Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:31

Tor ging eigenlijk heel fijn. Tot hij maandagochtend met een dik en heel warm been uit stal kwam. Aantal dagen gestapt en gekoeld en omdat ik het niet vertrouwde langs de da gereden gister. Was gelukkig allemaal goed. Dus mag gewoon verder met opbouwen.
Alleen Toran zou Toran niet zijn als hij geen grapjes uit zou halen. Ik had mijn trailer uitgeleend en die hadden het hooinet meegenomen. Dus ik had hem zonder eten mee. Was 10 minuutjes rijden dus dat kon wel dacht ik. Stonden we daar 10 minuten. Kreeg ik nog een compliment van de da dat hij altijd zo rustig staat te wachten op de trailer. Ze had het nog niet gezegd of der komt toch een hoop kabaal uit de trailer. Had meneer het voor elkaar gekregen om de klip van het touwtje aan de zijkant van zijn halster los te krijgen. Allebei de veiligheidspennen van de voorstang en toen de voorstang zelf maar. Dus ik naar de trailer toe, staat ie daar keirelaxt te kijken, zo he he kom je mij er eindelijk uit halen. Gek beest is het toch.

Maar mag gelukkig weer verder opbouwen. Pees zag er nog mooier uit als de laatste scan in maart.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:19

Gelukkig Liedjuh dat toch alles goed is en je verder mag gaan met opbouwen. Balen is dat als ze ineens weer met een dik en warm been staan, dan schiet je het hart direkt weer in de keel.
Haha jij hebt ook al zo'n clown :+ .

Over 5 weken laat ik ook weer scannen, dan hebben we het huidige opbouwschema achter de rug. Het gaat al wel heel goed. Hij heeft ongeveer 1,5 week last gehad van het inspuiten van zijn pees. Toen heeft hij ook maar halve dagen op de wei gestaan zodat zijn pees iets meer rust kreeg. Daarna werd zijn been weer rustig en nu staat hij van 8 uur smorgens tot 4 uur smiddags buiten op de wei en dat gaat tot nu toe heel goed. Ik kom om 4 uur om ons rondje te stappen en dan gaat hij de stal op. Nu dat we daar een ritme in hebben accepteert hij het gelukkig ook.
Morgen ga ik er voor het eerst weer eens opzitten om te stappen.

Dus al met al ben ik super tevreden. Ik ben heel erg benieuwd wat er op de volgende scan te zien zal zijn.

@Quiz, gelijk heb je! Op een gegeven moment moet het financieel wel allemaal te doen blijven en je paard weg doen wil je ook niet. Plus dan heb je ook nog het feit, wie wil een geblesseerd paard??
Gewoon door blijven gaan waar je mee bezig bent. Je merkt het vanzelf wel als het echt niet goed zou zijn. En als je dadelijk weer wat meer geld hebt, dan nog eens laten nakijken/scannen.
Jammer dat de nieuwe stal jou niet zo bevalt. Kun je niet op tijden gaan als er niet zo veel mensen zijn?? Meenemen van je spullen is wel lastig ja.
Lid worden van de vereniging is natuurlijk ook een optie, maar heb jj zin om elke keer de trailer erachter te hangen?

Ja, zo blijven we een beetje aan het sukkelen he :D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:13

Hier weer een update vanaf de rug van paard in kwestie. Hij doet het super. Ik zit nu op 20 minuutjes rijden, dan ruim 5 minuten lang dan nog kleine 10 minuutjes oppakken. Van te voren 10 minuten en op het einde 10 minuten stappen over het harde. Ik mag hem 4 à 5 dagen in de week rijden en doe nu 2 dagen rijden 1 dag stappen. Als we stapdagje hebben dan ga ik 's morgens onder het zadel zo een 40 minuten over het harde door het bos. Verder stap ik iedere avond nog 10 à 15 minuten buiten aan de hand.
Zijn been is echt super. Sinds maandag staat hij na het rijden lekker los. Hij doet niet echt wat, rollen en dan de vandaal uithangen. Gister voor het eerst met zijn vriendinnetje los. Vond hij geweldig. Ze hebben een paar keer een kleine sprintje getrokken. Ook prutsmuts totaal geen reactie van gezien. Echt heerlijk. Zou ik mij dan eindelijk een keer kunnen gaan ontspannen wat betreft zijn been??

