[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:31

eefjexx schreef:
Ik kom ook even meelezen.

Mijn Shetlander is nu voor de 3e keer dit jaar hoefbevangen. Ze is voorgaande jaren ook elk jaar wel één keer bevangen geweest, ondanks dat ze elke dag maar een klein strookje gras krijgt met graasmasker op. Op dit beetje gras na krijgt ze alleen (arm) hooi. Ik kan haar ook niet 24/7 op het zand zetten, want dan gaat ze zand eten en krijgt ze zandkoliek (dit hebben we ook al geprobeerd).

Ze is niet te dik en ik begin me echt af te vragen wat ik nu nog kan doen om te voorkomen dat ze steeds bevangen raakt. Er zijn nog nooit foto's van haar hoefbeentjes gemaakt, dit ben ik nu wel van plan. Al ben ik een beetje bang voor wat ik mogelijk op de foto aan kan treffen.

Wat adviseren jullie mij om te doen?

Vervelend, kan ze soms PPID hebben?

capopjekop

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:00

Ik zou haar bloed laten controleren op ppid idd. Gaat ze zand eten uit verveling? Krijgt ze dan voldoende hooi uit een slowfeeder? Is je hooi geanalyseerd of denk je dat het arm hooi is?

eefjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:18

assebassie schreef:
eefjexx schreef:
Ik kom ook even meelezen.

Mijn Shetlander is nu voor de 3e keer dit jaar hoefbevangen. Ze is voorgaande jaren ook elk jaar wel één keer bevangen geweest, ondanks dat ze elke dag maar een klein strookje gras krijgt met graasmasker op. Op dit beetje gras na krijgt ze alleen (arm) hooi. Ik kan haar ook niet 24/7 op het zand zetten, want dan gaat ze zand eten en krijgt ze zandkoliek (dit hebben we ook al geprobeerd).

Ze is niet te dik en ik begin me echt af te vragen wat ik nu nog kan doen om te voorkomen dat ze steeds bevangen raakt. Er zijn nog nooit foto's van haar hoefbeentjes gemaakt, dit ben ik nu wel van plan. Al ben ik een beetje bang voor wat ik mogelijk op de foto aan kan treffen.

Wat adviseren jullie mij om te doen?

Vervelend, kan ze soms PPID hebben?

capopjekop schreef:
Ik zou haar bloed laten controleren op ppid idd. Gaat ze zand eten uit verveling? Krijgt ze dan voldoende hooi uit een slowfeeder? Is je hooi geanalyseerd of denk je dat het arm hooi is?

PPID testen is inderdaad ook een goed idee. Ze heeft verder geen symptomen die bij PPID passen maar dat hoeft natuurlijk ook niet altijd zo te zijn.
Het hooi is geanalyseerd. :)

eefjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:17

Vanochtend heb ik foto’s laten maken, haar hoefbeentjes zijn flink gekanteld en licht ingezakt. Dierenarts zegt dat ze chronisch pijn heeft, en dat het enige wat ik nog kan doen omgekeerde ijzertjes zijn. Dit verlicht de pijn, maar als dit niet genoeg verlicht, is inslapen de enige optie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:21

Dat is geen leuk nieuws maar er zijn betere alternatieven dan omgekeerde ijzers. Er is beter beslag maar bijv hoefschoenen die je 24/24 aan kunt laten, zou ik eerst eens proberen. Bijvoorbeeld de easyboot cloud met Eva-pad er in.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:12

Eefjexx wat een rotnieuws. Mijn Shetje is in mei op imprints gezet door de smid van UU. Dat heeft hem er echt doorheen geholpen (maar kost wel een berg geld per keer).

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:31

eefjexx schreef:
Vanochtend heb ik foto’s laten maken, haar hoefbeentjes zijn flink gekanteld en licht ingezakt. Dierenarts zegt dat ze chronisch pijn heeft, en dat het enige wat ik nog kan doen omgekeerde ijzertjes zijn. Dit verlicht de pijn, maar als dit niet genoeg verlicht, is inslapen de enige optie.

