[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:00

Citaat:
Je kan niet in de lamina kijken om te zien in hoeverre de ontsteking schade heeft aangebracht. Lijkt me dan ook verstandig er beter maar van uit te gaan dat dit wél het geval is, en daarmee is de verbinding tussen hoefwand en hoefbeen dus kwetsbaar. Dit moet uitgroeien. Pas dán zit je weer safe genoeg om de arbeid echt uit te gaan breiden. Te vroeg aan het werk om je paard af te laten vallen is dan als het paard achter de wagen spannen.
Hou het ruwvoerdieet strikt aan en pas op met je weidegang, de koude nachten zijn immers weer aangebroken! Pas op met supplementen voor een overshoot aan middelen. In principe bevat de F4F alles wat je paard nodig heeft naast je ruwvoer. Meer is niet nodig.

Dat klopt helemaal. Ik bedoel ook geen ècht werk, maar zoals gezegd, ik ben een boshobbelaar en stap meestal. Nu ik er niet meer eindeloos naast hoef te lopen (en mijn voeten bijna uit elkaar vielen van het wandelen) kan ik verder en af en toe een rustig drafje inlassen. Ik heb het hier dus absoluut niet over springen, enorme galopstukken en/of kleine voltes etc. Ruwvoer dieet is al aangepast, graastijd is beperkt en met korf, nog steeds halve dosering magnesium en dito van de Gluco Balance om te helpen het vet weg te houden. Ik voel ribben, zie hier en daar nog wat vetjes blubberen (maar dat komt ook door het niks doen al die tijd) maar wil hem niet al te snel laten afvallen.

ElCamino

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:15

lolclub:

Hij heeft dus wél bananashoes, alleen een anders soort....sorry, dacht dat hij ze niet had omdat ze niet van Aluminium waren, hij heeft gewoon bananen onder voorvoetjes. Alleen in een goedkopere uitvoering. een banaan zit niet in het soort ijzer maar alleen in de vorm van de grondvlakte zegt Ron. Ronald kan banaan ijzers uit alle mogelijke typen ijzers maken, dus ook uit gewone. Heeft getwijfeld over de hoefpack vulling maar dat maar niet gedaan omdat de voet erg stabiel leek en mede ook met het oog op mogelijke rotstraal problemen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:23

Marcella schreef:
Waar in de hals en schouder is dit.

Lastig uitleggen op schrift, daar waar waar de schouder afloopt naar beneden, daarvoor lijkt nog wat vet te zitten. Bij mijn paard is er altijd een plekje juist achter haar schouder die altijd als eerste weer vult. Is nu trouwens wel heel stabiel, maar zal in voorjaar wel goed op moeten letten. Bij haar kun je ook de ribben goed voelen, maar ze heeft een paar van die pockets , bij haar is dat bij de schouder dan richting zweetblad) waar ik goed op moet letten, bij jou bedoel ik juist de andere kant van dat schouderblad.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:33

lolclub schreef:
colinneke schreef:
Toen Lucky, haar hoeven zagen er slechter uit als de vorige keer.

Voor de liefhebbers heb ik foto`s. Van allebei linksvoor en onderkant.

Sterkte met Lucky , wat was er veranderd aan haar hoeven ?

Foto's... ja graag, ;)

Dit heeft de smid niet gezegd, voor zijn gevoel zagen ze er slechter uit. Ga nu een "dagboek" bijhouden met foto`s elke keer als de smid geweest is. Kijken of ik zelf veranderingen zie.

Deze foto`s heb ik zaterdag gemaakt.
Sam
Afbeelding Afbeelding

Luuk:
Afbeelding Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:51

Marcella schreef:
Hierbij nog de beloofde foto's. Ben benieuwd of er nog wat af moet kan namelijk wel zijn ribben voelen met mijn vingertoppen.

Hij mag in mijn ogen nog net iets scherper worden in zijn belijning ;) ,
te dik vind ik hem overigens niet meer (helemaal niet gezien met waar je vandaan komt),
en zo slank als zijn papa hoeft ook weer niet, maar voor een sportfjord zou nog net iets gewicht eraf hem goed staan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:05

ElCamino schreef:
lolclub:

Hij heeft dus wél bananashoes, alleen een anders soort....sorry, dacht dat hij ze niet had omdat ze niet van Aluminium waren, hij heeft gewoon bananen onder voorvoetjes. Alleen in een goedkopere uitvoering. een banaan zit niet in het soort ijzer maar alleen in de vorm van de grondvlakte zegt Ron. Ronald kan banaan ijzers uit alle mogelijke typen ijzers maken, dus ook uit gewone. Heeft getwijfeld over de hoefpack vulling maar dat maar niet gedaan omdat de voet erg stabiel leek en mede ook met het oog op mogelijke rotstraal problemen.

