[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:31

Gisteren heb ik de podo comp binnen gekregen dus ben benieuwd of die nog wat verbetering gaat geven, wel balen dat de grond weer bevroren is dan kan hij niet lekker buiten struinen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:48

Zijn zemelen aan te raden om bij te voeren aan een hongerig paard exhb? Zodat hij wat meer vulling heeft.
Of zijn er andere opties. Hooi krijgt hij al veel

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:08

Hoi, zijn er hier bokkers die ik een aantal vragen mag stellen voor mijn pws over hoefbevangenheid? Het zijn zeven vragen en het kost ongeveer 5 minuutjes om in te vullen. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 11:58

Ja hoor, vraag maar!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:00

Ash_ schreef:
Zijn zemelen aan te raden om bij te voeren aan een hongerig paard exhb? Zodat hij wat meer vulling heeft.

zemelen is ook voornamelijk zetmeel.
Een beetje kan geen kwaad,maar dan heb ik het over 250 gram....wat nog redelijk veel is wat volume betreft.
Is geweekte pulp geen optie?En daar dan wat zemelen door?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:06

Oei hoeveel is 250 gram ongeveer? Valentijn krijgt 1 voerschep per dag en dan mengen met een liter water, het weegt bijna niks maar zou toch eens moeten kijken hoeveel ik dan geef.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:27

Pulp wat kan je dat krijgen? Heet dat ook gewoon zo? Moet je dat zelf nog weken? Wat doet pulp? Vult dit zonder voedingwaarde?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 13:38

Bietenpulp werd er bedoeld.
Bietenpulp het liefst zonder melasse ( zoals bv Kwik Beet van Dodson & Horrel) maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat je ook gewone bietenpulp kunt gebruiken maar deze na het weken een paar keer goed moet spoelen ( totdat het water helder is) want dan zijn de toegevoegde suikers ( melasse) er uit.
Mij is overigens gebleken dat ook de Kwik beet goed gespoeld moet worden ivm het vele zand wat er in zit.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:41

Maar dat moet je zelf weken en niet langer laten staan dan 12 uur toch? Want dan word het lastig voeren voor mij. We zetten altijd bakjes klaar op stal.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:02

Ash_ schreef:

Ik geef de mij. Grove luzerne van Hugho. Dat gaat echt super! En die van mij is extreem gevoelig op alles. Bij grotere hoeveel heden zou ik wel het calcium/magnesium in de gaten houden. Die van mij krijgt er magnesium en glucobalance bij. En kruidenhooi.

Succes!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 15:48

Ash_ schreef:
Maar dat moet je zelf weken en niet langer laten staan dan 12 uur toch? Want dan word het lastig voeren voor mij. We zetten altijd bakjes klaar op stal.

Ja, gewone bietenpulp moet wel lang weken - meestal maak je het 's avonds klaar en laat het dan weken om pas de volgende dag te voeren. Kwikbeet daarentegen is na 10-15 minuten al klaar en kan dan meteen gevoerd worden.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:59

Ik heb mijn pony nu ook op de omega staan en dat is echt geweldig!
Hij is weer helemaal de oude qua lichaam en energie :)

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 01:16

colinneke schreef:
Jaaa en dan zijn we weer opgelucht.. tot de volgende bekapbeurt en begint het weer van voor af aan.
Vooral in het voorjaar; de "enge tijd"

Het is nu 2 jaar geleden dat Luuk Hb werd maar die zorgen zijn nog steeds niet minder.

Stille meelezer..
Voor ons is het nu ook ruim 2 jaar geleden en ik heb het ook nog steeds.
Morgen komt bij ons de smid en sta ook strak van de zenuwen..

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:34

Yvanka_ schreef:
colinneke schreef:
Jaaa en dan zijn we weer opgelucht.. tot de volgende bekapbeurt en begint het weer van voor af aan.
Vooral in het voorjaar; de "enge tijd"

Het is nu 2 jaar geleden dat Luuk Hb werd maar die zorgen zijn nog steeds niet minder.

Stille meelezer..
Voor ons is het nu ook ruim 2 jaar geleden en ik heb het ook nog steeds.
Morgen komt bij ons de smid en sta ook strak van de zenuwen..

Succes, laat je weten hoe het gegaan is?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:54

Lienek schreef:
Hoi, zijn er hier bokkers die ik een aantal vragen mag stellen voor mijn pws over hoefbevangenheid? Het zijn zeven vragen en het kost ongeveer 5 minuutjes om in te vullen. :)

Mij mag je ook wel vragen.

Hier blijft het beeld hetzelfde. Ene dag kort en stijf in draf (komt niet eens in de buurt van afdruk voorhoef met achterbeen..), andere dag loopt ze prima na even opwarmen. Maar ik twijfel wel of het van de HB is, of dat het niet elders zit.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:19

Dyonne schreef:
Lienek schreef:

Mij mag je ook wel vragen.

