[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:52

paars schreef:
@Nado, je bent er meteen snel bij, bekappen blijft altijd toch een risicovol moment hoor, en het is mensenwerk, een mm teveel eraf en het kan de bekende druppel al zijn. Heb zelf maar eens een sok met een te dik naadje bij je teen. Auw.
Mijn duimen draaien dat je op tijd bent, je kan niet alles voor zijn joh, wel frustrerend want je doet zo je best. Wees maar blij dat je "wintermaatregelen" al genomen had, dat helpt vást goed mee. Laten we hopen dat het snel beter zal gaan.

Nado staat nu sinds vrijdagavond 's nachts op 'stal' (omgebouwde inloopstal van 3x5) met de helft vlas en de andere helft rubbermatten. Overdag staat hij ongeveer 6 uur buiten op zijn schoenen. Vandaag heeft hij even zonder schoenen gelopen omdat hij op zachte ondergrond kon lopen, en toen hij een stukje op de plaat liep, liep hij ook vrijwel zonder aarzeling! Natuurlijk staat hij nog steeds vol aan de metacam, maar ik denk echt dat het stukje extra bekappen dat de smid gedaan heeft (zool wat weggesneden zodat hij daar niet meer op loopt) in combinatie met zacht staan op vlas en schoenen en toch ook wel warm liggen 's nachts (anders staat meneer gewoon in de stromende regen buiten, al kan hij gewoon binnen staan) effect sorteren. Even flink door blijven duimen, als het zo goed blijft gaan, ga ik volgend weekend de metacam afbouwen.

Bedankt voor al het meeleven, het is ieder z'n grootste angst hier dat je een terugval krijgt en bij mij vooral dat ik heb gezegd dat als hij weer ernstig bevangen raakt, zoals vorige winter, dat het dan afgelopen is... ik wil hem niet meer zoveel pijn aandoen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:59

Jannepauli schreef:
Hou er wel rekening mee dat graszaadhooi hard is van structuur (het is tenslotte vergelijkbaar met stro) en dat dit het darmstelsel van het paard kan irriteren. Voorzichtigheid is dus geboden ( ook ivm koliek!) en het is aan te bevelen niet van het éne moment op het andere alleen maar graszaadhooi te geven. Het beste is om graszaadhooi te mengen met gewoon hooi.

Even een aanvulling hierop. Het ene graszaadhooi is het andere niet. Durinn heeft deze zomer koliek gehad van het type graszaadhooi dat jij hier beschrijft: stro-achtig van structuur. Maar het graszaadhooi dat ik standaard heb is veel korter en fijner van structuur. Hier hebben ze totaal geen problemen mee, ik voer het al bijna 3 jaar, produceren ook hele mooie mest, en dit meng ik ook niet met weidehooi. Ook het 'nieuwste' paard is van de ene op de andere dag overgegaan en die had er ook totaal geen problemen mee. De pogingen om in de winter wat weidehooi (van eigen land, laag fructaanmengsel, prachtig spul) erbij te voeren hebben steevast geleid tot een hardere manenkam en soms ook pols. Dus ik hou het bij alleen graszaadhooi.

Nado

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:07

Hmm, toen was mijn tekst van mijn bijleesactie weg...

In het kort:

JP, hoe is het nu met Pauli ? Koliek vind ik zo eng!

Lucyknol, super dat het zo goed gaat met Lucy dat je alweer zo kan rijden.

Wendy & Lolclub, interessante filmpjes. Ik ben benieuwd naar hoe het er in slowmotion uitziet als een paard tölt en telgangt.

Verder, iedereen veel sterkte met de revaliderende en zieke paardjes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:29

@nado: weet je welke soort graszaadhooi jij dan hebt ??

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:33

DD, nee, ik weet alleen dat het onbespoten is, en ik koop het van een tussenboertje, en die weet het waarschijnlijk ook niet, maar ik kan het 'm vragen. Weet wel dat ik er erg veel geluk mee gehad heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:35

Ik ben erg nieuwsschierig wat voor soort het is, dus als je het eens voor me zou willen vragen :D
Mijn paarden zijn dus beide gevoelig op de darmen voor 'prik'hooi, maar ik zou best een zachtere soort graszaadhooi willen proberen om te mengen met het fijne spul wat ik nu heb.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:58

Ron Aalders is gisteren geweest voor de paardjes, het is nu iets van 7 weken geleden dat hij Chico gedaan heeft.
De hoefwand zelf ziet er goed uit, geen ribbels oid,maar bij ijzer afnemen en bekappen bleek toch de witte lijn serieus verbreed wat wel degelijk duidt op een rotatie en dus bevangenheid. Andere voetje zag er goed uit.