Dat de bananashoe niet een bepaald soort type ijzer is maar een aanpassing op een bestaand type wist ik , maar omdat je aangaf dat hij ze nu niet had was ik benieuwd naar wat de reden van Ron was om nu te kiezen voor een ander ijzer (pure interesse in zijn vak en visie ;) ).
Chico heeft dus nog wel banana's, waar ik echter wel benieuwd naar ben is dat ik min of meer begrepen en ook verondersteld had uit het verhaal van Ron dat een banana een
(door)kanteling van het hoefbeen kan voorkomen,
toch is bij Chico een verbrede witte lijn zichtbaar en dus een kanteling van het hoefbeen opgetreden.
Zou het kunnen dat Chico zonder banana's extra gekanteld was, of dat er toch krachten van binnenuit in het spel zijn -die ondanks de banana's- een kanteling niet kunnen voorkomen ?

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:12

lolclub schreef:
Veel sterkte Nado :(:) ,
Ik hoop en duim dat de hoefsmid morgen wat voor je betekenen kan en dat hij gauw weer opknapt.

Yvanka,
Wat een schattig roze voetje ;) , Wat een goed nieuws joh, misschien is Benji wel thuis voor het weekend ;)
wat heeft hij op de foto nou aan zijn achtervoeten (witte kleur) ?

Ik heb al even niet gereageerd door de hectische drukte hier. Benji was inderdaad voor het weekend thuis! Echt top!
Toen we aankwamen lag hij en waarschijnlijk is iets té enthousiast overeind gekomen waardoor hij stijf liep, waardoor de DA flink begon te twijfelen of hij toch wel mee kon. Maar stappen doet op zo'n moment toch wel wat wonderen.. In de trailer getild :+ (meneer wilde absoluut niet en het idee dat hij gekke sprongen zou maken...) En toen voorzichtig naar huis gereden. Thuis op een dikke pak stro gezet en een flinke hoop hooi als maaltijd.

Wat hij om zijn achtervoeten heeft is tape. Ze hebben -om hem zachter te zetten- watten aan de onderkant gedaan en zo vast gemaakt met tape ;).
Morgen komt de hoefsmid en dan zal het verband er af gaan en zullen we kijken of het goed blijft gaan.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:20

@Marcella: je Fjord ziet er tóp uit van wat ik uit de foto's kan halen +:)+
Iedereen sterkte nu het weer kouder wordt!

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:04

Ik moet Benji zijn medicatie vermengen door zemelen. Alleen lees ik op internet dat er in zemelen 30% suiker in zit. Weet iemand hier meer over?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:22

@Marcella, mooie foto's! Vind op deze foto's ook dat hij er goed uitziet. Is de koker ook mooi slank? Dat is ook zo'n beruchte opslagplek. Bij Vash is dat een plek die een soort signaalfunctie heeft gekregen. Zolang dat mooi dun is, zitten we goed ;-) .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:21

Yvanka_ schreef:
Ik moet Benji zijn medicatie vermengen door zemelen. Alleen lees ik op internet dat er in zemelen 30% suiker in zit. Weet iemand hier meer over?

nee,zetmeel....volgens mij geen 30%..
Zetmeel wordt overigens wel omgetzet tot suikers in het lichaam.
Een handje kan geen kwaad hoor.
voedingswaarde tabel van zemelen..

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=478

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:54

paars schreef:
@Marcella, mooie foto's! Vind op deze foto's ook dat hij er goed uitziet. Is de koker ook mooi slank? Dat is ook zo'n beruchte opslagplek. Bij Vash is dat een plek die een soort signaalfunctie heeft gekregen. Zolang dat mooi dun is, zitten we goed ;-) .

Vorig jaar was dus de koker helemaal dik (extreem dik) en nu kijk er iedere keer raar tegenaan. Er is nu namelijk zo weinig te zien en de koker is zo klein.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:01

lolclub: Dat was ook precies de reden dat Ron meteen deze ijzers eronder heeft gezet met easypack en zolen.....om verdere schade te voorkomen.
Zo heeft hij hem 15 jaar geleden ook al eens voor erger behoed!

Denk dat we wat jij je afrvraagt niet zeker zullen weten....dan hadden we denk ik vóór en ná beslag rontgen moeten nemen.
Zeld denk ik dat er reeds kanteling was en het erger is voorkomen.
Dat was de 1e keer wél zo, toen zijn er direct foto's gemaakt met rontgen toen hij opeens acuut bevangen stond, toen was er een lichte kanteling zichtbaar.
Ik neem aan dat dat nu weer zo was.....(denk ik...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:39

Brainless schreef:
@Helmoni
Jee wat vervelend is dat.
Je kunt het beste een doos Acetylsalicylzuur (is aspirine) aan de DA vragen, dit is goedkoper dan strippen kopen bij de drogist.

Krijgt je pony ook extra pijnstilling (bv bute of metacam) ?

Bedankt voor de tip 8-) Ja ze krijgt Pro-dynam. Het gaat gelukkig al een stukje beter, ze stapt netjes door, alleen draaien vind ze nog niet fijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:13

Net weer terug van de kliniek en hij is stabiel op zijn gipsvoet. Hij krijgt nu metacam oraal (voorheen intraveneus) en sinds vandaag geen antibiotica meer. Dit kreeg hij, omdat er toch een kleine prolaps is/was en dus contact met "buiten".
Er moet nu hoorn gaan groeien over de zool. Hij is klinisch stukken beter, als vorige week :D .
Morgen gaan ze zijn eiwit controleren, dat moet nu weer omhoog gegaan zijn sinds het stoppen met bute.
Hij blijft circa 3 weken op dit gips, dan krijgt hij opnieuw gips (een ijzer durven ze nog niet aan en gips is veel beter voor hem) en als hij dan goed is, mag hij pas naar huis. Dus ik blijf nog voorlopig 4 keer in de week 240 km kachelen.
Dus misschien is hij met sinterklaas thuis.

Inmiddels zie en voel ik zijn ribben, de reserves (pockets) zijn verdwenen. Hij krijgt ongeveer 8 plakken hooi per dag.
Hmm, hij ging per ongeluk op mijn voet staan en dat was nog zwaar zat (blauwe teen) :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 07:45

setteke schreef:
Dus ik blijf nog voorlopig 4 keer in de week 240 km kachelen.
Dus misschien is hij met sinterklaas thuis.
:+

Gelukkig gaat het weer de goede kant op. Toen Image 6 weken in de kliniek stond, ging ik maar 1 x per week hoor. Ik belde wel elke ochtend. Ik had nog gesmeekt of ze elke ochtend even voor de webcam mocht staan, dat ik haar kon zien. Maar helaas was de webcam box bezet met andere patienten.
Dat leek me nu zo fijn; een webcam verbinding.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 09:05

:D :D :D

Hé, je hebt een nieuwe ava - mooi !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:07

Jannepauli schreef:
:D :D :D

Hé, je hebt een nieuwe ava - mooi !

ben jij er ook weer? :D
Ik maakte mij al ongerust.. :o
Hoe is het met Pauli's koliek afgelopen?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:10

Hoi,

Ik heb een hele tijd niets van me laten horen.
Ik volg het topic ook niet zo heel erg meer omdat de pony van mij die hoefbevangen was helaas meer problemen kreeg. Ze was op. Haar nieren begaven het en ze werd alleen maar dunner en dunner. We hebben haar op woensdag 27 oktober in laten slapen. Was een erg emotionele dag, maar ze is nu een stuk beter er aan toe.
Hopelijk voor alle anderen in dit topic zullen de hoefbevangen paarden snel beter worden en niet zulke ontzettend vreselijke beslissingen moeten maken! Sterkte allemaal!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:15

firefly4....jee,wat rot! |(
Is dat de pony van je avater?
Sterkte! :(:)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:18

Nee, staat wel in mijn profiel. De avatar is mijn paard die ik nog heb. Daar haal ik ook erg veel steun uit nu. Is mijn grote knuffelkont. Zij mist mijn pony ook heel erg. Waren dikke vriendjes van elkaar. Paard is ook tijdje heel ziek en duf geweest, erg aan de dunne enzo. Nu is het weer helemaal goed. Gelukkig. Samen veel geknuffeld en veel aandacht aan elkaar en nu is het weer beter. We missen Firefly nog steeds. Maar dit was beter voor mijn schat. De winter had ze anders ook niet normaal doorgekomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 09:47

Wat erg joh..
Maar als het leven lijden wordt, dan is loslaten het beste voor het paard..
het blijft, hoe dan ook, een pijnlijke en verdrietige beslissing. Sterkte!

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:51

@Firefly4: Wat een rottige beslissing heb je moeten maken, sterkte....
@setteke:Klinkt heftig, "contact met buiten", (zie dan een gat in de zool voor me)duim voor je dat je paard snel opknapt...

Lucy heeft gisternacht een zak met daily plus te pakken gekregen en er flink van lopen vreten :(
Gister dus maar even een flink rondje gereden en wat hippo ex laminitis gegeven, hopelijk krijgt ze geen last....

Ga maar vroeg naar stal vandaag, om zo "de storm" voor te zijn, valt nu nog mee hier, eigenlijk ziet het er wel lekker uit hier, dus hopen maar dat het loos alarm is ....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 09:55

geerke schreef:

Het is behoorlijk heftig geweest - ik dacht dat ik zo langzamerhand wel door de wol geverfd was wat kolieken betreft en Pauli heeft het wel 's vaker. Meestal is een pijnstillertje en een darmontspanner wel genoeg maar dit keer ging dat niet zo goed.. ik klop het maar af, nu gaat het wat beter alhoewel ze nog steeds dunne mest heeft en er niet florisant uit ziet.Ze heeft een aardige opduvel gehad. Maar het was wel een spannend nachtje, en de dagen erna ook niet fijn.. pff..

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:00

Jannepauli schreef:
geerke schreef:

Het is behoorlijk heftig geweest - ik dacht dat ik zo langzamerhand wel door de wol geverfd was wat kolieken betreft en Pauli heeft het wel 's vaker. Meestal is een pijnstillertje en een darmontspanner wel genoeg maar dit keer ging dat niet zo goed.. ik klop het maar af, nu gaat het wat beter alhoewel ze nog steeds dunne mest heeft en er niet florisant uit ziet.Ze heeft een aardige opduvel gehad. Maar het was wel een spannend nachtje, en de dagen erna ook niet fijn.. pff..

Fijn dat het in iedergeval nu wat beter gaat :(:)