[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:15

Haha! Sorry, ik ben blij Haha! Het dagelijks 3 keer 10 minuutjes afspuiten heeft geholpen, alleen haar rechtervoet is nog een heel klein beetje warm!

Maar ze loopt nog steeds erg slecht..

Hoefbevangenheid is zo frustrerend..Iedereen geeft ander advies, onze dierenarts heeft ons een medicijn voor 2 keer per dag gegeven, en zegt verder gewoon goed koelen. In de beginpost hier staat koelen met lauw water, hier wordt gezegd een klein stukje land afzetten met nat zand, en de shetland fokker die zijn shetjes in de wei naast ons heeft, zegt weer gewoon laten lopen in de wei, asprine's geven en gevarieerd eten (zure appels, wortels ed.)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:17

@Djoni, fijn dat het al wat beter gaat. Mensenaspirine zijn trouwens erg slecht voor paarden, ivm aspargaanzuur of zoiets?
Stan loopt niet meer stijf gelukkig...z'n zolen zien er wel vreselijk uit...
Kreeg op stal ook nog de reactie "van een kruiwagen gras worden ze niet hoefbevangen hoor"... tja. Toen ik de binnenkant van zijn hoeven liet zien stond men wel verbaasd..."Maar dat kan daar niet van komen, van een keer".....waar dan wel van denk ik. Er staat nu groot op zijn deur dat hij GEEN gras mag.
Het lijkt wel het EK voetbal als je het hebt over hoefbevangenheid. Iedereen heeft een andere opstelling en vooral de omstanders, mensen zonder paard hebben dat je in de gaten moet houden staan met adviezen voorop.... Duivel
Ben daarom erg blij met dit topic, kunnen we ons hart luchten en kijken wat iedereen doet. Vervolgens pak je dat eruit waarvan je denkt dat het voor jou paard het beste is.

Overigens bel ik maandag Van Nassau (of een door hem opgeleide hoefsmid) voor een afspraak. Wil een goed advies over de voeten van Stan. De hoefsmid op de stal van Stan is nu 3x bij hem geweest en hij zegt alleen steeds dat een hoefbevangen hoef heel moeilijk bekappen is. Dat zal zeker wel zo zijn, maar ik zoek wel een hoefsmid die dat juist een uitdaging vindt. En als ik dan de site van Van Nassau lees denk ik dat ik bij hun inderdaad aan het juiste adres ben.

Nou iedereen veel sterkte en wijsheid!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:26

@ maaikeushi
Ik zou Rob van Nassau zelf bellen. als hij tijd heeft, zit je het beste bij hem. Ik zie dat je in Rotterdam woont, dat is dan nog aardig aan te rijden naar Roosendaal.
Voor ons is het een eindje (2 u heen en 2 u terug), maar ik heb nog geen dag spijt gehad dat ik met Image bij Van Nassau terecht ben gekomen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:30

@Janouk, dan ga ik dat gewoon doen!
Had inderdaad al gecheckt hoe lang het rijden is, dat is maar 3 kwartier. Nou, dat heb ik er wel voor over natuurlijk. Bedankt voor de tip.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:06

MaaikeUshi schreef:
Kreeg op stal ook nog de reactie "van een kruiwagen gras worden ze niet hoefbevangen hoor"... tja. Toen ik de binnenkant van zijn hoeven liet zien stond men wel verbaasd..."Maar dat kan daar niet van komen, van een keer".....waar dan wel van denk ik.

Dat kan inderdaad wel degelijk. En zéker van gras dat net gemaaid is, het fructaan gehalte is dan vaak erg hoog.

Fructaan is een koolhydraat. Grote hoeveelheden koolhydraten veranderen de samenstelling van de darm-flora, kunnen gisting veroorzaken, waardoor tal van spijsverteringsproblemen ontstaan. De problemen die hierdoor worden veroorzaakt zijn ongeveer hetzelfde als het eten van een overdosis aan graanproducten.

Hoefbevangenheid ís een spijsverteringsprobleem dat zich úit in hoefproblemen waarbij het hoefbeen losscheurt van de hoefwand, doordat de witte lijn aangetast is.

