[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:31

Ha,ha, moet toch even denken aan die foto van die hoef, die Isapaardje vond op een site over natuurlijk bekappen. Die hoef was dus een voorbeeld van hoe een bevangen pony met hoefbeenkanteling bekapt moest worden.

Toen ze vervolgens geïnteresseerd mailde naar de eigenaren van de site, om te informeren hoe het de bijbehorende pony nu ging, bleek die allang niet meer te leven. M.a.w., of het was een 'modelhoef' uit het slachthuis, die ze als mosterd na de maaltijd nog even bekapt hebben, ofwel het was een geval van operatie geslaagd, patiënt overleden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:56

Victory-Boy schreef:
Heb vannacht uit noodzaak m'n pony's op het gras gehad. Ik had niet genoeg hooi meer voor de nacht (nog maar 4 plakjes...), dus met angst en beven maar om 23.30 op de wei gezet en om 09.00 er weer af. Ik was al wel eerder op, maar ze hadden het zo fijn en ach....dat ene uurtje. Bloos Vandaag komen ze niet meer op de wei, heb weer wat hooi gehaald dus ze kunnen er weer even tegen aan.

Nou ja, op zich is het op dit moment denk ik ook nog de meest veilige keuze. 's Nachts schijnt de zon niet, dus geen massale fructaanaanwas, en voor de zon echt begint de branden heb je de beessies er al weer af. Daarbij dan ook nog een keer dat de temperatuur momenteel 's nachts niet beneden de 10 graden komt denk ik persoonlijk dat dit de minst risicovolle periode is om te weiden. Ik vraag me alleen af hoe het dan zit als het weer inderdaad gaat omslaan zoals ze nu voorspellen. Maar dan nog heb je denk ik 's nachts de minste risico's.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:58

Kymalin schreef:
romeorowan schreef:
Wat we nodig hebben is een FUNCTIONEEL bekapper. Kortom wat eraf moet, moet eraf zodat het voor het betreffende paard functioneel is. Een smid/bekapper moet in mijn ogen dus niet vasthouden aan zijn eigen werkmethode, maar moet kijken wat het paard nodig heeft.

Helemaal waar, ik denk ook dat dat in dit topic ook nooit een isseu is geweest; TB of NB maar meer the way... Daarom stoor ik me ook aan zo'n post van Arabesk die dan pretendeert dat je dit alleen met een nb'er kan oplossen. Natuurlijk... wij (de meesten hier) hebben ons behoorlijk ingelezen en ervaringen uitgewisseld over het hoe, waarom enz. Maar zo heel af en toe valt er ook wel eens een jong meisje binnen in ons topic en daar kun je, vind ik, niet van verwachten dat die alle ins en outs kent en dan vind ik de post van Arabesk heel stellig en dus misleidend. Wat mij betreft is er nu genoeg aandacht aan besteedt en gaan we nu gewoon weer verder met het uitwisselen en delen van onze ervaringen Haha!

mee eens,vooral ieder paard individueel bekijken....voor pablo geld zeker dat natuurlijk bekappen zijn vermoedelijke dood was geworden,waar een ander ex-bevanger misschien juist wel heel goed bij natuurlijk bekappen ging....
ik denk dat je nooit kun roepen haal maar van de ijzers af,dan komt het allemaal goed,ijzers kunnen zeker,mits goed aangebracht,een helende en corrigerende werking hebben.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:12

mysa schreef:
Ha,ha, moet toch even denken aan die foto van die hoef, die Isapaardje vond op een site over natuurlijk bekappen. Die hoef was dus een voorbeeld van hoe een bevangen pony met hoefbeenkanteling bekapt moest worden.

Toen ze vervolgens geïnteresseerd mailde naar de eigenaren van de site, om te informeren hoe het de bijbehorende pony nu ging, bleek die allang niet meer te leven. M.a.w., of het was een 'modelhoef' uit het slachthuis, die ze als mosterd na de maaltijd nog even bekapt hebben, ofwel het was een geval van operatie geslaagd, patiënt overleden.

Het was een hoef uit de vriezer, van een reeds geslacht paard.

Hier staan voorbeelden van levende paarden die behandeld zijn

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/cases.htm
http://www.biomentor.org/paard/Case_studies.html

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:13

geerke schreef:
ijzers kunnen zeker,mits goed aangebracht,een helende en corrigerende werking hebben.....

