Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:05

Is nog altijd een advies om het werk van zogenaamde "professionals" eens wat kritischer onder de loep te nemen. Daar deze "professionals" onverantwoord bezig blijken. Het is een utopie om er vanuit te gaan dat hoefsmeden weten wat ze doen, met de vele foto's als bewijs.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:29

Ik neem zo dadelijk foto's, het zijn geen spikkeltjes, het is eerder een dunne rode rand net bij de witte lijn. Bij het uithalen naar de wei liep hij heel erg traag over de kasseien, maar eenmaal in de wei dan liep hij voorzichtig tot normaal. Nog geen lange asfaltwandeling dus voor hem vandaag.

De hoefsmid heeft gisteren zelf gezegd dat nu de ijzers eraf zijn, hij de boel anders/beter kan bekappen, met o.a lagere hielen enzo, en dat zijn advies ook zijn zijn om hem in de winter ijzerloos te laten om alles eens te laten uitgroeien. Ik laat misschien eens binnen paar maanden een andere hoefsmid komen die er misschien een ander oog op heeft.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:34

Geen peesblessure-verleden?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:53

Nee, nog nooit een blessure gehad. De smid zei wel dat Rocky ook hele dunne zolen heeft. Verbeterd dit dan na een tijd zonder ijzers of is dit eerder genetisch? Is dit dan aangeraden om eigenlijk wandelingen te doen op het harde of in het begin nog niet?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:59

CherokeeChum schreef:
De standverandering kan vanalles te weeg brengen,van onbalans in de landing tot overbelasting van de inwendige structuren.
Balans in beweging is het belangrijkste.

Klopt, slecht hoefsmidwerk geeft idd: standverandering kan vanalles te weeg brengen, van onbalans in de landing tot overbelasting van de inwendige structuren.
Vaak blijkt dat sommige hoefsmeden eigenaren bang maken via allerlei theoretische verhaaltjes met "laat de hoeven over aan de professionals, mij dus" als boodschap.
De hoefsmeden die het meeste zwetsen, zijn vaak degene die eigen onbekwaam vakmanschap proberen te overl ullen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:04

AstraGirlie schreef:
Nee, nog nooit een blessure gehad. De smid zei wel dat Rocky ook hele dunne zolen heeft. Verbeterd dit dan na een tijd zonder ijzers of is dit eerder genetisch? Is dit dan aangeraden om eigenlijk wandelingen te doen op het harde of in het begin nog niet?

De dunne zool-paarden bij mij, blijkt altijd wel een issue te zijn waar ik rekening mee moet houden. Bij mijn paarden zijn de dunne zolen genetisch.
Ik geef hen gedoseerde/beperkte trainingen op het harde: verbetert iets, maar zodra trainingen toenemen hebben ze zeker een ijzertje nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:58

AstraGirlie schreef:
Ik neem zo dadelijk foto's, het zijn geen spikkeltjes, het is eerder een dunne rode rand net bij de witte lijn.

Lijkt mij een oude kneuzing die aan het uitgroeien is, misschien een keer flink de voet gestoten?
Bij een paard met witte voeten kun je ook elk mini kneuzinkje zien terwijl je ze bij een zwarte voet over het hoofd zou zien.
Mijn paard had er 1 van beneden naar boven lopen in de achtervoet, dit kwam doordat ze al maanden niet meer bekapt was (voor aankoop) en het flairen van de hoef zorgde dat er een drukking in de hoef ontstond.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:02

We hebben wel 2 weken geleden een serieuze wandeling gedaan, met drafstukken op het harde, toen had hij vooraan wel zijn ijzers nog en achteraan niet meer..

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:53

scoxxx schreef:
CherokeeChum schreef:
De standverandering kan vanalles te weeg brengen,van onbalans in de landing tot overbelasting van de inwendige structuren.
Balans in beweging is het belangrijkste.

Klopt, slecht hoefsmidwerk geeft idd: standverandering kan vanalles te weeg brengen, van onbalans in de landing tot overbelasting van de inwendige structuren.
Vaak blijkt dat sommige hoefsmeden eigenaren bang maken via allerlei theoretische verhaaltjes met "laat de hoeven over aan de professionals, mij dus" als boodschap.
De hoefsmeden die het meeste zwetsen, zijn vaak degene die eigen onbekwaam vakmanschap proberen te overl ullen.

