Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Victory-Boy schreef:Heb vannacht uit noodzaak m'n pony's op het gras gehad. Ik had niet genoeg hooi meer voor de nacht (nog maar 4 plakjes...), dus met angst en beven maar om 23.30 op de wei gezet en om 09.00 er weer af. Ik was al wel eerder op, maar ze hadden het zo fijn en ach....dat ene uurtje.Vandaag komen ze niet meer op de wei, heb weer wat hooi gehaald dus ze kunnen er weer even tegen aan.
Kymalin schreef:romeorowan schreef:Wat we nodig hebben is een FUNCTIONEEL bekapper. Kortom wat eraf moet, moet eraf zodat het voor het betreffende paard functioneel is. Een smid/bekapper moet in mijn ogen dus niet vasthouden aan zijn eigen werkmethode, maar moet kijken wat het paard nodig heeft.
Helemaal waar, ik denk ook dat dat in dit topic ook nooit een isseu is geweest; TB of NB maar meer the way... Daarom stoor ik me ook aan zo'n post van Arabesk die dan pretendeert dat je dit alleen met een nb'er kan oplossen. Natuurlijk... wij (de meesten hier) hebben ons behoorlijk ingelezen en ervaringen uitgewisseld over het hoe, waarom enz. Maar zo heel af en toe valt er ook wel eens een jong meisje binnen in ons topic en daar kun je, vind ik, niet van verwachten dat die alle ins en outs kent en dan vind ik de post van Arabesk heel stellig en dus misleidend. Wat mij betreft is er nu genoeg aandacht aan besteedt en gaan we nu gewoon weer verder met het uitwisselen en delen van onze ervaringen
mysa schreef:Ha,ha, moet toch even denken aan die foto van die hoef, die Isapaardje vond op een site over natuurlijk bekappen. Die hoef was dus een voorbeeld van hoe een bevangen pony met hoefbeenkanteling bekapt moest worden.
Toen ze vervolgens geïnteresseerd mailde naar de eigenaren van de site, om te informeren hoe het de bijbehorende pony nu ging, bleek die allang niet meer te leven. M.a.w., of het was een 'modelhoef' uit het slachthuis, die ze als mosterd na de maaltijd nog even bekapt hebben, ofwel het was een geval van operatie geslaagd, patiënt overleden.
geerke schreef:ijzers kunnen zeker,mits goed aangebracht,een helende en corrigerende werking hebben.....
geerke schreef:zo spaar je de benen van je paard.....maar ik ben een watje...
Arabesk schreef:geerke schreef:ijzers kunnen zeker,mits goed aangebracht,een helende en corrigerende werking hebben.....
Een strip ijzer onder een beweeglijk orgaan kan nooit een medicijn zijn voor een spijsverteringsprobleem
Arabesk schreef:Dat kan inderdaad wel degelijk. En zéker van gras dat net gemaaid is, het fructaan gehalte is dan vaak erg hoog.
Fructaan is een koolhydraat. Grote hoeveelheden koolhydraten veranderen de samenstelling van de darm-flora, kunnen gisting veroorzaken, waardoor tal van spijsverteringsproblemen ontstaan. De problemen die hierdoor worden veroorzaakt zijn ongeveer hetzelfde als het eten van een overdosis aan graanproducten.
Hoefbevangenheid ís een spijsverteringsprobleem dat zich úit in hoefproblemen waarbij het hoefbeen losscheurt van de hoefwand, doordat de witte lijn aangetast is.
Sinds wanneer zit het hoefbeen vast aan de hoefwand???
Hoefbevangenheid is een ernstige situatie die onmiddellijk eerste hulp vereist. Hieronder vind je een stappenplan:
* Zet het paard of pony buiten, liefst op zachte ondergrond zoals vochtig zand, modder of aarde.
* Verwijder alles wat eetbaar is.
* Achterhaal de oorzaak. Mogelijke oorzaken staan hierboven opgenoemd. Heb je je paard aangetroffen naast een half leeggegeten voerton dan ligt de oorzaak voor de hand, is de oorzaak echt een raadsel bel dan sowieso een dierenarts.
* Bel met spoed een natuurlijk bekapper. Het is zeer belangrijk dat de hoefwand zo snel mogelijk zo kort wordt gemaakt dat het gewicht van het paard er niet meer op rust.
Je gaat dus bij een hoefbevang paard het enige wat de druk van de zool nog een beetje ontlast weg halen. Erg verstandig als je geen beeld hebt van de toestand waarin het hoefbeen verkeerd. Bij een zinker loop je op deze manier het risico dat het hoefbeen compleet door de zool heen zakt en dus einde verhaal is.