Chico is dus wel degelijk bevangen geweest. Maar misschien had ik het niet gemerkt als hij niet stokkreupel was geworden door óók de vernagelingen en de andere stand van de voeten door de smid.

We zullen ws nooit weten of het een combi was van bevangen én verkeerd beslaan of dat hij bevangen is geraakt dóórdat hij verkeerd beslagen is.

Enfin, hij heeft deze 2 ronde geen siliconen meer, wel twee rubber zooltjes en geen bananashoes meer. Wel heeft Ron de ijzers iets aangepast.

Hij is rad en heb al buiten gereden. Zal morgen foto's maken van de voeten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:10

Volgens mij is rietzwenk het zachtst en fijnste graszaadhooi? Vash moest het bij het afvallen ook alleen op gaszaadhooi doen. Zo vanaf 24/7 gras de paddock in met graszaadhooi. Afwisselend veldbeemd en rietzwenk gebruikt, later ook engels raai. No problemo whatsoever, alleen een lekker etend afvallend paard die ontzettend veel mest produceerde ;-).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:20

Ik heb hier Engels raai en voer alleen dat + het weide gras wat ze nog knabbelen in die paar uurtjes, de wiesencobs en het handje Equigard... normale mest en geen koliek. Wanneer er strks geen weide meer is, dan geef ik er wel weer wat hooi bij. Maar het weide hooi dat ik krijg is zo goed...als ik dat alleen geef staat hij zo weer pijn te lijden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:47

lucyknol schreef:
@lolclub:Bedankt voor je uitgebreide antwoord. De situatie waarin jij je paarden hebt en ik Luus is ook zo anders, lijkt me een fijn idee om zo regelmatig foto's te maken. Maar dat is hier nou eenmaal niet zo, net zo min als ik invloed heb op het soort ruwvoer wat ze krijgt.
Ik moet het hier doen met wat ik zie bij Luus , en het advies van de smid en de info die ik zelf verzamel.
Dat vind ik best lastig en daarom ben ik ook zo blij met dit topic...

Samen staan we sterk toch ?
Juist door dit topic kunnen we gebruik maken van de ervaring van anderen maar ook van de adviezen die iedereen krijgt van de diverse dierenartsen en hoefsmeden.
Vandaar dat ik ook voor je omschreef dat mijn DA adviseerde om niet eerder zwaardere oefeningen op te gaan pakken voor de hoefgroei minimaal op de helft is.
Misschien kun je er wat mee wat Luus aangaat en misschien ook niet, je moet natuurlijk voornamelijk je eigen gevoel en verstand blijven volgen want iedere situatie en verloop van HB is anders ;) .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:55

setteke schreef:
Hier een kleine update, hij heeft zijn gipsschoen nog netjes om :D . Hij is sinds gister weer van bute overgegaan naar metacam (zijn eiwit in het bloed daalde weer), vandaag cq morgen kunnen we zien hoe hij erop reageert.
Hij krijgt ook nog elke dag een streepje tranquiqel om hem zo rustig mogelijk te houden. En hij is nog steeds op de kliniek, dinsdag alweer 2 weken.
Ik hou jullie op de hoogte ;)

Goed dat hij nu wel het gips laat zitten,
en nu maar hopen dat hij eindelijk stabiel gaat worden... :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:58

colinneke schreef:
Toen Lucky, haar hoeven zagen er slechter uit als de vorige keer.

Voor de liefhebbers heb ik foto`s. Van allebei linksvoor en onderkant.

Sterkte met Lucky , wat was er veranderd aan haar hoeven ?