Sorry scoxxx, maar ik ben het in zekere mate wel met CC eens.
Je bijdrages worden zeker gewaardeerd, maar probeer niet te veel 'adviezen' mee te geven over hoe het paard (nee -> de hoef) op de foto bekapt dient te worden. Ik denk soms ook wel eens van 'jeetje, wat ziet dat er uit' maar zal wel proberen om geen adviezen mee te geven als: 'verlaag de hielen (verzenen!)'. Je weet zoveel niet wat er buiten de foto speelt...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:34

scoxxx schreef:
AstraGirlie schreef:

De dunne zool-paarden bij mij, blijkt altijd wel een issue te zijn waar ik rekening mee moet houden. Bij mijn paarden zijn de dunne zolen genetisch.
Ik geef hen gedoseerde/beperkte trainingen op het harde: verbetert iets, maar zodra trainingen toenemen hebben ze zeker een ijzertje nodig.

Ook het te veel verlagen van verzenen,waardoor het paard de toon te veel gaat belasten kan een gevoelige zool doen ontstaan.
Je rekt door een verkeerde belasting de zool als het ware uit,waardoor hij dunner word.
Een compacte hoef met een niet te lange toon en niet te laag op de verzenen functioneerd imo vaak het beste.
Vaak is het beste referentiekader hoe een paard zelf afslijt.
Teveel scheefheid dien je natuurlijk bij te sturen. Maar als een paard zelf wat hogere verzenen heeft
en hij land daarmee in balans,heb je kans als je ze teveel verlaagd dat het dier juist op zijn toon gaat landen,daar de diepe buiger sterker is als de strekpees.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:03

CherokeeChum schreef:
Ook het te veel verlagen van verzenen,waardoor het paard de toon te veel gaat belasten kan een gevoelige zool doen ontstaan.
Je rekt door een verkeerde belasting de zool als het ware uit,waardoor hij dunner word.
Een compacte hoef met een niet te lange toon en niet te laag op de verzenen functioneerd imo vaak het beste.
Vaak is het beste referentiekader hoe een paard zelf afslijt.
Teveel scheefheid dien je natuurlijk bij te sturen. Maar als een paard zelf wat hogere verzenen heeft
en hij land daarmee in balans,heb je kans als je ze teveel verlaagd dat het dier juist op zijn toon gaat landen,daar de diepe buiger sterker is als de strekpees.

Mmm, nu doe jij exact waarvan je mij van beschuldigd, te weten advies via internet zonder een paard live te hebben gezien.
Wellicht put je uit eigen ervaring en kom je bepaalde zaken vaak tegen en vergelijk en herken je je praktijkervaring met hetgeen je in dit topic tegenkomt? En wellicht doe ik hetzelfde?

Kortom, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet?

Opgeheven vingertjes zijn erg denigrerend: mensen zijn oud en wijs genoeg om alle meningen van experts te overwegen, voors en tegens tegen elkaar af te wegen en zelf een bepaalde keuze te maken, waarbij eigen opgedane kennis essentieel is.
Laat hen hun horizon verbreden en ga niet met allerlei theoretisch verhaaltjes paardeneigenaren bang maken (klein houden?)

Je kan ook gewoon schrijven "ik ben het niet met je eens, want ik vind...." ipv op de man af te spelen: 1. dat zou je sieren en 2. levert een veel interessantere discussie op ;-)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:48

Meningen en standpunten zijn toch vrij, daarom bestaan deze topics, het is aan de lezer om te besluiten of hij er nog wat meer info over zoekt, professionele raad erover vraagt, of het gewoon negeert...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:10

Bij deze dan ook de nieuwe foto's van toen zijn ijzers er 1 dag af waren. :P
Hielen zijn al klein beetje verlaagd, gaan we heel geleidelijk aan doen, en er is een stuk van de toon af.
Je kan nog goed zien dat hij veel te kleine ijzers heeft eronder gehad, maar ik ben blij dat ik nu deze beslissing heb gemaakt.
Beetje bij beetje komt hij er wel. :(:)
Op de kasseien loopt hij nog steeds heel gevoelig, maar in de piste heeft hij er niets van last van.

