Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jjustangela

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:07

Hij moet in een klein stukje staan, net zo groot als een stal, maakt dus niet uit of dat op de wei is of in een paddock, en ik mag niet met hem over het harde lopen. Zijn been is echt heel erg dik, en dat moet door die metacam dus weg slinken. Het gat zit aan de achterkant van de oppervlakkige buigpees. Het is best een groot gat, het kan altijd groter natuurlijk, maar ze zei wel dat dit maanden gaat duren voor hij er weer boven op komt. Hij is met pensioen dus ik rij hem niet maar mocht de blessure over gaan, dan gaat hij lekker de wei op. Ik duim dat het beter word :(

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:22

Waarom mag je niet over het harde lopen? Normaal gesproken wordt dit toch juist aangeraden (of idg een vlakke ondergrond, niet te zwaar, wat dus al snel het straat o.i.d. wordt)

Ik lees hier nog steeds mee, mijn merrie heeft in januari groen licht gekregen om op de gaan bouwen, maar was toen hoogdrachtig. Veulen loopt er nu nog bij, en ben voor het eerst weer een rondje wezen stappen. Als het veulen er helemaal vanaf is ga ik weer opbouwen (poging tot, aangezien ze weer drachtig is).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:16

goedenavond. mag ik hier ook mee komen kletsen.
lees hier best goede verhalen.

maar helaas ook mindere.

ons verhaal is ook behoorlijk lang.

het begon 2,5 jaar geleden. van een op andere dag dik rondom zn pees. dierenarts gebeld en die kwam meteen. aangezien we in vorst periode zaten miss verstapt. dus op rust,stappen op het harde en vochtafdrijvers.
helaas na 2 weken niet beter dus op naar een echo.
daar was niks op te zien ja het vocht. meteen door voor de foto's ook daar niks op te zien. aangezien meneer goed liep gewoon gaan opbouwen en aankijken maar.

op 12 april dit jaar voelde ik tijdens mn les dat het niet goed ging. hij leek rechtsom in de bochten op 3 benen te lopen. maar lesgever zag er niks aan. 14 april op wedstrijd hij liep niet zoals het hoorde. uitgestrekte draf veel taktfouten en in galop springen. toen hem maar tijdje rust gegeven lekker de wei op. af en toe longeren of rijden kijken hoe het ging. maar na een 3 weken zag ik hem aan de longeerlijn rechtsom kreupel lopen hij viel op links. eerst maar een massage erbij hem lekker losgemaakt. toen weer gereden ging redelijk. zadelmaker erbij zadel moest flink aangepast worden. maar helaas meneer bleef niet goed lopen. naar kliniek onderzoeken. harde en zachte en buigproeven. onregelmatig op beide voorbenen. door naar echo. verklevingen in het vocht rondom zn pees en veel vocht maarja dat zat er al 2 jaar. door naar foto. daar lichte verbening van hoefkraakbeen, kalkfragment en kleine onregelmatigheid in zn kogel. uitverdoven en hij liep goed. naar huis gestuurd met grote doos pijnstillers en moest maar kijken.
na 4 weken was ik het beu. hem van zn pijnstillers afgehaald en mn eigen dierenarts gebeld. die kwam. vriend em laten longeren zodat wij samen konden kijken. hij wou amper lopen allebei zn voorbenen onregelmatig. hij ging wel eens even bellen. volgende ochtend moesten we om 8 uur bij de bosdreef zijn.