Foto's... ja graag, ;)

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:02

Ook mijn DA (Bodegraven) geeft aan pas weer wat te gaan doen als de afgroei tot over de helft is, omdat de verbinding simpelweg niet stevig genoeg is. Volgens de hoefsmid (ook van Bodegraven) moet hij nog 1 cm.
Nu las ik pas iets over dat een magnesuimtekort ook een aanval van hoefbevangenheid kan uitlokken. Weten jullie daar meer van? Mijn DA heeft er nooit wat over gezegd, maar het zou bij die van mij best weleens mee kunnen spelen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:11

@Nado

Ik ben blij te horen dat je pony wat beter gaat,
ik heb zelf ook het gevoel dat je HB hoeven moet beschermen tegen de nattigheid en de kou,
Wie weet kun je op deze manier wel een nieuwe winter laminitis voorkomen , nogmaals veel sterkte :(:)

ik heb nog gezocht naar slow motion filmpjes van tolt en telgang maar helaas...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:14

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:15

ElCamino schreef:
Ron Aalders is gisteren geweest voor de paardjes, het is nu iets van 7 weken geleden dat hij Chico gedaan heeft.
De hoefwand zelf ziet er goed uit, geen ribbels oid,maar bij ijzer afnemen en bekappen bleek toch de witte lijn serieus verbreed wat wel degelijk duidt op een rotatie en dus bevangenheid. Andere voetje zag er goed uit.

Chico is dus wel degelijk bevangen geweest.
Enfin, hij heeft deze 2 ronde geen siliconen meer, wel twee rubber zooltjes en geen bananashoes meer. Wel heeft Ron de ijzers iets aangepast.

Hij is rad en heb al buiten gereden. Zal morgen foto's maken van de voeten.

Dus toch bevangen :(:) , hoe breed is de witte lijn ?
Wel mooi dat hij niet meer kreupel is,
wat was de reden van Ron om er dan nu niet weer banana's onder te leggen ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:16

tjee schreef:
Nu las ik pas iets over dat een magnesuimtekort ook een aanval van hoefbevangenheid kan uitlokken. Weten jullie daar meer van? Mijn DA heeft er nooit wat over gezegd, maar het zou bij die van mij best weleens mee kunnen spelen.

Err is in de wetenschappelijke literatuur helemaal niets over te vinden, het zou dan ook net zogoed zink of mangaan tekort kunnen zijn. Het is zelfs zo dat prof Frank en Johnson etc niet adviseren om extra te geven, wel is het zo dat magnesium betrokken is bij heel veel processen ( net zoals andere mineralen)
Zie deze link http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0503.x/pdf helemaal naar onderen scrollen.
Samengevat als er daadwerkelijk een tekort is dan is het zinnig dat tekort op te heffen.
Bij mensen is het zelfs zo dat meer magnesium helpt bij de aanmaak van meer insuline, als er sprake is van IR moet je je zelfs afvragen of je wel meer insuline wil. IR is nog geen diabetes type 2.
Bij IR is insulinegehalte hoog om het glucose laag te houden. Een klein schema.

IR met compensatie - glucose normaal - insuline hoog
IR zonder compensatie - glucose hoog - insuline hoog
diabetes type II - glucose hoog - insuline laag of dalend
diabetes type II - glucose hoog- insuline zeer laag of afwezig

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:21

Ik heb nooit foto's laten maken... Ik heb nooit serieus kantelende hoefbeentjes gehad, wel ontstoken lamina. Nu de hoef weer hol wordt en het paard rad is, wil ik hem zo snel mogelijk weer aan het werk hebben. Hoe meer beweging, hoe beter de doorbloeding en hoe meer hij kan afvallen, met als resultaat dat de problemen weg blijven. Zelf ben ik meer een "boshobbelaar" dan een serieuze wedstrijdruiter, dus hier hooguit een klein galopje en heel veel stapwerk met een drafje.
Ik zit hier pas een weekje mee te lezen en heb al veel nuttige dingen gezien. Nooit geweten dat droogte op lang gras dezelfde invloed heeft als bijvoorbeeld vorst op kort/normaal gras. Nu weet ik dus, wanneer het volgend jaar weer langer droog is, dat ik intensief moet sproeien in plaats van de boel lekker te laten uitdrogen.

Alle dierartsen hebben mij magnesium geadviseerd. Ik heb ook Hippo Ex Laminitis gegeven... dat hielp wel tegen de ontstoken lamina, maar niet tegen de hoef onstekingen tgv daarvan. Oppeppers van lever en nieren zijn ook nuttig om het lichaam te helpen de verstoorde stofwisseling te herstellen, genoemde producten zijn o.a.:
Wilgenbast (pijnstillend en bloedverdunnend)
Kurkuma (geelwortel) eveneens pijnstillend en ontstekingsremmend
Mariadistelzaad om de lever op te peppen
Equilife Formula4Feet om de hoeven weer gezond te krijgen
Kaneel om de glucosehuishouding te herstellen
Magnesium doet het zelfde... veel paarden krijgen dermate veel calcium aangeboden dat hun lichaam de magnesium niet meer opneemt.
Gluco balance van Phytonics http://www.nmlhealth.com/p,58,1397/Gluc ... paard.aspx (een link, niet dè link)
Chinese Kruiden en ik heb geen idee waar ik dat terug kan vinden, potje heb ik op stal en niet hier :o
Verder natuurlijk bekappen, wandelen met hoefschoenen aan om de pijn te verlichten (het lopen op zachte ondergrond bevorderd de doorbloeding en dat ruimt de rommel uit de hoef op)

