[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:18

Rmh heeft altijd hoog op mijn verlanglijstje gestaan, maar dit terzijde.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:33

:) Mij ook, al zeker zo'n 20 jaar. Nu liep ik toevallig tegen een 'koopje' aan. Ze is pas 1,5 en ik kreeg haar volle zus (bijna 3) erbij, in pension, om hier te verkopen. OT, sorry!

Hebben jullie (misschien staat het ergens) weleens een relatie gehoord tussen hoefbevangenheid en bijv. veldesdoorn? (blad, geen vruchtjes)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:47

Heiro (en Glucobalance) zijn geen homeopatische middelen!
Frank Reilly heeft zijn middel overigens wel uitgebreid laten testen, bij sommige uitkomsten kun je vraagtekens zetten. Maar goed, als het werkt, werkt het en ik denk dat je naast dit middel ook heel goed op het dieet moet letten ( zoals hij ook steeds aanraadt op zijn site).

HB en esdoorn - nee, die relatie is niet bekend. Wel bekend is het onderzoek naar Esdoorn in relatie tot A-typische myopathie.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:08

Ik zei ook niet dat het homeopathische middelen zijn :)
Ik zei net als bij homeopatische middelen, die werken ook, maar onder bepaalde omstandigheden en zijn ook niet wetenschappelijk aangetoond.

Dat dieet doe ik al jaren, dat is het grootste probleem – ik behandel haar al minstens 5/6 jaar als IR, zie mijn eerdere bericht.
En dan toch nog hoog insuline, dat maakt dat er iets anders niet ok is.

Het onderzoek naar Esdoorn in relatie tot A-typische myopathie gaat over Esdoornvruchtjes, niet over het blad dacht ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 19:25

Het onderzoek mbt Atypische myopathie betreft een schimmel die voorkomt op de Esdoorn ( allthans op bepaalde soorten) - dus niet specifiek blad of vruchten.

Dat homeopatische middelen werken is een eeuwig terugkerend debat en waarvan je alleen maar kunt vaststellen dat niets van de homeopathie ( Bach c.s.) bewezen is. Is ook niet relevant om dat in dit onderwerp aan te dragen - Heiro en vergelijkbare mddelen zijn fytotherapeutische middelen en van verschillende onderdelen is de werking wel degelijk bewezen.

Wat vind je zo moeilijk aan een IR-dieet?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:01

Het dieet zelf is niet moeilijk, maar als je al 5-6 jaar alles doet en dan toch weer tegen hbv aan loopt dan vind ik het moeilijk te bepalen wat dan nu toch weer zal moeten veranderen...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:49

Kaya schreef:
Het dieet zelf is niet moeilijk, maar als je al 5-6 jaar alles doet en dan toch weer tegen hbv aan loopt dan vind ik het moeilijk te bepalen wat dan nu toch weer zal moeten veranderen...

Kan me inderdaad voorstellen dat je daar een beetje 'wanhopig' van wordt. Ik houd ook m'n hart weer vast voor komend voorjaar. Als ik de foto's van m'n pony met vorig kaar rond deze tijd vergelijk dan ziet hij er slanker en gespierder uit. Vorig jaar kregen we eind april de diagnose HB en doe en natuurlijk ook alles aan om dat dit jaar te voorkomen. Voer op dit moment 1,5 kilo Dieetmix per dag met 0,3 kilo Omega 369. Daarnaast heb ik van Paard Natuurlijk een liksteen met extra magnesium bestelt. Normaal gaf ik altijd een Himalaya liksteen, maar die bleek niet de perfecte samenstelling te hebben. Overigens vond m'n pony deze wel heerlijk, dus hoop dat dit een goed alternatieve is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 09:08

Kaya schreef:

Ik denk dat de basis van alles wat je doet, moet zijn wat er uit onderzoek duidelijk wordt.
Is het paard recentelijk getest op IR en Cushing (PPID) ?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:00

Gelijk met de foto's is ze getest op Cushing, Lyme en IR.
Cushing en Lyme heeft ze niet, IR duidelijk wel. Meer een bewijs van wat ik al jaren 'wist'.

@Marijuhhhhh: Ze hadden hier ook een liksteen van paardnatuurlijk maar daar doen ze niets mee. Een gewone paardenliksteen wel, de hymalayaliksteen is veruit favoriet, daarom geef ik die niet meer, die vreten ze in een oogwenk op, lijkt me ook niet goed. Maar de Magnesiumsteen blijft liggen, dan eten ze dus helemaal geen mineralen. Ook niet goed...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:08

Kaya schreef:
Gelijk met de foto's is ze getest op Cushing, Lyme en IR.
Cushing en Lyme heeft ze niet, IR duidelijk wel. Meer een bewijs van wat ik al jaren 'wist'.

