[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:14

Alani voor welke hengst wil je gaan, heb je al enig idee?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:11

@Zamero: In elk geval een Jazz-nazaat. Ik heb een 2jarige van Wynton. Sel is wel een vechter, maar heeft een karakter waar ik eigenlijk elke hengst durf op te zetten. Wel is ze wat aan de klassieke kant qua type.
Destijds zei de da tegen me dat ik (ivm haar spat) moest kiezen voor een hengst die niet vergrotend fokt.
Ik ben helemaal gek van Jazz bloed. Als je nog een suggestie hebt? Ik heb ook al een aan Riant gedacht. Marion71 heeft daar destijds een topic over geopend. Het ging dus over Selena.

Diva Selena heb ik in februari dit jaar op de foto's gezet omdat de verwachting van ocd aanwezig was. Die was er overigens ook, maar nu naar de operatie is de sport verwachting 100% en er is beslist geen verwachting voor spat. Ik zal haar alleen nooit geen PROK krijgen.
Diva is in april geopereerd en liep een maandje later alweer in de wei. Gelukkig is dat dus heel goed gegaan. De andere 2 nakomelingen uit Selena waren OCD vrij. De reden dus waarom ik met haar durf te fokken (en niet alleen emotioneel en dus vermeerderen).
Selena is ook echt zo'n merrie die de veulens van de steelt als ze zelf geen veulen heeft. Ik doe dus niet alleen mezelf hier een plezier mee, maar ook haar.
Ik vind alleen dat ik hier geen jaren mee moet wachten (had mezelf wel beter gepast) omdat ik er niet aan moet denken dat ze straks nog in leven moet blijven om haar veulen groot te brengen. Brrrrr ik moet er niet aan denken.

PS geweldig onderschrift heb je!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:14

Alani: mooi verwoord. Onze Kiek heeft ook een tijd op Bute gestaan (goedkope dan Metacam gelukkig), maar dat is al weer 2 jaar geleden, toen de spat net aktief was. Normaal gesproken staat ze heel licht binnendoor op haar ijzers, maar als ze kreupel loopt helpt een klein beetje meer binnendoor meestal goed. Aangezien ze nog niet zo lang geleden bekapt is, kan er niet nog meer af en dus moet het voor één keer met een wigje. Volgende keer gaat ze weer alleen iets binnendoor op haar ijzers.

Wij hadden ook het plan om een veulentje te fokken, maar kregen van alle kanten het advies om dit niet te doen omdat spat toch (alhoewel ze niets zeker weten) erfelijk zou zijn. Mijn stiefdochter studeert voor DA en heeft het nog op de Faculteit Diergeneeskunde nagevraagd en zelf onderzoek gedaan voor haar scriptie die ze over spat geschreven heeft en ook daar werd aangegeven: met OCD en spat niét fokken. Dus we doen het niet, hoe jammer dat ook is en hoe graag we (voor onszelf) een veulentje zouden willen. Maar het idee dat we het veulen houden en na een paar jaar (Kiek was 7) ook spat geconstateerd zou worden, zou ik geloof ik niet nog een keer aankunnen :o

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:26

@Netje: ik bemoei me er maar ff mee (ben de zus van Alani). Bij Sel is de spat veroorzaakt door een scheef bekken, wat in haar geval een gevolg van een trauma van buitenaf is. In haar geval dus geen reden om niet te fokken. Ik ben het helemaal met je eens dat je het in 'de normale spatgevallen' niet moet doen. De spat zelf is niet erfelijk, maar is het gevolg van afwijkende beenstanden, die natuurlijk wel erfelijk zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:46

marion, het kan door een trauma zijn, maar het kan ook komen doordat het verder is geactiveerd door het trauma. Wat ik daar mee wil zeggen is dat het nooit helemaal duidelijk is. Voor hetzelfde geld komt het bij mijn paard ook door een trauma (atactisch na val) maar om er dan mee te gaan fokken vind ik een te groot risico en zou het dus niet doen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:28

Ladies; elk geval is anders en het is heel belangrijk om je te laten informeren door een goede da. Ik heb dr. Van Muiswinkel (lijkt me beslist niet de minste) gevraagd of het wel verstandig was om met haar een veulen te fokken. Toen wist ik overigens ook al dat Diva OCD had. Ik heb hem verteld van de andere nakomelingen van Selena, die zijn tenslotte schoon op de foto's. Ook heb ik het de da (dr. Stolwijk) en de chirug (Nicolaas Vos) die Diva hebben geopereerd nog om advies gevraagd. Allen gaven aan dat ze het zonde zouden vinden geen veulens meer uit deze merrie te fokken.