Hoefbevangenheid is een ernstige situatie die onmiddellijk eerste hulp vereist. Hieronder vind je een stappenplan:

* Zet het paard of pony buiten, liefst op zachte ondergrond zoals vochtig zand, modder of aarde.
* Verwijder alles wat eetbaar is.
* Achterhaal de oorzaak. Mogelijke oorzaken staan hierboven opgenoemd. Heb je je paard aangetroffen naast een half leeggegeten voerton dan ligt de oorzaak voor de hand, is de oorzaak echt een raadsel bel dan sowieso een dierenarts.
* Bel met spoed een natuurlijk bekapper. Het is zeer belangrijk dat de hoefwand zo snel mogelijk zo kort wordt gemaakt dat het gewicht van het paard er niet meer op rust.
* Geef je paard hooi, liefst van een latere snede. Voorjaarshooi is niet geschikt.
* Geef je paard een goed magnesium-supplement, als je dit niet hebt bestel het zo snel mogelijk. De resultaten van een behandeling met magnesium is dermate succesvol dat veel bekappers deze al standaard toepassen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat: magnesium
* Ook al is het pijnlijk, probeer beweging te stimuleren zodra de hoeven zijn bekapt volgens een hoefbevangenheidsmodel. Doorbloeding is essentieel om afgestorven weefsel op te ruimen en de genezing in gang te zetten. Met "stimuleer beweging" bedoelen we niet dat je het paard moet dwingen! Wel kun je bijvoorbeeld hoopjes hooi uit elkaar leggen zodat hij de hele dag een beetje loopt.
* Heb geduld! Bedenk dat het met goede verzorging maanden gaat duren voor je paard weer de oude is. Er is geen medicijn of wondermiddel dat dit kan versnellen. (Heb is misschien vervelend om te horen, maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren. Wanneer je je nu al realiseert dat dit lang gaat duren heb je waarschijnlijk meer geduld.)
*Het paard heeft geen "orthopedische" hoefijzers nodig, hij heeft geen medicijnen nodig die de natuurlijke spontane genezing in de weg staan en zijn lever overbelasten, en hij heeft allesbehalve stalrust nodig!

Afbeelding

Natuurlijk bekappen richt zich dan ook vooral op het stimuleren van de hoefgroei en het voorkomen dat de nieuwe witte-lijn weer losscheurt. We volgen met het bekappen dan ook de "nieuwe hoef". Om dit uit te leggen moet je bedenken wát je beschouwt als "de stand van de hoef". Is dat de stand van de hoornwand (het omhulsel) of is dat de stand van het hoefbeen?

In traditionele kringen zegt men dat het hoefbeen is gekanteld, men spreekt dan ook over een hoefbeenkanteling. Maar is dit wel correct? Feitelijk hebben het hoefbeen en de hoornwand elkaar losgelaten, maar wie van de twee is er nou eigenlijk gekanteld?

Als je praat over een hoefbeenkanteling dan beschouw je de stand van de hoefwand als maatgevend, dan is het hoefbeen afwijkend en zou liefst weer terug moeten keren naar de oude positie (wat nooit gebeurt). Je kan ook het hoefbeen als maatgevend beschouwen en dan is het de hoefwand die gekanteld is.
Hoe gek dit op het eerste gehoor ook klinkt, het is veel logischer om vanuit dit standpunt verder te gaan. De verdere groei van de hoef is dan ook veel logsicher verklaarbaar, en we zijn van het idee af dat het hoefbeen weer "terug" moet, het is de hoefwand die weer in de goede richting zou moeten gaan groeien...

Zorg voor een goede bodem. Een zachte bodem is prettig voor de hoeven maar té zacht is ongunstig voor het herstel doordat er op een erg zachte bodem nauwelijks hoefmechanisme plaats kan vinden. Dat kan dan ook weer voor extra pijn zorgen omdat gifstoffen zich ophopen in de hoef en daar niet vandaan kunnen worden gehaald omdat er weinig tot geen bloedsomloop is. Een medium harde zandbodem zonder steentjes en andere oneffenheden is het meest ideaal. Ook rubbermatten zijn ideaal voor paarden met pijnlijke hoeven. Ga zodra het paard niet meer heel erg veel pijn heeft zo vaak mogelijk kleine stukjes met hem lopen. Vermijd dan scherpe bochten, dat is niet goed voor het herstel van de witte lijn. Loop rechte stukjes en laat hem de snelheid bepalen. Bouw het rustig op, begin met een paar minuten, en bekijk hoeveel je paard aan kan. Als het terrein te veel oneffenheden bevat zou je een pad aan kunnen leggen van rubbermatten, of hoefschoenen aanschaffen zodat de pijn draaglijk wordt.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:31

