[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:03

Naja heb m'n cijfer nog niet , het kan nog meevallen.. Maar ik vrees 't ergste :P

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:12

En ik woonde zo ongeveer op mijn werk :P Nu weer een wat rustigere tijd tegemoet. Tussendoor wel nog gereden, en Vario gaat echt met sprongen vooruit! Ik longeer m nog steeds voor dat ik ga rijden, om zijn spieren wat op te warmen. Woensdag verbaasde hij me echt enorm!! Hij liep direct rad onder het zadel, nageeflijk en op eigen benen! Alleen de galop is nog een beetje van het plat door de bochten werk, omdat hij nog niet zo'n goede balans heeft daarbij. Maar ook dat gaat steeds beter *\o/* *\o/*

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:06

Nou mensen, even weer een goede update.
Heb vandaag met mij kleine haflinger paarden voor het eerste L2 gereden en 2 winst gereden (1 x 3de en 1x 5de, en dat tussen 8 kwpners :D
Is altijd wel moeilijk zeg voor mijn gevoel, altijd even mezelf coachen tussen 7 kwpners met losrijden.
En waarvan sommige echt :~ met bewegingen

Maggie_eddy dat klinkt super zeg wat fijn :j

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:10

Zamero, wat goed .....wat zal je trots zijn hihi.

Het is koud, mijn ijsje der eerste nacht op stal .

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:12

Ja ben ik onwijs, en dat met haar beentjes.
Ze doet zo hard haar best en tussen al die dressuur paarden :D
Mijn kleine pony van 1.40 :P

Dat word spannend gaapje, verwacht je dat ze-hij erg stijf eraf komt?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:14

goedzo , leuk is dat dan he tussen die grote paarden

Mijne is maar 1.36 hahaha

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:16

Nog zo kleine, maar zo zie je maar klein is fijn.

Scheelt ik ben ook niet zo groot 1.66 ofzo en jij?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:17

ik ben 1.60 klein hihi

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:18

hahah jij bent nog kleiner :+

Nou fijne avond, ik ga lekker mijn bedje in :D

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:20

ja ik ga ook zo douche en plat .

Dit weekend nog rust, volgende weekends weer vol met verjaardagen enzo .
Slaap lekkers

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:28

Hallo ik heb een vraag over spat, ik hoop dat jullie er een antwoord op weten.

Bij een paard van 11/12 jaar waarbij spat ontdekt is, hoe groot is de kans dat het paard hier last van krijgt? Paard heeft er tot op heden geen last van gehad en is getraind op hoger dressuur niveau.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:30

Even stoom afblazen hier. Zoals sommige weten heeft ons paard al 2 jaar spat. Vorig jaar september een grote terugval, maar uiteindelijk heeft ze de hele winter en zomergoed gelopen. De afgelopen weken ging ze echt - qua rijden - weer met sprongen vooruit en liep ze ook weer winst in de M2. Vorige week nog 2e plaats. Vandaag zouden we weer starten (mijn dochter wil graag haar punten in de M2 eindelijk eens een keer binnenhalen), maar jullie raden het al: gisteren in de les ineens weer kreupel... Soms heb ik er zó schoon genoeg van, van die rot spat. Ik was er helemaal klaar mee gisteren. Vandaag voel ik me dan weer heel schuldig en heb ik haar lekker op ons landje gezet (ze staat sinds een week of 3 weer op stal 's nachts en overdag in de paddock). Ze was zó mega blij en dan breekt m'n hart ook weer dat ik er zo lelijk over dacht. Ze kan er immers helemaal niets aan doen :(:)
Ach, we wachten het maar weer af. Even kijken of het alleen de kou was van de afgelopen dagen en anders bel ik de hoefsmid maar weer, want dan zal ze wel weer niet genoeg binnendoor staan.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:59

Dat is ook wat Netje, wat rot.
Ik duim voor je dat het snel weer beter met haar gaat :(:)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:32

CleovG: pin me er niet op vast, maar als ik me niet vergis, zal het paard in jouw geval er niet (snel) last van krijgen. dit omdat je paard er nog niks van heeft laten zien. iemand hier in het topic weet er meer van, zal eens effe gaan zoeken wie t was ;)

@netje: Balen zeg, ik snap je frustratie goed hoor! ik duim met zamero mee dat het snel beter zal gaan!