daar weer onderzoek. harde en zachte volte en buigproef. en jahoor rechtsom linksvoor moeilijk. ook met de buigproef linksvoor zeer positief. door voor echo. daar vonden ze het. een irritatie en rafeling van zn diepe buigpees. hehe eindelijk. nog uitverdoven om er zeker van te zijn en jahoor hij liep recht.
dan krijg je de keuze. inspuiten en maar aankijken voor hoelang het goed gaat. of opereren. tja even overlegt met goede vriendin die mee was. en gekozen voor de operatie. 40%kans dat hij volledig herstelt en terug kan naar zn niveau.
3 dagen later kon ik hem brengen en dag erop zou hij geopereerd worden. door middel van een kijkoperatie hebben ze zn diepe buigpees weer netjes recht gemaakt. zn ringband?(andje om pezen bij elkaar te houden) hebben ze doorgesneden(is standaard bij deze operaties) en alles goed schoon gemaakt. en dan komt je schat eraan nog suf van de narcose been dik int verband. maar was zo blij dat hij recht stond(blijft toch heel groot risico bij een fries)

dag erop mocht hij mee naar huis. om de 7 dagen verband wissel en na 3 weken inspuiten. en nog week verband. inmiddels is er al 2 weken het verband eraf. operatie was goed gelukt.

nu maar op rust. zitten nou op 15 minuten stappen en om de nacht een bandage eromheen voor de druk.

pff is wel heel lang verhaal geworden als ik het zo zie.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:19

rooslover schreef:
Waarom mag je niet over het harde lopen? Normaal gesproken wordt dit toch juist aangeraden (of idg een vlakke ondergrond, niet te zwaar, wat dus al snel het straat o.i.d. wordt)

Ik lees hier nog steeds mee, mijn merrie heeft in januari groen licht gekregen om op de gaan bouwen, maar was toen hoogdrachtig. Veulen loopt er nu nog bij, en ben voor het eerst weer een rondje wezen stappen. Als het veulen er helemaal vanaf is ga ik weer opbouwen (poging tot, aangezien ze weer drachtig is).

Het komt net iets te hard aan voor die blessure, ik moet lopen over zachte ondergrond, het land bijvoorbeeld.
Zand in de paddock is ook te zwaar. Als ik een maand verder ben mag ik over het harde lopen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:21

Hier gaat het super. Maandag heeft meneer een uur in de wei gestaan en lopen spoken. Inclusief slidingstops. Hij is westernpaard in spe. Na een uur maar binnen gehaald. Gister gereden en hij liep superfijn. Sinds die blessure heb ik hem veel fijner aan het lopen. Ik ben nu weer 6 weken aan het rijden en zijn been blijft gelukkig goed. Deze week heeft hij geluk. Ik ben ponykamp begeleiden en hij is mee dus wordt hij vrij weinig gereden. Gister en dan morgenavond. Maandag had hij wei vandaag 4,5 braaf op de wei geweest. De rest mag hij aan de molen of aan de hand gestapt. Verder wordt hij door de kindjes iedere dag gepoetst. Hij geniet echt van de aandacht. Heerlijk voor hem.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:56

Pfff..sinds deze week staat Vera op ijzers achter vanwege het slijten van de hoeven. .vandaag ineens been weer behoorlijk opgelopen. ..zou dit een reactie op het ijzer kunnen zijn? Ze is woensdag op ijzers gezet en tot vandaag niks ad hand..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:38

Zou kunnen. Elke keer dat die van mij naar de smid was geweest, was het been ook weer dik.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 09:24

Ja dat heeft de mijne ook gehad.. kan heel goed ;-)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:10

Ja dit is de eerste keer op achterijzers, maar donderdag en vrijdag was er niks ad hand..gisteren ineens stuk dikker op het blessurebeen...

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:15

Ze hebben dan toch weer een andere stand. Mijne had er tussen de paar dagen tot soms wel 2 weken last van.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:56

Hier eigenlijk geen last van gehad. Die heeft 4 maanden ruim zonder ijzers gestaan en toen hij weer 4kant gezet werd niks gemerkt. Maar kan wel. Is niet raar.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:57

Oh gelukkig...ik had alweer meteen een rammelende hartklep -O-
Ik ben van ohz stappen ook maar weer even terug met alleen ad hand stappen tot het been weer is zoals voor het beslag.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:17

Iedere blessure is natuurlijk anders, maar ik mag mij pas zorgen gaan maken als zijn been langer dan 7 dagen, met een uitloop van 10 dik en warm is. Tenzij hij er echt duidelijk op kreupelt.