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

onderaan vooraan:
Afbeelding

onderaan achteraan:
(hoef is nog beetje vies, sorry daarvoor, maar hier zie je helemaal aan de punt nog een klein beetje die rode lijn, is nu al verbeterd, maar komt weer tevoorschijn al de smid de toon afrond.
Afbeelding

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:18

AstraGirlie schreef:
Meningen en standpunten zijn toch vrij, daarom bestaan deze topics, het is aan de lezer om te besluiten of hij er nog wat meer info over zoekt, professionele raad erover vraagt, of het gewoon negeert...

Natuurlijk! Daar is het topic voor!
Het is alleen... Ik lees in bijna elke reactie van scoxxx dat de verzenen te hoog/lang zijn. Ik begon daar eerlijk gezegd ook een klein beetje over te vallen, maar CC was me voor.
Ieder zijn mening, maar vergeet niet dat CC een hoefsmid is met zo'n beetje 30 jaar ervaring (en niet alleen in de hoefsmederij) ;)

Citaat:
Je kan ook gewoon schrijven "ik ben het niet met je eens, want ik vind...." ipv op de man af te spelen: 1. dat zou je sieren en 2. levert een veel interessantere discussie op ;-)

Je hebt gelijk, maar vergeet niet dat de meeste hoefsmeden graag duidelijke taal leveren :o
Al vind ik de reactie van CC helemaal niet vervelend klinken tegenover jou.
Zie het niet als opgeheven vingertje. CC (en ik) hebben net als jij het beste met de paarden voor. Ik vind het erg leuk om mee te lezen :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:20

@ AstaGirlie: het rode op de teen zit niet in de witte lijn iig: das positief! Dat is niet "het leven" maar gewoon een soortje "kneuzing" zoals ze dat ook wel eens noemen. Soort blauwe plek volgens mij.
Je had het over rode vlekken strepen in het hielgedeelte? Dat zie ik hier niet?

En voorhoefje: overduidelijk en uitermate klassiek voorbeeld van ondergeschoven verzenen = hielen zijn "smaller" dan de hoefballen. Veroorzaakt door verkeerd bekapwerk en te kleine ijzers.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:25

Nee, het is alleen die rode lijn onderaan dus, voor de rest is hij perfect normaal gekleurd denk ik...
Ja, die voorhoefjes zijn er het ergst aan toe. Ik denk dat hij opgelucht is dat die krappe ijzers er nu af zijn, pfff
Het waren ook van die echte ovalen ijzers, die nijpen gewoon heel die hoef smal, gebruiken ze in Vlaanderen en Nederland geen ronde voorijzers meer dan? Je zou er moedeloos van worden om nog ijzers onder te leggen...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:42

SpikyBlue schreef:
Ieder zijn mening, maar vergeet niet dat CC een hoefsmid is met zo'n beetje 30 jaar ervaring (en niet alleen in de hoefsmederij) ;)

Als er geschermd wordt met jarenlange ervaring, haak ik af. Ik vind dat een uitermate grote dooddoener... sorry Spickey Blue. Het siert je dat je de lieve vrede wilt bewaren en dat je het opneemt voor je vriend/kennis/collega-hoefsmid.

Ik heb geen behoefte aan om een soort 2de Arabesk te worden en ik ga niet meer verder reageren op dit onderwerp.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:49

AstraGirlie schreef:
Nee, het is alleen die rode lijn onderaan dus, voor de rest is hij perfect normaal gekleurd denk ik...
Ja, die voorhoefjes zijn er het ergst aan toe. Ik denk dat hij opgelucht is dat die krappe ijzers er nu af zijn, pfff
Het waren ook van die echte ovalen ijzers, die nijpen gewoon heel die hoef smal, gebruiken ze in Vlaanderen en Nederland geen ronde voorijzers meer dan? Je zou er moedeloos van worden om nog ijzers onder te leggen...

