Het is inderdaad echt uitzoeken wat er goed werkt voor je paardje.
Ik ben begonnen met glucohorse omdat daar alles inzit wat je paard minimaal aan glucosamine moet binnen krijgen. Helaas werkte pure glucosamine niet voor Story en ik merkte geen verbetering. Toen speciaal beslag geprobeerd maar ook daar werd hij niet beter van.
Toen ben ik overgestapt op Equi Mobility van Excellent. Die komt niet aan het minimale glucosamine maar er zit wel msm en chondroitine in. Voor mijn paardje is dit een wondermiddel. Van onregelmatig ging hij naar rad en inmiddels doet hij het hier al bijna 2 jaar super goed op. Ik heb het geprobeerd een tijdje heel weinig tot niet te voeren en ik merkte meteen verschil dat hij van rad naar onregelmatig ging. Dus Equi Mobility houden we er hier gewoon in

Story heeft gelukkig niet zo'n last van de koude natte dagen. Wel heb ik besloten om hem dit jaar weer in de dekens te zetten en hij staat nu dus 24/7 buiten met een regendeken.
Ik begin wel langzaam te merken dat de lange buitenritten zwaarder worden. Voorheen konden we ritten van 3/4 uur maken zonder slag of stoot. Hij begint nu meer aan te geven dat hij na 2/2,5 uur moe wordt en niet meer wil. Dus daar luister ik dan ook naar. Wellicht is het ook een combinatie van dikke vacht en warmte en misschien zijn leeftijd (17 jaar) maar we doen het gewoon een tikkie rustiger aan.
De verandering die ik zelf nog ga doorvoeren die ligt in het voer. Ik voer nu muesli voor sobere paarden (haflinger) van pavo maar ik ga over naar een puur biologisch aanvullend voeder wat ook goed aanvult voor paarden met slechte gewrichten en/of pezen. Hier zitten ook echt alle vitaminen en mineralen in die een paard zelf in het wild ook opzoekt als hij daar tekort aan heeft. Ben heel benieuwd of ik daar nog verandering in ga zien