Hier ging het rijden vandaag iets minder. Niet vanwege zijn been hoor, maar heb hem afgelopen week alleen woensdag gereden en voor de rest heeft hij in de wei gestaan omdat ik op ponykamp was. Dus hij was wat stijf. Omdat hij dan zijn rug vast zet, krijg ik in het begin bij aandraven een soort hupsje. Ik gelijk weer in paniek omdat ik dacht dat het zijn been was(hij heeft RV zijn blessure gehad en maakt met RV dat hupsje omdat hij rechts zijn lendenen vast zet.) Dat lendenen vast zetten is een bekend probleem van hem. De osteo is langs geweest maar volgens haar zat hij niet vast. Ze heeft wel alles uitgebreid nagelopen maar hij had geen duidelijke plekken die vast zaten. Nu zat ik zelf te denken aan iets aan de organen. Hij heeft namelijk van eind Augustus tot zeker half November op de muisjes gestaan omdat hij niet te handhaven was met stappen. Zonder deed meer kwaad dan goed. Daarnaast natuurlijk bij ieder bezoek aan de DA verdoofd voor alle scans enzo.
Zou ik dan bloedonderzoek moeten laten doen bij de DA of zou ik zelf eerst eens een reinigingskuur geven. Ik kan ook Jan Jonas langs laten komen. Daar hoor ik ook goede verhalen over. Ik heb even geen idee meer..... Want had echt gedacht dat hij weer vast zou zitten in zijn rug. Toen ik hem net had is hij langs de osteo geweest en was het over. Nu heeft hij het alleen tijdens het rijden(niet eens tijdens longeren). Je zou denken dat als het echt zijn organen zijn, hij er tijdens longeren, in de wei en dergelijke ook last van zou hebben. Daarnaast zou je ook denken dat hij heel de tijd tijdens het rijden dan last zou hebben. Verder zit hij eigenlijk super in zijn vacht. Glanst mooi en oogt gelukkig en blij. Iemand een idee??

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:20

Geen idee...

Mijn mutsie staat nog steeds lekker op de wei. September scannen, dat begint ook al op te schieten. Dan verzinnen hoe we de winter door gaan komen... Wisselt nogal afhankelijk van de scan

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:33

Ik vind het ook een lastige Liedjuh, ik zou het niet weten. Een bloedonderzoek kan nooit kwaad denk ik en zo duur zijn die nou ook weer niet. Als je toch twijfelt zou ik dat eerst laten doen. Een reinigingskuur zou pas echt zin hebben als je weet waar het aan ligt. Lijkt me anders weggegooid geld.
Maar als hij het alleen tijdens het rijden heeft, kan het zadel dan niet ergens op drukken?? Daar zou ik als eerste aan denken.

De mijne reageert vaak trouwens ook op het opnieuw beslaan. Het wisselt een beetje, de ene keer wel en de andere keer niet.
Hij heeft een nieuw vriendje gekregen die langs hem staat in de wei (bij ons staan ze allemaal apart in de wei) en is even flink tekeer gegaan in de wei vertelde de stalhoudster, maar zijn been was alleen een beetje warm, verder niet extra opgelopen. Daar ben ik wel blij mee! We zitten nu aan 20 minuten stappen en wil er eigenlijk weer op gaan zitten. Volgende week vrijdag hebben we ons programma klaar en wil ik hem gelijk laten scannen. Ik ben zo benieuwd hoe het er van binnen nu uit ziet!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:47

Duim voor je dat de scan goed is, ben benieuwd!

