[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:44

@Soleado, als ik jou was zou ik echt even de moeite nemen om het hele topic (en voorgaande) eens door te spitten want je kan er echt veel van opsteken. Neem b.v. zijn voeding eens onder de loep en kijk wat je daar aan kunt verbeteren (voor nu zou ik al eens beginnen met arm hooi, b.v. graszaadhooi en even geen krachtvoer meer) en hoe je hem al het best langzaam wat kilo's af kunt laten vallen.

Het is niet zo dat een zwaar bevangen paard binnen een week weer op orde is maar als je er even tijd en energie in steekt kan het allemaal weer goed komen. Het blijft daarna natuurlijk wel altijd opletten dat je niet weer in het oude ritme terecht komt zodat de kans op terugval weer groter wordt want je moet jezelf en je paard een andere "levensstijl" aanmeten.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:49

Ja, ik heb echt al veel doorgelezen maar dit was me niet duidelijk.

Maar ik kan er niets aan veranderen want is niet mijn paard. En op dit moment krijgt ze nog steeds mais (voor koeien dus eigenlijk), kan ze een paar passen bewegen dmv de pijnstillers en krijg ik net te horen van de eigenaresse "gelukkig kunnen ze hier niet dood van gaan." Ik word hier echt ZO chagerijnig en verdrietig van.

Ik geef vanmiddag het nummer van een goede hoefsmid door en meer kan ik er ook niet aan doen. Ik kwam vorige week en toen heb ik de hoefsmid mogen laten komen, zegt deze doodleuk dat het geen hoefbevangenheid is maar duidelijk kreupel linksvoor. Zelfs ik kon zien dat het meer dan dat was. :o

Deaglán

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:56

Ooh ja, in dat geval kun je er zelf natuurlijk weinig aan doen maar je kan de eigenaar wel vertellen dat ze wel de kans loopt om het paard in te moeten laten slapen als ze niet op de "juiste" manier behandeld (volgens mij zijn er in dit topic helaas ook al verschillende eigenaren geweest die zelfs met de juiste zorg toch afscheid hebben moeten nemen van hun paard).
Mss dat je de eigenaar de link naar deze site/topic kunt geven?

Sterkte iig, lijkt me vreselijk frustrerend als je zelf geen beslissingen hierover mag nemen.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:12

Ja, er zijn leukere dingen. Je wil zo graag helpen maar eigenlijk weet ik al dat het te laat is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:15

als het paard al maanden aan het struikelen is, lijkt me acute hoefbevangenheid niet het meest voor de hand liggende. Zijn er al foto's gemaakt van de hoef/been?
En de hoefsmid kwam ook tot de conclusie: geen hoefbevangenheid?
Dan zou ik toch ook aan andere dingen gaan denken zoals artrose, spierbevangen, ?

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:19

De DA is geweest en het is hoefbevangenheid. Ik denk zelf dat 't er al langer aan zat te komen, en ik heb geen vertrouwen meer in die hoefsmid. Het is nu gewoon zo ver dat het paard een paar passen loopt met pijnstillers dus ik wil niet weten hoe het dadelijk moet zonder.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:21

Ik zit even met een probleem.
Ik heb mijn pony die nu kreupel loopt.
Hij heeft het alleen als hij iets zwaardere arbeid heeft verricht (denk aan werken voor de kar, aan de lange lijnen, longe, etc.). En dan de volgende dag loopt hij kreupel.
Ook een stukje stappen of draven aan de lange lijnen bezorgt hem al kreupelheid.
Ik dacht eerst dat het aan mijn manier van trainen ligt maar ook met een goede warming-up en cooling-down blijft hij doorkreupelen.
Hij heeft wel een erg goede conditie en ik heb het rustig opgebouwd.

Jisper, de pony, is in het verleden wel hoefbevangen geweest, dit is ondertussen 6 jaar geleden.
Hij krijgt als hij werkt 1 handje brok en verder in een vitaminespuit krijgt hij zijn dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitaminen en mineralen. Hij krijgt verder alleen hooi en staat niet in het weiland maar in een paddock.
Zowel voor, tijdens als na de training zijn de hoeven niet warm.
Hij vertoont naast het kreupelen geen pijnverschijnselen,
hij heeft bijvoorbeeld geen mindere eetlust en hij is even opgewekt.
Hij heeft ook een mestonderzoek gehad en is volgens dat recept ontwormd en hij ziet er verder ook goed uit.
Volgens de paarden "BMI" is hij iets te mager, ongeveer 5 kg maar dat lijkt mij er niks mee te maken te hebben.