* Geef je paard hooi, liefst van een latere snede. Voorjaarshooi is niet geschikt.
Hooi is super maar dan wel in mate
* Geef je paard een goed magnesium-supplement, als je dit niet hebt bestel het zo snel mogelijk. De resultaten van een behandeling met magnesium is dermate succesvol dat veel bekappers deze al standaard toepassen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat: magnesium
Nog andere links dan deze dubieuze site waar wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de invloed van Magnesium en met onderbouwing?
* Ook al is het pijnlijk, probeer beweging te stimuleren zodra de hoeven zijn bekapt volgens een hoefbevangenheidsmodel. Doorbloeding is essentieel om afgestorven weefsel op te ruimen en de genezing in gang te zetten. Met "stimuleer beweging" bedoelen we niet dat je het paard moet dwingen! Wel kun je bijvoorbeeld hoopjes hooi uit elkaar leggen zodat hij de hele dag een beetje loopt.
Een echt hoefbevangen paard waarvan het hoefbeen is gekanteld en of gezonken moet juist zo min mogelijk bewegen, daarnaast zal deze als die in de modder staat toch niet zo heel veel beweging in de hoef hebben.
Maar het is juist wel goed om ze koel te houden want dat zorgt voor een veel betere doorbloeding zonder erg veel pijn.
* Heb geduld! Bedenk dat het met goede verzorging maanden gaat duren voor je paard weer de oude is. Er is geen medicijn of wondermiddel dat dit kan versnellen. (Heb is misschien vervelend om te horen, maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren. Wanneer je je nu al realiseert dat dit lang gaat duren heb je waarschijnlijk meer geduld.)
Zit er bij de dode poten nu ook al een briefje bij waarom ze zijn geslacht??? En hoe zie je dat een hoefbevangen paard bijna genezen is???? Hoefbeen die gekanteld is en/of gezonken herstelt zich echt niet meer. Een paard wat voor de tweede maal bevangen is is dit chronisch, als het hoefbeen nog op de juiste plaats zit heb je massel maar eenmaal verschoven en het probleem blijft er altijd.
*Het paard heeft geen "orthopedische" hoefijzers nodig, hij heeft geen medicijnen nodig die de natuurlijke spontane genezing in de weg staan en zijn lever overbelasten, en hij heeft allesbehalve stalrust nodig!
Wat is dat Magnesium dan??? In dit geval vind ik dat het hier wordt gebruikt als geneesmiddel. En als een paard echt hoefbevangen is en je laat hem lijden van de pijn dan ben je in mijn optiek bezig met dierenmishandeling.
Natuurlijk bekappen richt zich dan ook vooral op het stimuleren van de hoefgroei en het voorkomen dat de nieuwe witte-lijn weer losscheurt.
Mmm hoe zorgt een bekapper hiervoor??? Geloof dat dat meer iets is van de eigenaar die moet opletten met het voeren, geen bekapper of smid kan hier invloed op uitoefenen zoals de voerder dat wel kan.
We volgen met het bekappen dan ook de "nieuwe hoef". Om dit uit te leggen moet je bedenken wát je beschouwt als "de stand van de hoef". Is dat de stand van de hoornwand (het omhulsel) of is dat de stand van het hoefbeen?
Je kan niet zomaar een stukje aan de zool plakken omdat het hoefbeen is gekantelt en/of gezonken, natuurlijk zet je dit soort paarden korter op het verzenen om ze iets "achterover" te laten hangen. Maar dit om minder druk te krijgen in de teen omdat hier het grote probleem van bevangen paarden zit.
In traditionele kringen zegt men dat het hoefbeen is gekanteld, men spreekt dan ook over een hoefbeenkanteling. Maar is dit wel correct? Feitelijk hebben het hoefbeen en de hoornwand elkaar losgelaten, maar wie van de twee is er nou eigenlijk gekanteld?
Euh ooit weleens een foto gezien van een hoef van binnen??? Gezond en ongezond??? Denk het niet want dan zou je weten dat dit de grooste onzin is die er bestaat.
Bij een gekantelt en/of gezonken hoefbeen verloopt de lijn kogel-kootbeen-ect-ect-hoefbeen anders dan die van een gezonde hoef. Foto's liegen niet.