Het zadel moet sowieso nagekeken worden, had aan de osteo gevraagd en die zei dat als het het zadel is die drukplek ook terug te vinden in de rug. Bovendien zou dan volgens mijn logica hij moeten blijven reageren heel het rijden door. Dat is niet zo, bovendien loopt hij fijner als voor de blessure. Makkelijk nagevelijk, komt ook mooi door van achteren. Dus denk dat ik maar eens bloed laat trekken. Dan weet ik het zeker.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:49

nou hier eindelijk wat duidelijk heid

vorige in de kliniek te horen dat de pees goed was en dat ze weer aan werk mocht, alleen had ik een andere arts kreeg weinig duidelijkheid.

vandaag weer heen want was al weer begonnen met opbouwen hoe de pees eruit zag, gelukkig mijn eigen arts weer.
ze heeft hele pees gecontroleert zag er goed uit de sesambeenband was dus beschadigd maar nu niks meer aan te zien.
wel moet ze voor op een full roller beslag iemand hier ervaring mee ? want ze liep voor wel stijf.
achter waar de blessure zat hoeft gelukkig niet op speciaal beslag

en die muts is de hele week niet voor uit te branden en ze komt bij de kliniek in de longeercirkel wauw wat kan dat beest soms sjauwen :wow:

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:52

liedjuh2 schreef:
Ja daarom. Ik zit prima waar ik nu ben, hij is er ook zo vaak geweest dat zelfs de "nieuwe" stagiaires al weten wie het is als ik kom. Lekkere clown dat het is. Ik kom met mijn trailer het terein op en dan wordt mijn paard van de trailer afgehaald en hoef niks te doen. Ze vinden hem geweldig daar. Bovendien vind ik superfijn dat ze alles 100x uitlegt en alles laat zien enzo.
Hoewel ik niemand ken die maree niks vind, zullen er ongetwijfeld wel mensen/verhalen zijn. Ben ze alleen nog niet tegen gekomen :p

vind het ook fijn als ze het goed uitleggen :j geeft je zelf stuk meer duidelijkheid

jjustangela schreef:
Ik moet me hier helaas ook melden. Gister een echo gehad van de pees van mijn paard.
Een gat in zijn oppervlakkige buigpees. Hij krijgt nu metacam en ik moet er elke dag
compagel opsmeren, ook moet ik de pees elke dag twee x koelen.
De DA geeft geen garantie van beter worden helaas. Ik hoop toch zo dat de metacam aanslaat.

gebruik je ook groene leem ? vind het een stuk beter dan de gel :j

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:26

Fijn melanie! Gelukkig weer een "succes" verhaal! Fijn dat je verder mag opbouwen en alles er goed uit blijft zien. Als dat speciale beslag haar helpt, so what, lekker er onder laten zetten!

*kloptaf* Toran is volgens mij wel weer helemaal genezen. Hij gedraagt zich weer lekker idioot en heeft van de week ook weer onbedoeld vrijgesprongen en been gaf geen reactie. Er stond een oxer in de bak en meneer vond geloof ik dat hij lang genoeg niet meer gesprongen had. Ik had hem lekker losgezet. Neemt hij een aanloop en springt zo de oxer. Stond op denk een centimeter of 70. Ik natuurlijk in paniek. Been een kwartier gekoeld na ik 10 minuten over het harde had gestapt. Dat was maandagavond en nog geen reactie gehad. Dus ik ben helemaal blij. Wrss vrijdag weer onze eerste les in bijna een jaar. Laatste les was op 27 augustus vorig jaar.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:08

Super Melanie dat alles er zo goed uit ziet +:)+
Die van mij staat ook op dat speciale beslag. Ik kan er eigenlijk weinig van zeggen. Hij loopt er goed mee :) . Het is gewoon een rond ijzer ipv een plat ijzer, helpt om beter af te kunnen rollen.

Haha Liedjuh, als ze zo'n capriolen uithalen slaat het hart je weer in de keel :D . Fijn dat zijn been goed blijft, geeft je toch weer een goed gevoel!
Succes in je eerste les sinds een jaar :) .

