[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:59

Hoi allemaal!

Ik meld me bij dit topic i.v.m artrose in de nek bij mijn franse draver. Ik heb hem sinds febr dit jaar en hij bleek vanaf het begin rugklachten etc te hebben, ook was hij psychisch ff helemaal de weg kwijt. ik ben toen een traject ingegaan van vertrouwen kweken en osteopaat meerdere keren, zadelmaker etc... uiteindelijk gaf de osteopaat aan dat er te weinig verbetering was en dat ze het niet vertrouwde, zij raadde thermografie aan voor duidelijkheid probleemplekken. De thermograaf is geweest en zag idd daar waar je zit een flinke rode plek en verder ook allerlei spieren etc. Vervolgens ben ik naar de kliniek in klijndijk geweest waar ze buigproeven hebben gedaan en foto's van rug en nek. Buigproeven waren goed, rug was niks aan te zien maar wel reactie bij aanraking, en dus de artrose in de nek. Tot die tijd heb ik dus ook niet op hem gereden en de dierenarts zag het ook niet heel positief in en gaf aan dat het geheel aan hem ligt of hij nog te rijden is. Gelukkig ging het psychisch steeds beter er begon hij mij echt te vertrouwen. Ik heb uiteindelijk vanaf eind juli tot ongeveer 3 weken terug heerlijk buiten kunnen rijden met hem. Geen problemen met poetsen,zadelen,opstappen en rijden! Enkel dat hij soms wat verstapte achter...

Nu 3 weken geleden ongeveer reageerde hij ineens met poetsen boos als ik richting de achterhand kwam, toen het zadel kwam dacht ik dat hij zou trappen zo boos, wat hij anders nooit zou doen. Hij liep nog niet heel slecht dus dacht verstapt o.i.d en rust geven. Maar het blijft en nu zie je dat hij rechtsachter beetje traag naar voren trekt alsof hij stijf is (niet echt kreupel) en als je bij zijn achterhand bij zijn knie en lies hem wilt aanraken trekt hij zijn been al op en kijkt boos. hij heeft dus duidelijk last! toch draaft hij af en toe fier naar me toe om even later weer stijf te lopen en soms plaatst hij zijn achterbenen ook wat verder onder.

Verder is hij wel vrolijk enzo hoor! :)

Nu vraag ik me dus af of er ervaringen zijn met de achterhand in geval van artrose in de nek en wat jullie idee is. ik heb de da al gebeld maar die is er nog niet (vak) en belt mij als hij terug is. ik probeer de foto's van da ook ff te plaatsen!

sorry voor het lange lange verhaal :o

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:20

Opie1991 schreef:
Quebelle schreef:
Mijne zit ook aan de horseflex, helpt inderdaad maar hij heeft nu ook poeder van de DA gekregen wat hetzelfde is als de horseflex mengeling maar nog ietsje méér, dus als hij door z'n horseflex is geef ik hem die niet meer :)

Sterkte Mister!

Hoe oud zijn jullie paarden eigenlijk allemaal? De mijne is 20.

Wat is dat precies voor poeder ( merk). Ik weet als je het echt goed wil doen dat je dan iets moet geven met mms, pure glucosamine en chrondontine of zoiets.

Dat hoeft niet perse.
Ik geef joint comp van Phytonics

http://www.nmlhealth.com/p,58,1414/Phyt ... -pony.aspx

Ik bestel dit via een bokker.
Lorenz doet het er goed op :j
En het verschilt ook echt per paard wat wel en niet werkt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:27

ls1983 wij weten niet wat jullie gezien hebben op de foto's.
Misschien kan je dekens met hals kopen voor de winter en verder voor artrose is beweging juist erg belangrijk.
Bij Lorenz duurt het vaak ook 20 minuten voordat hij lekker soepel loopt.
Ik stap eerst 10-15 min en doe dan veel figuren rijden en wat wijken gewoon wat losmaken.
Daarna een drafje en galop heel simpel en dan weer even lange teugel stappen en dan pak ik Lorenz pas echt op en ga aan het werk.
Op mindere dagen pas ik het werk aan.
En altijd weer goed uitstappen.
Vandaag liep hij erg fijn dan zijn dan echt dagen om van te genieten!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:20