Een strip ijzer onder een beweeglijk orgaan kan nooit een medicijn zijn voor een spijsverteringsprobleem

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:22

ik zou het op prijs stellen als je nu eens niet alle paarden over een kam scheerde....verdiep je maar eens wat meer in dit topic,en dan kom je er achter dat hoefbevangenheid meer is dan een spijsverteringsprobleem.....dan moet je wel 143 pagina's lezen......
ik heb ook even die filmpjes bekeken,ik heb altijd geleerd om niet op de harde weg te draven,maar op een veerkrachtige bodem,zo spaar je de benen van je paard.....maar ik ben een watje...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:55

geerke schreef:
zo spaar je de benen van je paard.....maar ik ben een watje...

Nee hoor, juist een sgatje, dat haar paardenbeentjes spaart Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:10

Arabesk schreef:
geerke schreef:
ijzers kunnen zeker,mits goed aangebracht,een helende en corrigerende werking hebben.....

Een strip ijzer onder een beweeglijk orgaan kan nooit een medicijn zijn voor een spijsverteringsprobleem

Zucht.... Even voor de duidelijkheid "mevrouw de Expert"; hoefbevangenheid is niet altijd een spijsverteringsprobleem. Toen mijn paard bevangen was heb ik onmiddelijk de ijzers er onder weg laten halen, resultaat; stokkreupel en niet meer willen lopen, dit heb ik lijdzaam een dikke week aangekeken en toen in overleg toch maar weer de ijzers zonder lip eronder laten zetten. Ik heb het niet over een strip ijzer maar over een vakkundig op maat gemaakt hoefijzer Pling . Direct nadat de ijzers er weer waren onder gezet liep hij voor 80% beter. Dat is MIJN ervaring, als je dit topic doorleest zul je zien dat het per paard verschild Het is niet zwart en het is niet wit, het zijn idividuele gevallen die we met elkaar delen. Sommige hebben veel baat bij een ijzer en anderen doen het veel beter op blote voeten. Dat is ook het mooie van paarden; het zijn allemaal individuen....

Doe me een plezier, ga terug naar je NB topic en misleid mensen niet om je eigen cursusjes vol te krijgen. Tenslotte kom jij niet in dit topic om je ervaringen te delen (en dat is volgens mij waar dit topic voor bedoeld is) maar om ijzers af te kraken en nb te promoten. Moet je zelf weten maar aub niet hier!
Doei! Arabesk!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:19

Ben het met je eens Kymalin, mijn pony is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid juist bevangen geraakt doordat ze van de ijzers afgehaald werd. Ik wist niet beter, had nog nooit een paard op ijzers gehad, dus bij haar moest 't er ook maar af. Nog geen maand later was ze zwaar bevangen met vervolgens een gekanteld hoefbeen, en tot op de dag van vandaag is ze kreupel, soms een poosje goed, en dan weer kreupel, en niet zo'n beetje ook.

Maar goed, ik heb al meerdere keren postjes van Arabesk gelezen, die soms op zich best heel informatief zijn, alleen idd wel eenzijdig. Maar ik denk dat het niet zinvol is om in discussie te gaan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:22

Daar heb je ook gelijk in, maar zoals ik al eerder zei vallen hier soms ook jonge meiden binnen en dat baart me zorgen met dat soort stellige teksten, maar ik heb gezegd wat ik wilde en daar laat ik het ook bij. *schakelt over op negeermodus* Haha!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:45

Als ik iets niet ter zake doende vind reageer ik dus niet. Als ik iets beledigend vind reageer ik wel. En als ik het mishandeling vind ook. Even hoe ik in elkaar zit dus Clown

Ik vind dit een erg fijn topic want er wordt op goed niveau gediscussieerd. Dat is superfijn want met een hoefbevangen paard, in wat voor stadium dan ook, kun je behoorlijk in de war raken van al die tips en adviezen.

HEb trouwens een goedje op Stan's zachte zolen en stralen gedaan wat er in ieder geval voor zorgt dat het er nu weer aardig strak uitziet. Zal zo het merk even opschrijven (als ik bij de stal ben geweest om Stannie boy lekker in de paddock (plus schaduw) te zetten met zijn vriendje. Nu weet ik dat de buitenkant niet alles zegt maar hij loopt nu ook op alle fronten niet meer stijf. Gisteren lekker aan de lange lijnen met hem gewerkt, zo'n lekker los en mooi paardje, heerlijk.