Zelfs al loopt de pony dus stokkreupel, je moet wel proberen haar aan het bewegen te krijgen? Ik heb gisteren een klein stukje gelopen, en ze liep zelf mee, ik hoefde haar absoluut niet te dwingen. Maar ze liep zo moeilijk..

Citaat:

Wij hebben van iemand de tip gekregen om het ponytje gewoon in de wei te laten lopen, met oud hooi.. En dan veel gevarieerd eten geven, wortels/appels ed. Dat is dus ook niet de bedoeling?.. Argh, dit is verwarrend Ja

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:16

@Arabesk; je hebt hele nuttige dingen gezegd in jouw stukje hierboven maar het irriteert me wel dat je weer natuurlijk bekappen loopt te promoten alsof een normale hoefsmid dit niet kan oplossen. Erg jammer.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:18

djoni schreef:
Zelfs al loopt de pony dus stokkreupel, je moet wel proberen haar aan het bewegen te krijgen? Ik heb gisteren een klein stukje gelopen, en ze liep zelf mee, ik hoefde haar absoluut niet te dwingen. Maar ze liep zo moeilijk..

Citaat:

Wij hebben van iemand de tip gekregen om het ponytje gewoon in de wei te laten lopen, met oud hooi.. En dan veel gevarieerd eten geven, wortels/appels ed. Dat is dus ook niet de bedoeling?.. Argh, dit is verwarrend Ja

In appels en wortels zit suiker, en daar hebben ze last van. Beperkt het voeren tot het geven van (overjarig) hooi en een mineralenliksteen. Daar kunnen ze prima op leven en daarmee geef je het lichaam de tijd om alle rotzooi in het lichaam op te ruimen.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:23

djoni schreef:

Citaat:

in de wei zou op zich wel kunnen (altijd beter dan op stal), maar dan eentje met enorm kort gras. Oud hooi, een liksteen en voldoende water, zoals kymalin al zegt.

Bewegen zorgt ervoor dat afvalstoffen worden afgevoerd. Dwingen is niet de bedoeling, maar als het paard wil dan zeker gaan wandelen oid. Ik heb toen Caitlin weer wat ging bewegen het hooi in kleine bultjes neer gelegd ( met twee meter ofzo ertussen). Ze begon bij bultje 1 en na een paar happen ging ze naar de volgende en zo maakte ze een paar rondjes..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:57

@Arabesk, tja op stal geloven ze dat dus echt niet maar ze zullen het niet meer in hun hoofd halen Stan gras te geven wat net gemaaid is want ik heb iedereen, inclusief de buren een horror verhaal vertelt over een Stan die anders afgemaakt moet worden. En ik heb het op zijn boxdeur gezet Boos! Clown
Het gaat trouwens goed met hem hoor, denk dat het er dus net tegenaan zat en we gelukkig voorkomen hebben dat er nog meer kruiwagens goedbedoeld gras bij meneer naar binnen zijn gekieperd Duivel

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:14

Gelukkig, zal nu toch wel niet weer gebeuren. Enige kanttekening bij je verhaal: je kunt niet na 1 dag veranderingen in de hoeven zien, bij bevangenheid. Wel in de manier van staan en bewegen, maar echt niet aan de hoeven zelf.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:22

Natuurlijk bekappen richt zich dan ook vooral op het stimuleren van de hoefgroei en het voorkomen dat de nieuwe witte-lijn weer losscheurt. We volgen met het bekappen dan ook de "nieuwe hoef". Om dit uit te leggen moet je bedenken wát je beschouwt als "de stand van de hoef". Is dat de stand van de hoornwand (het omhulsel) of is dat de stand van het hoefbeen?