Quebelle schreef:
Goh, ik wil gerust kijken wat er inzit maar ik studeer helaas in Brussel, paardlief staat in Brugge.
Ik ben er in het weekend dus vrijdag kan ik je laten weten wat er precies inzit :)

Zit inieder geval ook gluco en mms in :j

Heel graag hoor ik het van je. Mijn vriendin heeft nu ook iets van de da. Kost 125 euro een pot maar wel goede resultaten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:28

Opie1991 schreef:
Quebelle schreef:
Mijne zit ook aan de horseflex, helpt inderdaad maar hij heeft nu ook poeder van de DA gekregen wat hetzelfde is als de horseflex mengeling maar nog ietsje méér, dus als hij door z'n horseflex is geef ik hem die niet meer :)

Sterkte Mister!

Wat is dat precies voor poeder ( merk). Ik weet als je het echt goed wil doen dat je dan iets moet geven met mms, pure glucosamine en chrondontine of zoiets.

Dat is niet helemaal waar. Chondroitine is geen essentieel ingredient omdat het door de molecuulgrootte zeer gering wordt opgenomen.

Mijn pony is 17 overigens

Berdien

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:36

Jes stond eerst op Lubrichon (€160 voor een pot) en deed het daar goed op. Toen geswitcht naar EJ Glucosaminecomplex (stuk goedkoper) en ze stuift als een driejarige door de wei. Ze gaat écht goed momenteel. Het ene supplement werkt voor het ene paard beter dan het andere, gewoon uitproberen dus. Hoe duurder hoe beter absoluut geen waarheid is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:04

Dat ben ik er zeker mee eens. Duur is niet altijd goed.
Hoeveel gram glucosamine krijgt je paard binnen van epplejeck?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:06

Pfoeh, dat zou ik eens na moeten kijken. Dat weet ik zo niet uit m'n hoofd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:54

Ik heb de glucosamine van pharmahorse. Mijn pony krijgt 10 gram. Als ze er nog is en de pot raakt op,dan ga ik de horseflex proberen met msm.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:20

even een vraagje, mijn merrie heeft een scheurtje in het spronggewricht gehad nu zijn er rontgenfoto's van gemaakt.. en was te zien dat ze al lichte artrose had, zijn er suplementen die ik zou kunnen geven? ze loopt niet moeilijk oid

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:39

ieder paard reageert anders,maar glucosamine is goed om mee te beginnen zeker als ze nog niet moeilijk loopt en geen pijn heeft

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:55

Ik meld mij aan in dit topic en ga mij de komende dagen vooral inlezen. Ik zie heel veel voorbij komen, als het gaat om de behandeling van artrose. Verschillende vormen van inspuiten, Supplementen, speciaal hoefbeslag etc.
Ik ben op dit moment vooral bezig om te kijken naar de verschillende mogelijkheden, de kosten en de resultaten. Mocht iemand van jullie interessante site weten, dan hou ik mij aanbevolen. Zo hoop ik meer overzicht te krijgen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:25

Opie1991 schreef:
Quebelle schreef:

Sterkte Mister!

Het poeder dat de mijne krijgt is van Equi-Pharma met 30% Glucosamine, 30% MSM, 21% Collageen Type II, en iets van 10%Chrondroitin.
Verder zit er nog Vitamine C en E in + Zinc en E6.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:53

Snoevie schreef:
ieder paard reageert anders,maar glucosamine is goed om mee te beginnen zeker als ze nog niet moeilijk loopt en geen pijn heeft

Waar kopen jullie dit?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:00

secretlin het is overal te koop boerenbond paardenwinkel internet. etc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:01

Klopt,er zijn verschillende merken. Let er alleen op dat je pony per dosering minimaal 7,5 gram binnenkrijgt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:10

Daar zijn de meningen over verdeeld snoevie. Lorenz doet het nog goed en werkte al snel verschil toen ik begon met joint comp geven. Tuurlijk kan het zijn dat hij helemaal super zou lopen op iets anders geen idee maar dit werkt dus ik ga verder niet andere dingen testen.

Ik geef Joint comp van phytonics.

Naar verhouding vaak nog wat goedkoper dan sommige middelen. Ik bestel dit via een bokker waar het goedkoper is dan als ik online bestel.