Trouwens: twee, drie dagen iets minder met Stan gewerkt en hij ziet er direct alweer dikker uit Vork Koe dus hij moet weer even flink aan de slag Haha!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:30

Hallo allemaal.
Wilde mij eigenlijk niet melden in dit topic, heb wel een paard hoefbevangen staan, maandag foto's genomen van het hoefbeen en nu bezig met 3 DA en een aantal smeden (gediplomeerde) om een behandelplan uit te stippelen.
Nu kreeg is via via een link naar de onderstaande tekst van Arabesk over wat ik nu het best kan gaan doen.

Om te beginnen staat de merrie nu op het "noodplan" van utrecht, tranquliser (verbeterd de doorbloeding = is wetenschappelijk bewezen en zorgt ervoor dat het paard niet te veel beweegt), asprine (pijnstillend en verdunt het bloed iets waardoor de doorbloeding wordt verbeterd) en 2x daags een zakje bute (weer pijnstillend).
Daarnaast staat ze 24/7 in koud stromend bronwater.

Maar even terug te komen op het onderstaande stuk en in de tekst wat reacties plaatsen.
Ik vind namelijk dat in deze tekst veelste gemakkelijk wordt gedaan, alle paarden zijn hierbij het zelfde, er wordt niet gesproken over de verschillende maten waarin een paard hoefbevangen kan zijn, de risico's.
Ook wordt er wel erg gemakkelijk gedaan over gekantelde hoefbenen en over zinkers wordt helemaal niet gesproken.
Elk hoefbevangen paard heeft een eigen behandelingsplan nodig, gooi ze niet op een grote stapel maar bekijk hoe de toestand is van jouw paard.

Arabesk schreef:
Dat kan inderdaad wel degelijk. En zéker van gras dat net gemaaid is, het fructaan gehalte is dan vaak erg hoog.

Fructaan is een koolhydraat. Grote hoeveelheden koolhydraten veranderen de samenstelling van de darm-flora, kunnen gisting veroorzaken, waardoor tal van spijsverteringsproblemen ontstaan. De problemen die hierdoor worden veroorzaakt zijn ongeveer hetzelfde als het eten van een overdosis aan graanproducten.

Hoefbevangenheid ís een spijsverteringsprobleem dat zich úit in hoefproblemen waarbij het hoefbeen losscheurt van de hoefwand, doordat de witte lijn aangetast is.
Sinds wanneer zit het hoefbeen vast aan de hoefwand???

Hoefbevangenheid is een ernstige situatie die onmiddellijk eerste hulp vereist. Hieronder vind je een stappenplan:

* Zet het paard of pony buiten, liefst op zachte ondergrond zoals vochtig zand, modder of aarde.
* Verwijder alles wat eetbaar is.
* Achterhaal de oorzaak. Mogelijke oorzaken staan hierboven opgenoemd. Heb je je paard aangetroffen naast een half leeggegeten voerton dan ligt de oorzaak voor de hand, is de oorzaak echt een raadsel bel dan sowieso een dierenarts.
* Bel met spoed een natuurlijk bekapper. Het is zeer belangrijk dat de hoefwand zo snel mogelijk zo kort wordt gemaakt dat het gewicht van het paard er niet meer op rust.
Je gaat dus bij een hoefbevang paard het enige wat de druk van de zool nog een beetje ontlast weg halen. Erg verstandig als je geen beeld hebt van de toestand waarin het hoefbeen verkeerd. Bij een zinker loop je op deze manier het risico dat het hoefbeen compleet door de zool heen zakt en dus einde verhaal is.
* Geef je paard hooi, liefst van een latere snede. Voorjaarshooi is niet geschikt.
Hooi is super maar dan wel in mate
* Geef je paard een goed magnesium-supplement, als je dit niet hebt bestel het zo snel mogelijk. De resultaten van een behandeling met magnesium is dermate succesvol dat veel bekappers deze al standaard toepassen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat: magnesium
Nog andere links dan deze dubieuze site waar wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de invloed van Magnesium en met onderbouwing?
* Ook al is het pijnlijk, probeer beweging te stimuleren zodra de hoeven zijn bekapt volgens een hoefbevangenheidsmodel. Doorbloeding is essentieel om afgestorven weefsel op te ruimen en de genezing in gang te zetten. Met "stimuleer beweging" bedoelen we niet dat je het paard moet dwingen! Wel kun je bijvoorbeeld hoopjes hooi uit elkaar leggen zodat hij de hele dag een beetje loopt.
Een echt hoefbevangen paard waarvan het hoefbeen is gekanteld en of gezonken moet juist zo min mogelijk bewegen, daarnaast zal deze als die in de modder staat toch niet zo heel veel beweging in de hoef hebben.
Maar het is juist wel goed om ze koel te houden want dat zorgt voor een veel betere doorbloeding zonder erg veel pijn.