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 16:07

Gebruikt hier iemand toevallig de Ice Vibe Boots? Ik ben een gelukkige winnaar van Agradi en mag ze eerst een maand testen (en daarna ook houden indien de verslagen goedgekeurd zijn). Heb ze nou 2 dagen gebruikt en ik vind ze super! Als het been wat dikker is, of de blessureplek, is het heel snel weer mooi dun en het been weer koud (zelfs zonder coldpack)
Lees hieronder maar eens,.. misschien is het wat voor iemand? Wel duur,... maar dat is alles bij deze blessures. Bij de Paardendrogist staat nog meer uitleg en zijn ze ook goedkoper (dacht 178 euro voor 2 stuks)

Horseware Ice-Vibe Boots Black Full productomschrijving:

De Ice Vibe Boots van Horseware zijn innovatieve en gebruiksvriendelijke cooling boots welke inzetbaar zijn bij en ter vermindering van de kans op peesblessures, gallen, kneuzingen, verstuikingen en artritis.
Daar waar de traditionele cold packs alleen maar koelen geven deze boots een trilling af waardoor de bloedcirculatie op gang blijft. Door alleen maar te koelen valt de bloedcirculatie stil waardoor de zuurstoftoevoer naar het probleemgebied minimaal is. Door de bloedcirculatie op gang te houden verbetert de zuurstof toevoer naar het probleemgebied waardoor het genezingsproces wordt versneld. De cold pack in de cooling boots zorgt voor koeling van de paardenbenen waardoor zwellingen, ontstekingen en pijn worden verminderd. Deze unieke combinatie van koelen en trillen bevordert het herstel van en vermindert de kans op peesblessures, zwellingen, gallen en artritis.

Te gebruiken voor de training:
Om de kans op blessures te verminderen kunt u de Ice Vibe Boots voor de training gebruiken zonder cold pack. U maakt dan alleen gebruik van de trilfunctie in de boots. Door het trillen wordt de doorbloeding in de benen gestimuleerd wat de zuurstoftoevoer verbeterd en de hierdoor de kans op blessures verminderd.
Aangeraden wordt om voor de training de boots te laten vibreren op stand 1 of 2 voor een optimaal resultaat.

Te gebruiken na de training:
Voor een sneller herstel na een intensieve training of wedstrijd kunt u de Ice Vibe Boots met de cold pack in combinatie met de trilfunctie gebruiken. De afvalstoffen worden sneller afgevoerd en beschadigd weefsel wordt sneller hersteld. De Ice Vibe Boots verminderen tevens gallen rondom de peesschede.
Aangeraden wordt om na de training de boots te laten vibreren op stand 2 of 3 voor optimaal resultaat.

Te gebruiken bij blessures:
Door de unieke combinatie van trillen en koelen wordt het herstel van beschadigd bindweefsel versnelt waardoor dit product zeer goed inzetbaar is bij paarden met peesblessures en artritis. Door de benen enerzijds te koelen worden ontstekingen verminderd en door anderzijds de bloedcirculatie op gang te houden d.m.v. het trillen wordt de zuurstoftoevoer verhoogd wat het bindweefsel versterkt. Deze 2 componenten dragen bij aan een voorspoedig herstel van blessures.
Aangeraden wordt om de boots te laten vibreren op stand 2 of 3 voor het beste effect.

De Ice Vibe set bevat:
* 2 Ice Vibe Boots
* 2 cold packs
* 2 trillende elementen
* 2 batterijen
* 1 oplader (welke kan worden aangesloten op een laptop met usb aansluiting)
* 3 adapters om ook op internationaal concours de juiste aansluiting te hebben om de batterijen op te laden.

Levensduur accu
De bijgeleverde accus kunnen tot 2 uur stroom leveren. Een behandeling duurt 20 minuten.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 17:22

@Monty:
Ik heb idd geen zin om steeds maar met de trailer weg te moeten, al is het niet ver :o , gewoon dat gedoe. Je hebt er ook niet altijd tijd voor. Al met al heb ik besloten om terug te gaan naar mijn oude plek met een megarijbak (3 a 4 bakken aan elkaar), gewoon wat kleinschaliger, "rustiger". De nieuwe plek was zeker niet slecht maar de oude bood net iets meer voordelen. En overal heb je min en pluspunten. En qua geld scheelt het zowat niks meer als ik lid moest worden bij die dure club voor de bak. Dat hoeft dan niet meer. Dan maar wat verder rijden (hoop dat ik heeeeel snel weer werk heb, en nu maar even zien hoe ik dat ga doen financieel). En hopen dat het nieuwe paard dat erbij in moet geen ijzers heeft en niet weer zo'n rotmerrie is (al dat geschreeuw en gesla,.. ben er niet blij mee dat ie bij 3 merries in moet,maar ja :D , die trutten slaan zo met de voorbenen). Hij vindt ze ook niet zo leuk, ouwehoert liever met ruintjes. Of heeft liever de onderdanige typjes :) :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:47