*edit* heb net linkje van Esther even (nou ja, even) doorgenomen en de helft van alle dingen kan ik kennelijk in de prullenbak gooien???

Ik wil ook nog even vermelden dat de laatste maanden we meer last hebben gehad van sluimerende hoefzweren, die vaak een eender beeld geven als een HB paard.

Hoe dan ook, ik ben erg blij dat het nu allemaal achter de rug lijkt (klop klop)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:28

Buitenzinnig schreef:
Ik heb nooit foto's laten maken... Ik heb nooit serieus kantelende hoefbeentjes gehad, wel ontstoken lamina. Nu de hoef weer hol wordt en het paard rad is, wil ik hem zo snel mogelijk weer aan het werk hebben. Hoe meer beweging, hoe beter de doorbloeding en hoe meer hij kan afvallen, met als resultaat dat de problemen weg blijven. Zelf ben ik meer een "boshobbelaar" dan een serieuze wedstrijdruiter, dus hier hooguit een klein galopje en heel veel stapwerk met een drafje.

Even om de ervaring te delen; Vash is al etend afgevallen zónder aan het werk te zijn geweest (meer dan 100 kg er af in een klein jaar tijd). Om de doorbloeding te stimuleren wandelden we wel zodra dat kon. Gewoon aan de hand, in de bak. Het dieet van graszaadhooi heeft hem doen afvallen, in de eerste 2-3 maanden kreeg hij daar ook magnesium bij, omdat ik de DA adviseerde dat dat helpt om het vetweefsel uit de bekende hardnekkige plekken (manenkam, koker, staartaanzet) weg te krijgen. Je kan niet in de lamina kijken om te zien in hoeverre de ontsteking schade heeft aangebracht. Lijkt me dan ook verstandig er beter maar van uit te gaan dat dit wél het geval is, en daarmee is de verbinding tussen hoefwand en hoefbeen dus kwetsbaar. Dit moet uitgroeien. Pas dán zit je weer safe genoeg om de arbeid echt uit te gaan breiden. Te vroeg aan het werk om je paard af te laten vallen is dan als het paard achter de wagen spannen.
Hou het ruwvoerdieet strikt aan en pas op met je weidegang, de koude nachten zijn immers weer aangebroken! Pas op met supplementen voor een overshoot aan middelen. In principe bevat de F4F alles wat je paard nodig heeft naast je ruwvoer. Meer is niet nodig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:16

Hierbij nog de beloofde foto's. Ben benieuwd of er nog wat af moet kan namelijk wel zijn ribben voelen met mijn vingertoppen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kan trouwens wel weer merken dat het nu kouder is, want heb mijn stuiterbal bolletje weer terug. :+

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:45

Ik heb even samen zitten kijken ( ben zelf kippig) we denken denk dat er nog pockets zitten in de hals voor de schouder.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:58

Waar in de hals en schouder is dit.

Onderaan de hals heeft hij littekenweefsel zitten. Hij heeft namelijk ook een klein beetje onderhals, maar operatie was meer risico dan laten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:06

Hallo,

Ik wil even iets vragen: mijn shet is hoefbevangen geraken en nu mag ik van de DA aspirines geven. Ze weegt 190 kilo, maar hoeveel aspirines mag ik haar geven dan?
Kunnen jullie mij helpen?

Bedankt alvast.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:09

@Helmoni
Jee wat vervelend is dat.
Je kunt het beste een doos Acetylsalicylzuur (is aspirine) aan de DA vragen, dit is goedkoper dan strippen kopen bij de drogist.

Krijgt je pony ook extra pijnstilling (bv bute of metacam) ?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:03

Haai,
Mijn haf is bijna van alles af. Maar omdat hij zo ontzettend hyper is krijgt hij nog 3/4 van een medicatie en nu opbouwen met wandelen en dergelijke.
Hij is weer helemaal vrolijk :D Ben zo blij..