* Heb geduld! Bedenk dat het met goede verzorging maanden gaat duren voor je paard weer de oude is. Er is geen medicijn of wondermiddel dat dit kan versnellen. (Heb is misschien vervelend om te horen, maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren. Wanneer je je nu al realiseert dat dit lang gaat duren heb je waarschijnlijk meer geduld.)
Zit er bij de dode poten nu ook al een briefje bij waarom ze zijn geslacht??? En hoe zie je dat een hoefbevangen paard bijna genezen is???? Hoefbeen die gekanteld is en/of gezonken herstelt zich echt niet meer. Een paard wat voor de tweede maal bevangen is is dit chronisch, als het hoefbeen nog op de juiste plaats zit heb je massel maar eenmaal verschoven en het probleem blijft er altijd.
*Het paard heeft geen "orthopedische" hoefijzers nodig, hij heeft geen medicijnen nodig die de natuurlijke spontane genezing in de weg staan en zijn lever overbelasten, en hij heeft allesbehalve stalrust nodig!
Wat is dat Magnesium dan??? In dit geval vind ik dat het hier wordt gebruikt als geneesmiddel. En als een paard echt hoefbevangen is en je laat hem lijden van de pijn dan ben je in mijn optiek bezig met dierenmishandeling.
Afbeelding

Natuurlijk bekappen richt zich dan ook vooral op het stimuleren van de hoefgroei en het voorkomen dat de nieuwe witte-lijn weer losscheurt.
Mmm hoe zorgt een bekapper hiervoor??? Geloof dat dat meer iets is van de eigenaar die moet opletten met het voeren, geen bekapper of smid kan hier invloed op uitoefenen zoals de voerder dat wel kan.
We volgen met het bekappen dan ook de "nieuwe hoef". Om dit uit te leggen moet je bedenken wát je beschouwt als "de stand van de hoef". Is dat de stand van de hoornwand (het omhulsel) of is dat de stand van het hoefbeen?
Je kan niet zomaar een stukje aan de zool plakken omdat het hoefbeen is gekantelt en/of gezonken, natuurlijk zet je dit soort paarden korter op het verzenen om ze iets "achterover" te laten hangen. Maar dit om minder druk te krijgen in de teen omdat hier het grote probleem van bevangen paarden zit.

In traditionele kringen zegt men dat het hoefbeen is gekanteld, men spreekt dan ook over een hoefbeenkanteling. Maar is dit wel correct? Feitelijk hebben het hoefbeen en de hoornwand elkaar losgelaten, maar wie van de twee is er nou eigenlijk gekanteld?
Euh ooit weleens een foto gezien van een hoef van binnen??? Gezond en ongezond??? Denk het niet want dan zou je weten dat dit de grooste onzin is die er bestaat.
Bij een gekantelt en/of gezonken hoefbeen verloopt de lijn kogel-kootbeen-ect-ect-hoefbeen anders dan die van een gezonde hoef. Foto's liegen niet.

Als je praat over een hoefbeenkanteling dan beschouw je de stand van de hoefwand als maatgevend, dan is het hoefbeen afwijkend en zou liefst weer terug moeten keren naar de oude positie (wat nooit gebeurt). Je kan ook het hoefbeen als maatgevend beschouwen en dan is het de hoefwand die gekanteld is.
Zie mijn tekst hierboven.. Toch nog nooit goed gekeken naar de foto's van gezonde hoeven en ongezonde hoeven????
Hoe gek dit op het eerste gehoor ook klinkt, het is veel logischer om vanuit dit standpunt verder te gaan. De verdere groei van de hoef is dan ook veel logsicher verklaarbaar, en we zijn van het idee af dat het hoefbeen weer "terug" moet, het is de hoefwand die weer in de goede richting zou moeten gaan groeien...
Het hoefbeen zal nooit van zijn leven terugkeren naar zijn oude stand na hoefbevangheid en het is aan de smid om te zorgen dat er niet te veel druk op de voorzijde van de hoef onstaat on in de zool. Maar ook de wand kan je niet terugbrengen richting het hoefbeen.

