Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CherokeeChum schreef:De standverandering kan vanalles te weeg brengen,van onbalans in de landing tot overbelasting van de inwendige structuren.
Balans in beweging is het belangrijkste.
AstraGirlie schreef:Nee, nog nooit een blessure gehad. De smid zei wel dat Rocky ook hele dunne zolen heeft. Verbeterd dit dan na een tijd zonder ijzers of is dit eerder genetisch? Is dit dan aangeraden om eigenlijk wandelingen te doen op het harde of in het begin nog niet?
AstraGirlie schreef:Ik neem zo dadelijk foto's, het zijn geen spikkeltjes, het is eerder een dunne rode rand net bij de witte lijn.
scoxxx schreef:CherokeeChum schreef:De standverandering kan vanalles te weeg brengen,van onbalans in de landing tot overbelasting van de inwendige structuren.
Balans in beweging is het belangrijkste.
Klopt, slecht hoefsmidwerk geeft idd: standverandering kan vanalles te weeg brengen, van onbalans in de landing tot overbelasting van de inwendige structuren.
Vaak blijkt dat sommige hoefsmeden eigenaren bang maken via allerlei theoretische verhaaltjes met "laat de hoeven over aan de professionals, mij dus" als boodschap.
De hoefsmeden die het meeste zwetsen, zijn vaak degene die eigen onbekwaam vakmanschap proberen te overl ullen.
scoxxx schreef:AstraGirlie schreef:Nee, nog nooit een blessure gehad. De smid zei wel dat Rocky ook hele dunne zolen heeft. Verbeterd dit dan na een tijd zonder ijzers of is dit eerder genetisch? Is dit dan aangeraden om eigenlijk wandelingen te doen op het harde of in het begin nog niet?
De dunne zool-paarden bij mij, blijkt altijd wel een issue te zijn waar ik rekening mee moet houden. Bij mijn paarden zijn de dunne zolen genetisch.
Ik geef hen gedoseerde/beperkte trainingen op het harde: verbetert iets, maar zodra trainingen toenemen hebben ze zeker een ijzertje nodig.
CherokeeChum schreef:Ook het te veel verlagen van verzenen,waardoor het paard de toon te veel gaat belasten kan een gevoelige zool doen ontstaan.
Je rekt door een verkeerde belasting de zool als het ware uit,waardoor hij dunner word.
Een compacte hoef met een niet te lange toon en niet te laag op de verzenen functioneerd imo vaak het beste.
Vaak is het beste referentiekader hoe een paard zelf afslijt.
Teveel scheefheid dien je natuurlijk bij te sturen. Maar als een paard zelf wat hogere verzenen heeft
en hij land daarmee in balans,heb je kans als je ze teveel verlaagd dat het dier juist op zijn toon gaat landen,daar de diepe buiger sterker is als de strekpees.
AstraGirlie schreef:Meningen en standpunten zijn toch vrij, daarom bestaan deze topics, het is aan de lezer om te besluiten of hij er nog wat meer info over zoekt, professionele raad erover vraagt, of het gewoon negeert...
Citaat:Je kan ook gewoon schrijven "ik ben het niet met je eens, want ik vind...." ipv op de man af te spelen: 1. dat zou je sieren en 2. levert een veel interessantere discussie op
SpikyBlue schreef:Ieder zijn mening, maar vergeet niet dat CC een hoefsmid is met zo'n beetje 30 jaar ervaring (en niet alleen in de hoefsmederij)
AstraGirlie schreef:Nee, het is alleen die rode lijn onderaan dus, voor de rest is hij perfect normaal gekleurd denk ik...
Ja, die voorhoefjes zijn er het ergst aan toe. Ik denk dat hij opgelucht is dat die krappe ijzers er nu af zijn, pfff
Het waren ook van die echte ovalen ijzers, die nijpen gewoon heel die hoef smal, gebruiken ze in Vlaanderen en Nederland geen ronde voorijzers meer dan? Je zou er moedeloos van worden om nog ijzers onder te leggen...
CherokeeChum schreef:De rode verkleuring in de witte lijn kan komen door te veel druk in het toongedeelte met afwikkelen.
Maw,als je van zo'n voet de verzenen te veel verlaagd dit alleen nog toe zal nemen(in theorie).
Door het bekappen zie je al dat de voet beter in zijn verhouding tot de correcte voetas staat.
scoxxx schreef:CherokeeChum schreef:De rode verkleuring in de witte lijn kan komen door te veel druk in het toongedeelte met afwikkelen.
Maw,als je van zo'n voet de verzenen te veel verlaagd dit alleen nog toe zal nemen(in theorie).
Door het bekappen zie je al dat de voet beter in zijn verhouding tot de correcte voetas staat.
Volgens mij zit de rode verkleuring juist niet! in de witte lijn en is de kneuzing ontstaan door -denk ik- het aantikken van de voorhoeven. Vrij logisch, daar de voorhoefjes geen schoonheidsprijs zullen winnen qua bekwaam hoefsmid-vakmanschap.
Als de verkleuring niet in de witte lijn zit, is er wellicht ook geen sprake van te veel druk in het toongedeelte tijdens het afwikkelen?
scoxxx schreef:CherokeeChum schreef:De rode verkleuring in de witte lijn kan komen door te veel druk in het toongedeelte met afwikkelen.
Volgens mij zit de rode verkleuring juist niet! in de witte lijn en is de kneuzing ontstaan door -denk ik- het aantikken van de voorhoeven. Vrij logisch, daar de voorhoefjes geen schoonheidsprijs zullen winnen qua bekwaam hoefsmid-vakmanschap.
Als de verkleuring niet in de witte lijn zit, is er wellicht ook geen sprake van te veel druk in het toongedeelte tijdens het afwikkelen?
AstraGirlie schreef:Hielen zijn al klein beetje verlaagd, gaan we heel geleidelijk aan doen, en er is een stuk van de toon af
onderaan achteraan:
(hoef is nog beetje vies, sorry daarvoor, maar hier zie je helemaal aan de punt nog een klein beetje die rode lijn, is nu al verbeterd, maar komt weer tevoorschijn al de smid de toon afrond.