@Monty, ik ben benieuwd naar jouw scan, over ong. 4 weken.
@ Liedjuh, dat klinkt goed! Ik hoop dat het zo doorzet!
@ Michelle___ Jouw paard loopt in ieder geval mooi van achteruit, zet de achterhand goed onder... ;) Ach, beetje pit mag er wel in zitten, als ze zichzelf maar niet beschadigen (En ons liever ook niet)
@Quiz toch maar terug naar de oude stal? Als dat zoveel beter voelt, en het is financieel haalbaar moet je dat zeker doen.
De ice-vibe boots ken ik niet. Ik zag ze afgelopen week wel bij divoza in de etalage liggen. Maar hoe ze in het gebruik zijn etc, geen idee. Maar ze bevallen jou dus goed?

Na anderhalve heel drukke week, hier ook weer even een update.

Tweet lijkt het goed te doen. Vorige week, en de week daarvoor is het been heel stabiel gebleven qua dikte. Wel rustig aan doorgegaan met opbouwen.
Deze week weer dikker, maar dat hangt ongetwijfeld met het weer samen. Zijn andere benen zijn ook wat voller.
Deze week voor het eerst ook weer wat aan het draven, en dat gaat erg lekker. Tweet zet zijn achterbenen erg mooi actief weg, en er is onder het zadel geen verschil te merken op links of rechts.
Na het lopen is zijn been steeds wat dunner dan voor het lopen, mooi dus.
In totaal loopt hij nu bijna iedere dag 30 minuten onder het zadel, waarvan ongeveer 5 in draf.
Sinds hij weer wat draf mag, is hij in zijn hele lijf ook wat losser. Fijn. Het is toch een wat ouder aard, dat altijd even nodig heeft om losser te worden. Met 20 minuten stap haalt hij dat dus niet.

Vanaf komende week mag de draf weer wat uitgebouwd worden, en het totaal erop mag richting de 35 minuten.
Ik rij wel nog steeds alleen op echt mooie paden, niet in de bak en geen mul zand.
Wandelend aan de hand pak ik wel wat mullere paden mee.

Ik hoop dat het zo door blijft gaan, de eerste 6 weken na de blessure leek er maar geen regelmaat in te komen. Maar de laatste 3 weken, sinds de 2e scan eigenlijk, lijkt het een stuk gelijkmatiger en rustiger.

Morgen heeft Tweet een fotoshoot, een paar kilometer van stal.
Die zou ik 5 weken geleden hebben, maar toen durfde ik het echt niet aan met zijn been, en heb ik afgezegd. Vanwege het toen slechte weer is de fotoshoot uiteindelijk helemaal niet doorgegaan, maar verzet naar morgen.
En nu durf ik het wel aan, maar alleen stand foto's, en wat stapwerk. Ik laat hem nu uiteraard nog niet los voor de spectaculaire foto's, en ook echt rijden gaat natuurlijk nog niet. Maar dat was geen probleem voor de mensen die de fotoshoot organiseren.
Ik heb wat leuke geintjes ingetraind, ipv het bewegen. Hij kan onder andere een roos vasthouden met zijn mond, de roos natuurlijk in de kleur van het tuig en mijn kleding. Dus dan maar op die manier de leuke foto's. Niet belastend voor zijn been, maar wel grappig.
Tweet laadt en reist heel makkelijk met de trailer, anders had ik het uiteraard ook niet gedaan.
Maar ik heb er nu wel heel veel zin in!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:46

Even een ego post:
Vandaag de 12 weken scan gehad...veearts was positief en vond het er goed uitzien.
Aan de tussenpees zag hij eigenlijk niks bijzonders meer, zelfs geen littekenweefsel *\o/*
T zou dus ook zomaar nog een flinke overrekking geweest kunnen zijn..maar omdat er zoveel vocht zat is dit moeilijk te beoordelen.
Wel zag hij in de omliggende delen als de peesschede nog behoorlijk wat vocht zitten. Maar met warme weer en gezien haar blessure vond hij dit niet heel raar. Op t andere been is de peesschede ook opgelopen met dit weer. Na het stappen wordt het allemaal mooi dun. Ik mag weer gaan opbouwen....5 minuten stappen ohz en de rest ad hand en het ohz stappen in 8 weken uitbouwen en dan weer controle..Wel alles heel goed id gaten blijven houden op zwelling...
Ik had dit echt niet verwacht...kon wel janken van blijdschap :o

