[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:23

Ik heb grietje voor het eerst op ppid laten testen toen ze pijnvrij was. Ze had toen mega hoge waarden. Later werd ze om onverklaarbare reden weer bevangen en heb ik haar opnieuw laten testen of de prascend het werk wel deed. Ik weet de exacte waarden niet meer maar volgens de arts van de lingehoeve zagen die er goed uit toen en hoefde ik de prascend niet te verhogen. Terwijl ze toen wel pijn had.

En ja er zijn meer oorzaken te noemen. Volgens mij smid kunnen het ook kleine dingetjes bij elkaar zijn. Bijvoorbeeld meer op de verharding lopen in de winter waardoor ze overbelast raken. Mss wel iets met de hormonen. Etc. Maar je moet ergens beginnen met onderzoeken. Voor mij zou een uitgebreide bloedtest iig de eerste stap zijn als ze straks wat minder pijn heeft.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:27

Mijn pony werd hoefbevangen na het samen zetten van 2 groepen. Die van mij had veel dominantie problemen samen met een andere merrie uit de andere groep. Trap gekregen van weer een ander paard, heeft daarvoor pijnstillers gehad en hechting.
Paar dagen later stond ze bevangen.

Nu heeft ze haar hele leven ook wel wat gewicht te veel, maar niet eraf te krijgen ondanks diverse pogingen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:10

Bij die van mij kwam het de laatste keer ook door andere oorzaken dan voer.
Ondervoeding + verhuizing + nieuwe kudde.
Na het inslapen van een vriendinnetje van hem zag ik ook een hoefring, maar niet gelijk bevangen gelukkig.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:34

Heftig nieuws Eefje, hopelijk knapt ze nu op. Fijn dat ze een zandpaddockje maken.

Mijn paardje is dinsdag de 17e nov van het gips afgehaald. Ze was voldoende vooruitgegaan. Dierenartsen waren positief.
Paardje op een ijzer met zooltjes gezet.
Dit was de 8ste week, waarvan 2,5 week op de kliniek gestaan.

Ik kreeg de opdracht mee dat ik elke dag 5 minuutjes mocht gaan stappen en ze mocht van boxrust af en een paar uurtjes in de zandpaddock. Mits ze zich daar rustig hield.
Ook mocht ze van de medicatie af.

Helaas liep ze na de eerste dag stukje wandelen en buiten staan meteen weer slecht.
Dus het wandelen maar achterwege gelaten en wel gekozen om haar een paar uurtjes buiten te hebben in de paddock. Met elke dag een half zakje equipalazone weer.
Dit ging een paar dagen goed.

Tot ze zondag 22 nov weer stond te dansen en zelfs met haar rechterbeentje in de lucht stond.
Meteen de equipalazone opgeschroefd en contact met de dierenarts. Die raadde weer boxrust aan.

Dus daar staat m’n meisje weer op rust...
Het leek zo positief twee weken terug en dan nu weer zo’n terugval... :(

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:47

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:00

Ah die is inderdaad betaalbaarder

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:03

Vervelend Eefje, die van mij is te gevoelig op gras en mag van de dierenarts helemaal niet meer op gras
Ah nee wat balen stal_fiore!

Gezien eerdere ervaringen bouwen we heel voorzichtig af. Dat gaat tot nu toe goed, maandag heb ik overleg met de dierenarts of de medicijnen stop gezet mogen worden .
Alleen de ascal blijven we nog even geven sowieso.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:25

Nou we duimen voor je Eefje dat alles goed komt!

Hier is pony inmiddels dus 10 weken sinds hij hoefbevangen werd en nu ongeveer anderhalve week zonder pijnstillers maar vandaag maar weer iets gegeven. In de ochtend lijkt hij redelijk goed, maakt pas af, wil uitzichzelf soms bijna een drafpasje er tussen doen. Vervolgens na enthousiast stukje gelopen te hebben, staat hij toch weer gewicht te verplaatsen van ene voorhoef naar de andere in de paddock en tegen de avond (na denk 10 uur buiten te zijn in zandpaddock) loopt hij wel moeizaam weer. Hij leunt niet maar achteren zoals toen hij net bevangen was en hij maakt eigenlijk zijn pas wel maar erg stijf en voorzichtig weer. Baal dan zo en weet gewoon niet wat ik verder kan doen voor hem. Wil hem morgen toch maar uurtje buiten zetten en verder binnen houden, zien of dat helpt om hem wat rust te geven. En hij heeft dus weer wat pijnstillers gehad vanavond dus dan voelt hij zich gelijk beter. Zelfs iets voor 50kg novacam (zeg 2mL) lijkt al erg veel verschil te maken en dan rolt hij, bokt hij, voelt hij zich goed. Pfff lastig zijn paarden toch soms :(

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:49

Allemaal veel sterkte met jullie pony/ paard .. het is zo moeilijk om je dier zo te zien,
mijn ervaring ;
sommigen hebben last of krijgen pijn vd tegendruk die zand geeft aan de zool/ hoef by het staan op een zandpaddock. zeker bij dunne zolen bijvoorbeeld. By myn merrie was dat bv het geval, ik had buiten een pad gemaakt met een onderlaag van mest etc spul vanht uitmesten daarop stro etc ook een stuk voor haar box had ik zo gedaan. Daar liep en stond ze een stuk makkelijker op dan op zand, na een dag zand had ze pulsatie weer met dit dus niet, misschien een tip voor iemand, sterkte !