Arabesk, dit heeft toch geen drol te maken met hoefbevangenheid? Clown
Niet banketstaaf bedoeld maar met natuurlijk bekappen voorkom je niet dat een paard hoefbevangen raakt en als je dat niet impliceerde denk ik niet dat dit een plek is om reclame te maken voor dergelijk gepruts. Dit voorkomt het niet en lost het ook niet op.

Iedereen kan in een dag leren natuurlijk te bekappen. Op dit moment ken ik een paardje wat letterlijk achterover helt (zo goed bedoeld, dat natuurlijk bekappen) maar wat zo zijn buigpezen belast. Ook zitten er scheuren in de hoeven en dat moet zich "natural" oplossen... Koe

Hoefbevangenheid is een chemisch proces in het paard, het gedeelte over fructaan klopt idd, maar ook kan het staan door bloedvergiftiging, bv als een merrie is bevallen en de nageboorte er niet uitkomt. Misschien zijn er zelfs wel meer oorzaken. Geen idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:33

vooral aan de nageboorte blijven staan is een grote oorzaak van hoefbevangenheid!!!
Verder is het geboden om er bij een bevangen paard een dierenarts bij te halen én een goede hoefsmid!!! Met aangepast beslag worden ook goede resultaten verkregen in het genezingsproces.
Bij ons in de buurt werken de dierenarts en de hoefsmid heel nauw samen met het behandelen van hoefbevangen geraakte paarden...
En je moet onze dierenarts echt de b*k niet openbreken over NB...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:35

Bij de gevallen die ik ken werden zooltjes geplaatst tussen de hoef en het ijzer, hoe wil een NH smid dat gaan aanpakken? met pritstift?.. Clown

Schiet mij maar lek... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:39

Ik denk toch eerder met Bisonkit... of toffeltjes aandoen misschien.
Hier vlakbij staat een merrie die vorig jaar zwaar bevangen is geweest. Door dierenarts en hoefsmid is ze weer helemaal gezond geworden, die beide mannen hebben geweldig werk verricht!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:41

Hoe hebben ze dat dan aangepakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:44

Ik ga van de week even vragen, ik zet het hier wel neer, oke?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:45

ja, ben erg benieuwd!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:34

@Mysa: toch blijf ik het raar vinden van die hoeven? Overigens baalde ik van de hoefzool dat die er zo raar uitzag maar ik schrok dus echt omdat hij stijf liep.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:42

Bij mijn zwaar hoefbevangen pony heeft NB anders weldegelijk geholpen, hoor!
Ik had een heel goede traditionele hoefsmid (die m'n pony's trouwens NB-stijl bekapte...), maar die was er toen net mee gestopt. De hoefsmid die ik daarna kreeg timmerde er telkens een ander ijzer eronder en m'n pony ging steeds slechter en slechter lopen, totdat ie helemaal niet meer kón lopen. Toen vroeg ik aan die hoefsmid wat hij nu met Victor zou doen. Dat was makkelijk, zei hij....slacht. Mijn pony was toch niet meer te redden, dus slacht was de enigste oplossing. Jammer voor hem wilde ik er nog niet aan en heb ten einde raad een NB-er gebeld en voila....Victor is weer helemaal goed, inclusief mooie hoeven. Haha!

Ik zeg niet dat NB dé oplossing is voor hoefbevangenheid, maar dat hoeft TB ook zeker niet te wezen. De ene pony doet het beter met NB, de andere heeft misschien een (tijdelijk) ijzertje nodig. Er zijn prutsers onder de NB-ers, maar zeer zeker ook onder de TB-ers.... Verdrietig

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:50

suleilitha schreef:
Ik denk toch eerder met Bisonkit... of toffeltjes aandoen misschien.
Hier vlakbij staat een merrie die vorig jaar zwaar bevangen is geweest. Door dierenarts en hoefsmid is ze weer helemaal gezond geworden, die beide mannen hebben geweldig werk verricht!!!

Ook ik heb geen Natural bekapper, mijn dierenarts en smid hebben ook puik werk afgeleverd! Dankzij hun leeft dynamiek nog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:33

Ik denk dat we van de hele discussie natuurlijk of traditioneel bekapper afmoeten.