En Zamero, super van je punten!! Ik ben ook maar klein met mijn paardje tussen de grote hoor, maar wel ietsje groter dan jij haha, de mijne is 1.60, maar wel bont, dus opvallen doen we wel :D (niet Vario hoor ;) )

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:53

Maggie_Eddy schreef:
CleovG: pin me er niet op vast, maar als ik me niet vergis, zal het paard in jouw geval er niet (snel) last van krijgen. dit omdat je paard er nog niks van heeft laten zien. iemand hier in het topic weet er meer van, zal eens effe gaan zoeken wie t was ;)

Ehm ik meld me, dat was ik... weet je ik kan hier gewoon geen uitspraak over doen. Volgens mij is dat per geval anders.
Mijn paard was klaar voor Prix st. G getraind, en met 8 jaar spat. Tildren behandeling was goed aangeslagen, 4 jaar later weer spat en toen dusdanig dat het uitzichtloos was (ondanks vorige keer goed aangeslagen Tildren) en dus slager. Veel verdriet, tranen en twijfel. Maar uiteindelijk mezelf echt kunnen overtuigen dat dit echt het beste was voor het paard. Anderen, (ook DA) kunnen dat wel vertellen maar daar komt je overtuiging niet vandaan.

Dus nogmaals mijn verhaal hoeft niet jouw verhaal te zijn of te worden. Dat is per geval anders en volgens mij kun je er niets aan doen dan gewoon genieten van je paard zo lang hij/zij er nog is en het naar zijn/haar zin heeft en geen pijn heeft.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:05

scheelt weer zoeken ;) Maar geloof dat er nog iemand was.. weet t niet meer.. Maar inderdaad, het zal vast en zeker voor ieder paard weer anders zijn, bij ieder paard zal het ook weer net anders verlopen en op een net wat andere plek zitten, met meer of minder of geen botwoekering.. ik denk dat een dierenarts de voor zover mogelijk, meest betrouwbare mening kan geven.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:39

@Zamero, netjes zeg, wat goed. Zijn er nog foto's gemaakt?

@Netje, ja dat is wel een tegenvaller, maar hopelijk loopt ze gauw weer wat beter.
Ken het gevoel zeker wel, dag later denk je...paard kan er ook niks aan doen :(:)

Bij ons gaat het opzich wel, met zijn spat gaat het goed. Hij heeft een tijd last gehad van zijn rechter knie (*gezonde* been) doordat zijn SI in zijn rug wat scheef was, nu gaat het wel de goeie kant op, al is het nog geen 100%

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:35

Waarschijnlijk heeft dat paard dan een vorm van spat welke niet actief is en nog niet zodanige slijtage heeft dat hij er nog geen last van heeft, óf, het is al vergroeid want niet is opgemerkt. Het proces kan stil staan en dus pijnvrij bij je blijven maar het kan ook zomaar zijn dat hij er toch last van krijgt. Geen pijl op te trekken helaas.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:47

ik ben even niet geweest, en soms word er veel gekletst, en dan ineens valt het hier 2 weken stil :)

over hoe spat kan ontwikkelen enzo weet ik niks, weet amper wat spat inhoud :P

Ik ga te rijden ( in regen, en een waterbak :D)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:18

Zo: hoefsmid geweest en Kiek heeft een wig aan beide kanten tussen haar ijzers. Nu maar hopen dat het dat is en dat ze binnenkort weer goed loopt. Ging nl. net zo lekker met de wedstrijden :o

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:25

Netje hopen dat het snel weer goed gaat met kiek.

TigerBD dat is ook wat, gelukkig gaat het nu weer goed.

Helaas zijn er geen foto's gemaakt, volgende keer sleep ik wel iemand mee.
Meeste mensen die foto's maken, kunnen vaak niet als ik rijd :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:36

Netje: ik ken je verhaal als geen ander. Ik loop met Selena al vele jaren tegen de spatellende aan. De hoop, het verdriet maar ook kwaadheid. Ook ik heb de ambitie in de sport met haar gehad (gehad kan ik inmiddels zeggen). Ze presteerde fantastisch in het M1 en we waren bezig de overstap voor het M2 voor te bereiden, totdat de onsteking weer de kop opstak.

Ik ben vorig jaar nog naar Emmeloord geweest waar ze 4x met Tildren is behandeld. Nadat ze jarenlang op ijzers met kijlen heeft gestaan, gaven ze daaraan dat de inzichten veranderd waren en een spatpaard niet meer op deze wijze binnendoor gezet moest worden. In overleg met mn eigen hoefsmeden is voor een achterijzer met Zwitserse opzet gekozen zodat elke beweging gemakkelijk af kan rollen. Nadeel hiervan is, is dat je elke 6 weken nieuwe ijzers moet hebben.
De kuur met Tildren bood niet het resultaat dat ik had gehoopt maar ze was wel weer geschikt als weidweidepaard.

Begin dit voorjaar was de spat weer opnieuw actief. Het moment dus weer om moedeloos van te worden en ik betrapte me erop zelfs zelfmedelijden te krijgen (kosten nog moeite gespaard, vele duizenden euries er in gepompt en dan nog dit). Dat is voor mij het moment geweest dat ik heb besloten met haar te stoppen als sportpaard. Ik heb haar stal met slingers en ballonnen versierd en een mega grote kaart voor haar gekocht waarop ik haar bedankt heb voor de mooie momenten die we samen hebben gehad en beleefd. (als ik het hier nu type schieten me de tranen weer in de ogen; het doet me nog steeds erg veel). Ik heb dat niet zozeer voor het paard gedaan alswel voor mezelf.

Omdat ik haar graag nog heel wat jaren pensioen gun, heb ik na overleg met dr. Van Muiswinkel haar een maand Metacam gegeven en heb ik in haar stal rubber matten (5cm) gelegd omdat het achterijzer van haar goede been compleet afgesleten was agv het ontlasten met opstaan van haar spatbeen.
Inmiddels gaat het heel goed met haar. Ze is zelfs van de ijzers af wat ontzettend goed gaat. Wel krijgt ze elke dag Corta-flx die haar de kennelijk voldoende ondersteuning geeft om rad te lopen. Eigenlijk zo goed dat ik echt hardop tegen mezelf moet zeggen 'Nee je begint er niet weer aan' het niveau van M1/M2 laat staan hoger kan ze niet meer aan.
Ik geniet ook nu nog van haar al is het niet op de manier zoals ik voor ogen had gehad. Ik laat haar pas gaan als zij niet meer geniet.

Spat is ontzettend ellendige aandoening, waar geen medicijn voor is die het kan laten stoppen

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:46

Wat heb je dat allemaal onwijs netjes op papier gezet Alani :)
Wel fijn dat het nou weer beter met haar gaat :j en dat ze zo lekker verder kan genieten zolang het gaat ;)

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:51

Alani, we voelen hetzelfde. Ik moest mijn paard alleen wel laten gaan omdat ze in de wei zelfs geen lol meer had (pijn).
En... het was een werkpaard. Jippie, hoofdstel! Het bit zal in haar mond voordat ik er erg in had *glimlach*.
Spat is iets ongrijpbaars. Jammer genoeg kunnen we niet zelf iedere dag even een rontgenfoto nemen om te kijken hoe het er voor staat...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:38

@Zamero bedankt voor je complimentje. Ik hoop dat het mij gegund is nog een veulen uit haar te fokken. Ik laat haar volgend jaar dekken, maar mn hengstenkeuze is nog niet helemaal bepaald.

@Heureka: Ook Selena had pijn. Kon in de stal en de wei op een gegeven moment niet meer in de benen komen. Zoiets gaat je door merg en been. Sel is de leider van de groep en een echte vechter. Ook zo'n werkpaard als jij hebt gehad. Ze heeft me met training en op cc nooit in de steek gelaten. Maar deed er altijd nog een schepje bovenop. Ik denk dat dat ook de reden is waarom we nog zover zijn gekomen.
In haar geval sloeg de Metacam goed aan en da's wellicht ons geluk geweest. Maar als je alles hebt geprobeerd en niets helpt......
Het zou voor mij ook geen oplossing zijn haar weet ik niet hoe lang op de Metacam te zetten. Dat kost € 300,= per maand! Da's toch voor (bijna) niemand haalbaar?

Voel je niet schuldig. Je hebt ingegrepen en haar niet laten lijden. Sterkte; ik kan me voorstellen wat je voelt.