[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:35

Heel veel sterkte voor de mensen die hun paardje hebben verloren! :(

Het is inderdaad echt uitzoeken wat er goed werkt voor je paardje.
Ik ben begonnen met glucohorse omdat daar alles inzit wat je paard minimaal aan glucosamine moet binnen krijgen. Helaas werkte pure glucosamine niet voor Story en ik merkte geen verbetering. Toen speciaal beslag geprobeerd maar ook daar werd hij niet beter van.

Toen ben ik overgestapt op Equi Mobility van Excellent. Die komt niet aan het minimale glucosamine maar er zit wel msm en chondroitine in. Voor mijn paardje is dit een wondermiddel. Van onregelmatig ging hij naar rad en inmiddels doet hij het hier al bijna 2 jaar super goed op. Ik heb het geprobeerd een tijdje heel weinig tot niet te voeren en ik merkte meteen verschil dat hij van rad naar onregelmatig ging. Dus Equi Mobility houden we er hier gewoon in :)

Story heeft gelukkig niet zo'n last van de koude natte dagen. Wel heb ik besloten om hem dit jaar weer in de dekens te zetten en hij staat nu dus 24/7 buiten met een regendeken.
Ik begin wel langzaam te merken dat de lange buitenritten zwaarder worden. Voorheen konden we ritten van 3/4 uur maken zonder slag of stoot. Hij begint nu meer aan te geven dat hij na 2/2,5 uur moe wordt en niet meer wil. Dus daar luister ik dan ook naar. Wellicht is het ook een combinatie van dikke vacht en warmte en misschien zijn leeftijd (17 jaar) maar we doen het gewoon een tikkie rustiger aan.

De verandering die ik zelf nog ga doorvoeren die ligt in het voer. Ik voer nu muesli voor sobere paarden (haflinger) van pavo maar ik ga over naar een puur biologisch aanvullend voeder wat ook goed aanvult voor paarden met slechte gewrichten en/of pezen. Hier zitten ook echt alle vitaminen en mineralen in die een paard zelf in het wild ook opzoekt als hij daar tekort aan heeft. Ben heel benieuwd of ik daar nog verandering in ga zien :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:55

Mijn merrie is gisteren inspoten in het hoefgewricht en beide spronggewrichten. Ik heb als supplement joint support liquid mee gekregen. Gisteren moest ze boxrust, vandaag en morgen alleen stappen en verder zoveel mogelijk buiten. Na het weekend 3 in de week rijden en zoveel mogelijk rechtuit. Dat wordt dus de zandpaden opzoeken. Ik gen benieuwd hoe het gaat ontwikkelen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:07

ls1983 schreef:
Nu vraag ik me dus af of er ervaringen zijn met de achterhand in geval van artrose in de nek en wat jullie idee is. ik heb de da al gebeld maar die is er nog niet (vak) en belt mij als hij terug is. ik probeer de foto's van da ook ff te plaatsen!

sorry voor het lange lange verhaal :o

Ik lees al even hier mee, was bang dat mijn pony gezien haar klachten artrose had. Uiteindelijk bleek wel een vorm van artrose in de rug, maar dan als gevolg van een trauma, vergroeiingen.
LS1983, ben dus benieuwd naar de foto's waar het zit? Bij mijn pony aan de onderzijde van de wervels. En dit zorgde wel voor een slechte coördinatie. Zij liep ook stijver dan hoort, een heel enkele maal twijfelde ik of ze achter niet iets door haar achterbeen knikte.
Ze is in een paar weken tijd keihard achteruit gegaan, zenuwen waren al aangetast.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 05:02

Hoi allemaal, ik zit toevallig even met een vraag in m'n hoofd. Ik heb een oude pony (volgens vorige eigenaar 30+) en hij heeft artrose in zijn benen. Hij is jaren lang manege pony geweest, en toen ik hem overnam is bijna alles op de foto gezet. Hij had 1 wat verdikte knie voor, op de foto was te zien dat dat dus echt de artrose is. Met dat been maait hij sinds een half jaar dat hij echt op rust staat ook een beetje als hij langere afstanden loopt. Nu staat hij vanwege zijn artrose en narcolepsie op de wei, het hele jaar door. De DA heeft mij verteld dat dit heel goed voor hem is, omdat hij dan in beweging blijft. Dat klopt, het doet hem erg goed. Hij loopt als ieder normaal paard in de wei, trekt sprintjes en vind het heerlijk om nog even te klieren. Hij staat er nu vanaf de zomer en het is de bedoeling dat hij swinters ook buiten blijft, alleen dan snachts in stal. Hij maakt zijn vacht prima aan, het is al een echte teddy en voelt zelfs warm aan zo zonder deken. Nu heb ik gehoord dat het niet prettig is om met artrose in de kou te staan. Hij staat dan wel snachts op stal, maar binnekort gaat het ook overdag vriezen, en het is tenslotte ook een buitenstal waar hij in staat. Kan dat kwaad? En zoja, wat is het nut van een deken dan? Hij heeft echt geen deken nodig met zijn enorme vacht, en wat heeft een deken om het lichaam dan te maken met zijn benen (knieen)? Vraag me deze dingen af omdat ik wil dat hij zonder problemen de winter doorkomt, dus doe het liefst alles om te voorkomen dat het anders gaat. Hij staat deze dagen van sochtens tot het donker buiten. Ik hoor het graag als jullie mijn vragen kunnen beantwoorden!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 07:58