Samenstelling: Samenstelling (per 7 gram): Extract van Boswellia serrata, Ribes nigrum, Salix alba, Solidago virga aurea. Chondroitinesulfaat, 775 mg Glucosaminesulfaat (als -sulfaat 2 KCl), 0,014 mg Koper(als -chelaat), 359 mg Magnesium (als -citraat), 3 mg Mangaan (als -chelaat), 904 mg Methylsulfonylmethaan (MSM), 58,1 mg Niacinamide, 586 mg Vitamine C (als ascorbinezuur). Bentonite-Montmorillonite.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:20

Ik heb het niet over een mening,maar puur wat er is vastgelegd. Daarom zei ik ook,ene paard is de ander niet,vandaar.
En je moet toch ergens beginnen als het de eerste keer is,als je nog geen idee hebt zou ik basis beginnen met een glucosamineproduct. En als dat niet werkt verder kijken

De minimum werkzame dosis in de humane geneeskunde is bv 1,5 gram voor een normale volwassen persoon. Dat is puur wat er vastgelegd is want in de verschillende producten zitten andere doseringen soms.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:38

SecretLIN schreef:
even een vraagje, mijn merrie heeft een scheurtje in het spronggewricht gehad nu zijn er rontgenfoto's van gemaakt.. en was te zien dat ze al lichte artrose had, zijn er suplementen die ik zou kunnen geven? ze loopt niet moeilijk oid

De mijne had een scheur in het ellebooggewricht, en ook artrosevorming in dat gewricht zichtbaar toen we foto's lieten maken.
Liep erg slecht op dat moment.
Ben toen Superflex van NAF gaan geven, is vloeibaar (bij Agradi gekocht). Bevalt goed.
We zijn nu zo'n 4 maanden verder en hij loopt gewricht-technisch al weer aardig goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:13

Ik ben nu van subli de gewrichten supplement aan het proberen, heb het idee dat ze helemaal niet meer stijf loopt maar ze is zo sloom geworden in ene, kan dit aan het supplement liggen, bepaalde ingredienten?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:23

Mijn paard loopt nu 24 / 7 op het land en hij gebruikt glucosamine ( zingende smid, de goedkoopste volgens mij ) , hij heeft nog nooit zo goed en soepel gelopen. Ikzelf daarentegen was een tijdje gestopt met mijn glucosamine en krijg erg last van mijn gewrichten. Ik ga dus ook maar weer beginnen..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:29

Romy1234 schreef:
Ik ben nu van subli de gewrichten supplement aan het proberen, heb het idee dat ze helemaal niet meer stijf loopt maar ze is zo sloom geworden in ene, kan dit aan het supplement liggen, bepaalde ingredienten?

Wat is de samenstelling?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:57

Romy grote kans dat er een hoeveelheid magnesium in zit en veel paarden worden daar heel kalm van. :D

ik was voor Mister ook wel een grote fan van glucosamine hoge dosering van de Zingende Smid.
goed betaalbaar, en de hoeveelheid die je per dag moest geven was niet groot en ik zag mijn paard echt wel beter gaan lopen, soepeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:58

linnie050 schreef:
Romy1234 schreef:

Wat is de samenstelling?

dextrose
glucosamine 216 g/kg
methylsulfonymethaan 80 g/kg
chondroitinesulfaat 60g/kg
vitamine E 15,12g/kg
mangaan 192g/kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:00

Mister01 schreef:
Romy grote kans dat er een hoeveelheid magnesium in zit en veel paarden worden daar heel kalm van. :D

ik was voor Mister ook wel een grote fan van glucosamine hoge dosering van de Zingende Smid.
goed betaalbaar, en de hoeveelheid die je per dag moest geven was niet groot en ik zag mijn paard echt wel beter gaan lopen, soepeler.

Normaal gesproken reageert ze bijna niet op magnesium, heb ik haar eerder gegeven maar deed haar niks :)
Ik merk wel dat ze een stuk feller word van suikers, krachtvoer dat ze nu krijgt zitten daarom ook vrij weinig suikers in.
Maar zo rustig als ze nu is heb ik haar nog nooit meegemaakt, mag wel iets actiever