Ik ben echt ten einde raad, heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en zou mij kunnen helpen?

Groetjes Lisa

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:23

Ook als hij alleen rechte lijnen heeft gemaakt?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:24

Soleado schreef:
Ook als hij alleen rechte lijnen heeft gemaakt?

Ja, ik maak dan bijvoorbeeld een ritje met hem over een betonpad, dat is alleen maar rechtdoor en op het einde keren we om.
Vaak doe ik enkel wat overgangetjes stap-draf en een enkele keer halthouden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:32

Mijn ervaring is toch dat het heel vaak ligt aan de wijze waarop de hoef bekapt is. Er zou sowieso een goede afrolling van de hoef moeten zijn ( de zgn. mustang-roll), dat verbetert al vaak een hele hoop bij struikelen.

Wel ontzettend frustrerend dat je er zelf geen beslissingen in kan nemen - mais is fataal voor hoefbevangen paarden, en hoe dan ook veel te rijk voor paarden die tenslotte 'gemaakt' zijn om sober te leven. Voor een niet hardwerkend paard is goed hooi en vitamine/mineralen supplement al vaak compleet en ruim voldoende. Misschien moet je de eigenaar voorstellen om in plaats van mais, over te stappen op spelt - dat is in ieder geval al een betere stap in de richting omdat de glycemische index van spelt vele malen lager ( en dus beter) is dan mais wat zeer hoog in zetmeel/suikers is.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:39

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:12

Goed nieuws van mijn kant. Na jareby klooien met mij vorige hoefsmid ovrrgestapt omdat hij het niet meer wist. Heb nu een andere smid en na 6 maanden nu al zoveel verbetering! Zijn witte lijn is niet meer verbreed en zijn voeten groeien veel beter!

Goldenhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:20

Hoi allemaal. Ben hier al een tijdje een stille meelezer af en toe, zit niet heel vaak op bokt. Maar wou jullie toch even mijn verhaal vertellen en om jullie advies vragen, omdat ik het zelf even niet meer weet.

Ik heb een shetlandmerrie van 14 jaar. Ze is chronisch hoefbevangen, heeft ongeveer 6 jaar geleden een hoefbeenkanteling (als ik het zo goed zeg) opgelopen doordat ze te lang in het gras heeft gestaan. Ze stond toen niet bij mij thuis maar bij andere mensen. Toen ze weer thuis was liep ze niet goed, DA erbij en het was inderdaad hoefbevangenheid maar we waren al te laat, dus het hoefbeen was al gekanteld. Ze heeft toen medicatie gehad (quadrisol geloof ik o.i.d.) en is er toen weer bovenop gekomen. Ze liep altijd prima, het enige was dat de hoeven heel snel groeiden en in een vreemde vorm maar we laten haar regelmatig bekappen en dit ging altijd vrijwel helemaal goed.

