Ik meld me bij dit topic i.v.m artrose in de nek bij mijn franse draver. Ik heb hem sinds febr dit jaar en hij bleek vanaf het begin rugklachten etc te hebben, ook was hij psychisch ff helemaal de weg kwijt. ik ben toen een traject ingegaan van vertrouwen kweken en osteopaat meerdere keren, zadelmaker etc... uiteindelijk gaf de osteopaat aan dat er te weinig verbetering was en dat ze het niet vertrouwde, zij raadde thermografie aan voor duidelijkheid probleemplekken. De thermograaf is geweest en zag idd daar waar je zit een flinke rode plek en verder ook allerlei spieren etc. Vervolgens ben ik naar de kliniek in klijndijk geweest waar ze buigproeven hebben gedaan en foto's van rug en nek. Buigproeven waren goed, rug was niks aan te zien maar wel reactie bij aanraking, en dus de artrose in de nek. Tot die tijd heb ik dus ook niet op hem gereden en de dierenarts zag het ook niet heel positief in en gaf aan dat het geheel aan hem ligt of hij nog te rijden is. Gelukkig ging het psychisch steeds beter er begon hij mij echt te vertrouwen. Ik heb uiteindelijk vanaf eind juli tot ongeveer 3 weken terug heerlijk buiten kunnen rijden met hem. Geen problemen met poetsen,zadelen,opstappen en rijden! Enkel dat hij soms wat verstapte achter...
Nu 3 weken geleden ongeveer reageerde hij ineens met poetsen boos als ik richting de achterhand kwam, toen het zadel kwam dacht ik dat hij zou trappen zo boos, wat hij anders nooit zou doen. Hij liep nog niet heel slecht dus dacht verstapt o.i.d en rust geven. Maar het blijft en nu zie je dat hij rechtsachter beetje traag naar voren trekt alsof hij stijf is (niet echt kreupel) en als je bij zijn achterhand bij zijn knie en lies hem wilt aanraken trekt hij zijn been al op en kijkt boos. hij heeft dus duidelijk last! toch draaft hij af en toe fier naar me toe om even later weer stijf te lopen en soms plaatst hij zijn achterbenen ook wat verder onder.
Verder is hij wel vrolijk enzo hoor!

Nu vraag ik me dus af of er ervaringen zijn met de achterhand in geval van artrose in de nek en wat jullie idee is. ik heb de da al gebeld maar die is er nog niet (vak) en belt mij als hij terug is. ik probeer de foto's van da ook ff te plaatsen!
sorry voor het lange lange verhaal