Mijn bijrijdpaard kreeg ook dat advies van de dierenarts met zooltjes eronder. Kreeg in dit topic ook ander advies en vorige week is ze bekapt en de hoefsmid heeft wat anders gedaan: ijzers en dan de voorkant iets dunner gemaakt en een balkje aan de achterkant en zooltjes en siliconen en ze loopt nu best goed.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:42

eefjexx schreef:

Ach wat een naar nieuws. Hier is de mijne ook iets gekanteld en in 1 hoef iets gezakt. Dierenarts raadde ook aan omgekeerde ijzers en teen eraf maar smid heeft eigenlijk soort gelijk gedaan als wat hierboven staat; normale ijzers maar zonder lip, dan zooltje eronder aan achterkant met een soort van klei ertussen maar voor niets eronder en daardoor is de teen van het ijzer af (zwevend als het ware doordat de hak hoger staat). Hielp na een paar dagen wel gelijk en smid gaf aan dat met meer bekap beurten, je de kanteling weer kan corrigeren. Hou de moed er dus in! :knuffel:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:55

Waar woon je? Wellicht kunnen we je een goede smid aanraden. Met goed bekappen en eventueel een ijzer kan er nog veel gedaan worden. Het is alleen wel zaak om de trigger weg te gaan nemen. Ieder jaar hoefbevangen is natuurlijk super sneu voor je pony.

eefjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:19

Dankjewel voor jullie lieve reacties. <3

Ik woon in Noord-Limburg.
Net met mijn hoefsmid gebeld en hij vindt ijzertjes geen optie ivm lange nagels en de hele kleine hoefjes van mijn pony. Hoefschoenen werden door de dierenarts afgeraden. Ook zei de dierenarts dat ik niks meer kan veranderen aan haar huisvesting, ze staat altijd met grasmasker op en krijgt alleen arm hooi. 24/7 op het zand met alleen hooi zou nog kunnen, maar het is niet zeker of ze daar pijnvrij kan staan ivm de gekantelde hoefbeentjes waar ze volgens de dierenarts altijd pijn aan zal blijven houden.
Mijn hoefsmid wilt inderdaad proberen doormiddel van meerdere bekap beurten de kanteling te corrigeren, maar volgens de dierenarts is dit niet mogelijk. :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:10

Heb je de mogelijkheid om naar een goed aangeschreven kliniek te gaan voor een second opinion? Klinieken hebben ook altijd een smid die aan ze verbonden is. Zelf ben ik met mijn shet iedere 8 a 10 weken naar van Nassau gereden (enkele reis bijna 2 uur met trailer), tot ik haar heb laten inslapen. In de kliniek hebben ze mijn inziens vaak meer ervaring met hoefbevangenheid en de van nassaus hebben al meerdere paarden in dit topic bonus tijd gegeven.

Ik ken jouw pony niet, maar als ik hoor wat je dierenarts allemaal zegt zou ik zeker voor een second opinion gaan. Schoenen kunnen in veel gevallen zeker verlichting geven. En een hoef groeit door, met bevangenheid nog sneller dan normaal. Als je pony goed bekapt wordt zul je zien dat de nieuwe afgroei weer parallel loopt met het hoefbenen. Bij mijn shet kon je enkel aan de hoedenrand op de foto's zien dat ze bevangen is geweest.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:13

Ja hier ook eerst hoefschoenen gebruikt en deze gaven echt mega veel verlichting (de Easyboot Cloud hoofboots). En hier gaven zowel de smid als de dierenarts aan dat kanteling gecorrigeerd kan worden. Dierenarts zei zelfs dat ze wel eens paarden met zeer ernstige kanteling had gezien en vrij weinig zool en deze kwamen weer helemaal er bovenop. Als jou dierenarts het zo somber in ziet zou ik ook voor een second opinion gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:30

voor grietje heb ik in 2010 softrides uit Amerika laten komen. Inmiddels worden ze in Nederland ook verkocht. Er waren toen meerdere mensen met positieve ervaringen hier met deze schoen. Nadat ze door van Nassau bekapt is en ijzertje kreeg ging het zo goed opeens terwijl van Nassau mijn laatste redmiddel was toen. Had al van alles daarvoor geprobeerd.