Tja ik denk als hij zich goed warmhoudt met zijn vacht dat je dan niet perse een deken op hoeft te doen. Hou je paard gewoon goed in de gaten.
Idd 's nachts naar binnen is geen gek idee ivm de ergste kou.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:04

Ik denk dat hij zich prima warm kan houden met zijn eigen vacht. Maar als hij artrose in de benen heeft zou ik er zelfs voor kiezen om hem zo min mogelijk op stal te zetten.
Bewegen is alleen maar goed. Mijn paardje heeft kogelartrose en kan zelf kiezen of hij binnen of buiten wil staan. Overigens kiest hij er altijd voor om buiten te lopen. Wel heb ik hem een deken op gedaan maar vorig jaar heeft hij het ook prima gedaan als bolliewollie.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:40

De mijne is door z'n doos Equi-Pharma heen, heeft iemand een goedkoper alternatief met ongeveer dezelfde samenstelling? De Equi Pharma is iets van 90 euro per doos en ik vroeg mij af of er gewoon iets goekoper is dat even goed werkt :)

Equi-Pharma bevat 30% Glucosamine, 30% MSM, 21% Collageen Type II, en iets van 10%Chrondroitin.
Verder zit er nog Vitamine C en E in + Zinc en E6 in.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 02:26

Nog bedankt voor de reacties! Hij staat nu nogsteeds zonder deken, voelt nog elke avond warm aan. Geloof inderdaad dat het hem in het bewegen zit. Vorig jaar kreeg hij al snel wat stijvere voorbenen, en nu hij op het land loopt is hij zo enorm soepel, zit ook zo lekker in zijn vel! Ben enorm blij met hoe het nu gaat, probeer hem de hele winter overdags buiten te houden. Wel stap ik over op Arti Gold, hoor hier zoveel goede verhalen over. Iemand hier ervaring mee?

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:10

Ik geef nu 9 weken horseflex en merk echt verschil. Moet wel zeggen dat mijn 22 jarige fjord wel hyper is. Je kan het zo opvatten dat hij makkelijker/ soepeler kan bewegen en daardoor joliger wordt? Zijn er meer mensen die daar last van hebben met hun paard.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:01

Wat zijn de ingrediënten van horseflex?

Ik geef Joint comp ik heb er geen last van.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:05

Ik gebruik de pharmahorse en heb er ook niks van gemerkt qua gedrag. Al kan ik me voorstellen dat als een paard zich beter voelt ze zich ook joliger gaan gedragen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:43

Opie1991 schreef:
Ik geef nu 9 weken horseflex en merk echt verschil. Moet wel zeggen dat mijn 22 jarige fjord wel hyper is. Je kan het zo opvatten dat hij makkelijker/ soepeler kan bewegen en daardoor joliger wordt? Zijn er meer mensen die daar last van hebben met hun paard.

Let dan wel een beetje op. Mijn paard was eerst ook "alleen maar" hyper door de glucosamine, maar dat werd al erger. Totdat hij werkelijk overal van schrok en dan echt niets meer zag.
Sommige paarden krijgen dit door de glucosamine, niemand weet echt waarom. Maar er zijn meerdere eigenaren op Bokt die dit melden. Als je dan met de glucosamine stopt zie je na een week al verschil.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:29

Idd je kan zowieso een weekje stoppen om te kijken of het beter wordt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:24

Mag ik mij hier ook melden :D?

Een raar verhaal, maar ongeveer 4-5 jaar geleden zijn wij met mijn KWPN merrie naar de kliniek geweest, ze liep al een poosje niet goed.
Foto's gemaakt, en de arts had geen goed nieuws ik barstte in tranen uit omdat ik dacht dat het einde paard zou zijn.
Ik kan me goed herrineren dat de arts de aandoening bij mijn paard Hoefkatrol noemde, hij zei nog: kijk anders even op internet daar staan veel tips om bijvoorbeeld het rijden aan te houden.