Als je praat over een hoefbeenkanteling dan beschouw je de stand van de hoefwand als maatgevend, dan is het hoefbeen afwijkend en zou liefst weer terug moeten keren naar de oude positie (wat nooit gebeurt). Je kan ook het hoefbeen als maatgevend beschouwen en dan is het de hoefwand die gekanteld is.
Zie mijn tekst hierboven.. Toch nog nooit goed gekeken naar de foto's van gezonde hoeven en ongezonde hoeven????
Hoe gek dit op het eerste gehoor ook klinkt, het is veel logischer om vanuit dit standpunt verder te gaan. De verdere groei van de hoef is dan ook veel logsicher verklaarbaar, en we zijn van het idee af dat het hoefbeen weer "terug" moet, het is de hoefwand die weer in de goede richting zou moeten gaan groeien...
Het hoefbeen zal nooit van zijn leven terugkeren naar zijn oude stand na hoefbevangheid en het is aan de smid om te zorgen dat er niet te veel druk op de voorzijde van de hoef onstaat on in de zool. Maar ook de wand kan je niet terugbrengen richting het hoefbeen.
Zorg voor een goede bodem. Een zachte bodem is prettig voor de hoeven maar té zacht is ongunstig voor het herstel doordat er op een erg zachte bodem nauwelijks hoefmechanisme plaats kan vinden.
Modder, vochtig zan of aarde is allemaal wel erg zacht!!!
Dat kan dan ook weer voor extra pijn zorgen omdat gifstoffen zich ophopen in de hoef en daar niet vandaan kunnen worden gehaald omdat er weinig tot geen bloedsomloop is. Een medium harde zandbodem zonder steentjes en andere oneffenheden is het meest ideaal. Ook rubbermatten zijn ideaal voor paarden met pijnlijke hoeven. Ga zodra het paard niet meer heel erg veel pijn heeft zo vaak mogelijk kleine stukjes met hem lopen. Vermijd dan scherpe bochten, dat is niet goed voor het herstel van de witte lijn. Loop rechte stukjes en laat hem de snelheid bepalen. Bouw het rustig op, begin met een paar minuten, en bekijk hoeveel je paard aan kan. Als het terrein te veel oneffenheden bevat zou je een pad aan kunnen leggen van rubbermatten, of hoefschoenen aanschaffen zodat de pijn draaglijk wordt.
Waar ik mij nog het meest over verbaas is dat hier niet 1x wordt gesproken over het nemen van foto's.
Een gekanteld hoefbeen moet anders worden behandelt als een gezonken hoefbeen en is het hoefbeen beide dan is daar weer een andere behandeling voor nodig.
Zahlina schreef:Oh en jongens om jullie allemaal uit de dromen te halen.
Het voorbeeld van Robin op hoefnatuurlijk is o zo fout.
Robin is namelijk al een hele tijd geleden uit zijn lijden verlost omdat de methode van paardnatuurlijk niet werkte.
Toevallig is zijn eigenaar een dorpsgenoot en doet mijn vriend (gediplpmeerde smid) haar paarden omdat ze niet konde lopen nadat ze natuurlijk bekapt waren.
Goh en lopen dat ze nu doen
Citaat:@zalihna Het hoefbeen zal nooit van zijn leven terugkeren naar zijn oude stand na hoefbevangheid en het is aan de smid om te zorgen dat er niet te veel druk op de voorzijde van de hoef onstaat on in de zool. Maar ook de wand kan je niet terugbrengen richting het hoefbeen.
Citaat:@ Nado : He, wat jammer nou.... Dat dit topic nu verzandt in een discussie over welles/nietes naar aanleiding van 1 post van iemand die niet eens in het topic zit of een (chronisch) hoefbevangen paard heeft. Ik vond het een stuk nuttiger toen we nog over onze eigen paarden, ervaringen, problemen en overwinningen praatten....
Lieke_M schreef:Ik merk ook dat haar hoeven wat brokkelen, aan de rand. En dat het wit (haar hoefzool) een beetje onder de wand uitkomt. (hoop dat m'n uitleg wat duidelijk is..).
Kan dit kwaad?
Alytuiere schreef:Gisteren de smid bij Caitlin gehad. Van de hoef die pijnlijkst was bij de bevangenheid was een stuk afgeknapt vanaf de witte lijn.. nawee van de bevangenheid dus, maar voor de rest zijn de hoeven zich goed aan het herstellen.. nog net het laatste stukje.. Wel de komende dagen smeren met honing en van dat blauwe spul, want er was een klein begin van schimmel in de witte lijn (bij waar het geknapt is)..
Draven op het harde gaat weer perfect