Door de bevangenheid had ze toen dunne zolen en ze leek steeds weer bevangen als ze op een steen had gestaan. Maar foto's lieten zien dat het aan de dunne zolen lag. Ze liep toen weer ijzerloos en ik deed dan een paar dagen de softrides aan als gevoelig liep en dan was het daarna weer over. En toen het afgelopen jaren op en af ging stond ze 24/7 op de schoenen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:38

Second opinion lijkt me in dit geval geen overbodige luxe, wat anderen ook al zeggen. Jouw d.a. zegt echt best aparte dingen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:06

Eefje, je smid lijkt meer van hb te weten dan je Da, dat is trouwens vaak zo hoor.
Niet te snel opgeven, en oorzaak zien te achterhalen, succes.
Die van mij is heel slecht geweest en loopt nu als een trein, heeft wel prascend voor de ppid.

eefjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:03

De hoefsmid is gisteravond geweest, hij lijkt er inderdaad veel vanaf te weten. Haar tenen zijn flink ingekort en zo kan de hoef weer recht gaan groeien ten opzichte van het hoefbeen.
Doortje loopt nu redelijk goed, ze krijgt ‘s ochtends en ‘s avonds een half zakje Bute. Feit is wel dat het klaar is als ze nog eens flink bevangen wordt, hoefsmid zegt dat het hoefbeen dan door de zool zakt en dan is het einde verhaal. Gelukkig zijn de mensen waar ze gestald staat erg meedenkend, en wordt er een zandpaddock voor haar gemaakt. Daar gaat ze op en verder krijgt ze alleen hooi. Hopelijk kunnen we het op die manier onder controle houden..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:27

Pittig nieuws, maar hopelijk kun je de oorzaak achterhalen en haar pijnvrij houden. Ga je nog bloed laten controleren?

Je kunt nu nog 2 dagen gebruik maken van 50 procent korting: https://campagne.boehringer.nl/ppid2020

eefjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:31

capopjekop schreef:
Pittig nieuws, maar hopelijk kun je de oorzaak achterhalen en haar pijnvrij houden. Ga je nog bloed laten controleren?

Je kunt nu nog 2 dagen gebruik maken van 50 procent korting: https://campagne.boehringer.nl/ppid2020

Bloed controleren vond de dierenarts echt niet nodig..
Ze heeft verder geen symptomen en is pas 10 jaar, PPID vond dierenarts bijna onmogelijk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:38

Ik zou echt gaan voor een second opinion. Meestal zijn ze wel wat ouder als ze ppid krijgen, maar het is niet onmogelijk dat een jonger dier het heeft. Lees anders even mee in het cushingtopic. Als het volgens jou echt niet aan de voeding kan liggen dan moet er dus een andere oorzaak zijn.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:51

Ppid testen heeft volgens mij 0,0 zin als pony in acute fase hoefbevangenheid zit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:01

Ze meten acth en cortisol in het bloed
Bij acute fase hb is dat naar alle waarschijnlijk sowieso verhoogd (stresshormoon verhoogd bij pijn)
Maar sowieso handig om eens te testen als ze stabiel is

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:02

Hmm ja goed punt. Had ik even niet bij stil gestaan dat pijn effect heeft op de waarden.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:13

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:15

Over de acht-test: 0.0 zin is wat te sterk uitgedrukt. Misschien is het wat verhoogd bij een paard wat geen ppid heeft of er tegenaan zit. Maar torenhoge waardes, zoals je bij echte ppid'ers soms ziet, zullen er dan toch niet uitkomen, voor zover ik begreep.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:17

Bij flink pijn willen die waardes best wel flink stijgen, want pijn is stress

Blue flower : die zet ik even in mijn wishlist