Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:08

timokyana schreef:
de witte van mij betert iets,er is regelmatig contact met de dierenarts.Zwelling neemt inmiddels wat af,het is volgens mijn dierenarts een reactie op de bekapping geweest.

Interessant: hoe onderbouwd jouw dierenarts deze diagnose?
Ik ben nml wel geïnteresseerd hoe dit veterinair gediagnosticeerd wordt zeg maar... 4 dikke pootjes nav (wat op de foto's te zien is) best netjes bekapt.
Vaak hoor je/ik nml bij vreemde, niet verklaarbare dikke pootjes van DA's: "tis een virusje, gaat vanzelf over", maar dan lopen ze niet gevoelig/kreupel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:26

Arabesk schreef:
't is toch godgeklaagd dat je paard na een bezoekje van de HS aan de pijstillers moet.... Ik zie het al voor me dat ik aan de paracetamol moet na een bezoekje aan mijn pedicure ^). Dan is de smid echt met de botte bijl te werk gegaan, daar ben je lekker mee :(:)

Denk je? De foto's -naar ik me herinner- zagen er niet heel erg naar uit toch?
Ik vind het een interessante case iig. Nog nooit zoiets gezien eerlijk gezegd (*gravend in mijn steeds slechter wordend geheugen... leeftijd he... nee niet dat ik me herinner*)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:33

vrijdagavond is de smid geweest,zaterdagochtend kom ik aan,twee dikke opgelopen achterbenen,paard wat haast niet wil lopen of kan.
ze kiest er zelf voor op het zand te gaan staan,wil absoluut niet op steen.
In de loop van de dag lopen de voorbenen op,rondom de kogels.
Misschien door een verkeerde houding/overbelasten van de voorbenen.
Da gebeld, in overleg, 2x dgs buut en kijken of het beterd.
Tot maandag buut gevoerd,benen nog steeds dik,nog even aangekeken,lopen gaat al wat beter.
Afgelopen week nogmaals overleg gehad met de da.bij geen verbetering zou hij vandaag komen en medicijnen voorschrijven om de zwelling te minderen.hij wil zede kans geven om het zelf te 'genezen'omdat dit normaal wel het geval is.
Voor het weekend beterde het,alleen achter is nog zwelling zichtbaar en de merrie loopt inmiddels weer op het harde in eigen tempo.
ze loopt nog niet rad,dus staat op 'rust'. (24/7 buiten)

geen koorts,eetlust continu goed,dus er is niet gedacht aan een virus.
mijn dierenarts onderbouwd zijn diagnose naar aanleiding van mijn 2e telefoontje.
de reactie is direct na het bekappen begonnen, verder is er niets zichtbaar anders gebeurd.

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:51

pas op met buut, zoek het profiel van Mainat maar eens op :\ daar staat het in wat er mee kan gebeuren

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:09

ze heeft twee dagen buut gehad,gelukkig niet langer.
zal het profiel eens opzoeken :-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:47

timokyana schreef:
geen koorts,eetlust continu goed,dus er is niet gedacht aan een virus.
mijn dierenarts onderbouwd zijn diagnose naar aanleiding van mijn 2e telefoontje.
de reactie is direct na het bekappen begonnen, verder is er niets zichtbaar anders gebeurd.

OK, min of meer dus een diagnose onder het motto "afstrepen".... c.q. meest "logische" danwel, "what else could it be?".
Uitdaging/probleem -denk ik- hoe voorkom je een volgende keer (bij de hoefsmid).
Is de hoefsmid dan daadwerkelijk zo verkeerd bezig geweest en heeft deze "meters" hoef wegbekapt?
Is het een toevalstreffer?
Kortom, hoe voorkom je herhaling?
Naar jou weten: is die hoefsmid als een "slager" te keer geweest en heeft ie zoveel weggekapt dan? Kwam je meters hoefmateriaal tegen? Heeft ie de zool helemaal uitgekapt in 1 keer? Heeft ie de hoef helemaal anders gemaakt dan ie voorheen was? Paard is bekend met rap gevoelig na bekappen toch? Hoe loopt dit paard uberhaupt of asfalt? Is het paard bekend met (chronische) beenproblemen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:11

idd kwestie van afstrepen als je het zo stelt.

En nee,hij is niet als een slager tekeer gegaan naar mijn weten.
Paard reageerde tijdens het bekappen al door voetje weg te trekken,misschien was meer alertheid van mijn kant belangrijk.
paard loopt goed op asfalt, staat meerendeel van de dag ook op straatwerk.
Ze is idd de eerste dagen altijd gevoelig na bekappen.
paard is niet bekend met beenproblemen,wel gevoelig voor hoefzweren maar deze zijn te verklaren.