@Marijuhhhhh: Ze hadden hier ook een liksteen van paardnatuurlijk maar daar doen ze niets mee. Een gewone paardenliksteen wel, de hymalayaliksteen is veruit favoriet, daarom geef ik die niet meer, die vreten ze in een oogwenk op, lijkt me ook niet goed. Maar de Magnesiumsteen blijft liggen, dan eten ze dus helemaal geen mineralen. Ook niet goed...

Ben er ook bang voor hoor dat hij niet erg in trek zal zijn. Magnesium zelf ruikt ook niet lekker, dus dat zal met die liksteen misschien ook wel het geval zijn. Kon hem van iemand overnemen die nog één had liggen, dus kan het altijd proberen :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:24

Altijd weer een spannend moment: Image de eerste keer op de wei in de lente. Vanwege haar blessure (een gekanteld hoefbeen en hoefbevangengevoelig) zijn we altijd heel voorzichtig. En mag ze eerst alleen op de wei. Als Her Royal Badness Janouk meegaat, dan wordt het helemaal een gekke huis en is de kans op blessures nog veel groter. :D :+

Image is de laatste tijd wat down en gevoelig op haar hoef. Ik maak me zorgen of ze wel lol heeft nog als bejaarde. haha hier het bewijs dat het leven niet ophoudt als je ouder wordt. _/-\o_ Al was het natuurlijk nog veel leuker geweest als Janouk en Bjorn mee hadden gemogen, maar die zijn later apart geweest. *\o/*

http://www.youtube.com/watch?v=FEL3aV6qtaI

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:53

Onze grote vriend lijkt last te hebben van zijn maag nu (ik vermoed door de novacam) traag zijn hooi eten en vaak zijn hoofd omhoog strekken, morgen belt de dierenarts terug, eens kijken wat hij adviseerd wbt de novacam en of we al 'veilig' kunnen stoppen.
Ik heb gisteren voor het eerst de foto's van zijn hoeven zelf bekeken en moet zeggen dat ik toch wel schrok, het hoefbeen was al meer gezakt (en 1 hoef gekantelt) dan ik dacht, maar tot nu toe gaat hij vooruit en sinds vandaag gloeien zijn hoeven minder.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:01

Lees hier nog steeds mee.

Normaal zouden ze weer bekapt worden vandaag, alleen is de hoefsmid kwijt.
Kan hem niet bereiken..is ook niet van zijn gewoonte. Heb hem gesmst dus ik wacht maar even af.

Sam en luuk gaan nog steeds goed. Maar op 1 of andere manier is het toch elke keer weer spannend als de smid komt. Het gevoel van ojee er zal toch geen tekenen van hb te zien zijn.

Hebben jullie dat ook? Ook na al die jaren?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:11

Oh heb jij dat ook? Ik dacht dat ik de enige was!
Ik sta ook steeds te rillen op mijn voeten en als er dan geen commentaar is ben ik zo blij :)
En weer opgelucht voor de komende weken!

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:21

Jaaa en dan zijn we weer opgelucht.. tot de volgende bekapbeurt en begint het weer van voor af aan.
Vooral in het voorjaar; de "enge tijd"

Het is nu 2 jaar geleden dat Luuk Hb werd maar die zorgen zijn nog steeds niet minder.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:18

colinneke schreef:
Jaaa en dan zijn we weer opgelucht.. tot de volgende bekapbeurt en begint het weer van voor af aan.
Vooral in het voorjaar; de "enge tijd"

Het is nu 2 jaar geleden dat Luuk Hb werd maar die zorgen zijn nog steeds niet minder.

Ik heb het ook. Bruut begon vorig jaar na het bekappen halverwege april onregelmatig te lopen. Te kort bekapt dacht ik toen. Even een weekje rust gehad, maar het was niet verminderd. Kreupel kon je het niet noemen, maar lekker vlot liep ie niet. Toen de DA maar gebeld, die ging uit van een verstapping en schreef een pijnstiller voor. Twee dagen daarna kon hij z'n stal bijna niet meer uitkomen, toch HB. Ben nu dus elke keer weer bang dat hij minder zal gaan lopen na het bekappen, maar het gaat nog steeds goed. Maar zie net als jullie wel erg op tegen het voorjaar.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:56

Ik heb dat niet met bekappen, maar heel erg met het dagelijks wel/niet/wanneer/hoe lang/met of zonder graaskorf in de wei... Kan me dus jullie nervositeit goed voorstellen!

