik ga je berichten even nalezen Cool

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:58

Zahlina schreef:

Maar waarop zijn die uitspraken gebaseerd dan? Zijn er al foto's gemaakt? Volgens mij kun je vanaf de buitenkant niet direct zien dat ze bevangen zijn geweest of dat het hoefbeen is gekanteld. Daarvoor moet de hoef eerst een stukje verder zijn uitgegroeid. Na een maand ofzo kun je na bekappen eventueel wat verbreding van de witte lijn zien mits het hoefbeen is gekanteld. En een lichte kanteling hoeft ook nog niet einde verhaal te zijn voor wat betreft het berijden enzo, dus ik zou eerst maar eens rustig afwachten. Misschien valt het allemaal wel mee.

Oke, je was me net voor met het plaatsen van je bericht, je hebt dus al een aantal antwoorden gegeven Haha! . Ga je naar Klijndijk en laat je hem door Harry Langenburg doen of gaat je vriend er mee aan de slag? Nieuwsgierig he?

Dit is trouwens een linkje naar het topic wat Dynamiek er toendertijd over had;
[BEH] Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:04

Victory, ik wil de hoop ook niet opgeven en er is ook niet gesproken van afmaken, wel dat ik geluk heb dat mijn vriend hoefsmid is en dat hij samenwerkt met andere smeden en de kliniek.
We hoeven niet perse met haar te rijden maar haar leven moet wel dragelijk zijn en als het mogelijk is zouden we graag een veulen van haar krijgen.

Ze is nu dan ook drachtig (al voordat ze weer bevangen werd).

Harry hoeft er niet bij, heb meerdere smeden waarin ik alle vertrouwen heb en daar hoort mijn vriend ook bij, maar hij zit weer onder de hoede van een smid die voor mij echt top is, zelf leraar geweest en erg creatief met oplossingen.
En dit alles gaat weer vanuit begeleiding van de kliniek, AA en Hunze.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:09

Kymalin, ze had toen ze kwam een knik (eendebek) in haar hoef maar na 2 jaar intensief bekappen en beslaan was dit weg.
Nu zijn we weer terug bij af.
Foto's zijn niet eerder genomen omdat daar toen eigenlijk geen noodzaak voor was, het was aan de hoefvorm te zien dat ze eerder bevangen was geweest maar ze liep top.
Nu het weer zo slecht met haar ging zijn de foto's genomen om een zo goed mogelijk behandelingsplan voor haar uit te stippelen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:11

Wat gaan ze nu precies doen dan? Of is dat wat je in je eerste bericht hier had staan?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:17

Wat er gedaan wordt weet ik zelf nog niet, heb meerdere dingen gehoort en ze zijn druk in overleg.
Er wordt ook contact opgenomen met andere klinieken en zal er vanuit de ervaringen van andere ene plan worden getrokken.

In dit geval laat ik ze nu eerst ook maar even met rust want ze worden allemaal gek van me, ik ga van het ene idee naar het andere en moet bekennen dat ik er zelf te weinig vanaf weet.

op dit moment staat ze blootvoets in het zand met stromend water en daarnaast krijgt ze medicatie.
Eerst tranquliser + asprine + bute, nu zijn we af van de Tranq. en krijgt ze asprine + bute + een homeop.middel voor hoefbevangen paarden.
En daarnaast dus 24/7 in het stomende koude water met haar hoeven.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:56

En ik las dat je Subli en hooi geeft!? Wat is dat precies van Subli? Want in principe heeft een paard in dat stadium voldoende aan hooi en een mineralenliksteen. Zo geef je het lichaam de kans om zoveel mogelijk afvalstoffen op te ruimen. In krachtvoer en musli zit vaak meer suiker en zetmeel dan je denkt en dat doet meer schade dan goed.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:56

De merrie krijgt nu 2x daags een handje Musli van Subli: Zonder (zo heet het echt).
Er zitten geen melasse in, geen haver en GMO-producten (laatste heb ik geen idee wat het is... lees alleen de folder nu door)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:02

@zahlina
Ik stuur je het verhaal van Image en de redding van Image door kliniek Visdonk en Van Nassau. In mijn ogen tovenaars. Misschien dat je er in de behandeling van jouw paard iets aan heb. Op de rontgenfoto's kan je zien hoe de hoef van Image hersteld is na de operatie. Inmiddels berijden wij haar weer en starten wij in juli weer L dressuur.

je hebt pb.

Sterkte!