Zorg voor een goede bodem. Een zachte bodem is prettig voor de hoeven maar té zacht is ongunstig voor het herstel doordat er op een erg zachte bodem nauwelijks hoefmechanisme plaats kan vinden.
Modder, vochtig zan of aarde is allemaal wel erg zacht!!!

Dat kan dan ook weer voor extra pijn zorgen omdat gifstoffen zich ophopen in de hoef en daar niet vandaan kunnen worden gehaald omdat er weinig tot geen bloedsomloop is. Een medium harde zandbodem zonder steentjes en andere oneffenheden is het meest ideaal. Ook rubbermatten zijn ideaal voor paarden met pijnlijke hoeven. Ga zodra het paard niet meer heel erg veel pijn heeft zo vaak mogelijk kleine stukjes met hem lopen. Vermijd dan scherpe bochten, dat is niet goed voor het herstel van de witte lijn. Loop rechte stukjes en laat hem de snelheid bepalen. Bouw het rustig op, begin met een paar minuten, en bekijk hoeveel je paard aan kan. Als het terrein te veel oneffenheden bevat zou je een pad aan kunnen leggen van rubbermatten, of hoefschoenen aanschaffen zodat de pijn draaglijk wordt.

Waar ik mij nog het meest over verbaas is dat hier niet 1x wordt gesproken over het nemen van foto's.
Een gekanteld hoefbeen moet anders worden behandelt als een gezonken hoefbeen en is het hoefbeen beide dan is daar weer een andere behandeling voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:34

Zo zeg!!! Bedankt voor je goeie tekst en uitleg n.a.v. de beweringen van Arabesk!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:37

Oh en jongens om jullie allemaal uit de dromen te halen.
Het voorbeeld van Robin op hoefnatuurlijk is o zo fout.
Robin is namelijk al een hele tijd geleden uit zijn lijden verlost omdat de methode van paardnatuurlijk niet werkte.
Toevallig is zijn eigenaar een dorpsgenoot en doet mijn vriend (gediplpmeerde smid) haar paarden omdat ze niet konde lopen nadat ze natuurlijk bekapt waren.
Goh en lopen dat ze nu doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:46

Zahlina schreef:
Oh en jongens om jullie allemaal uit de dromen te halen.
Het voorbeeld van Robin op hoefnatuurlijk is o zo fout.
Robin is namelijk al een hele tijd geleden uit zijn lijden verlost omdat de methode van paardnatuurlijk niet werkte.
Toevallig is zijn eigenaar een dorpsgenoot en doet mijn vriend (gediplpmeerde smid) haar paarden omdat ze niet konde lopen nadat ze natuurlijk bekapt waren.
Goh en lopen dat ze nu doen Haha!

Daar gaan mijn haren rechtovereind van staan......

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:02

Dank je Zahlina voor je extra uitleg.

Ik bekap zelf al jaren mijn paarden op de natuurlijke manier. Ik heb 2 volle zussen van elkaar met 1 jaar leeftijdsverschil.
Toch worden beide verschillend bekapt.
Ik heb trouwens het bekappen geleerd van mijn eerdere tradionele hoefsmid die al heel dicht tegen het natuurlijk bekappen aan zat. Deze man deed dit werk al 45 jaar Knipoog

Waar ik al zo vaak op gehamert heb is dat er veel te weinig naar het individuele paard en individuele situatie gekeken wordt.
Maakt dan helemaal niet meer uit of het om natuurlijk of traditioneel bekappen gaat. De wijze van behandeling bij hoefbevangenheid is dus van paard tot paard verschillend, afhankelijk van de oorzaak en de ernst van de hoefbevangenheid.

Niet alleen natuurlijk bekappen is dan zaligmakend.
Je hebt nmm. net zo goed tradionele hoefsmeden die het prima kunnen oplossen.

Even offtopic. Mijn ene merrie moet ik geregeld de zool bekappen ( tsss ... een doodzonde bij NB )
Zij heeft van nature een enorm dikke zoolgroei die op een gegeven moment het hoefmechanisme belemmert waardoor ze kreupel gaat lopen. Enne het gaat echt niet om een dubbele zool.
Zelfs dr. Strasser heeft aan extreem dikke zolen uitgebreid een artikel aan gewijd.

Mijn merrie is dus een 'uitzonderingsgeval' in de ogen van een bep. natuurlijke bekapsite en uitzonderingen worden stomweg genegeerd.

Voor mij zijn paarden geen eenheidsworst, is de ene zomereczemer de andere niet en dat is met hoefbevangenheid idem.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:10

He, wat jammer nou.... Dat dit topic nu verzandt in een discussie over welles/nietes naar aanleiding van 1 post van iemand die niet eens in het topic zit of een (chronisch) hoefbevangen paard heeft. Ik vond het een stuk nuttiger toen we nog over onze eigen paarden, ervaringen, problemen en overwinningen praatten....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:24

Henny.
Goed bekappen kan maar op een manier en dat is om respect te hebben voor het paard en alle omstandigheden om het paard heen.
Ik kom ook regelmatig werk van smeden tegen waarvan mijn tenen gaan krom staan en waarvan ik mij afvraag of ze wel naar het paard hebben gekeken voordat ze eronder sprongen.

Nado.
Sorry dat ik zo kom binnen vallen maar mijn tenen gingen zo krom staan, waarschijnlijk omdat ik zelf heel erg aan het kloten ben met onze eigen merrie dat ik me rot schrok van dit advies.
Als ik niet verder had gekeken en haar behandeling zou toepassen dan heb ik binnen een week nog maar 8 paarden ipv 9 en misschien wil ik andere daar wel voor behoeden.
Het is niet beleeft ik weet het maar zolang iemand zo overtuigd is van haar eigen kunnen dan zal ik er alles aan proberen te doen om het belang van het gehele plaatje duidelijk te laten blijken en dat er 100 wegen zijn die naar rome leiden ivp 1.

Bij onze merrie is de prognose niet best en mag ik mij gelukkig prijzen dat mijn vriend mijn smid is en dat iedereen bereid is alles maar dan ook alles uit de kast te halen om haar te redden.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:28

Citaat:
@zalihna Het hoefbeen zal nooit van zijn leven terugkeren naar zijn oude stand na hoefbevangheid en het is aan de smid om te zorgen dat er niet te veel druk op de voorzijde van de hoef onstaat on in de zool. Maar ook de wand kan je niet terugbrengen richting het hoefbeen.

Citaat:
@ Nado : He, wat jammer nou.... Dat dit topic nu verzandt in een discussie over welles/nietes naar aanleiding van 1 post van iemand die niet eens in het topic zit of een (chronisch) hoefbevangen paard heeft. Ik vond het een stuk nuttiger toen we nog over onze eigen paarden, ervaringen, problemen en overwinningen praatten....

Ik ben het helemaal met Nado eens. Ik heb heel veel steun gehad aan de ervaringsdeskundigen hier. Vooral omdat zij ook snappen dat geen een geval hetzelfde is.
Image is hoefbevangen geraakt door een ontstoken hoefbeen en niet als gevolg van teveel fructaan.
Een paar blz terug is duidelijk op de rontgenfoto's te zien dat het gekantelde hoefbeen van Image langzaam maar zeker weer 'terug' komt richting een normalere positie. Dus bovenstaande bewering van Zalihna is niet waar voor wat het Image haar hoef betreft zie rontgenfoto's)
En niet door Natuurlijk Bekappen maar door Van Nassau.

Ik heb geen zin in discussie over NB of 'gewone' hoefsmeden.

Ik wil maar één ding en dat is dat Image helemaal geneest na deze vreselijke periode. En ook ik deel hier mijn ervaringen in de hoop dat iemand straks weer zijn paard of pony daarmee kan helpen.
Want het is vreselijk je paard zo te zien lijden en alle hoop op verbetering te verliezen. Dan is het heel fijn te horen dat het bij andere paarden wel gelukt is om te herstellen. Dat geeft hoop. En uit alle ervaringstips haal ik de tips die het beste bij mijn paard en bij mij passen.