Wat we nodig hebben is een FUNCTIONEEL bekapper. Kortom wat eraf moet, moet eraf zodat het voor het betreffende paard functioneel is. Een smid/bekapper moet in mijn ogen dus niet vasthouden aan zijn eigen werkmethode, maar moet kijken wat het paard nodig heeft.
En dat is per paard enorm verschillend. Mijn paard leek eerst heel goed met een open teen ijzer, maar na 3 dagen kon ze niets meer, terwijl er paarden zijn die het daar enorm goed opdoen.

Ik ben ook van mening dat een hoefsmid een paard kan maken of breken. Dus een goede hoefsmid is een must, maar als eigenaar ben je aan je paard verplicht om je goed in de materie in te lezen en voor te laten lichten, want uiteindelijk ben jij eind verantwoordelijk.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:58

romeorowan schreef:
Wat we nodig hebben is een FUNCTIONEEL bekapper. Kortom wat eraf moet, moet eraf zodat het voor het betreffende paard functioneel is. Een smid/bekapper moet in mijn ogen dus niet vasthouden aan zijn eigen werkmethode, maar moet kijken wat het paard nodig heeft.

Helemaal waar, ik denk ook dat dat in dit topic ook nooit een isseu is geweest; TB of NB maar meer the way... Daarom stoor ik me ook aan zo'n post van Arabesk die dan pretendeert dat je dit alleen met een nb'er kan oplossen. Natuurlijk... wij (de meesten hier) hebben ons behoorlijk ingelezen en ervaringen uitgewisseld over het hoe, waarom enz. Maar zo heel af en toe valt er ook wel eens een jong meisje binnen in ons topic en daar kun je, vind ik, niet van verwachten dat die alle ins en outs kent en dan vind ik de post van Arabesk heel stellig en dus misleidend. Wat mij betreft is er nu genoeg aandacht aan besteedt en gaan we nu gewoon weer verder met het uitwisselen en delen van onze ervaringen Haha!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:09

Helemaal mee eens!
Ik stoor me juist weer wat meer aan zo'n reactie van detour, die het NB de grond in trapt terwijl het bij mijn pony juist geweldig heeft geholpen. Dit topic is (imo) meer voor mensen die zelf een hoefbevangen pony hebben en niet voor mensen die via een tante haar neefje die z'n vriendin haar ex en daar weer een kennisje van die ook een hoefbevangen pony heeft en die waarschijnlijk die en die behandeling (maar het kan ook zus of zo zijn geweest) heeft gehad wat wel of niet geholpen heeft. Snappen jullie het nog? Clown
Ik bemoei me niet met een topic van bv spat, want daar heb ik geen ervaring mee. Ik kan wel op het internet dingen op gaan zoeken of in een boekje, maar dat hebben die eigenaren van "spatpony's" ongetwijfeld ook gedaan.
Ik vind het meer een ervaringstopic, want adviesen krijgt iedereen met een bevangen pony genoeg. Het delen van de ervaringen is juist zo belangrijk, al helpt een bepaalde behandeling voor de ene misschien wel, maar helaas misschien weer niet voor de ander. Er is domweg niet 1 goede behandeling die voor iedereen werkt... Verdrietig

Heb vannacht uit noodzaak m'n pony's op het gras gehad. Ik had niet genoeg hooi meer voor de nacht (nog maar 4 plakjes...), dus met angst en beven maar om 23.30 op de wei gezet en om 09.00 er weer af. Ik was al wel eerder op, maar ze hadden het zo fijn en ach....dat ene uurtje. Bloos Vandaag komen ze niet meer op de wei, heb weer wat hooi gehaald dus ze kunnen er weer even tegen aan.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:45

Het fijne aan dit topic is juist dat er naar elkaar geluisterd wordt. Zoals Victory-boy ook zegt, er is niet 1 waarheid. Was het maar zo simpel... Hier worden ervaringen uitgewisseld, waardoor je zelf meer inzicht krijgt in hoe het ook kan. Ideaal. Lachen

Jammer dat Abaresk een post met halve waarheden neerzet ('Grote hoeveelheden koolhydraten veranderen de darmflora', maar waar dacht je dan dat hooi uit bestaat? Duidelijk gevalletje van wel de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt!!!) en we nu verzanden in een discussie over de enige juiste bekapmethode. Die is er nou eenmaal niet, dus zinloos onderwerp!

Laten we verder gaan met waar we mee bezig waren Knipoog