Dit was dus zes jaar terug en nu loopt ze sinds een paar maanden weer erg slecht.. Ze liep op schrale weides maar daar heb ik haar nu ook al zon 2 mnd niet meer op staan. Ze staat nu in een soort paddock met schuilhokje en gewoon in het zand. De dierenarts heeft haar eerst metacam voorgeschreven, maar dit hielp weinig. Ook heeft hij bloed afgenomen omdat hij vermoedde dat het mogelijk cushing was, maar het was ook geen cushing. Toen heb ik buut gekregen ( zakjes oral powder ). Ik moest haar hier 10 dagen lang 2x daags een zakje van geven. Ook geen resultaat. Daarna ben ik het 1x daags gaan geven 10 dagen lang, en nu ben ik er maar helemaal mee gestopt. Ik heb magnesium chelaat aangeschaft , dit geef ik haar elke dag door een beetje formula 4 feet. Ik geef dit nu zon 8 dagen, maar zie wederom weer geen resultaat.. Ik weet het echt niet meer. De hoefsmid is ook vorige week geweest om haar te bekappen en eigenlijk wouden wij ook speciaal beslag laten zetten. Helaas verzette ze zich zo hevig dat zelfs de hoefsmid het maar heeft opgegeven om het speciale beslag ( iets met lederen zooltjes ) te gaan zetten, dus is ze alleen bekapt. Hebben jullie nog enige suggesties? Moet ik haar weer buut gaan geven? Ze krijgt momenteel geen pijnstillers.. maar ik zie dat ze pijn heeft. Ik heb ook gelezen dat ze van buut weer maagproblemen kan krijgen, en dit is natuurlijk ook niet de bedoeling. ik ben bang dat ik een moeilijke beslissing moet gaan maken, maar wil zeker weten dat ik er alles aan gedaan heb om haar weer beter te krijgen. Het is zo sneu om te zien en ik voel me zo machteloos. Dit is dus ongeveer al 3 maanden aan de gang. Ik weet dat het tijd nodig heeft.. maar hoeveel tijd moet ik haar nog geven? Ik wil ook niet dat ze onnodig lijdt. Misschien hebben jullie tips.. Ik probeer haar ook aan de beweging te krijgen door het hooi wat uit elkaar te leggen zodat ze wel kleine stukjes moet lopen. Verder weet ik het even niet meer.

Groetjes, Goldenhorse.
Laatst bijgewerkt door Goldenhorse op 22-03-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:22

Mss een idee om haar bij de kliniek te laten beslaan? Dan kunnen ze haar meteen verdoven en foto's maken om te zien hoe ze het beste op haar hoeven gezet kan worden. Mijn shet heeft erg veel baat gehad bij het break over beslag.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:15

Kan erg lang duren hoor, ik zou gewoon toch nog buut geven. Er zijn paarden die veel langer buut krijgen. Maagklachten kan ja, maar dat is ook niet altijd het geval. Speciaal beslag kan goed werken, vooral als de ontsteking wat lager in de hoef zit. Bij mijn pony zit hij helaas hoog, zes weken geleden vlak onder de kroonrand, nu halverwege de hoeven. Hier dus ook al maanden op de buut.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:05

Je geeft aan dat ze slecht loopt. Is dat echt als bevangeb? Mijn pony is kort en stijf vooral in draf.
Bij haar is het bijna zeven jaar geleden... Ze heeft nu zooltjes en hoefpad. Maar helaas lijkt dit geen verschil.

Goldenhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:35

Dankjullie wel voor de reacties. Ze loopt echt 'op eieren' zeg maar. Dus wel echt van de hoefbevangenheid.. Haar hoeven waren eerst ook erg warm, sinds 1,5 week is dit afgenomen. Betekent dit ook dat ze aan het opknappen is? Qua lopen zie ik nog geen verbetering. Ze beweegt wel, scharrelt wat rond in de paddock maar niet van harte. Ze komt met pijn en moeite vooruit. Ik ga dus waarschijnlijk morgen wel weer buut halen. Zou 1 zakje per dag voldoende zijn? Oja, ik moest het van de DA geven met een beetje appelmoes.. Ik deed er altijd ong 1,5 eetlepel door en wat water zodat ze het makkelijker binnenkreeg, maar is dit wel goed? Omdat er wel suiker inzit..

Goldenhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:37

Moet je voor bijv. break over beslag foto's laten maken trouwens?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:54

Je zou sowieso bij bekappen eigenlijk ook foto's moeten maken. Je kunt van buiten af niet zien hoe de situatie in de hoef is en hoever het hoefbeen is gekanteld. Wil je het paard weer goed op de benen zetten dan is het wel belangrijk om te weten hoe het met het hoefbeen staat.