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 14:51

Super nieuws zeg Esther!!!!! Kan me voorstellen dat je blij bent.
Het been van de mijne is ook dikker hoor met dit weer. Hoort erbij. Ook nog na ruim 2 jaar. Misschien iets een geruststelling voor je...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:06

Super nieuws Esther!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:47

Esther wat top!! Gefeliciteerd.

Ik ga vanaafs weer eens kijken bij mn weidemeisje...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:27

Super Esther, wat een goed nieuws :D +:)+

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:35

Vorig jaar op 20-08-2012 schreef ik dit in een ander topic
Citaat:
Nou ik had al tijdje verleden verteld over paardenbalen -O-
Nou m'n grootste nachtmerrie is uitgekomen...

Lief had al vaker last van RA. Even rust en het was weer goed maar het zat me niet lekker -O-
Tijdje geleden weer slecht, vorige week vrijdag ineens strompelen. Zaterdag DA paar dagen metacam en later naar kliniek voor foto's dachten bevangen

Vandaag dus gegaan voorhoeven oké niet bevangen wel nog dunne zool maar goed dan rij ik met hoefschoenen geen probleem

Ik wilde ra ook op foto dus dat gedaan, allemaal bottechnisch goed alleen verkleuring bij aanhechting tussenpees dus scannen

La als vergelijking voor ra, hij zet scan erop en vraagt; wat zijn je sport ambities -O-

Erg slecht bij aanhechting links nog erger dan rechts. Recreatief ook geen zekerheid... -O- -O-

Kortom ze kan geen extra gewicht verdragen op achterhand, springen dressuur allemaal alleen heel licht. Ze is ook nog een bikkel schijnt dus alleen bij recreatie wil niet zeggen dat ze geen pijn heeft
En nu? helemaal poedersuiker gewoon ik ben gefrustreerd weet het niet meer en zit met m'n handen in het haar

Ik kon niet geloven dat het zo zou eindigen en kon haar op het land zetten bij een vriendin,

op 16-10-2012 schreef ik dit
Splinter schreef:
Mijne staat ook dag en nacht, nooit verdikkingen gehad, maar aanhechtingen tussenpezen beide achterbenen slecht, ophokken vond ik geen optie, maar goed elke blessure is anders :j ik laat over 3 of 4 maanden een scan maken om te kijken of het verbeterd :j

oke die 3-4 maanden heb ik wat uitgerekt naar gisteren, en gisteren kreeg ik het mooiste nieuws ooit *\o/*

Splinter schreef:
Lief laten scannen, ze is weer helemaal goed *\%/* *\%/*

Mag gaan opbouwen, doe ik pas na zwangerschap maar hoe cool!!! *\o/*

Links was nu zelfs beter dan rechts. Het was dus 'gelukkig' overbelasting ipv sowieso te zwakke aanhechtingen. Grote kans dat de overbelasting is gekomen door de gevoelige voorvoeten. Ik ga haar in het voorjaar naar zoetermeer halen en dan gaan we opbouwen. De scan was zelfs zo goed dat ik vanaf nu al mocht opbouwen.

Weiland 24/7 kan echt wonderen verrichten, tuurlijk is het afwachten hoe ze het houdt, maar voor nu heb ik gister het beste nieuws gekregen wat ik kon krijgen!!

Dus voor iedereen hier, de wonderen zijn echt de wereld nog niet uit!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:38

Zo super goed nieuws!!!
Welke dierenarts heb je? Mag ook via pb!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:40

ik heb haar gisteren laten scannen bij Visdonk ( daar staat ze momenteel vlakbij) Meursing had alle gegevens doorgestuurd zodat ze mooi vergelijk konden maken. :j Ben alleen ff de naam van de DA kwijt, was allemaal nieuw voor me :D

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:46

Lins wat een waanzinnig nieuws heb je :) Echt super :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:58

Ja he, geeft de burger weer moed :j

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:59

Wauw splinter! Wat een mooi verhaal! Echt super! Zo zie je maar weer dat het ook heel anders kan uitpakken :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:00