Stand van de voeten is moeilijk te zien nu,paard ontlast zijn benen dus is niet goed te beoordelen.
ik ben het met je eens dat op de foto's eigenlijk geen gekke dingen te zien zijn.
wat mij opvalt is dat de straal uitsteekt als je de hoef optilt.

hoe dit te voorkomen?ik wil beginnen aan een cursus zodat ik wekelijks onderhoud kan plegen aan haar hoeven.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:57

timokyana: een paard hoort vlak na 'n bekapbeurt gewoon niet gevoelig te lopen. Klaar. Dan moet er misschien een mm meer blijven staan, misschien andere dingen laten. Kan ik zo niet beoordelen.
Als het iedere keer weer vlak na bekappen niet goed loopt, wordt ze niet goed bekapt. Zaak is om altijd naar het dier te blijven kijken.
Beter ietsje eraf, paardje loopt nog steeds goed, dan waar jij nu in zit.

Ga idd. de cursus volgen. Dat kan ik je van harte aanbevelen.
Per slot is er niemand die jouw paardje beter kan bekappen als jijzelf!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:08

Mag ik ook even de hoefjes van mijn paard in dit topic gooien?
De hoefsmid geeft altijd complimentjes over haar mooie hoeven, maar dat kan hij natuurlijk bij ieder paard zeggen om de eigenaar gunstig te stemmen ;)

Het gaat om een 14 jaar oude Rheinlander warmbloed merrie. Ik heb dit paard sinds 5 december vorig jaar.

Ik heb foto's van 15 oktober en 25 oktober. De hoefsmid is langs geweest op 18 oktober.
De vorige keer dat hij langskwam was op 11 juni... er zat dus een behoorlijke tijd tussen de voorlaatste kap beurt en de eerste foto's. Niet dat haar hoefjes niet snel groeien, maar ik heb redelijk vaak over asfalt gereden, waardoor haar hoefjes afsleten. Vooral aan links-achter is te zien dat ze scheef afslijt.
Normaalgezien gaat de hoefsmid nu op een regelmatigere basis langs komen, omdat ik niet meer zo veel over asfalt moet om een buitenrit te maken (ik ben van stal verhuisd) dus de hoeven zullen niet meer de kans krijgen om zo schuin af te slijten.
Links voor:
Afbeelding
Afbeelding

Links achter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechts achter:
Afbeelding
Afbeelding

Rechts voor:
Afbeelding
Afbeelding

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:49

Ach, de Cassi voetjes! Goed dat je ze ook even online zet! Ik vind ze er in ieder geval heel solide uitzien :-) Alleen links achter een beetje 'flares' of hoe noem je dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:09

timokyana schreef:
paard is niet bekend met beenproblemen,wel gevoelig voor hoefzweren maar deze zijn te verklaren.

Waarom zijn die te verklaren?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:21

omdat het paard op een voor haar slechte ondergrond heeft gestaan (helaas) er blijkt een lading puin te zijn gestort in een ver verleden en deze komen door de zwarte grond/blub naar boven.

Stuk word bestraat en ze staat nu mede op een ander deel,hopelijk neemt dit probleem dan af ;-)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:09

LA is het voetje dat het minste bestand is tegen het dagelijks slijten. Ze is een beetje nauw in haar achterbenen en vooral die LA draagt er de gevolgen van en slijt schuin af. Ik neem ook die voet als maatstaf om te zien wanneer de smid moet langs komen. De andere hoeven doen het goed, hoewel LV lang gesukkeld heeft met rotstraal, maar dat is nu helemaal weg.

Er zit ook een tikkeltje verschil in de twee voorhoeven. De linkse (voor het paard) lijkt iets smaller dan de rechtse.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:02

timokyana schreef:
omdat het paard op een voor haar slechte ondergrond heeft gestaan (helaas) er blijkt een lading puin te zijn gestort in een ver verleden en deze komen door de zwarte grond/blub naar boven.

Stuk word bestraat en ze staat nu mede op een ander deel,hopelijk neemt dit probleem dan af ;-)

Dan heeft ze ook niet al te beste voeten neem ik aan. Mijn paarden staan ook bloodvoets op kiezel/puin en lopen daar probleemloos op.
Zou je dan misschien toch maar niet liever een ijzertje (evt met zooltje) overwegen voorlopig?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:30

Je hebt puin en puin. Grof en fijn. Fijn puin is nie fijn voor slechte stralen/rotte stralen: fijne en vaak scherpe spul kruipt via rotte stralen naar binnen en veroorzaakt blamen/ontstekingen. Zou zelf eerder oplossing zoeken in idd andere/betere verharding.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:45

er komt idd een verharding,zodra de mais eraf is.voorlopig staat ze op een stoepje.
er zijn nog meer factoren die meespelen,maar die zijn niet relevant voor dit topic.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:47

Ashkerlon schreef:
LA is het voetje dat het minste bestand is tegen het dagelijks slijten. Ze is een beetje nauw in haar achterbenen en vooral die LA draagt er de gevolgen van en slijt schuin af. Ik neem ook die voet als maatstaf om te zien wanneer de smid moet langs komen. De andere hoeven doen het goed, hoewel LV lang gesukkeld heeft met rotstraal, maar dat is nu helemaal weg.