Overigens is de hals van mijn paardje ongelooflijk verbeterd in een paar weken tijd. Ik zie zelfs op foto's van 1,5 jaar geleden die zorgwekkend bolle hals, betonharde manenkam, ribbels in de manenkam. Het harde is weg, alles is papperig. De ribbels zijn in de wintervacht sowieso niet te zien maar het verschil in de rare bolling (in de hoogte dus) is enorm. Dat was/is voor mij altijd een maatstaf van ongerustheid.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:58

Ik lees ook nog steeds af en toe mee
Hoefsmid woensdag geweest voor hafje en heel tevreden, hij wist me te vertellen dat haar hoeven nu terug volledig in orde zijn, geen spoor meer te zien van hb.
Maar ook hier blijft de angst altijd aanwezig, ze heeft niet veel nodig om te hervallen is uit het verleden gebleken ...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:11

Ook ik lees nog steeds mee.
Weer even een vraagje haf is onwijs afgevallen maar hij lijkt nu heel hongerig te zijn. Officieel moet hij volgens de verpakking van safe and sounds 1, 5 kg per dag. Ik geef hem nu 2 handjes dus niet de aanbevolen hoeveelheid. Zou ik dan zijn s&s ophogren zijn hooi heb ik ook al opgehoogt. Hij krijgt nu 9 kg op een dag

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:27

Ik heb hetzelfde probleem ... Haf is nu echt te dun ... :(
Ik geef 2xd een voederkan S&s , 1kan tarwezemelen, handje krachtvoer, voederbieten en hooi naar believen, iemannd raad wat ik haar nog kan bijgeven zonder daat ze te heftig wordt en geen kwaad kan voor haar hb verleden ?
(Pony is vorige maand ontwormd, dus dat is probleem niet )

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:33

2 handjes S&S is natuurlijk heel weinig, dat spul weegt vrijwel niets. 1,5 kg vind ik dan wel weer heel veel, dat is makkelijk 2 emmers vol denk ik. Ergens er tussen in gaan zitten ?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:36

Ik geef mijn pony Dieetmix van Subli met Omega 369 ook van Subli. Van alleen de muesli krijgt hij niet genoeg energie binnen en valt hij snel in. In combinatie met de omega 369 gaat het goed. Het voordeel daarvan is dat ze de energie dan niet uit suikers halen, maar uit plantaardige olieen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:47

Thirteen schreef:
Ik heb hetzelfde probleem ... Haf is nu echt te dun ... :(
Ik geef 2xd een voederkan S&s , 1kan tarwezemelen, handje krachtvoer, voederbieten en hooi naar believen, iemannd raad wat ik haar nog kan bijgeven zonder daat ze te heftig wordt en geen kwaad kan voor haar hb verleden ?
(Pony is vorige maand ontwormd, dus dat is probleem niet )

Hoe groot is een voerkan? Gewoon een voerschep? Zat ook aan zemelen te denken. Vult dit? Heb je daar nog verschillen van buiten dat het speciaal voor een paard moet zijn? Moet je zoiets wellen?

Naar hoeveel handjes zou ik s&s op kunnen hogen?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 01:23

Oké mij kan je ondertussen lek schieten, ik weet het niet meer. Het ene moment loopt madam soepel jolig te doen in de wei en de dag erna loopt ze kreupel. Hoefsmid kan niets vinden (mss een diepe hoefzweer) en behalve een wisselende hard/soepelheid van de manenkam vertoont ze niet "haar normale" tekenen van HB. Het is maar op 1 been waar ze wel normaal op steunt als ze gewoon stil/op rust staat, op de dag van bekappen toonde ze weer een heel stuk beter en de dag erna weer meer kreupel
De enige veranderingen net voor/op het moment van kreupel raken zijn; de temperatuur ineens omhoog naar 15+ graden, minder dan 300 gr. C4L (zou qua gewicht 750 gr. moeten hebben) om de sandclear makkelijk naar binnen te krijgen en vermindering van de hoeveelheid hooi per dag.

Omdat ik zo twijfelde had ik haar de prodynam gegeven maar dat leek ook geen verlichting te geven, bovendien werkt dat natuurlijk weer averechts bij een hoefzweer

Heb de DA (komt morgen kijken) het verhaal uitgelegd en die had ook niet het idee dat het eerder een hoefzweer als HB was maar kon via de tel natuurlijk ook niets met zekerheid zeggen. Ik mocht haar iig de dag voor het consult geen prodynam geven dus morgen maar weer eens kijken hoe ze er bij loopt.

Denk momenteel dat gelijktijdig japans, chinees en viool leren makkerlijker is dan het houden van paarden :x

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:14

Je kunt er nog quantumfysica aan toevoegen.... Die wisselende kreupelheden hadden we hier ook de afgelopen tijd, was helaas toch h.b.