Hier blijft het beeld hetzelfde. Ene dag kort en stijf in draf (komt niet eens in de buurt van afdruk voorhoef met achterbeen..), andere dag loopt ze prima na even opwarmen. Maar ik twijfel wel of het van de HB is, of dat het niet elders zit.

Mij ook wel :)

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:18

Ondertussen is de hoefsmid weer boven water, was op vakantie en ons vergeten te bellen om de afspraak te verzetten.
Hij is alleen geblesseerd terug gekomen (pols in de gips) dus volgende week vrijdag weet hij en wij weer meer.
Of hij zelf komt bekappen of er een vervanger komt. Het liefst hebben we dat hij zelf bekapt maar als het niet gaat dan zal het wel moeten.
Balen maar het is niet anders.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:32

Nou wat wij nou weer hebben snap ik echt geen bal van, Valentijn zijn hoeven lijken beter te gaan, niet meer warm als je voelt en tijdens het lopen hij minder pijn te hebben.
Maar nu lijkt hij wel spierbevangen, heel stijf en loopt niet meer dan noodzakelijk, áls hij loopt (naar stal of naar buiten) dan loopt hij wel aardig, niet meer zo bevangen.

Is dit een bekend beeld? Morgen bel ik zoiezo de dierenarts weer om te overleggen en een afspraak te maken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:43

Nu staan onze paarden op een heel schrale weide nu begint onze haf altijd door de draad te gaan naar de andere weides waar het dus groener is .. soms denk ik of het niet beter is als ik een apart weitje ergens voor hem zoek. De staleigenaar vindt het alleszinds geen lachertje.

spikkeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:33

ik heb een vraagje aan jullie. ik lees altijd wel mee, omdat ik zelf een bevangen shet heb 'gehad', maar mijn vraag is nu kan ik hem een handje subli pony brok geven???

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:18

@ Charaz, dit heeft mijn pony ook gehad. In mijn geval was het geen spierbevangenheid maar doordat hij zoveel pijn heeft gehad had hij zijn hele rug en houding geforceerd. Met veel beweging, lekker wandelen en een bezoekje aan de chiropractor loopt hij nu al 6 jaar weer helemaal super :)

@ spikkeltje, dit verschilt heel erg per pony en natuurlijk welke subli brok je geeft. Er zijn zoveel verschillende soorten. Als je zijn vitaminen wilt bijvullen kun je hier ook poeder voor gebruiken en bij een beloning kun je beter gaan voor een klein stukje vers fruit :) Dit bevat ook suikers maar deze zijn veel gemakkelijker op te nemen.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:54

Hallo, ik wil me hier ook even melden.

Sinds 3 a 4 weken staat mijn oude paard al kreupel (kwam amper vooruit) en een aantal dagen geleden is eindelijk de DA geweest, hoefbevangen. Ze heeft nu medicijnen dus het lijkt iets beter te gaan, maar als die uitgewerkt zijn schijnt het pijnlijker te worden toch? Hiervoor wou ze niet eens haar stal uit.
Dit paard is al maanden een beetje aan 't sukkelen en veel aan het struikelen. Tegen mij werd gezegd dat het luiheid was. De afgelopen maand is het dus heel ernstig geworden. Ik vraag mij dus echt af of het nog wel zin heeft om dit paard in leven te houden?

Het is niet mijn paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 11:24

Waarom zou het erger worden als de medicijnen afgebouwd zijn?
Het is zaak er een goede smid bij te halen die in ieder geval het paard op de juiste manier kan bekappen. Dat scheelt al heel veel. Verder geef je geen informatie over de gezondheidstoestand van het paard maar ook daar kan wellicht veel in verbeterd worden.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:14

Oh, ik bedoel pijnstillers!

Ik zal eens op zoek naar naar een goede hoefsmid en het voorleggen. Gezondheidstoestand? Weinig conditie, veel te dik, al een aantal maanden veel aan 't struikelen. En daarnaast is ze ook flink overbouwd waardoor ze sowieso op haar voorhand "leunt". Op dit moment loopt ze weer wat maar dat komt volgens mij door die pijnstillers, vandaar ook mijn vraag wat als ze uitgewerkt zijn..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 14:43

Dan zou het een goede zaak zijn om de voeding eens onder de loep te nemen, zeker als het paard te dik is en - zodra het paard weer beter te voet is, aandacht te schenken aan een goed bewegingsprogramma om de conditie te verbeteren. Dat kan ook bij overbouwdheid helpen. Ik denk dat het vooraleerst belangrijk is om er een deskundige smid die ervaring heeft met bevangen paarden, bij te halen - een goede bekapping kan al heel goed werken om de pijn eraf te halen en het struikelen te voorkomen.