De reden waardoor Selena spat heeft, is vanwege haar trauma (scheef bekken; haar moeder heeft als veulen op haar gestaan en daardoor heeft ze een aantal gebroken ribben opgelopen en is haar bekken verschoven. Als dat eerder was geconstateerd had daar nog wat aangedaan kunnen worden). En dus niet vanwege een afwijkende beenstand. Als dat wel het geval zou zijn of er zou een grotere kans op spat zijn van een nakomeling van haar dan bij een andere merrie, dan zou ik beslist niet met haar fokken. En Netje dan ben ik het helemaal met je eens, want ik zou dat ook niet trekken.

Alles samenvattend, in mijn geval is er geen enkele reden om niet met haar te fokken, maar nogmaals dat kan voor elk ander paard anders zijn.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:48

Ja, dat ben ik met je eens hoor ! Ik heb ook begrepen dat het verschil tussen een veulen fokken uit en merrie die niet (aantoonbaar) spat heeft en een die het wel heeft maar een verschil geeft van een paar procent hoger in de kans dat een veulen spat krijgt (hengst is ook van invloed) en dan heb ik het over bijv. 4 of 6%. Toch zou ik het met die van mij denk ik niet meer aandurven, maar zeg nooit nooit :D

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:40

Alani, ben ook helemaal weg van Jazz.
Dus ben erg benieuwd naar je uiteindelijke keus :D

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:27

hier nog een jazz fan :j ooit, als ik later groot ben, wil ik ook een jazz kind :+ :o

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:34

Jazz heeft een naam als dat het geen amateurpaarden zouden zijn. Ik denk ook dat daar best wel wat van waar is hoor. Maar een nakomeling heeft altijd ook nog een moeder en misschien nog wel belangrijker een fokker. Als je het karakter van je merrie goed kent (zowel in de omgang als onder het zadel) dan kun je een afweging maken of het wel of niet zou passen.

Diva Selena is een Wynton (Jazz x Matador II) en ik twijfelde destijds al of ik voor Wynton of Westpoint (Jazz x Michelangelo) zou gaan. Diezelfde twijfel heb ik weer. Wie van de 2?
Ik ben bang dat Westpoint te veel bloed voert (48%) Wynton voert bijna 33%, terwijl Selena 50% voert. Het moet ook niet een te grote gifkikker worden.
Ik heb nog even de tijd om de beslissing te maken en hoop in 2012 hier een geweldig berichtje te mogen posten :D <3

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:40

Ja dat weet ik van Jazz, maar vaak is het wel zo als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt.
Het echt super dieren zijn.

Heb een jazz merrie gereden en was echt een gevaarlijk beestje.
Probeerde alles en dan ook alles om je eraf te krijgen.
Maar als je haar eenmaal voor je gewonnen had, was ze zo heerlijk met rijden.

Deze merrie hebben ze uiteindelijk een paar weken geleden helaas door haar karakter en gevaarlijke omgang in laten slapen |(

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:02

Zamero schreef:
Ja dat weet ik van Jazz, maar vaak is het wel zo als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt.
Het echt super dieren zijn.

Heb een jazz merrie gereden en was echt een gevaarlijk beestje.
Probeerde alles en dan ook alles om je eraf te krijgen.
Maar als je haar eenmaal voor je gewonnen had, was ze zo heerlijk met rijden.

Deze merrie hebben ze uiteindelijk een paar weken geleden helaas door haar karakter en gevaarlijke omgang in laten slapen |(

dat is jammer zeg, heeft dat verhaal ook op bokt gestaan? dat was ook een paard en die viel het dochtertje van die mevrouw steeds aan, was dus een gevaar..

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:25

Nee heeft niet op bokt gestaan, maar was een paard dat nog wat gevaarlijker was ;)

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:53

Zijn er mensen die mij misschien wat advies kunnen geven via de pb?

Ik heb een 13 jarige merrie die nu een poos kreupel is en dit is tijdens de dracht gekomen. We hebben het advies van de dierenarts toen destijds afgewacht en gewacht tot het veulen geboren was. En ze is op de foto gezet en krijg de foto's van de week binnen op een cdtje en dus kan ik ze dan even laten zien.

Merrie heeft een dikke knie en ook is hij best warm. Ze ontlast beide achterbenen om en om wat. Ze is ook erg kort in draf en galop in de achterbenen en tijdens de training moest ze ook altijd eerst even warmdraaien om die kortheid wat weg te krijgen.