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:26

Ik vind het zo moeilijk om de pulsatie te voelen? Iemand een tip zodat het makkelijker is?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:35

4bozzza schreef:
Blue_flower schreef:
Het is de moeite waard om het boek
https://www.paardeerlijk.nl/a-52628552/ ... escription

Aan te schaffen. Er zijn echt veel oorzaken voor hoefbevangenheid. Meer dan enkel ppid of voerbeleid.

Denk ook eens aan medicatie, stress etc.

Of de 'light-versie' :D
https://www.paardeerlijk.nl/a-58193810/ ... escription

Interessant die boeken, ga ik zeker naar kijken, bedankt voor de tip!!

Ik hoop dat het bij jullie allemaal snel beter gaat, maar geduld moet je zeker hebben bij deze aandoening.

Pulsatie voel ik eigenlijk nooit, zal bij het ene paard weer makkelijker zijn dan bij de andere. Ik zag er ook iets over staan in het boek, pag. 5, even online gekeken. misschien een idee Stal Fiore?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:56

Stal_Fiore schreef:
Ik vind het zo moeilijk om de pulsatie te voelen? Iemand een tip zodat het makkelijker is?

Moeilijk uit te leggen via een scherm.
Ik waag een poging. Ik leg drie vingers op de gele streep (kootbeen) en wacht daar een sec of 10. Je voelt daar ook wel een beetje bolling van de (slag)ader. Nu net wintervacht is dat wel moeilijker te voelen.

Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:09

Dank je, ik ga het proberen.

Het boek heb ik, maar dan nog lukt t me niet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:24

Maar misschien heeft je paard geen erge pulsatie. Die van mijn paard is nu bijna niet te voelen. En als hij last heeft voelt het zoals je bij jezelf voelt in je pols.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:45

De dierenarts voelde het wel heel goed. Inmiddels niet meer zo heftig gelukkig.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:58

Eefje, mijn hoefsmid heeft bij mijn shet weleens plakduplos eronder gemaakt. Dat hielp ook goed!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:51

Hebben jullie nog advies wat te doen? Zou ik hem gewoon weer op pijnstillers moeten zetten? Pony is inmiddels 2 weken zonder pijnstillers en liep vorige week nog erg vlot. Tegen einde van de week en dit weekend werd hij eigenlijk weer stijver en na een half uurtje in de paddock (waarbij hij zelf erg veel rond scharrelt) staat hij wel gewicht te verplaatsen van ene voorhoef naar andere. Ook vanochtend kwam hij stijf de stal uit, maar na paar meter loopt hij wel weer vlotter en hij maakt de pas af. Heb hem vandaag na half uurtje paddock weer binnen gezet en zat te denken hem komende dagen steeds maar wat korter buiten te doen/ minimaal buiten te hebben. Iemand verder een idee? Snap niet waarom hij nu juist weer verslechterd :(

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:02

Lotte_Wessel heb je geen mogelijkheid om hem op hoefschoenen op het harde te laten lopen? buiten op het zachte weer af eventueel?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:06

lique68 schreef:
Lotte_Wessel heb je geen mogelijkheid om hem op hoefschoenen op het harde te laten lopen? buiten op het zachte weer af eventueel?

Dat kan en ik heb ook zulke Easyboot Cloud hoofboots speciaal voor paarden met hoefbevangenheid, maar hij staat sinds 4 weken ook al op ijzers met zooltjes dus weet niet of het zin heeft om hoefschoenen om te doen om de ijzers. Over 2 weken komt de smid weer en heb hem ook dit filmpje geappt. Hij is niet mega slecht maar baal dat je wel merkt dat hij last heeft :(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:15

Ik begrijp het wel, het is nu heel flink kouder. En daar kunnen ze echt flink last van hebben. Benen warm houden is zeker een optie die ik zou proberen (transportbeschermer, stalbandages oid).

Toen mijn Roos bevangen was liep ze bij koud weer met back on track beschermers (gewone beschermers niet te krijgen in maatje shet natuurlijk, dus een koot beschermer maat paard om haar pijp, het ging niet om de bescherming, maar om de werking van het keramisch textiel). Dat deed haar duidelijk goed.
Afbeelding

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:21

Ah dat zou het inderdaad ook kunnen zijn! Het is inderdaad sinds einde van de week een stuk kouder! Bedankt voor de tip! _/-\o_ Ga wat beschermers/ stalbandages eens proberen. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:28

Benen warm houden heb ik ook vaak gedaan. Hier ook last van de kou. Nu hoefschoenen aan. En je kunt in overleg met je d.a. Misschien ascal geven, dat stimuleert de doorbloeding.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:29

Ik geef nu nog steeds ascal terwijl ik de metacam aan het afbouwen ben.
Wellicht is dat inderdaad ook nog een optie bij jou.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:29

Of misschien is de interval te lang?
Qua bekappen/ijzers? Dat er te veel druk ergens op komt en dat het niet fijn voelt.

Hier loopt ze goed met een interval van alle 3 weken bekappen

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:54

Lotte_Wessel schreef:
lique68 schreef:

Dat kan en ik heb ook zulke Easyboot Cloud hoofboots speciaal voor paarden met hoefbevangenheid, maar hij staat sinds 4 weken ook al op ijzers met zooltjes dus weet niet of het zin heeft om hoefschoenen om te doen om de ijzers. Over 2 weken komt de smid weer en heb hem ook dit filmpje geappt. Hij is niet mega slecht maar baal dat je wel merkt dat hij last heeft :(

oh okee, was me niet opgevallen de ijzers :o