Nu 4-5 jaar later, was ik eens aan het neuzen in mijn administratie op zoek naar een ander formulier waar ik plotseling de brief tegenkwam van de arts toendertijd.
Hier staat toch duidelijk op Diagnose: Podarthrose linksvoor

Google levert mijn geen resultaten, maar gezien het woord athrose erin zit lijkt het mij gewoon atrose te zijn in een bepaald gewricht.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:11

Ik wil me ook graag melden hier.

Sinds 2,5 maand ben ik erachter dat mijn meisje lichte artrose heeft, in haar rechter voor knie.
Ze gaat in de zomer altijd "op vakantie" en dan mag ze 2 tot 3 maanden lekker 24/7 het land op. Zo ook dit jaar. Toen ze terug was ben ik weer lekker begonnen met rijden, maar binnen de 2de week merkte ik dat ze onregelmatig was in de draf. Niet meer opgestapt en rust gegeven voor een week. Daarna aan de longeerlijn gekeken hoe het ging, maar ze liep nog steeds niet fantastisch. Da erbij gehaald, die heeft haar na gevoeld en een buigproef gedaan. Ze was iets gevoelig, dus hij vermoede een verstapping. Ab en pijnstilling zouden moeten helpen. Helaas 2 weken later nog steeds hetzelfde, dus kwam de da weer om te beginnen met uitverdoven en het scannen van het onderbeen. Ik heb al die tijd het gevoel gehad dat het in haar knie zat en het wel eens artrose kon zijn. Kon volgens de da niet, want ze is pas 9 jaar. Hij kon uitverdoven tot de knie, maar daar zat het niet. Dus hop naar de kliniek en daar de knie uitverdoven en foto's maken. Conclusie, artrose in de knie.
Hij heeft haar knie ingespoten en ze moest daarmee 2 weken op rust. Gelukkig is ze super braaf en dit ging dan ook zonder problemen. Daarna begonnen met stappen en rustig aan mochten we wat gaan draven. Alles zag er goed uit, dus hop er weer op om rustig onder het zadel op te bouwen. Ook dat ging heel goed, tot anderhalve week gelden. Toch weer niet helemaal zuiver in de draf.
Dit heeft mij doen besluiten haar voor de winter te verplaatsen naar een plekje waar ze lekker heel wat uren naar buiten kan. Da was het er ook mee eens, dus eind deze maand gaan we verhuizen. Ze krijgt volledige rust en in het voorjaar gaan we weer kijken hoe het gaat.
Ze krijgt nu alleen maar een beetje coolmix van havens en glucosamine, mms en chondrioide en natuurlijk genoeg hooi.

Ze stond tot gister onder een 150 grams deken en op aanraden van mijn instructrice heb ik die afgedaan. Ze heeft al een flinke vacht en de hoop is dat die nog dikker gaat worden. De bedoeling is dat ze dan in de winter zonder deken staat en alleen een regendeken opkrijgt als ze naar buiten gaat en het regent. Is dit aan te raden of kan ik beter de deken weer opleggen?
Ze is een koudbloed kruising en heeft, door het voornamelijk stilstaan, een extra laagje opgebouwd ;)

Sorry voor het lange verhaal

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:13

SteffiiY schreef:
Mag ik mij hier ook melden :D?

Een raar verhaal, maar ongeveer 4-5 jaar geleden zijn wij met mijn KWPN merrie naar de kliniek geweest, ze liep al een poosje niet goed.
Foto's gemaakt, en de arts had geen goed nieuws ik barstte in tranen uit omdat ik dacht dat het einde paard zou zijn.
Ik kan me goed herrineren dat de arts de aandoening bij mijn paard Hoefkatrol noemde, hij zei nog: kijk anders even op internet daar staan veel tips om bijvoorbeeld het rijden aan te houden.

Nu 4-5 jaar later, was ik eens aan het neuzen in mijn administratie op zoek naar een ander formulier waar ik plotseling de brief tegenkwam van de arts toendertijd.
Hier staat toch duidelijk op Diagnose: Podarthrose linksvoor

Google levert mijn geen resultaten, maar gezien het woord athrose erin zit lijkt het mij gewoon atrose te zijn in een bepaald gewricht.

Volgens mij is hoefkatrolontsteking een vorm van artrose waarbij het hoefkatrolgewricht door artrose is aangetast. Daardoor kan de pees niet meer over een glad oppervlakte lopen ( dat is door de artrose aangetast en hobbelig ) met als gevolg dat het paard daar last van krijgt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 07:26

Marion,als jouw paard een lekkere dikke vacht heeft zou ik er geen regendeken meer opdoen,dan kunnen ze niet profiteren van de werking van die lekkere dikke vacht

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:13

Welkom SteffiiY en marion82.