Ik wilde eerst ook naar meursing, maar waar ik toen stond hadden slechte ervaring met meursing en maree was voor mijzelf dichterbij en ben super tevreden daarzo. Maar vroeg het mij gewoon af, waar mensen hier uit de buurt een beetje heen gaan....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:02

Ja das denk ik altijd bij DA's, de ene loopt er mee weg en de ander heeft slechte ervaringen :j
Zo heb ik weer minder met Bodegraven, en goede met Meursing :j

smaken verschillen :D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:07

Ja daarom. Ik zit prima waar ik nu ben, hij is er ook zo vaak geweest dat zelfs de "nieuwe" stagiaires al weten wie het is als ik kom. Lekkere clown dat het is. Ik kom met mijn trailer het terein op en dan wordt mijn paard van de trailer afgehaald en hoef niks te doen. Ze vinden hem geweldig daar. Bovendien vind ik superfijn dat ze alles 100x uitlegt en alles laat zien enzo.
Hoewel ik niemand ken die maree niks vind, zullen er ongetwijfeld wel mensen/verhalen zijn. Ben ze alleen nog niet tegen gekomen :p

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:15

Oh, Splinter, dat is echt supernieuws zeg, wat fijn!

Tweet is zondag -zeer voorzichtig- mee geweest op fotoshoot. Niet gereden, en ook al snel tegen de fotografen gezegd dat ik Tweety alleen op de wat stevigere bodem wilde hebben.
Tweety vond het super, hij is echt een paard dat graag mee gaat. (ook shows etc) Loopt zelf haast in draf de trailer op als hij weer mee mag.
Het been is mooi gebleven, geen verwarmingen of onverwachte verdikkingen, en hij loopt gewoon lekker.

Been/bult is deze week aan de dikke kant, maar dat is steeds als het warm is. Dat is op zijn andere 3 benen ook echt wel te zien. Na het bewegen is het steeds mooi dunner, en zeker ook zachter.
De opbouw gaat dus vrolijk verder, deze week 35 minuten erop, 5 a 10 minuten draf.
Als alles goed gaat volgende week het eerste galopje.

Ik vraag me af of de bult blijvend gaat zijn. Het meest waarschijnlijke antwoord is ja.
Maar anderhalf a twee weken terug, op een behoorlijk koele dag, was er 1 dag ineens heel weinig te zien van de bult. Iemand die het niet wist, had het toen niet gezien denk ik. Dus wie weet gaat zelfs dat in de toekomst nog vooruit.
De invloed van het weer is wel echt behoorlijk groot, valt me op.

Ik hoop dat het zo doorgaat met de vooruitgang. De vee-arts verwacht van wel, dus dat is mooi.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:00

Wij gaan ook vrolijk door met opbouwen. Ik merk dat het been steeds dunner wordt en blijft...

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:52

Ik moet me hier helaas ook melden. Gister een echo gehad van de pees van mijn paard.
Een gat in zijn oppervlakkige buigpees. Hij krijgt nu metacam en ik moet er elke dag
compagel opsmeren, ook moet ik de pees elke dag twee x koelen.
De DA geeft geen garantie van beter worden helaas. Ik hoop toch zo dat de metacam aanslaat.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:56

jjustangela schreef:
Ik moet me hier helaas ook melden. Gister een echo gehad van de pees van mijn paard.
Een gat in zijn oppervlakkige buigpees. Hij krijgt nu metacam en ik moet er elke dag
compagel opsmeren, ook moet ik de pees elke dag twee x koelen.
De DA geeft geen garantie van beter worden helaas. Ik hoop toch zo dat de metacam aanslaat.

-O-

Waarom geeft de VA geen garantie, zit het gat op een lastige plek? Anyway, sterkte!

Hier is t beentje ook iets meer gezwollen als de temperatuur oploopt, maak me er geen zorgen over :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:58

Ai, beterschap.

Wat is de planning voor de komende periode? Op stal houden, wel lopen?
Garantie zal een vee-arts nooit geven, zeker zo in het begin niet. Is het een groot gat?

Metacam is pijnstiller en onstekingsremmer. Het doet in principe niets voor het eigenlijke gat, behalve dat het verklevingen eventueel tegen gaat. (en dat laatste is wel belangrijk) Als pijnstiller zal het ongetwijfeld wel helpen, maar daar ben je dus nog niet echt mee geholpen voor wat betreft het herstel van de pees.

Ik hoop dat je paardje goed geneest, maar het zal zeker zijn tijd nodig hebben.