Dit duid volgens mij toch echt wel op spat. Maar ze konden dat er al niet meer vanaf zien. Er is in ieder geval botwoekering aan de gang en ze staat nu op Bute en dit moet nog 2 weken en dan kijken of de ontsteking in eerste in stantie weg is.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, voorkeur gaat momenteel even uit naar een berichtje via de inbox met een prive berichtje, zit er namelijk best wel over in, dierenarts hoopt dat als de ontsteking weg was, ze in ieder geval nog wat voor recreatie kon worden gebruikt, maar durf dat niet echt aan, omdat ik dan bang zou zijn dat ik het erger maak. Voor de mensen die hier de tijd voor willen nemen. Alvast bedankt!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:10

Nou de DA is eergister bij verina geweest ,en ze is nog steeds veel te dun..
eind deze week krijgen we de uitslag van het bloedonderzoek! :D

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:29

spannend, benieuwd wat er uit gaat komen!
hoe is het verder met de dames en heren paardjes?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:31

Hier goed maar ja er valt ook weinig over te zeggen nu ik niks kan doe met haar.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:01

hihi nee da's waar natuurlijk. Naja, Vario gaat erg goed, de hoefsmid was ook heel erg tevreden over 'm, hij dacht zelfs even dat het zijn andere been was dat spat had, omdat hij dus zijn eignelijke spatbeen heel goed optilt, nog beter dan het andere!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:05

Soms kan het leven met een spat-paard toch ook weer heel leuk zijn :D De dag nadat ik hier geschreven had dat Kiek weer kreupel was, werden we gebeld door Academy Bartels of Sara mee wilde rijden in de clinic tijdens de trainingsmeeting. Meteen ja gezegd, met in mijn achterhoofd: hoe krijgen we dat voor elkaar ?? Twee weken de tijd om haar weer goed te krijgen. Meteen de hoefsmid gebeld, die gelukkig dezelfde dag kwam, haar ijzers wat meer naar binnengezet en heel hard gaan duimen dat dit het probleem weer zou oplossen (net als vorig jaar). De eerste week ging het maar mondjesmaat beter. Wel liep ze vrij snel weer helemaal zuiver aan de longe, maar erop vertrok ze in draf toch echt niet zuiver. Vervolgens is Sara haar eerst een heel eind gaan instappen (rondje om) en daarna in draf gezet, dat ging gelukkig steeds beter. Afgelopen maandag écht de proef op de som genomen (anders hadden we moeten afbellen) en haar in de les laten meelopen. Ik durfde niet eens te kijken en Sara nam ook érg de tijd om uiteindelijk weg te draven, maar het wonder gebeurde: ze liep helemaal goed *\o/* Afgelopen week haar rustig weer in training genomen en zaterdag was ze er helemaal klaar voor en hebben we een super-leuke dag gehad bij Bartels. Kiek schrok zich wel een hoedje toen het gordijn openging en er 300 mensen bleken te zitten, maar ze was uiteindelijk heel dapper en heeft zich keurig gedragen.

Zo zie je maar: het blijft altijd een verrassing, maar soms gaat het gelukkig ook snel weer goed ! Het was een dag om in ieder geval niet snel te vergeten :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:04

Super zeg.

(ikke wil rijden!!!!!!!!!!!!!!)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:35

Wat super leuk zeg!! :D

zal even in je profiel spieken benieuwd naar foto's van je peerd!

edit; wat een lekkerding! <3

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:51

Super!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:56

enniee schreef:
Wat super leuk zeg!! :D

zal even in je profiel spieken benieuwd naar foto's van je peerd!

edit; wat een lekkerding! <3

Dank, dank :D :D Het is ook echt een lieffie <3

Hier even een sfeerimpressie van de dag: Sara en Kiek staan er ook tussen (vosje en meisje in lichtblauwe polo); niet de meest charmante foto, maar meer voor het idee...

http://www.imadia.nl/

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:03

heb de foto gezien, maar hij is echt mooi! :D

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:37

Mooi dier hoor! Leuk dat het toch nog gelukt is!! Vandaag Vario geschoren, ik had verwacht dat hij door het plafond zou gaan, aangezien hij met wassen ook al zo'n ramp is, maar wonder boven wonder, hij was bijna de braafste!! (we moesten er 3 doen) Ik mocht zlefs zijn hoofd scheren met dat grote ding zonder praam of iets dergelijks! Alleen zijn benen was ie niet van gecharmeerd, dus daar wel praampje bij, maar verder toppie!! :D