Staat je paard nu al een tijdje onder de 150 gram? Dan zou ik niet straks de deken helemaal af doen...
Ik heb Lorenz onder een 200 gram staan ook dikke vacht al maar straks gaat hij lekker onder de 300 gram.
Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf kijken.
Maar als je de deken al even op hebt zou ik niet meer terug in grams gaan of helemaal zonder deken...Ligt dus even aan de situatie.

Verder moeilijk hoor marion82
.
Rust roest maar je paard loopt dus ook niet helemaal zuiver.
Verbetert dit ook niet als je een half uur verder bent?
Dat je er even doorheen moet....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:33

@Maris: bedankt voor je uitleg, dan liggen die twee toch niet zover uit elkaar dan ik dacht!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:05

Ze stond idd al onder de deken, maar hier is het overdag nog 10 graden en in de nachten vriest het nog niet. Vandaar dat hij nu al af is, ze heeft het nu ook niet koud.
Ik vraag me dan wel af, als ze buiten staat in de regen, is dat dan niet juist heel koud, als ze zonder deken staat?

@linnie050
Ze wordt juist slechter van door lopen. Althans, onder het zadel.
Los kan ze prima draven en galopperen en dan zie je er niets meer aan. Na het inspuiten voel ik het pas laatst weer in de draf. Uiteraard wel steeds een stukje rechtuit gedraafd om te zien of ze verbeterde, maar dit was niet zo. Ik stap ook heel lang in, 10 minuten ene hand en 10 minuten andere hand. Daarbij pak ik haar op de 2de 10 minuten iets meer op, zodat ze echt op eigen benen loopt. Dat is dan ook de rechterhand.

De da heeft haar gister wel nog een keer ingespoten. Dit maal mogen we wel wandelen, zodat ze straks rustig is als ze zoveel uur buiten staat. Hij zei ook dat het soms nodig is om een tweede keer in te spuiten. Hij zei ook dat er best meer aan de hand kan zijn, maar dat het niet op de echo en foto te zien zijn. Ik hoop dat dit in elk geval veel gaat helpen. Ze is in elk geval al wel beter als voor de eerste keer inspuiten, dus ik ben wel positief

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:27

Hallo allemaal,
Ik kom ook even meedoen in dit topic. Mijn fjord Dani van 6 heeft HKO en wil haar dmv voedingssupplementen ondersteunen, maar hoor verschillende verhalen.

Ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben met NAF Superflex 5 star en/of NAF Arnica gel?
Van de website:

NAF Superflex 5 star
Innovatieve formule voor het gewrichtskraakbeen en de gewrichtsvloeistof levert belangrijke bouwstoffen en draagt bij aan veerkrachtige en vitale gewrichten. Wordt aanbevolen bij ouder wordende paarden om zo ouderdomsachtergang te verminderen of te vertragen, paarden met problemen aan de pezen, banden of gewrichten, preventief bij sportpaarden, jonge dieren met een sportcarrière in het verschiet, veulens met aanleg voor aandoeningen aan de gewrichten. Samenstelling: Water, glucosamine HCl, MSM, l-glutamine, vitamine C, chondroïtine sulfaat, xanthaan gom, kaliumsorbaat, kleurstof (caramel), hyaluronzuur.

NAF Arnica gel
Zeer fijne gel met een positief effect op de lokale doorbloeding. Voor het verzachten van lichte verrekkingen, verstuikingen en kneuzingen. Geschikt voor dagelijks gebruik na inspanning. Heeft een verkoelend en verzachtend effect op de spieren en de gewrichten en draagt bij aan een goede doorbloeding van de onderliggende weefsels en ondersteunt het lichaam bij het herstel van kleine beschadigingen als gevolg van overbelasting. Samenstelling: Arnica, Toverhazelaar, MSM, gel op waterbasis.

Een combinatie van beiden lijkt mij een mooie oplossing maar voordat ik 90 euro betaal wil ik wel weten of er positieve ervaringen zijn. Aan de werking van glucosamine wordt nogal getwijfeld en zou alleen zijn werk kunnen doen bij goede doorbloeding. En voor die doorbloeding wil ik haar benen masseren met Arnica gel. Of is dit echt te ver gezocht?

Het gaat nu trouwens erg goed met haar, ze is vol levenslust en loopt zuiver. Hiervoor heeft ze gewrichtsinjecties gehad en rij ik haar met hoefschoenen. Ik wil het daarom echt ondersteunend gebruiken, zodat het ook goed blijft.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:13

Mijne loopt heel goed op de Equi Pharma, is ook wel 90 per pot :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:15

Anna_Dani, misschien kan je dan beter via de zoekfunctie op bokt even zoeken naar gebruikerservaringen binnen dit topic.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:28

Haha dat vind ik zo super onoverzichtelijk.. maar goed, I'll give it a try :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:05

Ik heb geen ervaring met NAF
Geef zelf joint comp