Wij zijn ondertussen 7 weken officieel bezig en de bult op zijn been is een klein beetje geslonken. Zijn been loopt ook niet meer op, is alleen af en toe een beetje warm. Ik heb het vermoeden dat hij dan wat meer bezig is geweest op de wei. Vanaf deze week laat ik hem weer net zo lang buiten staan als de rest. Ik merk geen reactie aan zijn been dus laat het lekker zo. Nu te hopen dat het van binnen net zo goed is als dat het van buiten lijkt. Is toch altijd even afwachten.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:27

Eerste les staat gepland! Vrijdag om 8 uur worden wij weer eens echt aan het werk gezet.
Zadelmaker staat ook weer gepland. 23 augustus. We are allmost back in action!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:22

Wat fijn Liedjuh! En spannend, maar dat gaat vast goed.
Monty: hopelijk ziet het been er goed uit en kun je eindelijk alle pech achter je laten!
Mellanie; fijn dat alles met jou paard ook goed is. Groene leem is inderdaad echt een super middel. :D

Hier gaat ook alles goed, vorige week paar dagen concours gehad, op gras... met punten in.. Ik was toch wel een beetje bang hoor := en de ongelijke grond. Maar been deed het super en paardlief ook. Toch nog van de 6 proeven, 3 wp binnen kunnen slepen. Doordat ik dan zo gefocussed ben op de bodem, durf ik toch nog niet zo goed er aan te rijden. Ze mocht een heel stuk actiever. Maar bleek super mee te vallen, been heeft niet eens gereageerd. Dan moet ik nog altijd denken aan de DA die mijn 'eigen' gebrouwen opbouwschema niet vertrouwde en zei dat ik stom bezig was. Als het aan haar had gelegen had ik er nog naast gelopen :=

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:38

Begrijpelijk noa dat je dan voorzichtig rijd! Wel fijn dat je toch nog wat puntjes hebt verzameld en haar been niet heeft gereageerd.

Ik moet zeggen, ik heb een uur geleden les afgesproken en heb nu al de zenuwen dat het te zwaar is en dat ik te snel ga. Terwel ik zelf ong. 3 kwartier rijd, met een aantal keer stappen tussendoor en afgesproken heb om rustig aan te doen en maar een kleine 20 minuten draf en galop mee te pakken. Ben echt bang dat ik te snel ga en hij zaterdag met een dik been staat. Ow wat is stress toch slecht voor je slaap en hart. Was ontzettend moe vandaag, maar ben daar nu helemaal overheen met al mijn gepieker.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:39

Mag ik me ook aansluiten?
Mijn (friese) merrie haalde ik 3,5 week geleden kreupel uit stal |(
Na 1,5 week aan de hand gestapt te hebben (en wel op de wei) is de da erbij geweest.
Na tig onderzoeken kwam eruit dat ze een beschadiging heeft aan de buitenste sesambeenband,net onder het sesambeen en onderin deze band is ook meer reactie te zien bij de aanhechting op het kootbeen.
Dit kwam wel even binnen zeg maar,had dit totaal niet verwacht,been is nooit dik en/of warm geweest.
Prognose: redelijk gunstig.

Nu staat ze op boxrust met 2x pd 15 min aan de hand stappen en 20 min koelen en ik geef haar msm.
Over nu 2 weken controle scan.

Zijn er hier mensen die ervaring heben met deze blessure?
Heb totaal geen idee wat me te wachten staat en de da kan/wil zich hier in dit stadium nog niet teveel over uit laten...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:06

He Paola...jij helaas ook hier...
Welkom in ieder geval...de reden is natuurlijk zwaar ruk..Je kind is trouwens super braaf met stappen en in dr stalletje hoor..(k hou dr savonds ook btje id gaten als ik op stal ben :) )