Er zit ook een tikkeltje verschil in de twee voorhoeven. De linkse (voor het paard) lijkt iets smaller dan de rechtse.

Zijn wat scheef alle hoefjes. Houd je ze zelf bij?
Zou persoonlijk de hielen fractie lager zetten. Ik houd niet zo van lange hielen -haha- ... valt niet op he ;-)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:13

Jaaa, de hoefsmid komt volgende week de voorijzers eraf halen en gaat alles bijkappen, hallelujaaaa

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:17

Inderdaad, alle hoefjes zijn wat scheef, maar LA heeft er het meeste last van. Ik hou ze (nog) niet zelf bij... het asfalt in de omgeving van mijn oude stal daarintegen wel :+ Welliswaar met een scheef resultaat. Nuja, het asfalt is nu vervangen door onverharde aardewegen, dus ofwel moet ik nu zelf gaan bijvijlen, ofwel de hoefsmid vaker laten komen.

Over dat lager op de hielen zetten: daar is mijn hoefsmid mee bezig.
Zo waren de hoeven toen ik haar nog maar enkele maanden had:
Afbeelding
Afbeelding
Volgens de stalhouder was het absoluut onnodig om ze te laten bekappen, en zou de hoefsmid er niets kunnen af halen.
Maar met deze hoeven kreeg ze de ene hoefzweer na de andere + rotstraal die niet weg te krijgen was. Op aanraden van de DA moest ze idd lager op de hielen. Dus een andere hoefsmid genomen, paard korter laten bekappen, en geen enkele hoefzweer meer te bekennen. Ook de rotstraal is weg.

Zo ziet de achterkant er nu uit:
Afbeelding

Je zou ze dus nog korter zetten?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:37

Ashkerlon schreef:
Je zou ze dus nog korter zetten?

Mmm, twijfel-twijfel. Moeilijk, nu ik die laatste foto gezien heb. Iig is jouw nieuwe hoefsmid, mijns inziens, goed bezig! Koesteren die man ;-)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:27

Zeker :) deze laat ik niet meer gaan. Hij is bovendien erg rustig en vriendelijk met de dieren, wat ik ook erg belangrijk vind. Madam stond de laatste keer gewoon een dutje te doen terwijl meneer bezig was _O- Bij het rondvijlen van de voorhoeven moest hij zelfs haar hoofd wat hoger tillen omdat hij anders niet kon verder werken :')

Wat hou jij aan als lijn om de hoogte van de hielen te bepalen? Het is zo moeilijk om die achterkant scherp op de foto te krijgen, en de foto's vertekenen altijd...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 01:34

Ashkerlon: Zoolniveau. Hielen en hoefwand zouden 1 lijn moeten vormen.
Ik vind die hoeven van je paard werkelijk een flink stuk beter.
Alleen heb je nog iets teveel druk in de kwartieren, daarom krijg je flares.
Als je ruimte hebt en de zool het toelaat, vraag eens aan je hoefsmid of hij er lichte kwartierboogjes, z.g. scopes in wil maken?
Kwartierboogjes zijn miniscule uithollingen... zeg b.v. 1 mm meer eraf als de rest van de hoefwand.
Je krijgt dan meer hoefmechanisme en veelal wordt de hoef daardoor sterker.
Jullie zijn echt goed bezig!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:05

ja, Rocky zijn voorijzers zijn er ook af!
Ik maak morgen even foto's ervan.
Achteraan bij de hoefpunt is de witte lijn een beetje verbreed en is er een lichte rode verkleuring. Zou dit kunnen omdat de stand lichtjes veranderd nu de hielen lager komen en de toon korter? Vooraan bemerk ik geen verbrede witte lijn, terwijl daar de hielen zoals jullie zeiden nog een stuk te lang waren.
Maar ik maak er dus morgen foto's van!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:19

benieuwd.... rode verkleuring of spikkeltjes rood?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:58

@Scoxx.. Ik vind het nogal onverantwoord om mensen te adviseren om hielen te verlagen aan de hand van een foto,zonder dat je de bij het paard behorende locomotie hebt gezien.
De standverandering kan vanalles te weeg brengen,van onbalans in de landing tot overbelasting van de inwendige structuren.
Als een paard in zijn hoefslijtage niet aangeeft anders op zijn voeten te willen staan zou ik hier niet teveel aansleutelen als hij goed functioneert.
Dan ben je bezig een ideaal plaatje na te streven,wat voor het oog misschien wel mooier is,maar niet altijd beter voor het paard.
Balans in beweging is het belangrijkste.