Mijn shet kreeg 2x daags een half zakje buut. Volgens mijn dierenarts was dat zelfs aan de ruime kant voor een kleine pony.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:18

@Goldenhorse Probeer Equioxx. Is meer ontstekingsremmend en veel minder schadelijk voor de maag dan buut. Mijn merrie reageerde ten tijde van haar heel erge hoefbevangenheid ook totaal niet op buut...de ellende werd er alleen maar groter door :( Ook nog frog pads onder haar hoeven plakken en de pijn zou al minder moeten worden. Proberen er speciale ijzertjes onder te krijgen is ook een goed idee natuurlijk,maar als er teveel pijn heeft om op 1 voorvoet te blijven staan, zit je vast. Oftewel proberen met een dikke deken onder de voet te leggen waarop ze moet blijven staan ( zodat ze niet op de harde grond staat ), ofwel haar voetjes laten verdoven.
Maar in eerste instantie de Equioxx en de frog pads proberen...was bij mijn merrie echt de moeite waard, ze knapte zienderogen op!
Hoop dat je hier wat aan hebt, misschien heb je sommige dingen al wel uitgeprobeerd en heb ik erover gelezen, maar ik wou je toch mijn ervaring meegeven.

Goldenhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:23

Pandora2 schreef:
@Goldenhorse Probeer Equioxx. Is meer ontstekingsremmend en veel minder schadelijk voor de maag dan buut. Mijn merrie reageerde ten tijde van haar heel erge hoefbevangenheid ook totaal niet op buut...de ellende werd er alleen maar groter door :( Ook nog frog pads onder haar hoeven plakken en de pijn zou al minder moeten worden. Proberen er speciale ijzertjes onder te krijgen is ook een goed idee natuurlijk,maar als er teveel pijn heeft om op 1 voorvoet te blijven staan, zit je vast. Oftewel proberen met een dikke deken onder de voet te leggen waarop ze moet blijven staan ( zodat ze niet op de harde grond staat ), ofwel haar voetjes laten verdoven.
Maar in eerste instantie de Equioxx en de frog pads proberen...was bij mijn merrie echt de moeite waard, ze knapte zienderogen op!
Hoop dat je hier wat aan hebt, misschien heb je sommige dingen al wel uitgeprobeerd en heb ik erover gelezen, maar ik wou je toch mijn ervaring meegeven.

Oke dankjewel voor je advies! Heb even gezocht op equioxx, maar kan er weinig over vinden. Zie dat je in Belgie woont. Is equioxx hetzelfde als quadrisol( ook een pasta )? Of is equioxx alleen in Belgie verkrijgbaar ? En waar kan ik meer info over frog pads vinden? Ik heb wel gegoogled maar kom eigenlijk alleen op buitenlandse sites terecht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:38

Equioxx heb ik gewoon via de DA...wordt in Duitsland ook veel toegepast in geval van hoefbevangenheid. Ik vermoed dat jouw DA, moest hij het niet zelf hebben, het heel gemakkelijk kan bestellen. Ik denk niet dat Quadrisol hetzelfde is....
De frog pads had ik ook van de DA...ik had er ook een keer naar gegoogeld en kwam inderdaad ook op buitenlandse sites uit ( als ik me niet vergis is het van TLC of Equilife, maar ik kan mis zijn natuurlijk ). Misschien morgen even je DA vragen en anders een dierenkliniek in je buurt ? Als het echt nergens lukt, toch maar via internet bestellen misschien...ze zijn niet zo duur en daarmee heb je ze liggen voor moest het ooit nog een keer nodig zijn ( hopelijk niet natuurlijk ! ) Je plakt ze er gewoon onder met van die hele dikke sterke tape, geeft tegelijk ook bescherming aan de zool.
Moest je nog vragen hebben, je mag mij altijd pb'en hoor !

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:40

Frogpads kun je ook in nl kopen, weet zo even niet welke site, maar heb ze beslist voorbij zien komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 11:40

Als je nog meeleest Golden Horse:
Tenzij de hoefjes warm aanvoelen (onnatuurlijk warm hé, niet gewoon een beetje lauw) en er in de kootholtes een pols te voelen is, denk ik dat het probleem niet zo zeer de bevangenheid zelf is, maar dat de pony erg gevoelig is op de zool, mogelijk door de kanteling van het hoefbeen die ooit ontstond en het dan niet toegepast bekappen van de hoefjes. Ik denk dat omdat als een smid op de juiste manier bekapt gebaseerd op de veranderde stand van het hoefbeentje, ze na zoveel tijd niet telkens een vreemde hoefvorm zou moeten krijgen zoals je schrijft. Zelfs bij een afwijkende stand van het hoefbeen ( ontstaan door het loslaten van de hoeflamellen bij ernstige HB) zou een goede smid, de hoefwand weer goed parallel moeten kunnen krijgen, hoewel dit wel een jaartje noeste arbeid vergt.

