Citaat:Je kan niet in de lamina kijken om te zien in hoeverre de ontsteking schade heeft aangebracht. Lijkt me dan ook verstandig er beter maar van uit te gaan dat dit wél het geval is, en daarmee is de verbinding tussen hoefwand en hoefbeen dus kwetsbaar. Dit moet uitgroeien. Pas dán zit je weer safe genoeg om de arbeid echt uit te gaan breiden. Te vroeg aan het werk om je paard af te laten vallen is dan als het paard achter de wagen spannen.
Hou het ruwvoerdieet strikt aan en pas op met je weidegang, de koude nachten zijn immers weer aangebroken! Pas op met supplementen voor een overshoot aan middelen. In principe bevat de F4F alles wat je paard nodig heeft naast je ruwvoer. Meer is niet nodig.
Dat klopt helemaal. Ik bedoel ook geen ècht werk, maar zoals gezegd, ik ben een boshobbelaar en stap meestal. Nu ik er niet meer eindeloos naast hoef te lopen (en mijn voeten bijna uit elkaar vielen van het wandelen) kan ik verder en af en toe een rustig drafje inlassen. Ik heb het hier dus absoluut niet over springen, enorme galopstukken en/of kleine voltes etc. Ruwvoer dieet is al aangepast, graastijd is beperkt en met korf, nog steeds halve dosering magnesium en dito van de Gluco Balance om te helpen het vet weg te houden. Ik voel ribben, zie hier en daar nog wat vetjes blubberen (maar dat komt ook door het niks doen al die tijd) maar wil hem niet al te snel laten afvallen.