Voorlopig gaat het super met Image (en ik duim, hoop en bid rustig verder dat het zo blijft). En ook voor de andere paardjes in dit topic die getroffen zijn door deze k*tziekte.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:49

Tja, jammer dat het toch weer een andere kant op gaat nu, dit was ook het laatste wat ik wilde en is denk ik ook helemaal niet aan de orde nb of tb en laten we dat in godsnaam zo houden! Maar ik snap wel dat er toch op gereageerd wordt. Ik ben helemaal niet anti nb of anti tb maar mij gaan de tenen ook krom als ik dat stukje lees en ik kan dan ook moeilijk m'n mond houden. Niet eens zo zeer voor mezelf maar meer voor mensen die het eerst met hoefbevangenheid in dit topic binnenvallen en dan zo'n stuk stuiten.

Maar wat gaan we er aan doen? Iemand suggesties? Want dit is natuurlijk zonde van de pagina's... Het is al zo'n groot topic Knipoog

@Zahlina; waarom wilde je je eigenlijk niet melden in dit topic? En jij hebt toch arabieren? Is 1 vd arabieren dan nu hoefbevangen? Heb ik nl nog nooit eerder gehoord over een arabier maar alles kan natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:26

overgens is image het bewijs dat een hoefbeen wel degelijk weer op zijn plaats kan komen na een kanteling.....

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:14

Oke om de boel even een andere wending te geven, wil ik nog even de stand van zaken geven over mijn hoefbevangen pony.

Ze staat sinds zondag terug fulltime thuis. We hebben de halve wei met de zitmaaier afgemaaid (niet kort-kort) en ik heb haar op een stukje van 4x10m gezet (had ik niet gemaaid). Aan de andere kant van dat stukje staat het gras 1m hoog en daar geef ik haar iedere dag een zeer klein stukje van bij.

Ik zie haar de laatste dagen echt vooruit gaan, geen pijn meer. Merk wel dat ze snel moe is bij het stappen. Zal haar wat hooi moeten bijgeven omdat ik vrees dat ze met dat lange gras alleen niet genoeg heeft. Durf haar niet teveel geven om haar fructaanopname niet teveel te doen stijgen.

Ik merk ook dat haar hoeven wat brokkelen, aan de rand. En dat het wit (haar hoefzool) een beetje onder de wand uitkomt. (hoop dat m'n uitleg wat duidelijk is..).
Kan dit kwaad?

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:27

fijn dat ze vooruit gaat. De hoeven zullen enorm gaan groeien en dus ook sneller scheuren..

Gisteren de smid bij Caitlin gehad. Van de hoef die pijnlijkst was bij de bevangenheid was een stuk afgeknapt vanaf de witte lijn.. nawee van de bevangenheid dus, maar voor de rest zijn de hoeven zich goed aan het herstellen.. nog net het laatste stukje.. Wel de komende dagen smeren met honing en van dat blauwe spul, want er was een klein begin van schimmel in de witte lijn (bij waar het geknapt is)..

Draven op het harde gaat weer perfect Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:07

Lieke_M schreef:
Ik merk ook dat haar hoeven wat brokkelen, aan de rand. En dat het wit (haar hoefzool) een beetje onder de wand uitkomt. (hoop dat m'n uitleg wat duidelijk is..).
Kan dit kwaad?

Zolang ze niet pijnlijk loopt zou ik me niet ongerust maken. Dat brokkelen komt denk ik ook mede door het droge weer. Ik zou de hoefjes wel regelmatig laten bijwerken/vijlen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:10

Alytuiere schreef:
Gisteren de smid bij Caitlin gehad. Van de hoef die pijnlijkst was bij de bevangenheid was een stuk afgeknapt vanaf de witte lijn.. nawee van de bevangenheid dus, maar voor de rest zijn de hoeven zich goed aan het herstellen.. nog net het laatste stukje.. Wel de komende dagen smeren met honing en van dat blauwe spul, want er was een klein begin van schimmel in de witte lijn (bij waar het geknapt is)..

Draven op het harde gaat weer perfect Haha!

Tjonge, alweer zo'n positief bericht, dat geeft weer hoop! OK dan! . Inderdaad wel goed de hoeven in de gaten houden, voor je 't weet heb je een losse wand. Goed idee trouwens om daar honing op te smeren!