Mijn idee zou dus zijn: een andere smid inschakelen die wellicht beter werk kan doen. Vervolgens: niet zoals de meeste smeden doen, de zool 'schillen' maar b.v. wél de steunsels op de juiste hoogte brengt ( gelijk aan de zool) en overbodige rommel ( dubbele zool bv) weghaalt. En nog belangrijker: de straal niet wegsnijdt. Veel smeden snijden vaak te veel van de straalgroeven en de straal zelf weg omdat dit er wat 'mooier' uitziet, maar het kan juist veroorzaken dat de gehele zool door de verkeerde druk die ontstaat, pijnlijk wordt.

Je zou - in plaats van beslaan - in eerste instantie beter kunnen denken aan hoefschoentjes. Misschien kun je via bokt wat kontakten proberen te leggen met mensen die je zulke schoentjes ( wel in de juiste maat!!) kunnen laten uitproberen om te zien wat het effect dan is bij jouw pony. Je kunt ook kontakt zoeken met Klaas Feuth, die heeft soms ook 2e hands schoentjes in de verkoop en is zelf ook hoefbekapper: http://www.hoefgezondheid.nl/ en http://www.hoefschoenenwinkel.nl/

De pads die hierboven door anderen genoemd worden zijn in NL te verkrijgen bij E-digit: zij kunnen bij je aan huis komen voor mobiele rontgenfoto-apparatuur om te bepalen hoe afwijkend de hoefbeenstand is, hoe het er met de zooldikte voor staat en op grond daarvan ook advies geven mbt tot pads etc. http://www.edigit.nl/
Ik ben sowieso voorstander van het maken van r.-foto's omdat je dan precies kunt zien wat er aan de hand is, ook of er eventueel andere afwijkingen binnen de voet aan de gang zijn (artrose e.d.?) en het het beste hulpmiddel voor een smid is om te zien hoe er vervolgens bekapt moet worden.
Dan is er uiteraard nog het hele voedingsverhaal maar dat is langere termijn werk - je zult in eerste instantie maatregelen moeten nemen om de pijn bij het lopen weg te nemen.

Goldenhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:49

Ja ik lees zeker nog mee! Heel erg bedankt. Ik ga eens kijken wat ik met jullie advies kan doen.
Ben blij dat ik hier mijn verhaal even kan doen.

Hoefschoentjes heb ik ook al eens overwogen. Misschien is dat wel een goed idee, ik ga er eens naar op zoek. Hoe weet je wat de juiste maat is? Of moet dat door iemand opgemeten worden? Ik zal straks Google raadplegen hoor, ik vraag jullie ook de oren van het hoofd ;).Zal ook eens meer info inwinnen over de frog pads. Fotos maken is een beetje een probleem, ik zou haar dan naar een kliniek moeten brengen en die zijn hier niet erg dichtbij. Heb ook geen rijbewijs en we hebben ook geen trailer. Maar wat moet dat moet. Misschien is er wel een DA die aan huis fotos kan maken ofzo..Ik ga haar sowieso vanaf maandag wel weer pijnstilling geven. ik merk dat nu vooral het vriest ze weer veel moeilijker loopt, had het idee dat het ietsje beter ging maar nu de grond weer bevroren is komt ze bijna niet van haar plekje. Heb haar vandaag ook een wilgentak gegeven om op te knabbelen. Haar hoeven waren inderdaad eerst wel echt warm, en nu voelen ze gewoon normaal aan.De hoefsmid zei ook al dat haar hoeven niet meer warm aanvoelden. Misschien dat de bevangenheid dan wel wat is geweken, maar dat haar zolen inderdaad nog heel erg gevoelig zijn, en dan zijn misschien hoefschoentjes een uitkomst.