Past natuurlijk ook niks anders onder als de hoefjes zo zijn ;-)
Ik denk dat het altijd wat "vreemdere" hoefjes zullen blijven dan het standaardplaatje.
Enige wat je kan doen is zo goed als mogelijk laten bekappen voor hetgeen de hoefjes "te bieden" hebben.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:15

@Scoxxx....
Jammer dat je je aangevallen voelt! Ik maan je alleen tot wat voorzichtigheid in je doorgaans goede adviezen.
Ik snap wat je bedoelt maar het hetgeen je beweert is voor intrepetatie vatbaar. Ik vind je reactie
wat overtrokken,als je goed gelezen had en er niet een aanval achter gezocht had,had je kunnen lezen
dat ik geen advies gaf maar een theorie uitte.
Onderbouwd en wel.
Dat wou ik ff kwijt. Verder denk ik dat je een goed oog hebt voor het vak en regelmatig goede adviezen geeft. Ik vind wel dat je wat volwassener op kritiek mag reageren.
Er is meer als 1 waarheid.
De rode verkleuring in de witte lijn kan komen door te veel druk in het toongedeelte met afwikkelen.
Maw,als je van zo'n voet de verzenen te veel verlaagd dit alleen nog toe zal nemen(in theorie).
Door het bekappen zie je al dat de voet beter in zijn verhouding tot de correcte voetas staat.
Ik zou het zo ff aanzien en kijken wat de slijtage aangeeft, en de inwendige structuren wat rust gunnen.
Met vriendelijke groet!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:47

Ok, bedankt voor jullie goedbedoelde adviezen, ik hou jullie op de hoogte.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:17

CherokeeChum schreef:
De rode verkleuring in de witte lijn kan komen door te veel druk in het toongedeelte met afwikkelen.
Maw,als je van zo'n voet de verzenen te veel verlaagd dit alleen nog toe zal nemen(in theorie).
Door het bekappen zie je al dat de voet beter in zijn verhouding tot de correcte voetas staat.

Volgens mij zit de rode verkleuring juist niet! in de witte lijn en is de kneuzing ontstaan door -denk ik- het aantikken van de voorhoeven. Vrij logisch, daar de voorhoefjes geen schoonheidsprijs zullen winnen qua bekwaam hoefsmid-vakmanschap.
Als de verkleuring niet in de witte lijn zit, is er wellicht ook geen sprake van te veel druk in het toongedeelte tijdens het afwikkelen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:07

scoxxx schreef:
CherokeeChum schreef:

Volgens mij zit de rode verkleuring juist niet! in de witte lijn en is de kneuzing ontstaan door -denk ik- het aantikken van de voorhoeven. Vrij logisch, daar de voorhoefjes geen schoonheidsprijs zullen winnen qua bekwaam hoefsmid-vakmanschap.
Als de verkleuring niet in de witte lijn zit, is er wellicht ook geen sprake van te veel druk in het toongedeelte tijdens het afwikkelen?

Ik dacht ook te zien dat de verkleuring niet in de witte lijn zit. Maar ik vraag me tevens af of je in de witte lijn wel een verkleuring kan waarnemen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:36

Antheman schreef:
Maar ik vraag me tevens af of je in de witte lijn wel een verkleuring kan waarnemen.

Yep, kan... rood-wit-grijs-gelig

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:28

scoxxx schreef:
CherokeeChum schreef:

Ik twijfel een beetje met de interpretatie van deze foto,dit paard had achter toch ook op ijzers gestaan?
Als ik de foto zo zie heb ik het idee dat de toonwand vrij ver is teruggewerkt.
Als het ijzer vrij ver voor op de voet heeft gelegen kan er teveel druk op hebben gestaan.
Aantikken op de voorvoet kan ook,maar dan waarschijnlijk weer door de te trage voor voet en de telange toon van de achtervoet.
Echter met die ondergeschoven verzenen en die kleine ijzers zou je dan blesures aan de hoefballen van de voorvoet verwachten. Lastig dit!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:35

AstraGirlie schreef:
Hielen zijn al klein beetje verlaagd, gaan we heel geleidelijk aan doen, en er is een stuk van de toon af

onderaan achteraan:
(hoef is nog beetje vies, sorry daarvoor, maar hier zie je helemaal aan de punt nog een klein beetje die rode lijn, is nu al verbeterd, maar komt weer tevoorschijn al de smid de toon afrond.
Afbeelding

Ik meen toch te zien dat het wel de witte lijn betreft.
Ik weet niet hoe je er een pijltje bij kunt zetten,maar als je het gepigmenteerde deel van de wand en het ongepigmenteerde deel volgt langs de witte lijn op zie je in het toongedeelte een verspringing waar de wand dunner is. Ik twijfel, vind het lastig op deze foto te zien.
Volgens mij is de wite streep vooraan in de toon al zool :j
Laatst bijgewerkt door CherokeeChum op 10-11-10 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt