[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:22

@lotte: ik deed ook hoefschoenen (met zool) aan als we een stukje over het harde moesten. Ook in de periode na de acute hoefbevangenheid.
Ik maakte gebruik van magneten om de doorbloeding te stimuleren om warm te houden. En als ik er was back on track beenbeschermers.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:28

Hier krijgt hij inderdaad Acetylsalicylzuur dus zegmaar aspirine poeder wat helpt met doorbloeding. Al moet ik zeggen dat voeren van dit erg moeilijk gaat omdat hij het gewoonweg weigert. Hij krijgt wel dagelijks nog een klein schepje hiervan. Gezien hij ook artritis heeft denk ik dat de kou inderdaad een grote factor kan zijn dan ik dacht. Was gelijk aan het denken oh hoefbevangenheid is weer erger ofzo dat ik niet eens aan de kou had gedacht. Ik had het proberen hem iets meer binnen te houden en de beentjes te bandageren. Heb nog beetje novacam dus denk dat ik hem weer beetje geef gezien hij gelijk 10x beter is met 3mL van novacam al. Heb hoefsmid gevraagd, misschien moet hij iets eerder komen. Hij had zelf 6 weken aangegeven vandaar. Bedankt voor het advies iedereen!

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:04

Ik ga jullie verlaten in dit topic, mijn paard is helaas afgelopen zaterdag overleden |(
Niet door hoefbevangen, dat ging prima.
Bedankt voor al jullie adviezen destijds en hopelijk veel geluk met jullie paardjes

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:08

Ach sterkte. Dat is echt zo niet fijn

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:39

Romy1234 schreef:
Ik ga jullie verlaten in dit topic, mijn paard is helaas afgelopen zaterdag overleden |(
Bedankt voor al jullie adviezen destijds en hopelijk veel geluk met jullie paardjes

Wat verdrietig. Heel veel sterkte.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:47

Sterkte Romy, ze was al oud toch?, maar blijft wel verdrietig, oudjes zijn juist zo lief.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:58

Romy1234 schreef:

Heel veel sterkte Y;(

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:47

Sterkte Romy, wat verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 04:31

Ze was 27 jaar geworden, maar toch geheel onverwachts en niet door ouderdom overleden, dan had ze met haar conditie nog veel ouder wel geworden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 06:00

Heel veel sterkte Romy

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:34

Och Romy wat verdrietig, heel veel sterkte!

eefjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:38

Sterkte Romy!

Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties. <3

Doortje krijgt nu nog steeds pijnstillers, vanaf vandaag ben ik aan het afbouwen om te kijken hoe ze zonder loopt. Ze staat met graasmasker op het zand (masker voor eventuele kleine sprietjes die weer gaan groeien), maar ik heb echt het idee dat ze de hele dag maar een beetje voor zich uit staat te staren. Met pijnstillers loopt ze goed overigens, niks geks aan te zien..

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:43

Pijnstillers zou ik ook niet te snel afbouwen, mijn pony was maar licht bevangen en staat nu voor de 10e week op Pijnstillers, nog 1 weekje afbouwen en dan hoop ik er klaar mee te zijn.
Sterkte Romy.
Oef wat vervelend Lotte, hoe gaat het nu?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:26

Hier gaat het allemaal vrij hetzelfde. Heb hem gisteren 4mL novacam gegeven rond 7 uur s ochtends. Hij voelde zich gelijk beter en heb hem beenwarmers om gedaan ook voor iets warmere beentjes. Verder is hij de middag in stal gebleven dus maar paar uurtjes buiten gister en vandaag ook maar uurtje buiten. Hij liep vrij goed rond in de paddock en toen ik hem weer naar binnen wilde doen liep hij ook rap weg van me dus hij voelt zich best redelijk dan. Toch vind ik hem nog steeds niet goed maar misschien wil ik het allemaal te snel.

Hier video van vanochtend. Hoe meer hij loopt hoe beter hij eruit ziet wat ik best apart vind maar goed, hier speelt de artritis misschien ook een rol. Heb hoefsmid gevraagd komende week al te komen want misschien is de hoef gewoon alweer te lang wat voor druk van ijzer op teen zorgt? In video hieronder is het dus zo'n 28 uur sinds hij 4mL novacam had gekregen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:51

Ik zou hem dan nog niet van novacam afhalen, als hij daarna gelijk beter wordt.

Geef je ook iets voor de artritis?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:01

Slmt9 schreef:
Ik zou hem dan nog niet van novacam afhalen, als hij daarna gelijk beter wordt.

Geef je ook iets voor de artritis?

Hij was dus 2 weken van de medicatie af en heb hem dus gisteren weer wat novacam gegeven en vanochtend ook weer. Denk inderdaad ook dat ik hem komende dagen 1x per dag maar beetje novacam geef zodat het toch de randjes eraf haalt om zo te zeggen.

Hij kreeg voorheen NAF Devils relieve en Glucosamine voor de artritis maar op aanraden hem hier tijdelijk af gehaald omdat hij bevangen werd en wilde hem niet teveel extra's geven. Hij is namelijk dus ook toen gelijk positief getest voor Cushings en om resultaat goed te zien van medicatie was mij aangeraden hem van al het andere spul af te halen. Maar zijn artritis is normaal een stijfheid en niet zo erg dat hij kreupel is. Hij zou een buigproef niet doorkomen maar is nog wel rad zegmaar.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:36

Begrijp ik helemaal. Misschien is kurkuma/olie/peper voor jullie dan ook niet gek. Ik geef het vanwege de ontstekingsremmende werking voor artrose en hb destijds. Mijn paard was vrij snel van de pulsatie af en gekraak van artrose is zga weg.
Een australische dierenarts heeft zich daar verder in verdiept, al die info was voor mij voldoende om eens te testen of het iets is.
Mocht je geinteresseerd zijn:
https://www.turmericlife.com.au/pages/h ... ow-to-feed

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:17

Slmt9 schreef:
Begrijp ik helemaal. Misschien is kurkuma/olie/peper voor jullie dan ook niet gek. Ik geef het vanwege de ontstekingsremmende werking voor artrose en hb destijds. Mijn paard was vrij snel van de pulsatie af en gekraak van artrose is zga weg.
Een australische dierenarts heeft zich daar verder in verdiept, al die info was voor mij voldoende om eens te testen of het iets is.
Mocht je geinteresseerd zijn:
https://www.turmericlife.com.au/pages/h ... ow-to-feed

Bedankt! Zeker interessant om te lezen :) zal het eens goed door gaan nemen vanavond en is zeker iets dat ik kan proberen! :) Dankje!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:53

Hier was er 1 weer "heet" toen ze van haar oh zo kleine paddock af mocht(paddock is ca 15 bij 20-25 ofzo)
Maarja als je 3x zo groot krijgt om even te benen strekken....

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:40

Ah mooi hagelslag, ik geniet er altijd zo van als ik een paard die zo bevangen was zo zie lopen, 1/4 arabier he? dit is die van mij, helemaal volbloed
Afbeelding

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:22

hagelslag schreef:
[ Video ]

Hier was er 1 weer "heet" toen ze van haar oh zo kleine paddock af mocht(paddock is ca 15 bij 20-25 ofzo)
Maarja als je 3x zo groot krijgt om even te benen strekken....

Wat een heerlijke video! Echt super om haar zo goed te zien! Ik hoop dat de mijne ook zo goed voelt met een maand of 2.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:27

Fijn om te zien zeg Hagelslag!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:32

assebassie schreef:
Ah mooi hagelslag, ik geniet er altijd zo van als ik een paard die zo bevangen was zo zie lopen, 1/4 arabier he? dit is die van mij, helemaal volbloed
[ [url=m/l79bdO.png]Afbeelding[/url] ]

Jep ca 1/4de arabier.
Moeder was een pinto/arabier kruising en vader was een dikke tinker.

En jaaa het is echt heerlijk als ze zo gek doet.
Net mocht ze er weer even uit en toen ik haar terug wou doen peerde ze hem nog net voordat ik het lijntje dicht kon doen.
Eigenlijk wou ik ze vandaag geen vitalbix geven. Maarja... De doos liet zich even niet vangen

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:45

Hier trouwens de mijne gisteren. Had hem hele dag binnen gehouden maar naar mijn idee wordt hij toch wat stijf achter nu door z'n artritis. Dit is hem zonder pijnstillers trouwens met klein beetje pijnstillers bijna 48 uur ervoor dus wel uitgewerkt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:49

Pff Lotte, vind hem niet fijn hoor, te voorzichtig/kort aan de voorkant.
Zou er weer pijnstilling in doen tot de smid is geweest en dan weer verder kijken.

Fijn Hagelslag he als ze zo gek weer doen!